رادیو زمانه > خارج از سیاست > میراث فرهنگی > آناهیتا ایزدبانوی نگهبان آبها و باورها و عشق و باروری | ||
آناهیتا ایزدبانوی نگهبان آبها و باورها و عشق و باروریبیژن روحانیگزارش کامل را از اینجا بشنوید. ایزدبانوها و الهگان در باورها و اعتقادات مردمان دوران باستان جایگاه مهمی داشتهاند. اعتقاد به نیروی زاینده و بارور کننده زن در نمادها و افسانههایی تجلی یافته که از آن روزگار به یادگار ماندهاند. تندیس آناهیتا، ۵۰۰ سال پیش از میلاد، موزه بریتانیا (British Museum) پرستش و نکوداشت ایزدبانو یا زن- خدا به دوران مادر تباری برمیگردد، یعنی دورهای تاریخی که مادر نقش محوری در تعیین تبار و هویت فرد داشت و به جای آن که مرد یا پدر مشخص کننده جایگاه او در جمع باشد، نسبی که از مادر یا زن به انسان میرسید، تعلق او را به گروه یا قبیله خود ثابت میکرد. بنابراین ایزدبانوها یا الهگان باروری را یکی از کهنترین خدایان مورد پرستش انسان میدانند. آناهیتا که نام کامل او اردویسورآناهیتاست (Ardvi Sur Anahita) در اعتقاد ایرانیان ایزدبانوی نگهبان آبها و بارانها، ایزد پاکی، باروری، برکت و نماد عشق و دوستی بوده است. آناهیتا از نظر واژه شناسی از دوجزء "آن" و "هیتا" تشکیل شده است. "آ" یا "آن" پیشوند نفیکننده و "هیتا" به معنی آلوده است و بنابراین آناهیتا یعنی پاک و دور از آلودگی، ایزدبانوی آبهای پاک. اما بخش اول نام این ایزد بانو که اردویسور است ظاهرا اشاره به رودخانه مقدسی است در دنیای باستان. آناهیتا را با "ایشتر" الهه بابِلی نیز مقایسه کردهاند. معبد آناهیتا در کنگاور آناهیتا یادگاری است از دوران پیش از آیین زرتشت، اما نفوذ این ایزدبانو تا دوران بعدی و به ویژه دوران ساسانی برجای ماند. طبیعی است در سرزمینی که این ایزدبانو مورد ستایش و احترام است، معابد، نقشبرجستهها و یا تندیسهایی به یاد او ساخته شود. از نقش برجستههای مهم آناهیتا در ایران میشود به تصویر او در نقش رستم و همچنین تاق بستان در کرمانشاه اشاره کرد. در نقش برجسته تاق بستان، خسرو پرویز پادشاه ساسانی در میان اهورامزدا و آناهیتا ایستاده است. در این نقش برجسته، آناهیتا که در سمت راست شاه ایستاده، تاجی همانند اهورا برسر و در یک دستش حلقه فر ایزدی را نگه داشته و در دست دیگرش کوزهای است که از آن آب میریزد. اهمیت این نقش برجسته، به جز موارد تاریخی از آن روست که نقش و تصویر زن، در دوران طولانی امپراتوریهای ایران باستان بر کمتر کتیبه و نقش برجستهای، حکاکی شده است و نمونه تاق بستان جزو نمونههای نادر و بنابراین بسیار با اهمیت آن است. کافیست این نکته را در نظر داشته باشیم که در میان انبوه نقوش تخت جمشید، هیچ تصویری از زن، چه به صورت زمینی و چه به صورت اسطورهای و در قالب الهگان یا ایزدبانوها وجود ندارد. آناهیتا در این نقش برجسته با هیکلی نیرومند تصویر شده، ردای بلندی به تن دارد و چیز چندانی از اندام او دیده نمیشود. تاق بستان، خسرو در میان تصویر، آناهیتا در سمت راست و اهورا مزدا سمت چپ این نقش برجسته در تاق بستان که در داخل بزرگترین تاق یا ایوان این محوطه حجاری شده خصوصیات جالب توجه دیگری نیز دارد. از جمله واقع شدن آن روبهروی چشمه و دریاچهای که ارتباط آن را با آناهیتا یا ایزدبانوی آبها بیشتر مشخص میکند. در قسمت ورودی تاق یا ایوان بزرگ، درخت زندگی تصویر شده و بربالای آن نیز فرشتگان بالدار کندهکاری شدهاند. شاید یکی از دلایلی که ساسانیان چنین نقش آناهیتا را گرامی داشتهاند و آن را در دو نقشبرجسته مهم خود تصویر کردهاند روایتی است که از به قدرت رسیدن اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی برجا مانده است. طبق این روایات، اردشیر بابکان پیش از پادشاهی نگهبان معبد آناهیتا در شهر استخر در نزدیکی تخت جمشید بوده است. بنابراین شاید اینگونه اهمیت این ایزدبانو برای پادشاهان ساسانی افزایش یافته باشد به طوری که آنها آناهیتا را در صحنههای دیهم ستانی پادشاه یا گرفتن فر ایزدی از دستان اهورا مزدا تصویر کردهاند. معبد آناهیتای بیشاپور در میان مشهورترین مکانهایی که آنها را معابد آناهیتا در ایران مینامند، معبد آناهیتا در کنگاور نزدیک کرمانشاه و همدان و معبد آناهیتای بیشاپوردر حوالی کازرون استان فارس اهمیت بیشتری دارند. اما با این حال در این دو معبد هیچ تصویری از آناهیتا موجود نیست. آناهیتا، ایزدبانوی آب و برکت و باروری برای ایرانیان تقدس فراوانی داشته است. احترام به آب روان و پاک نگاه داشتنش شاید یادگاری از آن دوران باشد. گزارشهای مربوط به میراث فرهنگی زمانه را اینجا میتوانید دنبال کنید. |
نظرهای خوانندگان
salam va khaste nabashid
-- samira.shalchi ، Mar 18, 2007 در ساعت 02:53 PMwebloge besiar jalebi darid man linke shoma ra dar ghesmate weblog haye hashie weblogam gharar dadam shoma ham dar soorate tamayol webloge man dar listetan sabt konid
tashakor
shad o moafagh bashin
سوال ابن است که در مکتب هخامنشی و کتیبه های به جا مانده در تخت جمشید همواره تعالیم بر اساس پرستش اهورا مزدا بوده و ظهور الهه در مکتب ساسانی بویژه آناهیتا و الوهیت وی بر آب و ابران آب محور برای بنده بسی سوال انگیر شده است. اگر کسی تحقیق و یا مطلبی دارد بنده شدیدا مابل به شنیدن و دانستن آن می باشم.
-- بهارفر ، May 23, 2007 در ساعت 02:53 PMبااحترام - بهارفر
باید توجه داشت که در تازه ترین تحقیقات فیزیکی وعلمی دانشمندان دریافته اند که آب نوعی قابلیت درک و حتی ضبط ونوعی خاطره پردازی را دارد . من شخصا با تحقیقاتی که کردم اعتقاد دارم که ایرانیان کهن نوعی مراسم ستایش برای اله آناهیتا برگزار میکردند و در طی این مراسم نوعی ارتبات طبیعی وروحی با آب و به طور مجسم اناهتا برقرار مینمودند .البته این کار میبایستی در زمانی که اب وباران در اوج خود می بود و در فصل و ساعت خود انجام میشد. چه بسا موبدان وستایشگران خاص معبد آناهیتا نوعی تصویرو فررمی از او را در آب میدیدند . و یا با رفتار حرکتی آب روان در جویهای اطراف معبد از آینده و نوع کشت وکار ومحصول ااینده خبر میگرفتند (نوعی شامانیسم) به مانند ارتباطات روحی که شمانیستهای و معتقدان به د ین بسیار کهن بشری که در نقاط مختلف گیتی از چین تا سرخپوستان قاره آمریکا شاهد آن هستیم.من به خلاصه بگویم ما در جهانی زندگی مکنیم که در تمامیت خود زنده است وحیات متفکر وذات جوهری وجود دارد .خاک آب اتش وباد همه دارای نوعی درک هستند وذره ذره وجود هستی زند ه میباشد.و به قول نیوتون آنچه ما میدانیم به مانند قطره آبیست وآنچه که ما نمیدانیم یک اقیانوسی بیکران است. خدا نگهدار
-- Daryoush ، Oct 22, 2008 در ساعت 02:53 PMمن بدنبال تحقیق در باب روند ایین شامانیسم در تاریخ ایران هستما از محققین محترم درخواست اطلاعات دارم .
-- حکیم ، Feb 23, 2010 در ساعت 02:53 PMبا تشکر