تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

داروهای کاهنده اسید معده عامل حملات قلبی نیستند

هادی ناصری

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در پی نتایج اولیه تحقیقی بر روی دو داروی کاهنده اسید معده به نام‌های پریلوسِک (Prilosec) و نِکسیوم (Nexium) اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد استفاده طولانی‌مدت این دو دارو منجر به حملات قلبی یا سایر ناراحتی‌های قلبی گردد. این سازمان با بیان این مطلب، همچنین به پزشکان و بیماران توصیه کرد تا روشن شدن نتیجه قطعی و نهایی این پژوهش، از هرگونه تغییر در تجویز و مصرف این داروها بپرهیزند.


داروی کاهنده اسید معده امپرازول یا پریلوسک

پریلوسک (با نام ژنریک Omeprazole) و نکسیوم (با نام ژنریک Esomeprazole) دو داروی کاهنده اسید معده از طریق مهار پمپ پروتون (PPI) هستند که در افراد مبتلا به ناراحتی‌های معدی-رودی مانند زخم معده، زخم‌های سراسری روده و بازگشت اسید معده به مری (ترش کردن) تجویز می‌شوند. بازگشت اسید معده به مری موجب فرسایش، سرطانی شدن و از بین رفتن مخاط مری (که تنها مجرای انتقال غذا و مایعات به معده است) می‌گردد. این داروها با کاهش اسید معده، این فرایند را کنترل می‌کنند.


داروی کاهنده اسید معده نکسیوم یا ازومپرازول

داروهای یاد شده در آمریکا و اکثر کشورها با نسخه پزشک در دسترس هستند اما در ایران، این داروها خصوصآ پریلوسک (اُمِپرازول) مدتی است که جایگزین دیگر داروهای کاهنده اسید معده شده‌اند و جزو داروهای پرفروش محسوب می‌شوند. اين دو در داروخانه بدون نسخه پزشک و با قیمت‌های 5 تا 8 هزار تومان برای هر ورق و 20 تا 70 هزار تومان در هر ورق برای انواع انگلیسی و هلندی آنها به فروش می‌رسند.
از عوارض جانبی این داروها می‌توان به اسهال، سردرد، عوارض پوستی، سوء هاضمه و سرگیجه اشاره کرد.

منابع:

  1. سایت سازمان غذا و داروی آمریکا

  2. سایت مدیکال نیوز تودی

  3. مدخل پریلوسک در دايرة‌المعارف ويکی‌پديا

  4. مدخل نکسیوم در دايرة‌المعارف ويکی‌پديا

  5. سایت ایران دراگ استور

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

باسلام. من 31 سال سن دارم وبیش از 15 ساله که به بیماری (ترشح بیش از حد اسید معده) مبتلا هستم . ودکترها به من مصرف داروی امپرازول مادام العمر تجویز کرده اند.می خواستم اگر ممکنه مرا راهنمائی بکنید .آیا عوارضی دربر نخواهد داشت.ویا اگرشما راه کار بهتری دارید لطفآ به من پیشنهاد بدهید .با تشکر

-- وحید جدی ، Apr 5, 2008

با سلام. دوست عزیز ممنون از توجهتون. باید عرض کنم که هیچ داروی شیمیایی و حتی گیاهی برای بدن بدون عواض نخواهند بود. امپرازول و داروهای هم خانواده ی این دارو نیز از این نظر مستثنأ نیستند. معمولاً داروی امپرازول پس از یکدوره تجویز برای اینکه موجب قطع کامل ترشح اسید معده نشود، قطع تجویز می شود و پس از یک زمان کوتاه بسته به نظر پزشک معالج دوباره تجویز آن شروع می شود (تجویز متناوب). به عقیده ی اینجانب موثرترین راه همان تجویز پزشکان شماست زیرا شما را از نزدیک معاینه کرده اند و با بیماری شما کاملاً آشنا هستند. برای اطمینان بیشتر می توانید با پزشکان فوق تخصص بیماریهای معده و روده مشورت بفرمایید. باز هم تاکید می کنم که هیچ دارویی بدون عارضه نخواهد بود و هیچ راهی موثر تر از راه پیشنهای پزشکی که شما را کاملاً و از نزدیک معاینه کرده نخواهد بود.

-- هادی ناصری ، Apr 7, 2008

سلام من امید 23 سال سن دارم و مدت یک سال و نیم است که از مشکل اسید معده رنج می برم و به دکتور هم زیاد رفتم ولی دارو هایم که تمام می شد دوباره همون مشکل شروع می شد. الان 2 ماهی میشه که omeprazole مصرف می کنم ولی باز هم هر موقع تموم میشه اسید می زنه بالا لطف نموده کمکم کنید

-- omid ، Feb 1, 2009

من به بیماری رفلاکس مبتلا هستم وقرص پنتا پرازول مصرف می کنم

-- ازیتا حسینی ، Mar 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)