تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

میریام فارس؛ دیروز، امروز، فردا

هادی ناصری

چهار سال پیش وقتی دنبال سایت «میریام فارس» می‌گشتم، با مشاهده‌ی نتایج جستجو تعجب می‌کردم. هیچ سایت رسمی و غیررسمی یا وبلاگ هوادارانی وجود نداشت. برای خواننده‌ای مانند میریام بعید بود که هیچ پایگاهی در اینترنت نداشته باشد. اما امروز که بعد از چهار سال دوباره جستجو کردم، تغییر وضع محسوسی را مشاهده کردم. علاوه بر سایت رسمی، وبلاگ فارسی هواداران توجهم را جلب کرد.


میریام از کودکی به رقص خصوصاً رقص باله علاقه زیادی داشته است

میریام فارس (Myriam Faris) خواننده‌ی 24 ساله‌ی لبنانی، سوم مه 1983 در جنوب این کشور به دنیا آمد. میریام در پنج‌سالگی به فراگیری رقص باله پرداخت و در 9 سالگی رقص شرقی را در برنامه‌ی «المواهب الصغیره» تلویزیون لبنان اجرا کرد.

فراگیری باله احساس او برای یادگیری موسیقی و خوانندگی را تقویت کرد بطوریکه چهار سال از دوران نوجوانی میریام در هنرستان ملی موسیقی برای فراگیری این هنر گذشت. او در 16 سالگی و در فستیوال خوانندگان لبنان اولین موفقیت خود را با کسب مقام نخست در ترانه‌ی ملی لبنانی رقم زد.

در 17 سالگی به عنوان نماینده‌ی جنوب لبنان در جشنواره‌ی «استودیو الفن» شرکت کرد و علاوه بر کسب جایزه‌ی نخست، تقدیرنامه‌ی اختصاصی را هم از دست دکتر ولید غُلمیه، بنیان‌گذار هنرستان موسیقی لبنان، دریافت کرد.

در 21 سالگی با همکاری «موزیک مستر» و «ویرجین مگا استور» بیروت اولین آلبوم خود را به نام «انا و الشوق» (من و دلتنگی) در 21 اکتبر 2003 عرضه کرد. آلبوم با موفقیت زودهنگام مواجه شد و عنوان پرفروش‌ترین آلبوم یک خواننده‌ی تازه‌وارد را تا آن زمان به خود اختصاص داد.

اولین موزیک ویدیوی میریام برای ترانه‌ی «انا و الشوق» به کارگردانی «غسان قطیط» محبوبیت زیادی را در بین شبکه‌های تلویزیونی به دست آورد. موزیک‌ویدیوی «لا تسألنی» (از من نپرس) با طرح و تهیه‌ی کارگردان پرسابقه «سلیم الترک» و با رقصی ابتکاری، موجب شناخته شدن هر چه بیشتر میریام فارس در جوامع و دنیای موسیقی عرب شد.


میریام فارس در مصر جایزه‌ی بهترین هنرمند جوان زن را دریافت کرد. (منبع)

میریام در تابستان 2004 برای اجرا در تور کنسرتی به چندین کشور عربی چون مصر، امارات متحده عربی و اردن سفر کرد و با استقبال دست‌اندرکاران موسیقی، موسیقی‌دوستان و هواداران مواجه شد. پس از تور کنسرت، در مصر جایزه‌ی بهترین هنرمند جوان زن و بهترین موزیک‌ویدیو را دریافت کرد.

در ماه رمضان همان سال میریام مورد توجه کمپانی معتبر تولید عطر «محمود سعید» در فرانسه قرار گرفت که منجر به تولید عطری به نام ترانه‌ی مشهورش «انا و الشوق» شد. عطر «انا و الشوق» با تبلیغات وسیع خود در اکثر شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای موفقیت تجاری خوبی کسب کرد.


نادینی تجربه‌ای نو برای میریام در همکاری با آهنگ‌سازانی چون «جان ماری ریاشی» بود (منبع)

آلبوم دوم میریام در تابستان 2005 و به گفته‌ی خودش حرفه‌ای‌تر از آلبوم اول به نام «نادینی میریام» منتشر شد. آلبوم اول 8 ترانه و آلبوم دوم 10 ترانه دارد. از ترانه‌های محبوب این دو آلبوم می‌توان به: لا تسألنی، انا و الشوق، انت الحیاه، حسّسنی بیک و حقلق راحتک اشاره کرد. نادینی تجربه‌ای نو برای میریام در همکاری با آهنگ‌سازانی چون «جان ماری ریاشی» بود.

موزیک‌ویدیوی ترانه‌ی «حقلق راحتک» در فرانسه فیلم‌برداری شده است. میریام همچنین در تبلیغات تجاری مانند تبلیغ برای لنزهای رنگی نیز به ایفای نقش پرداخته است. از دیگر خوانندگان عرب که در تبلیغات تجاری حضور داشته‌اند می‌توان به نانسی عجرم، هیفا وهبی و عمرو دیاب اشاره کرد.

میریام فارس، که هم‌اکنون در بیروت ساکن است، در مصاحبه‌های خود همیشه بر نقش مادرش به عنوان اصلی‌ترین مشوق هنری تأکید داشته است. او در خانواده‌ای بزرگ شد که به تحصیلات اهمیت زیادی می‌دادند. میریام دو خواهر به نام های رولا و جیحان دارد. نام میریام از زبان هندی گرفته شده و به معنی دختر زیبا است. نکته‌ای که باید ذکر شود این است که در فارسی بیشتر میریام فارس را «مریم فارس» صدا می‌کنند که اشتباه است.

میریام مجرد است و سن 27 سالگی را برای ازدواج مناسب می‌داند. زمانی پس از آن‌که اعلام کرده بود علاقه دارد با «حسین الجسمی» خواننده و اهنگ‌ساز مشهور خلیجی ترانه‌ا‌ی دوصدایی اجرا کند، شایعه‌ی ازدواج با او پخش شد که میریام البته هنوز هم آن را رد می‌کند.


نادینی، آلبوم دوم میریام فارس (منبع)

شخصیت‌های سیاسی و هنری محبوب او به ترتیب مهاتما گاندی و الویس پریسلی هستند. میریام استفاده از امکانات اصلاح صدا را موجب لطمه زدن به اصالت صدا می‌داند و از آن استفاده نمی‌کند. میریام چند تک‌ترانه نیز دارد که آن‌چنان شناخته شده نیستند مانند «آه من صبری و آه»

میریام فارس مشغول کار بر روی آلبوم جدید و سوم خود است که تا کنون نامی برای آن انتخاب نشده است. ابتدا قرار بود این آلبوم اواخر سال 2007 عرضه شود که در آخرین خبرها عرضه‌ی آن به تابستان 2008 موکول شده است.

بنا به برخی اخبار غیررسمی آلبوم جدید میریام فارس با 8 ترانه و سبکی متفاوت از دو آلبوم پیشین عرضه خواهد شد. همچنین او مشغول کار بر روی موزیک ویدیوی جدید خود با نام «انا مش انانیه» به کارگردانی «لیلی کنعان» است که به زودی از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش خواهد شد.



برای دسترسی به مطالب بیشتر می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه کنید:
سایت رسمی میریام فارس
سایت فارسی هواداران میریام فارس
برای شنیدن ترانه‌های میریام فارس به این‌جا رجوع کنید.

مشاهده‌ی برخی موزیک‌ویدیوها:
نادینی
انا و الشوق
حقلق راحتک
لا تسألنی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Mesr ham mosalman ast , ma ham mosalmanim , donya koja miravad , va ma koja ? besyar khoob bood shayad ké kasani ra bé fekr biandazad .

-- Mehrdad ، Mar 31, 2008

سلام
واقعا ممنونم بخاطر محبتتون حرفی برای گفتن دیگه نیست جز تشکر
خوشحال میشم که بیشتر و نزدیکتر همکاری داشته باشیم.

-- afshin ، Apr 6, 2008

بابا mp3 شو بذار واسه دانلود اه

-- اصغر ، Oct 31, 2008

این میریام عشق منه

-- سجاد ، Mar 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)