تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

راه اندازی وب‌گاه دانشنامه‌ی فضایی ایران

هادی ناصری


راه اندازی وبگاه دانشنامه ی فضایی، نقطه ی عطفی در مراجع نجوم فارسی به شمار می رود منبع

سازمان فضایی ایران(ISA) به مناسبت هفته ی جهانی فضا وبگاهی را به نام "دانشنامه ی فضایی ایران" راه‌اندازی کرد. دانشنامه‌ی فضایی ایران در 19 آبان ماه 1386 و هم‌زمان با آغاز هفته‌ی جهانی فضا شروع به کار کرد. این دانشنامه با هدف ایجاد پایگاهی معتبر به منظور استفاده‌ی اساتید، محققان، دانشجویان و دانش‌آموزان علاقمند به دانش و فناوری فضایی راه‌اندازی شده است. در این دانشنامه به لغات، مباحث، عبارات و زندگی‌نامه‌ی شخصیت‌های مختلف مرتبط با فضا و علوم و فنون فضایی پرداخته خواهد شد.
مقالات این وبگاه به صورت جامع و شامل خلاصه‌ی مقاله، فهرست و گروه‌بندی، مقدمه، متن اصلی، منابع، تصاویر مرتبط با هر مقاله و بخش امتیاز بندی به مقاله می باشد. هم‌چنین در صفحه ی اصلی نسخه‌ی آزمایشی این سایت اینترنتی بخش های عضویت در سایت و بخش کاربران، بخش نظر سنجی، بخش معرفی سایت و معرفی سازمان فضایی ایران و بخش ارسال مقاله در دسترس می باشند. علاقمندان می توانند مقالات مرتبط با علوم فضایی و نجوم خود را از طریق بخش ارسال مقالات به این وبگاه ارسال کنند. از جمله گروه های موضوعی دانشنامه فضایی ایران می توان به تاریخ فضا، دانش و فن آوری فضایی، نجوم، کاربردهای فضا و فضا و آینده اشاره داشت.

سازمان فضایی و شورای عالی فضایی ایران

“سازمان فضایی ایران” (ISA) به منظور انجام مصوبات شورای عالی فضائی کشور و امور مقرر در ماده 9 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد و با تصویب اساسنامه‌ی آن توسط هیئت وزیران در تاریخ 22 خرداد ماه 1384 فعالیت رسمی خود را در زمینه فناوری فضائی آغاز کرد. این سازمان برای انجام فعالیت‌هایی چون راه اندازی و به کارگیری مرکز سنجش از راه دور، طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره های مخابراتی- تحقیقاتی و همچنین ایستگاه های دریافت و ارسال اطلاعات ماهواره‌ایی در خاک ایران و مشارکت در طرح‌های منطقه ایی فضایی و ماهواره ایی بنا نهاده شده است. این سازمان در حال حاضر با همکاری کشورهایی چون روسیه، فرانسه، چین، قزاقستان و کره ی جنوبی پروژه ی ماهواره های "مصباح"، "زهره" و چند ماهواره ی تحقیقاتی مشترک دیگر را در دست اقدام دارد. هم اکنون مهندس "احمد طالب زاده" ریاست سازمان فضایی ایران را بر عهده دارد.
به منظور استفاده ی صلح آمیز از فضای ماورای جو و فناوریهای فضایی، حفظ منافع ملی و بهره برداری منسجم از علوم و فناوریهای فضایی در جهت توسعه اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری کشور، شورای عالی فضایی در تاریخ 25 بهمن ماه 1383 با تصویب هیئت وزیران تشکیل شد. این شورا که ریاست آنرا رئیس جمهور بر عهده دارد حداقل دوبار در سال با تشکیل جلسه به بررسی طرح ها، پروژه‌های در دست اقدام، تحقیقات و هرگونه موضوع مرتبط با طرح های فضایی کشور می پردازد و در مورد آنها تصمیم‌گیری می کند.


سازمان فضایی ایران، پروژه های مشترکی چون ماهواره های مصباح و زهره را در دست اقدام دارد منبع

اعضای شورای عالی فضایی عبارتند از:

1- رئیس جمهور (رئیس شورأ)
2- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

3- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

4- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

5- وزیر امور خارجه

6- وزیر صنایع و معادن

7- وزیر راه و ترابری

8- رئیس سازمان صدا و سیما

9- رئیس سازمان فضایی ایران (دبیر شورأ)

10- سه نفر از افراد متخصص در زمینه های مختلف علوم و فنون فضایی.

برای دسترسی به وبگاه دانشنامه ی فضایی و سازمان فضایی ایران می‌توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:

دانشنامه ی فضایی ایران: http://www.isa.ir/enc
سازمان فضایی ایران: http://isa.ir


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)