رادیو زمانه > خارج از سیاست > حقوق بشر > چندهمسری با آموزههای اسلام مطابق نیست | ||
چندهمسری با آموزههای اسلام مطابق نیستمریم محمدیmmohammadi@radiozamaneh.comلایحهای که تحت عنوان «حمایت از خانواده» برای بار دوم در دولت دوم آقای احمدینژاد، در مجلس شورای اسلامی ایران بررسی میشود، همچنان موضوع تنش و مشاجره در درون و بیرون از مجلس است.
روز دوشنبه، هشتم شهریورماه نامهای از سوی «سازمان ائتلاف اسلامی زنان» با ۲۴ انتقاد نسبت به مادهی ۲۳ لایحهی حمایت از خانواده، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتشر شد. این سازمان، مجموعهای از فعالین زن و نهادهای مرتبط با حقوق زنان، از اصلاحطلب تا اصولگرا را دربر میگیرد. مادهی ۲۳ لایحهی حمایت از خانواده که شرایط چندهمسری مردان را بررسی میکند و نیز مادهی ۲۵ که مربوط به قانون صیغهی اسلامی است، بحثانگیزترین مواد این لایحه بهشمار میروند. در ارتباط با این لایحه و بهویژه مواد بحثبرانگیز آن، از منظر حقوق اسلامی و حقوق زن، با دو تن از فعالین زن مسلمان، با دو پایگاه فکری و اجتماعی متفاوت گفتوگو کردهام. اما پیش از ورود به مسائل لایحه، این پرسش را مطرح میکنم که اساساً جامعهی زنان ایرانی، چه میزان حساسیت نسبت به این لایحه و محتوای آن نشان داده است؟ مینو مرتضی لنگرودی، فعال حقوق زنان و عضو شورای فعالان ملی- مذهبی در این زمینه چنین میگوید: اگر جامعهی زنان را به دو دسته تقسیم کنیم، یک دسته فعالان و روشنفکران و یا زنانی هستند که نسبت به حقوق جنسیتیشان، آگاهیهای جنسیتی پیدا کردهاند. این زنان با توجه به حساسیتشان نسبت به این موضوع، فارغ از ایده و ایدئولوژی و نظریات سیاسی و اجتماعیای که دارند، حول این محور ائتلافی تشکیل دادهاند که از زنان اصولگرا تا زنان سکولار و لاییک را دربر میگیرد. این زنان دارند هشدار میدهند و میگویند که این لایحه به استحکام بنیانهای خانواده کمکی نمیکند و مجوز قانونی به بیوفایی میدهد.
دستهی دوم تودههای زنان، زنان کارگر، زنان کارگر خانگی و یا خانهدار در اقشار به لحاظ اقتصادی خیلی پایین جامعه هستند که چنان درگیر معیشت و چنان درگیر فقر هستند که مصداق مثال «گشنگی نکشیدی تا عاشقی یادت برود»، کل عاشقی یادشان رفته است، چه برسد به مسئلهی تعدد زوجات. دفاع از حق زنان مریم بهروزی، دبیرکل «جامعهی زنان زینب»، یکی از نهادهای تشکیلدهندهی ائتلاف اسلامی زنان نیز در همینباره میگوید: البته بسیاری از زنان مطلع شدند و نسبت به این مسئله حساس هستند و با ارتباطاتی که با ما برقرار کردهاند، به شدت میخواهند که ما از حقشان دفاع کنیم. ائتلاف اسلامی زنان نیز سه، چهار سالی است که کارش را بر این اساس شروع کرده که دفاع از حقوق زنان به صورت هدفمند و به منظور رسیدن جامعهی اسلامی ایران به وضعیت مطلوب حقوقی، اجتماعی و خانوادگی انجام بگیرد. مردم و مخصوصاً جامعهی زنان، از ما به عنوان مدافعین حقوقشان و مطرحکنندهی مطالباتشان انتظار دارند. ما نیز داریم تلاش میکنیم که انشاالله مطالبات زنان را به سمع و نظر مجلس شورای اسلامی ایران برسانیم و از مجلس هم انتظار داریم که انشاالله این مادهی چندهمسری را حذف کنند. انتظار دارید یا امیدوار نیز هستید؟ زمانی که شور اول این لایحه مطرح بود، ما با رییس محترم مجلس ملاقات و مذاکره کردیم. ایشان هم در بحثها اظهار کردند که تاکید اسلام بر تکهمسری است و روح حاکم بر احکام و قوانین دینی بر مبنای تکهمسری است. بردهداری چگونه اما میتوان در جامعهای با قوانین اسلامی، با چندهمسری مخالفت کرد؟ مینو مرتضی لنگرودی و مریم بهروزی، هردو معتقدند که چندهمسری امری صرفاً دینی و اسلامی نیست، بلکه به سنتهای گذشته برمیگردد و قابل تغییر است. لنگرودی معتقد است: سنت با دین فرق میکند. سنتها، آداب، رسوم و هنجارهایی هستند که انسانها خودشان برای حل مسائل و مشکلات زمانشان میآفرینند. چندهمسری در دورهی کشاورزی که معیشت انسانها بر مبنای کشاورزی بود و یا در دوران بردهداری که تجارت مسلط زمان، بردهداری بود، جوابگو بود. خود زنها هم خستهتر از آن بودند که مثلاً یک همسر بتواند از ۱۵ تا ۴۵ سالگی ۱۵ فرزند بهدنیا بیاورد. اما امروز در خانههای ۴۰-۵۰ متری و در یک خانوادهی هستهای شهری، در حالی که خط فقر در ایران ۸۷۰هزار تومان است، مرد طبقهی متوسط چقدر باید پول و ثروت داشته باشد تا بتواند عدالت عاطفی و یا حتی عدالت مالی را تأمین کند. چندهمسری، اسلامی نیست بهروزی نیز بر همین پایه استدلال میکنند: روش چندهمسری به زمانهای قبل از اسلام، یعنی به دورههای کشاورزی و دامداری برمیگردد. در زندگی با فرهنگ کشاورزی و دامداری، فرزندان هرچه بیشتر باشند، بهتر است. کسانی که زندگی کشاورزی و دامداری داشتند، وقتی میخواستند ازدواج کنند، میگفتند باید با زنی ازدواج کنیم که قدرت داشته باشد و بتواند هم زندگی خانوادگیاش را اداره کند و هم کمک حال همسرش در کشاورزی و دامداری باشد. هرچه هم بچه بیشتر باشد، بهتر است.
امروز اما ما داریم در دوران صنعتی و تکنولوژی پیشرفته بهسر میبریم و تحصیلات زنان نیز خیلی تأثیرگذار است. یعنی امروزه زنان نیز تحصیلکرده هستند و در همان شغلهایی مشغول به کار هستند که مردها نیز کار میکنند. کارهای جنجالی محمود احمدینژاد پیش از این گفته بود که دولت در این لایحه تغییراتی به نفع زنان وارد کرده است. مریم بهروزی معتقد است: دولت که اصلاً قید نگذاشته بود. دولت گفته بود هر مردی که پول دارد، یک تعهد عدالت به دادگاه بسپارد و برود همسر دیگری اختیار کند. دو تا هم نه، هرچندتا که میخواهد؛ سه یا چهارتا. نظر دولت متأسفانه این بود که مجلس آن را حذف کرد. بندهایی که الان آمده، مجلس گذاشته است. باز خدا به نمایندگان خیر بدهد که چند بند آوردهاند. من این را به حساب ذوق و سلیقهی آقای احمدینژاد میگذارم که دوست دارد کارهای استثنایی و کارهایی پرسروصدا انجام بدهد. مخل امنیت خانواده در میان نمایندگان مجلس، علاوه بر برخی نمایندگان اصولگرای حامی دولت که از چندهمسری دفاع میکنند، برخی زنان نماینده، نظیر افتخاری، حتی با گذاشتن شرط رضایت همسر اول نیز با این قانون مخالفت کردهاند. مریم بهروزی میگوید: اینکه برخی از نمایندگان زن مجلس گفتهاند که چندهمسری موجب امنیت زنان مجرد میشود، اشتباه محض است. رواج تعدد زوجات، امنیت خانواده و حتی زنان مجرد را هم بههم میزند که بهتبع آن، امنیت جامعه را نیز از بین میبرد. کجا اسلام چندهمسری را تایید کرده است؟ به اعتقاد من، با تحقیقاتی که دارم، با نگاهی که بر اوضاع و روزگار کشورمان دارم، ما در شرایط کنونی، نیاز به قانون چندهمسری نداریم. انشاالله مجلس هم با همین نگاه به این لایحه برخورد کند و اگر خدای ناکرده، خدای ناکرده تصویب کرد، نباید آن را به نام اسلام انجام بدهد.» نوعی ازدواج برای مردان مجرد مینو مرتضی لنگرودی در مورد مادهی ۲۵ این لایحه در ارتباط با شرایط صیغه، میگوید: اینطور نیست که صیغه به مردان متأهل اجازه میدهد که دوتا، سهتا، چهلتا ازدواج مجدد داشته باشند. صیغه برای زن و مرد آزاد و غیر متأهل یک ازدواج دمکراتیک و آزاد است. مریم بهروزی نیز صیغه را برای مردان مجرد تعریف میکند و ادامه میدهد: این حکم در اسلام، اصلاً برای مردان زندار نیست. صیغه برای مردانی است که زن ندارند، شرایط ازدواج دائم هم برایشان فراهم نیست و برای فرار از گناه ازدواج موقت میکنند. یعنی بین این که زن و مردی مرتکب فعل حرام زنا بشوند یا صیغهی موقت، آنجا باید صیغهی موقت بکنند؛ نه اینکه صیغهی موقت برای هوسرانی، برای مردان زندار و برای سوءاستفاده از این حکم شرعی خدا باشد. سفرهی هوسرانی گذشته از قوانین جاری و قوانینی که ممکن است تصویب بشوند، جامعهی ایرانی به مسئلهی چندهمسری چگونه نگاه میکند؟ مینو مرتضی لنگرودی در اینباره میگوید: چندهمسری در جامعهی ایران منفور است. جامعهی ایران به مردانی که چند زن دارند، به چشم بد، به چشم مردان شهوتران و مردانی بیوفا که به خانوادهی خودشان، به همسر و فرزندانشان پایبند و وفادار نیستند، نگاه میکند و آنها را اغلب در ردهی مردان بیفرهنگ قرار میدهد. به همین دلیل است که مردانی که چند همسر میگیرند، این مسئله را پنهان میکنند. مردان صیغهرو، مردانی تلقی میشوند که در واقع به ناموس دیگران نگاه دارند و از طریق پولشان، سعی میکنند سکس بخرند و حتی عشق و محبت در کارشان نیست.» مریم بهروزی نیز ادامه میدهد: نگاه به چندهمسری، نگاهی بسیار منفی است. یعنی فرهنگ امروز ایران اسلامی ما، مسئلهی چندهمسری را برنمیتابد و نمیپسندد. اگر میپسندید، آن را آشکار و برای آن تبلیغ میکرد. جامعهی ما اما به مرد دوزنه نگاه منفی دارد. به همین دلیل مردان در این زمینه مخفیکاری میکنند. دستکم بگذارید این حجب و حیا و این نگاه بماند. چون خود این نگاه این قضیه را خیلی تخفیف میدهد، اما اگر آن را قانون کنید و بگویید که خیلی هم خوب و قشنگ است، سفرهی هوسرانی برای مردانی که میخواهند سوءاستفادهی جنسی بکنند، باز میشود. |
نظرهای خوانندگان
پدر منهم دو زن داشت. سالهاست فوت کرده است. همه بچه هایش فقط نفرین نثارش می کنند. بچه های زن اولش دشمن خونی ما هستند. بین ما فقط خون است نفرت ، دشمنی و بیست سال و اندی جنگ و دعوا سر ارث. اینست هدف شماها از چند همسری؟ دور اندیشی هم بد چیزی نیست
-- بدون نام ، Aug 31, 2010 در ساعت 11:34 PMسوره نساء آیه 3:
اگر شما را بيم آن است که در کار يتيمان عدالت نورزيد ، از زنان هر چه شما را پسند افتد ، دو دو و سه سه و چهار چهار به نکاح در آوريد و اگربيم آن داريد که به عدالت رفتار نکنيد تنها يک زن بگيريد يا هر چه مالک آن شويد اين راهي بهتر است تا مرتکب ستم نگرديد
حالا این حاجیه خانم از کجا ادعا میکنه که چندهمسری با آموزههای اسلام مطابق نیست معلوم نیست؟!
-- ایرانی ، Aug 31, 2010 در ساعت 11:34 PMنمی دانم این خانمی که فرموده در اسلام چند همسری وجود ندارد از کجا این موضوع را کضف کرده است.صرفنظر اینکه چند همسری به دلایلی که در متن مصاحبه اشاره شده ،وجود داشته است قران و سیره نبوی این امر اجتماعی را امضاء کرده است تنها استثاء وارده رعایت عدالت است . اگر عدالت را از زاویه اقتصادی بدانیم بتابراین داشتن امکانات مالی رعایت عدالت را در مورد همسران آسان می سازد .و چنانچه عدالت را روابط جنسی فرض کنیم مردان می توانند با توجه به قدرت و میل جنسی برنامه همسران خود را تنظیم کنند تنظیم قدرت جنسی در عصر حاضر با استقاده از قرص های تقویت کننده به راحتی
-- محسن ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMنمی دانم این خانمی که فرموده در اسلام چند همسری وجود ندارد از کجا این موضوع را کشف کرده است.صرفنظر از اینکه چند همسری به دلایلی که در متن مصاحبه اشاره شده ، قبل از اسلام وجود داشته است بااین حال قران و سیره نبوی این امر اجتماعی را امضاء کرده است تنها استثاء وارده رعایت عدالت است . اگر عدالت را از زاویه اقتصادی بدانیم بنابراین داشتن امکانات مالی رعایت عدالت را در مورد همسران آسان می سازد .و چنانچه عدالت را روابط جنسی فرض کنیم مردان می توانند با توجه به قدرت و میل جنسی برنامه همسران خود را تنظیم کنند تنظیم قدرت جنسی در عصر حاضر با استقاده از قرص های تقویت کننده به راحتی ممکن و میسر است. هرجند من با چند همسری مخلف هستم اما فکر نمی کنم با استدلا لا ت اسلامی بتوان با جند همسری مخالفت کرد، از طرفی اسلام اساسا به زن از دیدگاه لذت جویی جنسی نگاه کرده است نگاه کنید به آیه" زنان کشتزار شما هستند به هر نحو که خواستیذ وارد شوید.....:یا آیه "...اگر نتوانستید رعایت عدالت کنید به جای زنان آزاده از کنیزان استفاده کنید....:این آیات و آیات دیگر دراین زمینه کاملا مثبت این مدعی است.
-- محسن ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMجمله اول(کجا اسلام چندهمسری را تایید کرده است؟) مسخره می نماید اگر گذاره دوم آن نباشد(با تحقیقاتی که دارم، با نگاهی که بر اوضاع و روزگار کشورمان دارم). به هر حال به نظر خانم محمدی هم رندی کرده اند برای انتخاب این تیتر! پاسخ به گذاره اول را دوستی پیشتر داده است که ١٤٠٠ سال تمام فقها گفته اند که می شود و این خانم گفته است که نمی شود. آیات قران هم که سند است. می ماند تعارض قرآن با زندگی مدرن, که بهتر است که تدوین قوانین[بخوانید حکومت] را از اسلام جدا کرد که انقدر در تعارض اسلام و سنت عرب نباشیم. ضمنن عرض کنم که خانم بهروزی در دنیای اسلام تنها نیستند. دولت تونس هم که یک حکومت نیمه سکولار دارد هم بر اساس اینکه الله شرط چندزنی را مبتنی بر عدالت بین آنها قرار داده و چون این امر از طرف آدمیزاد ناممکن است، لذا چند همسری را در قانون قدغن کرده است! خدایا ما را از شر قوانینت نجات بده. آمین.
-- وحید ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMاین پنگوئن ها یادشان رفته که رئیس مجلس شان دو زنه است. خوب معلومه که چند همسری را تبلیغ و تصویب کنه. آخه از دو تا زنش خسته شده
-- رویا ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMکساني که تصور مي کنند با «اصلاح» دين ميتوانند به حقوق بشر و دموکراسي برسند راه به ناکجا ميبرند
-- ناظر ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMتنها با جدايي دين از دولت است که مي شود به تحقق ارزشهاي حقوق بشر و دمکراسي رسيد
اسلام چند همسری را نتنها رد نکرده بلکه ان را هم رواج داده است عدالت در بین زنان خود از نظر قران اقتصادی و جنسی است که براحتی قابل اجرا است شما پول داشته باشید عدالت اسلامی را در بین زنان خود براحتی به اجرا درمیاورید ٤ خانه برای چهار زن خود میخرید و هر شب را در خانه یک همسر خود بسر میبرید این است عدالت اسلامی از نظر جنسی که دیگر امروزه پزشکی در خدمت عدالت جنسی اسلامی کمکهای شایان توجهی کرده است بنابراین زنان مسلمان حق اعتراض به قانون چند همسری را ندارند یا مسلمان هستی یا مسلمان نیستی اگر هستی پس باید از قران پیرویی بکنی نمیتوانی بگویی این قانون خوب است ان قانون خوب نیست و انکارش بکنی در ضمن این چند همسری در قشریی خاص مسلمانان ایرانی اتفاق میافتد اکثر ایرانی ها که به ظاهر مسلمان هستند و به قوانین قران اعتقادی ندارند من در هیچ کدام از اقوام خود هیچگاه چند همسری ندیده ام چون ما فقط به اسم مسلمان هستیم وگرنه کی به قوانین اسلام اعتقاد دارد همانانی که در ایران به اسلام و قوانینش اعتقاد دارند که شاید ١٠ درصد مردم ایران هم نباشد بگذار چند همسر داشته باشند من که هیچ دلسوزی با این اشخاص یعنی زنانی که به قوانین قران اعتقاد دارند ندارم
-- بدون نام ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMکمی انصاف و صداقت هم چیز خوبی است.
نه تنها چندهمسری بلکه ازدواج دختران ٩ ساله، جنگ و کشتار دگراندیشان و تحمیل اسلام به زور شمشیر، برده داری ، زن ستیزی، وعده حوری و غلمان خردسال در بهشت، تقیه ، دروغ مصلحتی و هزاران پدیده بد دیگر در اسلام نهادینه است. اسلام دینی است که پایه اش بر دروغ و اجبار نهاده شده است. اسلام فاقد این ظرفیت است که با این پدی ها مرزبندی کند زیرا اینها در ذات و جوهر اسلام است. اسلام و به ویژه تشیع دین تعبد بی چون و چرا و دشمن تعقل مستقل و تفکر آزاد است. اگر تردید دارید قرآن یا رساله یکی ازمراجع تقلید را بخوانید. آیا شما ادعا دارید که درک شما از اسلام از درک سیستانی، بهجت، خمینی، مکارم و امثالهم درست تر است.
رامش
-- رامش ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMمن فرزند یک پدر نامرد دو زنه هستم پدری که مارا به شهوت خود فروخت هرگز اورا نمی بخشم اگر چه مادرم اورا بخشیده باشد
-- بدون نام ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMهیچ مردی به خود اجازه چند همسری نمیتواند بدهد مگر آنکه به زن خود هم اجازه آنرا بدهد.
به قول قدیمیها چیزی که عوض داره گله نداره!
-- علی ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMخانم مریم بهروزی ادعای نابجایی میفرمایند که اسلام چند همسری را رد کرده است. اگر چنین بود چرا مجمد رسول الله و امامان معصوم چند همسر داشتند. ودر همین دوره اخیر نمونه بزرگ دو همسری ایت الله محمود طالقانی مجاهد نستوه میباشد
-- محسن ، Sep 1, 2010 در ساعت 11:34 PMبله آقای رامش، من این ادعا را دارم و منتظر شما هم ننشسته ام تا دستور بفرمایید که عقل خود را تعطیل کنم. با تعقل مستقل و تفکر آزاد دین اسلام را انتخاب کرده ام. اصراری هم ندارم حرف مرا باور کنید، ولی در دل به حرف های بی مبنای شما قاه قاه می خندم.
-- بدون نام ، Sep 2, 2010 در ساعت 11:34 PMشما ببینید خانوم بهروزی چی گفته است (اگر خدای ناکرده، خدای ناکرده تصویب کرد، نباید آن را به نام اسلام انجام بدهد ) این خانوم درد دین دارد والا دیگر هیچ
-- بدون نام ، Sep 2, 2010 در ساعت 11:34 PM