تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تبریز، آرامش پس از اضطراب

پس از زمین لرزه‌های مکرر و نسبتآ قوی روزهای گذشته در تبریز، اوضاع شهر به حالت عادی بازگشته است. بعد از زلزله‌ی نسبتآ شدید ساعت 22 شنبه دهم آذر با قدرت 4.6 ریشتر، پس لرزه‌های دیگری خصوصآ در روز یکشنبه یازدهم آذر تبریز را تکان داد. بعد از وقوع این پس لرزه‌ها مردم برای بار دوم به کوچه‌ها و خیابان‌ها سرازیر شده و با جمع آوری وسایل ضروری همچون پتو، آب و آذوقه به سمت پارکها و فضاهای باز همچون "مجتمع ائل‌گلی" و فضای آزاد روبروی مجموعه‌ی تفریحی "باغلارباغی" راهی شدند. در عین حال بروز شایعاتی مبنی بر وقوع زلزله‌ایی قوی‌تر و با قدرت تخریب هراس و وحشت بیشتر را بین مردم دامن زد که خوشبختانه بجز چند پس لرزه‌ی بسیار ضعیف اتفاق خاصی رخ نداد.

همزمان با وقوع پس لرزه‌ها بارش شدید باران نیز آغاز شد که تردد افراد و وسایل نقلیه را با مشکل مواجه ساخت. بارش باران از ساعت 5 عصر یکشنبه یازدهم آذر به بعد تا حدی بود که موجب آب گرفتگی اکثر خیابان‌های تبریز بویژه جاده‌ی منتهی به مجتمع ائل‌گلی که محل اصلی استقرار مردم وحشت زده بود، گردید. خانواده‌های سرگردان در خودروهای خود به همراه پتو و آذوقه‌ی ناچیزی که به همراه داشتند، مستقر بودند و یا در چادرهای سفری خود در محوطه‌های باز به سر می بردند که با شدت گرفتن بارش باران با مشکلاتی همچون آب گرفتگی مواجه شدند. همچنین در رخداد این حوادث قیمت چادرهای سفری در تبریز به شدت افزایش یافت و در برخی مکان‌ها به سه برابر قیمت اصلی خود به فروش می رفت.

در این بین پس از ساعت هشت شب که اوج حضور مردم در خیابانها و پارکها برای بار دوم طی دو روز گذشته بود، بارش باران به بارش شدید برف منتهی شد که مردم ساکن در فضاهای باز و پارک‌ها را مجبور به ترک این مکان‌ها نمود. ارتفاع برف که بارش آن تا ساعت یک ظهر روز دوشنبه دوازدهم آذر ادامه داشت، در بعضی مناطق تبریز به 30 سانتی‌متر نیز رسید و عملآ شهر را فلج کرد. مدارس نوبت صبح در مقاطع ابتدایی و راهنمایی برای دومین روز متوالی تعطیل و رفت و آمد به کندی در شهر صورت گرفت.

نماینده‌ی مردم تبریز، آذر شهر و اسکو با انتقاد از دستگاه‌های اجرای استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، ضعف اطلاع رسانی را عامل تشدید کننده‌ی مشکلات ناشی از زلزله عنوان کرده است. عشرت شایق در گفتگو با خبرگزاری فارس افزود: هر يك از دستگاه‌های اجرایی در هنگام حوادث و پیش آمدهای غیرمترقبه وظایفی بر عهده دارند كه بارها و بارها به آنها ابلاغ شده ولی عملكرد این دستگاه‌ها در ساعات پس از زلزله نشان داد كه برخی از آنها توان انجام وظایف تعیین شده را ندارند و نارضایتی مردم موید این ضعف مدیریت‌ها است.

مشکلات ذکر شده از زبان نماینده‌ی تبریز زمانی به اوج خود رسید که پس از وقوع زلزله‌ی ساعت 22 شنبه، صدا و سیمای آذربایجان شرقی که ابتدا هیچ گونه صحبتی از پیش لرزه‌ی قبلی به میان نیاورده بود، با پخش زیرنویس تلویزیونی مبنی بر ضرورت تهیه‌ی آذوقه و مواد اضطراری هنگام زلزله از سوی مردم و همچنین امکان وقوع زلزله‌ی قوی بعدی، در عوض دادن آرامش به مردم موجب هرچه بیشتر نگرانی و سرازیر شدن آنها به خیابانها گشت. در این میان آمبولانسها و ماشین‌های گشت نیروی انتظامی نیز با کشیدن آژیر موجبات دلهره‌ی مردم سرگردان در کوچه‌ها و خیابان‌ها را فراهم آوردند.

عامل دیگری که بر ترس و وحشت مردم تبریز افزود، صدای مهیب انفجاراتی بود که صبح روز یکشنبه یازدهم آذرماه به گوش می رسید. صداهای پی در پی و قوی موجب وحشت مردم در خانه‌های خود به سبب احتمال وقوع زلزله‌ی دیگری شد. این انفجارها در نتیجه‌ی ادامه‌ی مانوری بوده است که روزهای گذشته و به مناسبت هفته‌ی بسیج در حومه‌ی شهر تبریز برگزار شده است. در این مانور، انواع سلاح‌های تحت اختیار سپاه پاسداران همچون ضدهوایی و توپ‌های نصب شده در فرودگاه تبریز و مرکز موشکی سپاه واقع در اتوبان شهید کسایی و دیگر مراکز تسلیحاتی و موشکی همچون مرکز "الغدیر" متعلق به سپاه پاسداران آزمایش گردیده است.

این درحالیست که معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تبریز علت انفجارها را وجود پروژه‌ی راهسازی در محله‌ی بارنج تبریز اعلام کرده است. این محله واقع در شمال منطقه‌ی ولیعصر تبریز و کاملآ مسکونی بوده که هیچ گونه پروژه‌ی راه سازی در این محله به دلیل تکمیل بافت شهری و مسکونی آن قابل اجرا نیست و تاکنون نیز به جز پروژه‌های برج سازی و خیابان کشی ساده که نیازی به عملیات انفجاری آنهم از رده‌ی فوق سنگین که موجب صداهای مهیب شوند، عملیات دیگری در این منطقه صورت نگرفته است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آنچه در دو روز گذشته شاهد بوديم عدم آگاهي مردم در مواجهه صحيح با زلزله و بدتر از آن درماندگي و عدم کفايت مسئوليني است که تنها عنوان مسئوليت را يدک مي کشند آنچه مسلم است اينکه وضعيت اسفناک مردم در شرايطي که هنوز به کسي آسيب جاني يا مالي نرسيده مويد آنست که اين وضعيت در شرايط عکس آن به يک فاجعه غم بار تبديل خواهد شد شرايطي که مسئولين اين مملکت به لطف ضعف شدت زمين لرزه از آن جستند مملکتي که عليرغم داشتن ابزارهاي گوناگون براي مديريت بحران از نبود برنامه ريزي و مديران کارآمد در رنج بسر مي برد ...

-- RENY ، Dec 5, 2007

اما خودمونیم! عقل هم چیز خوبیه!!!!

-- kamnew ، Dec 5, 2007

شما ترسوها اگر راست مي گوئيد و به آزادي بيان علاقمند هستيد اجازه دهيد نظرات مردم بصورت آنلاين در اين سايت ثبت شود نه اينكه
نظرات مردم را حذف كنيد و فقط نظرات طرفداران يا ساختگي را در بخش نظرات قرار دهيد!
لعنت خدا بر شما!
اي جاسوسان سيا!
--------------------
زمانه: ما به آزادی بیان همراه با مسئولیت گوینده معقتدیم. اگر شما مسئولیت آنچه را می گویید بر عهده بگیرید و مایل باشید با نام خودتان مطلبی در نقد زمانه یا مقالات آن بنویسید حتما منتشر خواهیم کرد چنانکه تا امروز هم نقدهای متعددی از افراد دارای نام و نشان و منتقد منتشر کرده ایم

-- بدون نام ، Dec 5, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)