تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی قرن

هادی ناصری
hadi@radiozamaneh.com


خورشیدگرفتگی کلی

خورشیدگرفتگی شش دقیقه و ۳۹ ثانیه‌ای چهارشنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۹ (برابر با ۳۱ تیر ۱۳۸۸ خورشیدی) که یک کسوف کلی خواهد بود، طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی قرن لقب گرفته است.

این کسوف در نوار باریکی در شمال هند، شرق نپال، شمال بنگلادش، بوتان، نواحی شمال میانمار، مرکز چین و اقیانوس آرام شامل جزایر ریوکیو، مارشال و کیریباتی قابل رؤیت خواهد بود.

گرفت کامل در شهرهای زیادی از قبیل سورات، واراناشی، پاتنا، تیمفو، چنگجو، چونگ‌کینگ، ووهان، هانگ‌جو و شانگهای در چین دیده خواهد شد. گرفت ناقص در نوار گسترده‌تری دیده خواهد شد که توسط نیم‌سایه‌ی ماه ایجاد می‌گردد. این ناحیه شامل جنوب شرقی آسیا و منطقه‌ی شمال غربی اقیانوسیه است.


خورشیدگرفتگی

کسوف ۳۱ تیرماه، طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی‌ای است که در قرن بیست و یکم رخ می‌دهد و تا ۲۴ خرداد سال ۱۵۱۱ خورشیدی (۱۳ ژوئن سال ۲۱۳۲ میلادی) چنین خورشیدگرفتگی کاملی اتفاق نخواهد افتاد. گرفت کامل این خورشیدگرفتگی، شش دقیقه و ۳۹ ثانیه به طول خواهد انجامید که در منطقه‌ای از اقیانوس آرام در ۱۰۰ کیلومتری جنوب جزایر بانین در جنوب ژاپن و زمان ۲:۳۵:۲۱ به وقت مبداً جهانی (UTC) روی می‌دهد.

در دره رود یانگ‌تسه، بزرگترین رود چین مردم می‌توانند به مدت چهار تا شش دقیقه شاهد خورشیدگرفتگی باشند. هم‌چنین سواحل دریای شرقی و مردم جزیره «شنگسی» بیشترین زمان را برای مشاهده این کسوف خواهند داشت.

این خورشیدگرفتگی به زحمت در نواحی شرقی ایران و هنگام طلوع آفتاب دیده خواهد شد؛ چرا که این خورشیدگرفتگی در ایران به صورت جزئی خواهد بود و از سوی دیگر، در بخش گسترده‌ای از ایران، در زمان خورشیدگرفتگی شب است و خورشید هنوز طلوع نکرده است؛ بنابراین عملاً چیزی قابل دیدن نیست. اما در نواحی شرقی کشور به ویژه شهر مشهد، طلوع خورشید زودتر از پایان خورشیدگرفتگی است و می‌توان بخشی از خورشیدگرفتگی جزئی را دید.


مراحل خورشیدگرفتگی

در مشهد آغاز گرفت در ساعت ۴:۵۴:۲۵ بامداد و اوج گرفت در ساعت ۵:۳۹ خواهد بود. توجه داشته باشد که فقط با عینک‌ها و دوربین‌های مجهز به فیلتر مخصوص رصد خورشید، کسوف را مشاهده نمایید و به هیچ عنوان با چشم غیر مسلح به کسوف نگاه نکنید. حتی نگاهی بسیار کوتاه و گذرا می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به چشمان شما وارد کند.

Share/Save/Bookmark

منابع:
وب‌گاه فارسی سال جهانی نجوم
دانش‌نامه ایرانیکا
دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام،
ساعت بیشینه ی گرفت در مشهد 5:33:53 است. امیدوارم آن را تغییر دهید.
به علت در دسترس نبودن ایرانیکا و حذف آن توسط بلاگفا، امکان تصحیح آن وجود نداشت.
با سپاس

-- ایرانیکا ، Jul 21, 2009

سلام
کجائی برادر!
طولانی ترین خورشید گرفتگی تاریخ در ایران 20 سال است که شده و ادامه دارد.قراره بزودی برطرف بشه

-- رضا ، Jul 21, 2009

اين کسوف مثل کسوف توي سريال جومونگ يک معناي مهم داره.

-- سوسانو ، Jul 21, 2009

سلام با تشکر از شما من مالزی زندگی میکنم چه ساعتی میتونم ببینم؟متشکرم

-- بهنام ، Jul 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)