تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتقال اطلاعات با نوک انگشتان

زمانی که دیسک‌های فلاپی به بازار عرضه شدند، انقلابی در انتقال و نگه‌داری فایل‌ها به وقوع پیوست. اما پس از مدتی نه چندان طولانی، لوح‌های فشرده (Compact Disk) یا همان سی‌دی (CD) به سرعت جای آن‌ها را گرفتند و تبدیل به محبوب‌ترین ابزار ذخیره‌سازی و انتقال فایل‌های الکترونیکی شدند. پس از مدتی دوباره نسلی جدید از این دیسک‌ها به نام دی‌وی‌دی (DVD) به عرضه‌ی عمومی رسید که توان ذخیره‌سازی بالاتری داشتند. در این میان ابزارهای دیگری چون درایوهای فلش (Flash Drive) یا کول‌دیسک‌ها (Cool Disk) و کارت‌های حافظه با ظرفیت‌های گوناگون عرضه شدند.


دیسک سخت خارجی به همراه پایه، این دستگاه را می‌توان هم عمودی و هم افقی قرار داد. (منبع)

اما با این اوصاف، در دنیایی زندگی می‌کنیم که در هر برهه از زمان و هر نقطه، فراوانی و گسترش تولید و عرضه‌ی اطلاعات را در آن شاهد هستیم. همه‌ی ما با این اطلاعات، کم و بیش سر و کار داریم و در اکثر اوقات، این اطلاعات برای ما مهم و حیاتی هستند. در این بین نگه‌داری این اطلاعات بسیار حائز اهمیت است.

اطلاعات در حال حاضر بسیار حجیم هستند و نگه‌داری از آن‌ها در سی‌دی و دی‌وی‌دی و درایوهای فلش، امکان‌پذیر نیست. آیا ابزارهای دیگری برای این امر وجود دارند؟ فن‌آوری به این پرسش پاسخ گفته است: استفاده از وسایل پرظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات مانند دیسک‌های سخت خارجی و قابل حمل (External & Portable Hard Disks)

این دیسک‌ها همان دیسک‌های سخت داخل رایانه‌ها هستند؛ با این تفاوت که با در نظر گرفتن پوششی خارجی برای آن‌ها و تغییر طراحی کارکرد، به وسایلی مناسب و پرظرفیت برای ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات تبدیل شده‌اند.

انواعی از این دستگاه‌ها که ابزار ذخیره‌سازی خارجی (External Storage) نیز نامیده می‌شوند، چندی است که با فن‌آوری‌های نوین همچون انتقال اطلاعات توسط لمس کردن با انگشتان (Finger Touch) عرضه شده‌اند که آن را شرح می‌دهیم.

با استفاده از این دیسک‌های سخت با صرف کمترین زمان می‌توان کل اطلاعات موجود در حافظه‌ی دائمی رایانه را پیش از هرگونه عملیاتی، خصوصاً اعمالی که خطر از بین رفتن اطلاعات را به همراه دارند، حفظ کرد. همچنین اطمینان حاصل خواهد شد که با این ابزار اطلاعات به سادگی از میان نخواهند رفت.


با استفاده از دیسک‌های سخت خارجی با فن‌آوری لمسی (Finger Touch) می‌توان به راحتی به ذخیره‌سازی اطلاعات پرداخت. (منبع)

کار با این دستگاه‌ها بسیار ساده است. در حقیقت پس از نصب نرم‌افزاری که به همراه آن ارائه شده است و اتصال دستگاه به رایانه، با لمس کردن دکمه‌ای که در سطح جانبی دستگاه قرار گرفته است، به راحتی و در زمان کوتاهی اطلاعات به درون آن کپی‌برداری می‌شوند.

در واقع نام این دیسک‌های سخت خارجی نیز به دلیل راحتی کار با آن‌ها «One Touch» گذاشته شده است. در هنگامی که نیاز به برگرداندن اطلاعات به رایانه در مواقعی مانند پاک شدن دیسک سخت رایانه وجود داشته باشد می‌توان با لمس کردن دکمه، تمامی اطلاعات را در رایانه کپی کرد.

دیسک‌های سخت خارجی با ظرفیت‌های گوناگونی عرضه شده‌اند: ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۶۰، ۲۰۰ و ۳۲۰ گیگابایت؛ و انواع جدید آن که به تازگی به بازار آمده‌اند در ظرفیت‌‌های ۵۰۰، ۷۵۰، ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ گیگابایتی موجود هستند. یک دیسک سخت با ظرفیت ۴۰ گیگابایت می‌تواند بیش از ۴۰ ساعت فیلم و فایل تصویری با فرمت MPEG یا ۱۰ هزارفایل MP3 و یا ۴۰ هزار عکس را در خود جای بدهد. در واقع این وسایل، ابزاری مناسب جهت استفاده‌ی گسترده در ادارات هستند و کاربردهای شخصی بسیار مطلوبی دارند.

یک هِد ۱۳.۵ اینچی با قابلیت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه، در این دیسک‌های سخت وظیفه‌ی خواندن و ذخیره کردن اطلاعات را دارد. این قابلیت برای مدل‌های بالاتر از ۳۰۰ گیگابایت نیز که سابق بر این با سرعت ۵۲۰۰ دور در دقیقه کار می‌کردند، اعمال شده است.


دیسک سخت خارجی با ظرفیت 1000 گیگابایت که اندکی حجیم‌تر از سایر دستگاه‌های هم نوع خود است. (منبع)

هشت مگابایت حافظه‌ی بسیار پرسرعت یا کش (Cache) برای مدل‌های ۲۰۰ تا ۳۰۰ گیگابایتی و ۱۶ مگابایت برای ظرفیت‌های بالاتر قرار داده شده است. این دستگاه‌ها را می‌توان با کابل‌های USB2 و USB1.1 با سرعت انتقالی بالای ۴۸۰ مگابیت در ثانیه، FireWire 400 با سرعت ۴۰۰ مگابیت در ثانیه و FireWire 800 برای سرعت انتقالی بیش از ۸۰۰ مگابیت در ثانیه به رایانه متصل نمود. متوسط زمان مرده برای این وسایل در حدود ۹ میلی‌ثانیه است.

طراحی این وسایل به صورتی است که سطح خارجی آن‌ها از آلومینیوم و نوعی پلاستیک مقاوم و ضد حرارت و ساییدگی ساخته شده که ظاهری زیبا به آن‌ها داده است. این دستگاه‌ها را هم می‌توان به صورت افقی و هم به صورت عمودی مورد استفاده قرار داد که در هیچ یک از دو حالت، فشاری به دستگاه وارد نمی‌شود. با عمود قرار دادن آن‌ها کمترین فضای ممکن اشغال می‌شود. همچنین پایه‌ای نیز برای این دیسک‌های سخت در نظر گرفته شده است.

موتور این دیسک‌های سخت دارای سیستم منحصر به فردی است که در آن کمترین صدای ممکن تولید می‌شود. در واقع بلبرینگ این موتور اختصاصی، حاوی مایعی ویژه است که صدای آن را به شدت کاهش می‌دهد.

وزن این دستگاه‌ها ۱.۲ تا ۱.۵ کیلوگرم متغیر است. برای این دستگاه، یک کلید لمسی برای انجام عملیات ذخیره‌سازی و یک کلید دیگر برای خاموش و روشن کردن در نظر گرفته شده است. کلید لمسی قابلیت تغییر کاربری به وسیله‌ی نرم‌افزار ارائه شده با دستگاه را دارد و می‌توان آن را دوباره برنامه‌ریزی کرد.


دیسک سخت خارجی مدل Mini که مخصوص رایانه‌های کیفی است. این دستگاه بر خلاف دیگر مدل‌ها، نیازی به منبع تغذیه‌ی خارج از رایانه ندارد. (منبع)

یکی از قابلیت‌های مهم این دیسک‌ها حالت «Plug And Play» آن است که در دیگر دستگاه‌ها چون انواع نمایش‌گرها و برخی پخش کننده‌های موسیقی موجود است. این قابلیت به مصرف‌کننده امکان می‌دهد که بدون نصب نرم‌افزار و تنها با اتصال دستگاه به رایانه و روشن نمودن آن به صورت عادی به کپی کردن اطلاعات خود بپردازد؛ همانند حالتی که شخص اطلاعات خود را در دیسک سخت رایانه از محلی به محل دیگر جابه‌جا می‌کند.

از این ابزار می‌توان در رایانه‌های با سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مکینتاش استفاده کرد که دستگاه برای رایانه‌های با سیستم عامل مکینتاش، از پیش فرمت شده است. همچنین دیسک‌های سخت خارجی با سیستم عامل ویندوز ویستا کاملاً سازگارند.

نرم‌افزار این دستگاه قابلیت برنامه‌ریزی برای انجام ذخیره‌سازی دوره‌ای اطلاعات را داراست همچنین قابلیت History این امکان را به دست می‌دهد که ذخیره‌سازی اطلاعات جدید در کنار اطلاعات گذشته انجام شود که با این کار، اطلاعاتی نیز که قبلاً ذخیره شده‌اند، از روی دستگاه پاک نخواهند شد و می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

قابلیت قفل کردن نرم‌افزاری دستگاه، دیگر امکانی است که اطلاعات را از گزند سرقت و دسترسی غیرمجاز محفوظ می‌دارد. از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به ایفای نقش یک دیسک سخت اضافی برای ذخیره‌ی اطلاعات رایانه‌ی شخصی و یا رایانه‌ی کیفی اشاره کرد.

ایراد مهمی که می‌توان به دستگاه وارد آورد و شاید تنها ایراد آن باشد، نیاز به منبع تغذیه‌ی جداگانه است که اگر منبع تغذیه‌ی آن همانند دیسک‌های سخت داخلی از رایانه تأمین می‌شد، بسیار ایده‌‌آل بود. البته در انواع Mini Edition که مخصوص کامپیوترهای کیفی است، این مشکل وجود ندارد؛ اما ظرفیت این نوع دیسک سخت نیز محدودیت قابل توجهی دارد.

قیمت این دستگاه‌ها در بازار ایران بین ۱۳۰ تا ۴۵۰ هزار تومان از مدل‌های ۱۰۰ گیگابایتی تا ۱۵۰۰ گیگابایتی متغیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی‌های زیر مراجعه کنید:
سی‌گیت
مکستور

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یک مقداری این مطلب سطح پایین بود برای مخاطب عام همه میدانند چگونه می شود اطلاعات رو جا به جا کرد و بیشتر توضیح یکی از لوازم زندگی بود. ولی این حرکت رادیو زمانه و ارائه این همه رفرنس در این مقاله از طرف نویسنده قابل تقدیر بود.

-- rezar ، Dec 11, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)