رادیو زمانه > خارج از سیاست > گفت و گو > بعد از دو سال سکوت | ||
بعد از دو سال سکوتشهزاده سمرقندیshahzoda@radiozamaneh.comفریناز را به عنوان خواننده رپ گروه دخترانه «انتقام» هنوز خیلیها در یاد دارند. گروهی که چند سال پیش در اروپا گل کرد. برای من کارهای مشترک او با سوگند بسیار دلنشین و گیرا بود. فریناز دختر جوان ایرانی مقیم هلند است و همین جوان بودنش به او اجازه می دهد که سبک و راههای متفاوت هنری و خوانندگی را دنبال بکند. اما او همان طور که حدود دو سال پیش در مصاحبهای به رادیو زمانه گفته بود، ترجیح می دهد رپ بخواند و همینطور موسیقی راک را هم امتحان بکند.
حالا تا کجا به این خواستههای خود رسید، پوشیده است، چون فریناز دو سال است انگار از صحنه خوانندگی بیرون رفته است. با این که او دیگر فعال نیست اما خیلیها فریناز را به عنوان خوانندهی ترانهی «بهنام زن» میشناسند. ترانهای که به سبک رپ اجرا شد و دو سال پیش گل کرد و بین فارسیزبانان با استقبال گستردهای روبهرو شد. اما چرا او بعد از این شهرت گسترده حدود دوسال است که خلوت گزیده است و ما با سکوت او روبهرو هستیم. خوانندهای که سبک رپ را انتخاب کرده بود تا اعتراض خود را به گوش جهانیان برساند و رپ به او این امکان را می داد. در فرصتی که پیش آمد، گفتوگویی با او کردهام که آن را میخوانید.
در این گفتوگو از او دلیل سکوتش را پرسیدهام و اینکه در طول این دو سال، چه تغییراتی در کار و سبک او پیش آمده است؟ فریناز: راستش آخرین آهنگی که دوسال پیش ارائه کردم، یعنی روی اینترنت گذاشتم، همان آهنگ «بهنام زن» بود که به مناسب روز زن خواندم و پروژهای بود که از سوی رادیو زمانه به من و چند هنرمند دیگر داده شده بود. بعد از آن میخواستم خیلی جدیتر به این کار ادامه بدهم، ولی یکسری مسائل در زندگی آدم پیش میآید که پیشبینی نشده است و زندگی بالا و پایینهای بسیار دارد. طی این دوسال حتی چند آهنگ هم درست کردم که ضبط شدند، ولی هیچوقت موقعیت خوبی برای پخش آنها پیش نیامد. چون فکر میکردم «بهنام زن» قدم محکمی در کار من بود و دوست داشتم قدمهای بعدیای که برمیدارم، قویتر از کار گذشتهام باشد. دوست نداشتم همینطور آهنگی درست کنم و دیگران بگویند: خب! آهنگی ساخته و پس هنوز هم در صحنه است. بازار بعضی ترانهها میگیرد و خیلی زود از طرف شنوندهها مورد استقبال قرار میگیرند، ولی این استقبال لزوماً به این معنا نیست که کار بعدی هنرمند نیز همانقدر موفق باشد. اگر آهنگهای من را، آنها که قبل از «بهنام زن» خواندهام گوش میکنید، میبینید که موضوع آنها با این آهنگ خیلی فرق میکند. چند آهنگی هم که بعد از «بهنام زن» درست شد، خیلی متفاوتتر از آن بودند و ترجیح دادم باز در همان سبک «بهنام زن» بمانم. نمیخواهم اسم آن را سیاسی بگذارم، چون بههیچعنوان سیاسی نبود، ولی آهنگی بود که تمام سنین مختلف میتوانستند آن را گوش بدهند و از آن لذت ببرند. طوری نبود که بگوییم فقط یک گروه سنی خاص میتوانند از این آهنگ لذت ببرند. میتوانی اسم آهنگهایی را که بعد از «بهنام زن» ساختهاید نام ببرید؟ کجا میتوان به آنها گوش داد؟ اصلاً آنها را بیرون ندادهام. چند آهنگ درست کردهام، ضبطشان هم کردم، ولی بهنظر من، آنقدر قوی نبودند که بخواهم منتشر بشوند. ممکن است آهنگهای خوبی باشند، ولی میخواستم مخاطبینم بازهم همهی گروه سنی باشند. اگر آهنگهایی را که درست کردهام، روی اینترنت میگذاشتم، ممکن بود یک گروه سنیای که همسن و سال خودمان هستند یا رپ گوش میدهند و دنبال کار رپ هستند به آنها گوش کنند، ولی سنین ۴۵-۵۰ به بالا ممکن است اصلاً طرف چنین آهنگی نروند. در حالیکه آدمهای سنبالا خیلی طرفدار آهنگ «بهنام زن» شدند و از آن لذت بردند. کامنتهایی که در ارتباط با این آهنگ میگرفتم، بیشتر از سوی مخاطبین سنین بالا بود.
شاید به خاطر محتوای آن بود. محتوای قویای داشت. نه؟ دقیقاً. شاید در شرایط پس از انتخابات و در جریان راهپیماییها، ما که اینور مرز بودیم، بازهم میتوانستیم آهنگ درست کنیم، ولی بهنظر من، ماهی گرفتن از آب گلآلود بود. چون ما که در ایران نبودیم، هیچوقت احساس کسانی را که لحظه به لحظه و صحنه به صحنه در آنجا بودهاند، تجربه نکردهایم. اگر من میخواستم در مورد آن موضوع آهنگی بخوانم، ماهیای از آب گلآلود گرفته بودم و تنها به خاطر شهرت. البته من اینطور میبینم. همانطور که در گفتوگوی قبلیات اشاره کردید، رپخوانی را به این خاطر انتخاب کردهاید که یک حس انتقادی- اعتراضی در آن وجود دارد. یعنی این حس را در طول این مدت در خودتان پیدا نکردید که دوباره به چیزی اعتراض کنید؟ چرا.صددرصد، ولی میخواهم آن را در همان سطح «بهنام زن» نگه دارم. نمیخواهم از عشق و عاشقی بخوانم. اعتراض عشق و عاشقی را میخواهم کنار بگذارم. چون آهنگهای قبلیام اینطور بود. اعتراض به عشق و اعتراض به خیانت بود و حرف از انتقام زده بودم. این سبک برای من گذشته است و الان اگر بخواهم ادامه بدهم، مایلم روی سطح و سبک «بهنام زن» باشد و مخاطبینم هم همهی سنین باشند. یکی از برنامههایی که دو سال پیش روی آن فکر میکردید، این بود که همخوانیای با یک خانم مراکشی داشته باشید. این کار به کجا رسید؟ جایی را که من باید میخواندم، خوانده بودم، ولی صدای ایشان را که شنیدم، هرچند قشنگ بود، ولی به روی آهنگ من نمیخورد. آن را ضبط هم کردیم، ولی چیزی نبود که من راضی باشم. برای پخش قشنگ نمیشد. یادم میآید که میخواستید با شهرام از گروه «اوهام» هم کار مشترکی داشته باشید. بله؛ متأسفانه بعد از سفری که به امریکا داشتیم، ایشان یک دوره به ایران برگشت و بعد هم یا کارهای ایشان عقب میافتاد و یا کارهای من. بالاخره گاه کمی شرایط سخت و زندگی آدم بالا و پایین میشود. او میخواست آلبومش را تکمیل کند و خلاصه نمیشد. میخواست از ایران خارج شود. بالاخره الان هم ایشان در انگلیس و مقیم آنجا است و تا جا بیافتد و بخواهد کارهایش را جمع و جور کند، بازهم زمان میبرد و طول میکشد. تازگیها میگویند که در هلند فضا برای هنرمندان خارجی محدودتر شده است. این را شما هم احساس کردهاید و یا دلیل دیگری داشتید که نتوانستید کاری بهتر از قبل ارائه کنید؟ کسی که هنرش هلندیزبان باشد، همیشه، در همهجا جا دارد، اما اگر هنرش به زبان دیگری باشد، در کشور هلند هیچوقت جا نداشته است. همیشه همینطور بوده است. از روز اولی که من شروع کردم، هیچوقت طوری نبوده که مثلاً در مدیای هلند موفق باشم. البته گفتوگویی با "TV West" داشتم که یک شبکهی شهرستانی در هلند است. آنها آمدند سر صحنهی فیلمبرداری ویدئوکلیپ و با من مصاحبه کردند و به برنامهشان دعوت شدم. فرق اما میکند؛ از این زاویه که این برنامهها برای خارجیهایی که مقیم هلند هستند، پخش میشوند. از روز اولی که شروع به کار کردم، هیچوقت به این امید نبودم که یک آدم موفق در مدیای هلندی خواهم شد.
یعنی بازاری برای کار خودتان در هلند نمیبینید. نه؛ ولی جالب این است که ایرانیهای مقیم هلند هم آدم را ساپورت نمیکنند. مشکل اینجاست. من هیچوقت در هلند کنسرت نداشتهام، ولی در نیویورک، واشنگتن، انگلیس، دبی و دانمارک داشتهام. جالب است که در هلند هیچوقت چنین مسئلهای رایج نبوده است. چرا؟ نمیدانم؛ اصلاً نمیتوانم توضیح بدهم که چرا. مثلاً در انگلیس برای رپ فارسی سرودست میشکنند. نمیدانم بازار رپ فارسی در انگلیس چطور است، ولی هلند هیچوقت اینطوری نبوده که بخواهند هنرمند را تشویق کنند و یا از او برای کاری که انجام میدهد، حمایت کنند. همیشه حسادت بوده، همیشه اینطور بوده که «خب! حالا تو یک آهنگ خواندهای، فکر کردی کی شدی؟» همیشه این واکنش در هلند بوده است. وضعیت عوض هم نشده و هنوز هم همینطور مانده است. همه باهم چشم و همچشمی دارند که «تو یه آهنگ خوندی، چون دختری رفتی بالا. اگر پسر بودی، هیچوقت نمیتونستی بالا بری و به کشورهای دیگر دعوت بشی». متأسفانه به کار فرد نگاه نمیکنند، به شعر آن گوش نمیدهند تا متوجه تفاوت حرفی بشوند که من میزنم، با حرفی که آقا یا خانم ایکس میزند. چطور میخواهید به این وضعیت واکنش نشان بدهید؟ اصلاً برایم اهمیت ندارد که بخواهم واکنش نشان بدهم، اما از همان دو نفری که کار مرا تأیید میکنند که «خب این کارت خوب بود» و یا به دلایل قانعکنندهای از من انتقاد میکنند، استقبال میکنم. اگر انتقاد بهجا باشد، آدم از آن یاد میگیرد. یک خانم نویسندهی معروف در هلند هستند که دارند یک کتاب خود را تبدیل به فیلم میکنند. با ایشان که صحبت کردم، گفتند که دوست دارند نقش اول فیلم را بازی کنم؛ البته شاید. بههرحال از نظر هنری در صحنه میمانم؛ چه به عنوان خوانندهی رپ و چه به عنوان هنرپیشهای که در ارتباط با به تصویر کشیدن مشکلات زنان قرار است روی صحنه بیاید. البته این را قول نمیدهم، ولی ممکن است به زودی زود، فیلمی درست بشود که باز از مشکلات زنان صحبت کند و اینکه مشکلات زنان و دور و اطرافیان آنها و خواستهیشان چیست؟ این که دید یک زن نسبت به زندگی و دید دیگران نسبت به یک زن چه میتواند باشد؟ لینک ترانه «به نام زن» بر روی یوتیوب: |
نظرهای خوانندگان
هم خودش قشنگ بود هم آهنگش. موفق باشد.
-- مینوچهر ، Sep 10, 2010 در ساعت 11:40 PMمن عاشق این آهنگم .
داره با همه ماها حرف میزنه.
فریناز دوستت داریم
همیشه موفق باشی
-- arash ، Sep 10, 2010 در ساعت 11:40 PM