تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آی‌پاد، کم‌خطر برای بیماران قلبی

هادی ناصری
http://hadinaseri.blogfa.com/

ماه مه سال گذشته گزارش پژوهشی به طور گسترده منتشر شد که حاکی از ایجاد اختلال دستگاه‌های پخش‌کننده‌ی دیجیتال موسیقی، به خصوص آی‌پاد (iPod) بر عملکرد دستگاه‌های تنظیم کننده‌ی ضربان قلب یا پیس‌میکر بود. بر پایه‌ی این گزارش امواج الکترونیکی سرگردانی که از این دستگاه‌ها خارج می‌شود تاثیر منفی بر عملکرد پیس‌میکرها دارند.

اما این گزارش برای متخصصین بیمارستان اطفال بوستون آمریکا، که صدها کودک، نوجوان و جوان استفاده کننده از پیس‌میکر را در مرکز خود سرویس می‌دهند، به نظر درست نمی‌آمد.

دکتر چارلز برول (Charles Berul) مسوول بخش پیس‌میکر بیمارستان می‌گوید: بسیاری از بیماران ما که با پیس‌میکر سروکار دارند همزمان از آی‌پاد و دیگر دستگاه‌های پخش‌کننده‌ی‌ دیجیتال موسیقی استفاده می‌کنند و مشکلی برایشان پیش نیامده است. او اضافه می‌کند: اما نگرانی والدین کودکان، ما را وادار به انجام تحقیقی در این مورد کرد.


دستگاه تنظیم‌کننده‌ی ضربان قلب یا پیس‌میکر (Pacemaker). (منبع‌‌)

دکتر گرگوری وبستر (Gregory Webster) به همراه دیگر پزشکان و متخصصان الکتروفیزیولوژی سلسله آزمایش‌هایی را بر روی ۵۱ بیمار که از سپتامبر تا دسامبر سال ۲۰۰۷ مراجعه کردند انجام داد.

از آنجاییکه تحقیق سال گذشته بر روی بیماران با میانگین سنی ۷۷ سال انجام گرفته بود، سن متوسط بیماران این پژوهش ۲۲ سال (از ۶ تا ۶۰ سال) درنظر گرفته شد. تمام بیماران از دستگاه پیس‌میکر استفاده می‌کردند که در مقابل ۴ نوع دستگاه پخش‌کننده‌ی دیجیتال موسیقی مورد آزمایش قرار گرفتند: دو نوع آی‌پاد (نانو و ویدئو)، سن‌دیسک سانسا (SanDisk Sansa) و مایکروسافت زون (Zune).

دستگاه‌های پخش‌کننده‌، کاملاً بالای پیس‌میکر بیماران قرار داده شدند. ناهماهنگی ضربان قلب یا آریتمی (Arrhythmia) غش و از حال‌رفتگی را به دنبال خواهد داشت بنابراین آزمایش بر روی افراد به حالت دراز کشیده انجام شد.

همانطور که نتیجه‌ی تحقیق در شماره‌ی آوریل ۲۰۰۸ نشریه‌ی Heart Rhythm منتشر شد هیچ‌گونه تداخلی در عملکرد پیس‌میکر و امواج حاصل از دستگاه‌های پخش کننده‌ی دیجیتال موسیقی بیماران مشاهده نشد. در حقیقت پس از انجام ۲۵۵ آزمایش جداگانه، افراد هیچ‌گونه علائم خاصی از خود نشان ندادند.

دکتر برول در این خصوص می‌گوید: این یافته به ما نشان می‌دهد که افراد و بیماران می‌توانند بدون ترس و مشکل خاصی از این دستگاه‌ها استفاده کنند.

اما از طرف دیگر در ۴۱ درصد بیماران پخش‌کننده‌های دیجیتال موسیقی در دستگاه برنامه‌ریز اختلال ایجاد می‌کردند. دستگاه برنامه‌ریز، دستگاهی است که برای تنظیم پیس‌میکر به کار می‌رود و بیماران آن را با خود حمل نمی‌کنند.


دستگاه‌های پخش‌کننده‌ی دیجیتال موسیقی آی‌پاد (IPod). (منبع‌)

تداخل در ۲۹ مورد از بیش از ۲۰۰ آزمایش انجام شده و وقتی نمود پیدا کرد که پخش‌کننده، ۶ اینچ یا بیشتر در کنار دستگاه برنامه‌ریز حرکت داده شد که در این هنگام باعث اختلال در سیستم دورسنجی برنامه‌ریز می‌شد.

پخش‌کننده‌های بزرگتر (مانند زون و آی‌پاد ویدئو) در عملکرد دستگاه برنامه‌ریز اختلال بیشتری ایجاد می‌کنند.

دکتر وبستر با تاکید بر عدم استفاده از پخش‌کننده‌های دیجیتال موسیقی در هنگام تنظیم پیس‌میکر می‌گوید: بیماران نباید از پخش‌کننده‌ی موسیقی، هنگامی که پزشک درحال تنظیم پیس‌میکر با استفاده از برنامه‌ریز است، استفاده کنند.

او می‌افزاید: اگر آی‌پاد درنزدیک برنامه ریز قرار گیرد ممکن است برنامه‌ریز نتواند بطور موثر پیس‌میکر را تنظیم کند.

هر دو گزارش بر این نکته تاکید دارند که پخش‌کننده‌های دیجیتال موسیقی باعث از کار افتادن دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب نمی‌شوند. به دلیل کوتاه بودن مدت تحقیق، نمی‌توان کاملاً از بی‌خطر بودن این دستگاه‌ها در استفاده‌ی طولانی مدت اطمینان حاصل کرد، بنابراین محققان توصیه می‌کنند هنگام استفاده از پخش‌کننده‌ی دیجیتال، آن را حداقل ۶‌اینچ از مکان پیس‌میکر دور نگاه داشت.

برگرفته از: مدیکال‌نیوز‌تودی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)