رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
گفتگو با یاشار حکاک‌پور درباره‌ی ممنوعیت فروش و توزیع پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز

قانونی نانوشته؛ ترکی ننویسید!

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

از تبریز خبر می‏‌رسد که چاپ‏خانه‏ها و محل‏های فروش توزیع و فروش پوسترهای تبلیغاتی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز، توسط ماموران اماکن نیروی انتظامی پلمپ شده است.

Download it Here!

مامورین این اداره در تبریز، با مراجعه به لیتوگرافی و چاپ‏خانه‏هایی نظیر چاپ‏خانه‏های «عافیت» و «نگار» که این پوسترها را منتشر کرده‏اند و هم‏چنین مغازه‏های صوتی و تصویری‏ای که این پوسترها را به فروش می‏رسانده‏اند، آن‏ها را پلمپ کرده‏اند.

پلمپ اداره‏ی اماکن به دنبال چاپ و انتشار پوستری با شعارهای ملی در حمایت از تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در شهرهای مختلف آذربایجان صورت گرفته است.

ماموران هم‏چنین با مراجعه به مغازه‏ی صوتی‌−‌تصویری «آذربایجان»، فردی به نام داوود شیری، صاحب مغازه را بازداشت و اقدام به تفتیش مغازه‏ی او و ضبط کیس کامپیوتر و پوسترهای این تیم کرده‏اند. گرچه آقای شیری پس از دو روز آزاد شده، اما با سپردن ضمانت، تعهد داده است که هرزمان او را بخواهند باید به دادگاه مراجعه کند.

پلمپ مراکز چاپ و انتشار پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز و آزار صاحبان این مراکز، در حالی صورت می‏گیرد که این پوسترها پس از کسب مجوز نشر از اداره‏ی ارشاد و باشگاه تراکتورسازی تبریز انتشار یافته است.

مسابقات تیم تراکتورسازی تبریز در ماه‏های اخیر به صحنه‏های طرح مطالبات زبانی آذری‏ها تبدیل شده است. ماموران امنیتی نیز سعی در محدودکردن این‏گونه ابراز احساسات داشته‏اند.


پلمپ اداره‏ی اماکن به دنبال چاپ و انتشار پوستری با شعارهای ملی در حمایت از تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در شهرهای مختلف آذربایجان صورت گرفته است

پیش از این نیز مردم در برابر حضور محمود احمدی‏نژاد در تبریز، به جای شعار به نفع او، آن‏گونه که در چنین ملاقات‏هایی مرسوم است، به نفع تیم تراکتورسازی تبریز شعار می‏داده‏اند.

در ارتباط با این مسایل با یاشار حکاک‏پور، فعال مدنی آذری، گفت‏وگو کرده‏ام.

آقای حکاک‏‏پور، اخیرا چاپ‏خانه‏هایی که پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز را منتشر کرده‏اند، تهدید شده‏اند و حتی برخی از آن‏ها پلمپ شده‏اند. انتشار یک پوستر از یک تیم محبوب در آذربایجان چرا باید موجب پلمپ چاپ‏خانه بشود؟

از آن‏جایی که مسابقات تیم تراکتورسازی تبریز، به عرصه‏ی طرح مطالبات ملی و زبانی آذربایجانی‏ها تبدیل شده است، ماموران امنیتی ایران به این مساله حساس شده‏اند و می‏خواهند بروز احساسات بعد از این مسابقات را محدود کنند. در همین راستا، اقدام به پلمپ چاپ‏خانه‏ای که این پوسترها را زده، کردند و عده‏ای را نیز بازداشت کردند.

علت جمع‏آوری و ممنوع‌شدن این پوسترها چیست؟

بر اساس اطلاعاتی که به ما رسیده، علت اصلی ممانعت از چاپ این پوسترها، جمع‏آوری آن‏ها و بستن چاپ‏خانه‏ها، نوشته‏هایی به زبان آذربایجانی بر روی این پوسترها مبنی بر «زنده باد آذربایجان» و «زنده باد تیم تراکتورسازی» است. برخی از مطالبات ملی آذربایجانی‏ها نیز به طور ضمنی در برخی از این پوسترها ذکر شده است.

در میان فعالین آذربایجان گفته می‏شود که تیم تراکتورسازی نقش مهمی در طرح مطالبات ملی آذربایجانی‏ها در ماه‏های گذشته داشته و آذربایجانی‏ها این تیم را فقط به چشم یک تیم فوتبال نگاه نمی‏کنند.

گویا امروز (جمعه ۲۵ دی ماه) تیم تراکتورسازی در تهران بازی داشته است. اخبار پراکنده‏ای مبنی بر درگیری‏هایی در این بازی انتشار پیدا کرده است. آیا شما خبر دقیق‏تری در این باره دارید؟

بله، امروز تیم تراکتورسازی تبریز در تهران با تیم استقلال تهران بازی داشت. حدود ۴۰هزار نفر از هواداران تیم تراکتورسازی تبریز به ورزش‌گاه رفتند و تیم آذربایجانی را با شعارهای «یاشاسین آذربایجان» تشویق کردند.


یاشار حکاک‏پور، فعال مدنی آذری

در حین بازی و بعد از آن نیز درگیری‏هایی بین ماموران امنیتی و هواداران تیم تراکتورسازی که چنین شعارهایی سر می‏دادند، روی داده است.

اخبار جسته‌گریخته‏ای در ارتباط با بازداشت تعدادی از افراد به ما رسیده است. الان هم پی‏گیر هستیم که اسامی دقیق این افراد را به‏دست بیاوریم.

گویا زمانی که آقای احمدی‏نژاد به تبریز سفر کرده بودند، مردم به‌جای سردادن شعار به نفع ایشان، شعارهایی در هواداری از تیم تراکتورسازی تبریز می‏دادند.

این روی‏داد ممکن است تاثیری روی برخورد‏ با هواداران تیم تراکتورسازی و محدودیت‏های اخیر گذاشته باشد؛ منتها کلیت قضیه این است که چون این تیم تبدیل به وسیله‏ای برای طرح مطالبات آذربایجانی‏ها شده، حساسیت ماموران امنیتی ایران را برانگیخته است.


یاشار حکاک‌پور می‌گوید: «در حین بازی و بعد از آن نیز درگیری‏هایی بین ماموران امنیتی و هواداران تیم تراکتورسازی که چنین شعارهایی سر می‏دادند، روی داده است.»

همان‏طور که می‏دانید، مردم تبریز در جریان استقبال از آقای احمدی‏نژاد، به جای این که آقای احمدی‏نژاد را تشویق کنند، تیم تراکتورسازی را تشویق کردند. ضمن این‏که تعداد کمی از مردم برای استقبال از آقای احمدی‏نژاد به ورزش‌گاه رفته بودند.

یعنی انتشار هرنوع پوستری به زبان ترکی ممنوع است؟

متاسفانه این، قانون نانوشته‏ای در آذربایجان شده است. بر اساس اطلاعاتی که از افراد نزدیک به مسوولین چاپ‏خانه گرفته‏ایم، این مساله قانون نانوشته‏ای شده که چاپ نوشته به زبان ترکی ممنوع است؛ حتی پوستر یک تیم ورزشی یا آگاهی مجلس ترحیم.

زمانی که من در مراغه ساکن بودم، مامورین امنیتی به چاپ‏خانه‏ها دستور داده بودند که از چاپ هرگونه آگهی مجلس ترحیم و تشییع‏ جنازه به زبان ترکی امتناع کنند و تهدید کرده بودند که در غیر این صورت مجوز این چاپ‏خانه‏ها را باطل می‏کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوست عزیز ، متاسفانه همیشه وجود دارد برخی از افرادی که از آزادی سوء استفاده! همه ایرانیان آذربایجان عشق و محبت مردم آذربایجان! اما نشانه که در پوستر استفاده شده است "گرگ" نشانه ای از پان ترکی است! این بدین معناست که می خواهم برای پیشنهاد جدایی آذربایجان از ایران! آیا شما نیز با این موافق هستید؟ نگاهی به حساب این که مشکل ما این است که مشکل از ترک و ایرانیان نیست بلکه آن است که حکومت دیکتاتوری است که مشکل ما! Yashasun آذربایجان
بهرام

-- Bahram ، Jan 16, 2010 در ساعت 07:00 PM

این علامت هایی که این افراد با دستشان درآورده اند و آن گرگ زوزه کشنده نشان‌های فاشیسم شدید پان ترکیسم است که خواستار کشتار همه غیر ترک ها و سرکوب همه است و ربطی به "مطالبات زبانی" آن طور که ادعا کرده اید ندارد. شما نمی دانید با چه آتشی دارید بازی می کنید. زمانی که خدا ناکرده این پان ترک ها شکم زن و بچه ها را دریدند چشمتان با ناباوری از خواب بیدار می شود. کمی این نمادهای پان ترکیسم را گوگل کنید بعد به فکر عرضه آن در این سایت بیفتید. وای برما و وای بر بی خبری های ما.

-- آرام ، Jan 16, 2010 در ساعت 07:00 PM

جای جنایت‌کاران در زندان است و ایران هم از این قانون مستثنی نیست. تمام این فاشیست‌های پان‌ترک اگر به زندان نروند باعث مرگ و کشتار فجیع در سراسر منطقه می‌شوند. خدا به ما رحم کند با سایت‌های ساده‌لوحی چون زمانه.

-- بدون نام ، Jan 16, 2010 در ساعت 07:00 PM

خب. فردا بروید با قاتل ها هم مصاحبه کنید و از مظلومیت آن ها هم بنویسید تنها به این دلیل که دولت احمدی نژاد قاتل ها را هم زندان می کند. این که نشد! چون دولت ایران از فاشیسم ترکی جلوگیری می کند پس فاشیسم خوب است؟!

-- آذری ، Jan 16, 2010 در ساعت 07:00 PM

به نظر من هم این حق هر انسانی هست که به هر زبانی مایل بود مطلب بنویسد (چه رسد به زبان مادری!).
اما خداییش این گرگه یکم مشکوک میزنه!

-- eX ، Jan 16, 2010 در ساعت 07:00 PM

برخی از گزارش های جناب اردوان روزبه دقیق و حرفه ای نیست. به نطر می رسد گاهی ایشان به دلیل نداشتن مطلب کافی برای ارائه به سر دبیر, به سراغ افراد و موضوعات جنجالی و تفرقه افکنانه می روند. گذشته از پوستر, عکس حاوی نمادهای پان ترکیستی, آفای حکاک پور به عنوان مصاحبه شونده و فعال مدنی آذری در بیاناتشان فرموده اند " مطالبات ملی"!!! که مفهوم ضمنی آن آذربایجان جدا از ایران است. روشن است که سیاستمداران ایران در سه دهه گذشته, روش و عملکردی درست و معقولی درباره تعامل با زبان آذری نداشتند. اما رفتارهایی مانند آنچه که در ورزشگاه اتفاق افتاده است, چیزی جز افزاط و به خطر انداختن وحدت ملی ایرانیان نیست. اگر چنین رفتارهای قوم گرایانه ادامه یابد دود این آتش آشوب به چشم همه خواهد رفت.

-- بدون نام ، Jan 16, 2010 در ساعت 07:00 PM

چطور اسم تیم پایتخت یعنی پرسپولیس تعبیر نمی شود به پان فارسیسم اما نشانه گرگ در پوستر تیم تبریزی تعبیر به پان ترکیسم می شود و دیگر اینکه اگر در آذربایجان ایران ناسیونالیسم در حال رشد فزاینده است دلیلش را باید در سیاست های تبعیض گرایانه ی قومی در دوره بعد از قاجار جست و این هم مختص آذربایجان نیست در تمام نقاط اقلیت نشین ایران همین وضعیت پیش امده امروز که بحث بر سر مبارزه بی خوشونت علیه بی عدالتی مبحث روز هست چطور بعضی ها نسبت به روش ابتکاری آذری ها برای طرح خواسته هایشان را با ضد ایرانی یا تجزیه طلب می دانند و یا در بهترین حالت در موردش سکوت می کنند

-- مهدی ، Jan 16, 2010 در ساعت 07:00 PM

خدا وکیلی این قانون ترکی ننویسید در آذربایجان عین فاشیسم است. حکومت فاشیستی به همه ظلم می کند، به قومیت ها مضاعف

-- حسین ، Jan 17, 2010 در ساعت 07:00 PM

تیتر از این دروغ‌تر؟! مگر در این ۳۰ سال کسی جلوی نشر نشریه وارلیق را گرفته است؟ آن هم وقتی که در جمهوری اسلامی هر نشریه‌ای به بهانه‌ای واهی توقیف می‌شود.

-- Mardavij ، Jan 17, 2010 در ساعت 07:00 PM

هشیار باشیم که از آب گل آلود، ماهی گیری نشود. فارس و ترک تفاوتی با هم ندارند. مبادا این جریانات منجر به جدایی آذربایجان شود، که به سلاح هیچکس نیست.

-- بدون نام ، Jan 17, 2010 در ساعت 07:00 PM

با سلام
در خصوص سمبل و علامت گرگ خاکستری (بوز قورد)گفتنی است که این سمبل متعلق به یکی از قدیمی ترین داستانها واساطیر ترکی است .این سمبل آرم یکی ازحزب ها در ترکیه نیز میباشد که گرایشات ملی رادیکال تری نسبت به سایر احزاب دارد و طبق ضرب المثل معروف :هر گردوی گرد است ولی هر گردی گردو نیست
ولی اطلاق ان در آزربایجان به پان ترکیسم یک سو استفاده سیاسی و اصطلاحا انگ سیاسی است
متاسفانه حاکمیت و پان فارسیسم وپان ایرانیست ها هر نوع درخواست ومطالبات زبانی و ملی توسط ملل غیر فارس که جز حقوق طبیعی و اولیه بشری میباشد را تجزیه طلبی نامیده و با این عنوان از دادن حقوق این ملل مظلوم طفره میروند

-- sulduz ، Jan 17, 2010 در ساعت 07:00 PM

ایران تنها کشوری نیست که در آن قوم های متفاوت زندگی می کنند و زبان های قومی متفاوت دارند، اما یک زبان رسمی دارند. در ایران این زبان فارسی است چون قدمت بیستری دارد. سر دادن شعارهای قومی در یک مسابقه فوتبال داخلی واقعا به چه معناست؟

-- بدون نام ، Jan 17, 2010 در ساعت 07:00 PM

اين قصه سر دراز دارد.

-- ali ، Jan 17, 2010 در ساعت 07:00 PM

اذر ابادگان منطقه ای از ایران است و اذریان نیز مانند کردهای منطقه ایرانی الاصلند.اینکه گویش انان در زمان هجوم ترکهای عثمانی از پارسی به اذری تغییر داده شده هم دلیل ترک بودن این ایرانیان نمی باشد.همانطور که خط عربی اذری زبانان دلیل بر عرب بودن انان نیست.تغییر خط ترکان کشور همسایه( ترکیه ) به لاتین هم دلیل عرب بودن ترکها نبوده و با تغیی خط هم رومی شده اند.
دوستان عزیز ایرانی مسلمان و غیر مسلمان،دشمن در صدد جدا کردن ماست،به هوش باشید
انان خود در حال پیوستن و نیرو مند شدن اند،اما جوانان کم فکر مارا از طریق روشنفکر نمایان خود فروخته تشویق به قیام و تجزیه طلبی میکنند.
سال گذشته گه به دیدار اقوام اذری(پدری)رفته بودم در بسیاری از مکانها این نوشته بر دیوارها نصب بود(زنده باد اذر بایجان)البته بدون پرچم پان ترکیسم(پرچم تروریستهای دولتی به نام گرگهای خاکستری) اما کسی کاری به نویسندگان و چاپ کنندگان نداشت.اکنون استعمار گران و نیز ترکهای متعصب دندان خود را دوباره گرد کرده اند که از اب گل الود ماهی بگیرند.در جنوب،عربها در شمال غربی،ترکها و کردها در شمال،روسها و ترکمن ها در بلوچستان،پاکستانیها و در اینده نزدیک در سیستان،افغانها مدعی مالکیت ایران می باشند.
خوشبختانه ایرانیان با غیرت و میهن دوست(کرد،اذی،گیلک،فارس،بلوچ،بندری،خوزستانی و ترکمن تا کنون از وجب به وجب ان مرز و بوم دفاع کرده و میکنند.زنده باد ایرانی، پاینده باد ایران و به امید بازگشت ترکمنها و اذریان جدا کرده از مام وطنyashasun iran

-- mansour piry khanghah ، Jan 17, 2010 در ساعت 07:00 PM

زنده باد ایران،
پاینده باد ایران،
مبادا بازیچه شویم و دم از تجزیه طلبی بزنیم. رسمیت زبان فارسی نشانه تبعیض نیست. ایران متعلق به فارس و ترک و لر و کرد و بلوچ و... است. بسیاری از کشورهای دنیا یک زبان رسمی دارند هرچند که قوم های مختلف در آن زندگی می کنند. دنیا در حال اتحاد است و تجزیه طلبی ارتجاع طلبی است.

-- بدون نام ، Jan 18, 2010 در ساعت 07:00 PM

با سلام
پدیده استفاده از سمبل گرگ خاکستری (بوز قورد)به داستانها و اساطیر کهن اکثر ملل ترک برمیگردد که این سمبل در واقع یک نوع توتم بوده است این سمبل گرگ خاکستری نشانه یکی از احزاب ملی گرا در ترکیه نیز میباشد که گراایشات تندی دارند ولی مفهوم این سمبل در آزربایجان وترکیه یکی نیست وبقول معروف هر گردوی گرد است اما هر گردی گردو نیست .در خصوص تغیر زبان ساکنان آزربایجان بعد از حمله مغول و سلجوقیان هیچ سند معتبر و علمی وجود ندارد و این نظریه یکی مورخین درباری پهلوی اول (رضا پالانی قلدور) میباشد که ایده یک ملت یک زبان او را توجیه میکرد واگر فرض کنیم که این نظریه درست باشد که چرا فقط زبان ساکنان آزربایجان تغییر کرده در حالیکه زبان سایر ملل ساکن ایران بدون تغییر نکرده است شواهد تاریخی نشان میدهد هیچ تلاشی از سوی این ایلخانان در این مورد صورت نگرفته وبر عکس آنها مروج علم ودانش و شعر بوده اند بعنوان مثال تقویم جلالی.
متاسفانه از زمان پهلوی اول تا به امروز تمام تاریک اندیشان به ظاهر روشن فکر و راسیست ها وپان ایرانیست ها و پان فارسیسم ها هر گونه حرکت ومطالبات ملی و زبانی اقوام وملل ساکن در جغرافیای ایران را که جزئ حقوق بدیهی و انسانی آنهاست را به تجزیه طلبی متهم کرده و در سرکوب این ملل واقوام همکار جنایت کاران قرار میگیرند و تا زمانی این افکار نژاد پرستانه و هژمونی فارس بر سایر ملل وجود دارد وانسانها به شهروند درجه یک دو یا سه تقیسم بندی میشود کشور ما روی آسایش و رفاه و دموکراسی نخواهد دید چون اصل اول دموکراسی برابری زبانی حقوقی فرهنگی مذهبی و....غیره تمام انسانهاست .کار این مملکت بجایی رسیده است که در خصوص مساله زبانی ما از افغانستان درگیر در جنگ نیزعقب مانده تریم که حداقل دو زبان رسمی در آن کشور وجود دارد که حالا کشور کوچک و کم جمعیت سویس به سه زبان رسمی پیشکش
دوستان فرض کنید از فردا زبان رسمی در ایران کردی یا عربی یا ترکی اعلام شود و تمام رسانه ها رادیو تلویزیون با آن زبان برنامه پخش کند و اسامی شهرها کوهها رودها یکباره عوض شود (همچنان که در ایران اتفاق افتاد مثلا تغییر نام خیاو به مشکین شمر یا یا توفارقان به آذر شهر یا سولدوز به نقده یا آجی چای به تلخه رود یا قوشاچای به میاندوآب ووووو)چه احساسی در سایر نقاط به وجود خواهد آمد طبیعتا به جز تنفر وبیزاری چیزی نخواهد بود و این دردی است که ملل و اقوام غیر فارس زبان سالهاست که با آن دست به گریبانند و هیچ روشن فکری در ایران امروزبه این مساله حساس نیست
پس آن چیزی که باعث تجزیه طلبی و نیروی گریز از مرکزاست این تفکرات نژاد پرستانه و وبرتری خواهی و اجبارزبانی است .صد البته برابری حقوق شهروندی فرهنگی زبانی و سایر برابری ها باعث استحکام و یکپارچگی همیشکی ایران خواهد بود که افق این چشم انداز با شرایط فعلی بسیار تیره و تار است
با تشکر

-- sulduz ، Jan 19, 2010 در ساعت 07:00 PM

عزیز کامنت گذار حرفه ای،
ای کاش ذره ای انسانیت داشتی
آخه ملتی که یک کلاس درس به زبان مادری اش ندارد،ملتی که حکومت از سرمایه گذاری در خاکش جلوگیری می کند و تحت ستم نژادپرستی فارس قرار دارد چگونه می تواند فاشیست باشد؟
عجب زمونه ای شده والله
نژادپرست فارس حق تحصیل به زبان مادری و حق تشویق تیم آذربایجانی با نمادهابی ترکی و .. را برای یک شهروند آذربایجانی قائل نیست و دم از انسانیت می زند و آذربایجانی را که در مقابل این ظلم به پاخاسته را فاشیست می خواند.

آخه یکی نیست بهش بگه فاشیست و نژادپرست تو هستی که اجازه نمی دهی یک انسان به زبان مادری اش بنویسد و بخواند و به زبان مادریش زندگی کند

-- علی ، Feb 12, 2010 در ساعت 07:00 PM

استقلال خواهی حق هر ملتی است.
طبق ماده 28 اعلامیه جهانی حقوق بشر هر انسانی حق دارد خواهان آن دسته از نظمهای بین المللی شود که آزادیها و حقوق مندرج در آن اعلامیه را به وی اعطا کند.
اگر قفسی از طلا به نام ایران برایم درست کنی من آن قفس را نمی خواهم و هوای آزادی دارم

-- محمد ، Feb 12, 2010 در ساعت 07:00 PM

با تشکر از mansour piry khanghah ، که مفهوم پان فارسیسم را قشنگ توضیح داده اند . چون اگر پان فارسیسم و آسیمیلاسیون فارس وجود نداشت قومیتها اینطور به ملی گرایی و اصالت خود رو نمیاوردند .

-- سنپیترزبورگ ، Feb 12, 2010 در ساعت 07:00 PM

آقای روزبه یکی از خبرنگاران موفقی است که در سالهای اخیر دیدم.
عدم وجود دیدگاه تنگ نظرانه نسبت به مسئله ملیتها در ایران و تلاش در خبر رسانی و طرح این مسئله امری نیست که از طرف ملت آذربایجان فراموش شود همانطور که ملت آذربایجان بایکوت خبری وقایع خرداد 85 توسط رادیو فردا و صدای آمریکا را به هیچ وجه از یاد نخواهد برد.
فعالیت آقای روزبه در این زمینه عین قدم گذاشتن تو میدان مینه.
چون نژادپرستان فارس در خارج به مراتب بیشتر از جمهوری اسلامی خواهان از بین بردن آذربایجان هستند و تمام اهرمهای مدیا در خارج دست آنهاست

-- مرتضی ، Feb 12, 2010 در ساعت 07:00 PM

با تشکر از آقای اردوان روزبه که بعد از مدتها سکوت رادیو زمانه در رابطه با اتنیکها این گزارش خوب را تهیه کرده اند.
ساغ اول اردوان بی

-- آرزو محمدی ابهری ، Feb 17, 2010 در ساعت 07:00 PM