رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۵

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و گزارشگران بدون مرز درباره توقیف نشریات

انجمن صنفی روزنامه‌‏نگاران ايران با انتشار بيانيه‌‏اي نسبت به توقيف نشريات از سوی هيات نظارت بر مطبوعات اعتراض كرد.

در اين بيانيه آمده است: با توقيف روزنامه "روزگار" و نشريات محلی "اميد ساحل" و "سفير دشتستان" در روزهای اخير، تعداد نشرياتی كه در يك سال گذشته از سوی هيات نظارت بر مطبوعات توقيف و تعطيل شده‌اند، به بيش از ۵ مطبوعه رسيده است. اين در حالی است كه رسيدگی قضايی به پرونده اين نشريات اغلب بدون هرگونه توجيه قانونی قابل قبول به تاخير افتاده و آنها از حق دادرسی عادلانه و ادامه انتشار بازمانده‌اند و در نتيجه اين اقدام هيات نظارت زندگي و كار ده‌ها روزنامه‌نگار كه در اين مطبوعات قلم می‌‌زنند و از اين طريق ارتزاق می‌‌كنند، دستخوش طوفان ناامنی شده است، به گونه‌ای كه مي‌توان گفت ديگر هيچ‌گونه امنيت شغلی و استقلال حرفه‌ای برای روزنامه‌نگاران باقی نمانده است، مگر آن كه در قالب‌ها و سليقه‌هايی كه برخی فراتر از قانون و خطوط قرمزهای تعريف ناشده انتظار دارند، قلم و قدم زنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران در ادامه اين بيانيه آمده است: بار ديگر با تاكيد بر اين امر، هشدار مي‌دهيم توقيف و تعطيلی پی در پی مطبوعات و بقای آنها را منوط به حركت كردن در قالبی خاص بيشترين ضرر و خسارت را متوجه حكومت‌گران خواهد كرد، هر چند در اين مسير مطبوعات و روزنامه‌نگاران آزاد و مستقل هم متضرر و بيكار مي‌شوند.

از سوی دیگر سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار بیانیه‌ای توقیف روزنامه تازه منتشر شده روزگار را "اقدامی نابخردانه و عجيب" اعلام کرد.

علیرضا مختارپور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد درباره دليل توقيف "روزگار" توضیح داده بود که این روزنامه به بند ب ماده ٣٣ قانون مطبوعات، توقیف شده است. بر پایه این بند "اگر نشریه‌ای توقیف شود و نشریه دیگری به شکلی منتشر شود که طراحی و شکل آن شبیه نشریه توقیف شده باشد،نشریه منتشر شده بلافاصله توقیف می‌شود."