تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جنجال در تهران، بنتون در تبریز

هادی ناصری

عکس بزرگ کودکانی شاد در پشت شیشه‌ها، خبر از آن می‌دهند که فروشگاهی در خیابان ولیعصر تبریز «به زودی افتتاح می‌شود» که نامش به سبب جنجال‌های ایجاد شده، این روزها نه فقط برای عاشقان «مارک» که برای بسیاری مردم عادی نیز آشناست: «بنتون»


فروشگاه بنتون در تبریز (عکس: هادی ناصری، زمانه)

حدود هشت سال پیش، یک گروه ۱۳ نفره از مسئولان و كارشناسان صنعت نساجی ایران برای بازدید از صنایع و امكانات و فن‌آوری‌های جدید دستگاه‌های روز دنیا در صنعت نساجی به ایتالیا سفر كردند و دیداری نیز با لوچیانو بنتون داشتند.

پس از آن بنتون با دعوت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه به ایران سفر کرد. او بعد از بازدید از چند کارخانه‌ی نساجی، در حالی که به محصولات نساجی کشور علاقه‌مند شده بود، ضمن بستن قرارداد با چند تاجر، به تأسیس چندین فروشگاه زنجیره‌ای پرداخت.

از چندی پیش با درج مطالبی در روزنامه‌ها و نشریه‌های مختلف مبتنی بر صهیونیست بودن لوچیانو بنتون بحث و جدالی ایجاد شد که حتی رییس مجلس نیز به آن واکنش نشان داد.

این مطالب ابتدا با درج گزارشی در سایت «ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» و پس از آن در روزنامه‌ی «ایران» و توزیع آن هم‌زمان با راهپیمایی روز قدس امسال در میان مردم آغاز شد.

روزنامه ایران در شماره‌ی پنج‌شنبه دوازدهم مهرماه ۸۶ خود در کنار تیتر دعوت به راهپیمایی روز قدس نوشت: «صهیونیست میلیاردر در کشورمان چه می‌کند؟» این شماره از روزنامه ایران در میان راهپیمایان روز قدس به طور وسیع توزیع شد. ایران در مطلب خود این چنین نوشت: «آیا پا گذاشتن به فروشگاه بنتون و کسب سود و خروج پول از کشور در قبال ترویج کارتل‌ها و مارک‌های یهودی صحیح است؟»

در این میان طوماری به طول هشت متر نیز در نماز جمعه‌ی تهران تهیه شد که از رییس‌جمهور می‌خواست به منظور تحقق «شعار جاودانه محو اسرائیل از صفحه روزگار و مفاد کامل ماده هشت قانون حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین» شناسایی شرکت‌های حامی اسرائیل و قطع رابطه با این شرکت‌ها وارد عمل شود.

در پی درج این مطالب، سخنگوی گروه تولیدی بنتون با رد ادعای یهودی بودن و صهیونیست بودن لوچیانو بنتون، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر اشاره کرد که بنتون نه تنها یهودی نیست؛ بلکه یک کاتولیک معتقد است.

ورونیکا آرتوسو همچنین با رد شایعات دعوت شهرداری تهران از بنتون اضافه کرد که این سفر با هماهنگی سفارت ایران در رم جهت صدور روادید تجاری صورت پذیرفته است.

سفیر ایران در ایتالیا پس از انتشار این مطالب، در مقاله‌ای در روزنامه‌ی همشهری با تأکید بر این‌که دعوت بنتون در راستای سیاست دولت برای جذب ایرانیان مقیم خارج و سرمایه‌گذاران خارجی بوده است می‌افزاید:

«مدیریت هوشمندی با یک کار حرفه‌ای رسانه‌ای توانست با سوء استفاده از مطبوعات و مجلس، سه هدف را در یک زمان نشانه‌گیری کند: هم تخریب آقای قالیباف، ناکارآمد نشان دادن دولت در جذب ایرانیان مقیم خارج و به‌کارگیری ظرفیت‌های خارجی و دادن علامتی به آقای بنتون که اگر بخواهد بیرون از مسیر مورد نظر حرکت کند، به راحتی از صحنه اقتصاد ایران حذف خواهد شد.»

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در واکنش به این مطالب در چهل و چهارمین جلسه‌ی شورای شهر تهران، درج و نقل این گونه مطالب را «بداخلاقی سیاسی» در کشور خواند.


لوچیانو بنتون مدیر گروه تولیدی پوشاک بنتون (منبع)

گروه بنتون یک گروه جهانی طراحی و تولید لباس است که مرکز آن در شهر تره‌ویزو ایتالیا واقع شده است. خانواده‌ی بنتون کارخانه‌ی تولید خود را در سال ۱۹۶۵ تأسیس کردند.

لوچیانو بنتون فرزند ارشد خانواده، هنگامی که ۲۰ سال بیشتر نداشت، دوچرخه‌ی برادر کوچک‌تر خود را فروخت و با خرید دستگاه بافندگی دست دومی، کار خود را آغاز کرد. لوچیانو با کمک خواهر و برادرانش و با تهیه‌ی لباس برای فروشگاه‌ها توانست حضور خود را در بازار اعلام کند.

در سال ۱۹۶۸ بنتون‌ها اولین فروشگاه خود را در بلونو و سپس در پاریس افتتاح کردند. محصولات بنتون با مارک‌های تجاری «United Colors Of Benetton» و «Sisley» عرضه می‌شود.

این روزها گروه بنتون چند شعبه در میدان ونک، میدان کاج، خیابان ظفر، خیابان دولت و خیابان آفریقای تهران دارد. همچنین این گروه، صاحب دو شعبه در خیابان‌های سجاد و احمدآباد مشهد و یک شعبه در بلوار دانشگاه یزد نیز هست.

طی یک دهه‌ی اخیر مارک‌های خارجی معروفی چون نایک، آدیداس، جوردانو، پیرکاردین و پوما با دایر کردن فروشگاه‌های اختصاصی یا اعطای نمایندگی، در تهران و برخی کلان‌شهرها، حضور خود را در بازار پوشاک کشور اعلام کرده‌اند.


مایکل شوماخر مدتی را در باشگاه اتومبیل‌رانی فرمول یک بنتون سپری کرد

ابتدا قرار بود شعبه‌ی تبریز بنتون در روز عید قربان، گشوده شود؛ اما به دلیل آماده نبودن دکور داخلی فروشگاه، افتتاح آن به روز عید غدیر خم موکول شد.

به دلیل عدم صدور مجوز ترخیص اجناس بنتون از گمرک، فروشگاه در روز عید غدیر خم هم افتتاح نشد و بار دیگر به تعویق افتاد. آن طور که از شواهد پیداست، به احتمال زیاد مشتریان فروشگاه بنتون تبریز باید تا پایان ایام ماه محرم و صفر هم منتظر بمانند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقای ناصری ممنون از گزارش. جالب بود.

-- بدون نام ، Jan 3, 2008

تبلیغات بنتون در تمامی جهان همیشه با مخالفت گروه های اجتماعی روبرو بوده (بخصوص در ایتالیا) چرا که تبلیغات آن ها جنبه ی نژاد پرستانه داشته و دارد . نمی دانم ؟ !!! من که از دیدن بنتون خوشحال نمی شوم و می دانم که از طرف خیلی از مجامع هم مسلکان من نیز در تمام جهان بایکوت است، ولی خوب هر که می خواهد برود بخرد لابد بازارمان آزاد است!

-- شاپور شاخدار ، Jan 3, 2008

لباسهای این فروشگاه هم خیلی گران و هم بد ترکیب هستند! بیشتر لباسهای مد هستند نه لباس برازنده یک آدم شیک پوش. فروشگاه خ دولت که رونقی نداره. نمی دونم جاهای دیگه چطورند؟

-- Ali ، Jan 4, 2008

به شخصه با بررسی که میان برندهای معروف داشته ام، بنتون از با کیفیت ترین مارک های حال حاضر موجود در ایرانه، با اینکه قیمت محصولات آن به نسبت بالا ست اما طرح های یونیک و جذابی در محصولات آن دیده می شه.
البته طرح هایی که در فروشگاه های تهران - و احتمالا شهرستانها - به فروش می رسه یک سال از کالکشن جهانی بنتون عقب هستند یعنی در حال حاضر در ایران کالکشن زمستان2007 بنتون عرضه می شه!

-- امین کیا ، Jan 5, 2008

این نوع جنجالها هم مثل همیشه احتمالا کار گروه های ذینفع در ایرانه ؛ صنف صنایع نساجی. مشابه تحصن ضد "نستله" در تهران یا ... .
که طبق معمول از اسلام و ارزشها و ... مایه گذاشتن .
واقعا نمی دونم در ایران تا کی باید از مقدسات و ... برای رسیدن به منافع شخصی خرج کرد.
همین چیزاست که باعث شده نسل جدید بیشتر و بیشتر از گذشته از اسلام فاصله بگیره.
آخه چرا نمی خوایم قبول کنیم که اگه مثلا همین بنتون چنین شعبه هایی توی ایران نداشته باشه، مطمئنا اون کسی که می خواد مارک پوش باشه هیچ وقت نمیاد تولیدات داخلی رو انتخاب کنه هر چقدر هم کیفیت شون خوب باشه ( که هست ) و به طور حتم نیاز هاشو از ترکیه و امارات و ... برآورده می کنه و سودش توی جیب همین کشورا میره.
این یک مثال خیلی کوچیکه؛ نمونه ها بسیار بسیار زیادند؛ خودتون پیدا کنید.
کوته فکری تا کی ؟!!!

-- امین کیا ، Jan 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)