تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

عرضه‌ی داروی خطرناک ممنوع

هادی ناصری

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد اقدامی جدی علیه شرکت‌هایی که فرم تزریقی داروی کلشی‌سین (Colchicine) را عرضه می‌کنند، انجام خواهد داد. داروی کلشی‌سین یک داروی ضدِنقرس است که فرم تزریقی آن برای سلامتی انسان مخاطره‌آمیز شناخته شده است.

فاصله‌ی دوز موثر تا دوز سمی (مرز سلامتی) دارو ناچیز بوده و هنگامی که به صورت تزریق داخل وریدی مصرف شود، می‌تواند به راحتی در دوز سمی خود توزیع شود.

این دارو به شدت سمی است و می‌تواند منجر به عوارض وخیمی از جمله مرگ شود. تاکنون بیش از ۵۰ گزارش به سازمان غذا و دارو ارسال شده است که حکایت از عوارض خطرناک داروی کلشی‌سین به صورت تزریق داخل وریدی دارد.


داروی کلشی‌سین، شکل تزریقی این دارو عوارض خطرناکی مانند از کار افتادن اعضا و مرگ را به همراه دارد. (منبع:+)

۲۳ مورد از این گزارش‌ها مرگ مصرف‌کنندگان را اعلام کرده است. علاوه بر خطر مرگ، عوارضی چون کاهش سلول‌های خونی، عوارض قلبی و از کار افتادن اعضا و اندام‌ها هم به سازمان غذا و داروی آمریکا گزارش شده است.

جانت وودکوک (Janet Woodcock) از سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: واکنش امروز کمکی است همگام با تلاش‌های در حال پیشرفت ما در جهت به پایان رساندن عرضه‌ی داروهای خطرناک که عوارض جدی برای سلامتی به همراه دارند. این چنین داروهایی که با زندگی مصرف‌کنندگان در ارتباط است آن‌ها را در معرض خطری جدی قرار می‌دهد. این محصولات باید هرچه سریع‌تر از بازار جمع آوری شوند.

شرکت‌ها و اشخاص باید طی مدت ۳۰ روز عرضه‌ی این دارو و در طی ۱۸۰ روز نیز حمل و نقل آن را متوقف کنند در غیر اینصورت با مجازات‌هایی همچون توقیف محصول، بازداشت و دیگر اقدامات قانونی در نظر گرفته شده، روبرو خواهند شد.

در ژوئن سال ۲۰۰۶ سازمان غذا و داروی آمریکا فعالیتی را شروع کرد که از عرضه‌ی این گونه داروها جلوگیری می‌کرد. آن تلاش به این امر منجر شد که تمامی داروهای عرضه شده در آمریکا باید عبور از فرآیند تصدیق سلامتی دارو را اثبات کنند و علاوه بر سالم و مؤثر بودن، استانداردهای آزمایشگاهی و تولید را نیز داشته باشند.

سازمان در همان تاریخ رویه‌ای تنظیم کرد که رویکرد آن را در برخورد با داروهای خطرساز مشخص می‌کرد. از زمان تصویب رویه، این هفتمین اقدام سازمان غذا و داروی آمریکا در جهت جلوگیری از تولید و عرضه‌ی داروهای خطرآفرین بوده است.

تا حال حاضر تنها یک شرکت تولید کننده‌ی کلشی‌سین تزریقی و تأیید نشده وجود داشت که آن هم تولید این دارو را متوقف کرده است. تمامی تولید‌کنندگان و شرکت‌های داروسازی که برنامه‌ای را در جهت تولید کلشی‌سین تزریقی در دست بررسی دارند، باید مجوز اختصاصی تولید این دارو را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کنند.

سه مورد از مرگ و میرهای اتفاق افتاده در فاصله‌ی مارس تا آوریل ۲۰۰۷ روی داده است. داروی کلشی‌سین تزریقی، در مواردی برای بهبود درد کمر و ستون فقرات نیز استفاده شده است که سازمان غذا و دارو استفاده برای این موارد را مورد تأیید قرار نداده است.

دیگر اشکال تولیدی داروی کلشی‌سین مانند قرص شامل این قوانین نمی‌شوند. داروی کلشی‌سین در موارد دیگری همچون داروی ضدِالتهاب در سندرم بهجت نیز استفاده می‌شود. سمیّت کلشی‌سین با آرسنیک مقایسه می‌شود. علائم مسمومیت که ۲ تا ۵ ساعت پس از مصرف دز سمی ظاهر می‌شوند عبارتند از‌: سوزش دهان و گلو، تب، اسهال، استفراغ، درد شکم و از کار افتادن کلیه.

مرگ بر اثر از کار افتادگی دستگاه تنفس از جمله دیگر عوارض این دارو است. تا به امروز پادزهر مؤثری برای مسمومیت با کلشی‌سین یافت نشده است. از جمله‌ی دیگر داروهای موثر بر نقرس می‌توان به آسپرین با دوز بالا اشاره کرد.


منبع: نیوز مدیکال
برای مطالعه‌ی بیشتر :

سازمان غذا و داروی آمریکا

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)