رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ مرداد ۱۳۸۹
به مناسبت درگذشت «ظفر ناظم»، یکی از معروف‌ترین خوانندگان تاجیک

پشیمان نیستم از عمر پالیده

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

«ظفر ناظم»، یکی از معروف‌ترین خوانندگان تاجیک، روز سه‌شنبه در ۷۰ سالگی درگذشت و صبح روز گذشته در مزار «لوچآب» در کنار دیگر بزرگان تاجیک به خاک سپرده شد.

Download it Here!

دو ماه پیش از این، روز دوم ژوئن، بزرگداشت ۷۰ سالگی این خواننده نامی و محبوب تاجیک در تالار باربد در پایتخت تاجیکستان برگزار شده و ظفر ناظم با وجود بیماری در آن شرکت کرده بود تا شاهد شادباش‌گویی‌های شاگردانش و قدردانی دوستداران صدایش باشد.

ظفر ناظم از چهره‌های ماندگار موسیقی تاجیک به‌شمار می‌آید. او بیش از نیم قرن هنرنمایی کرده و شاگردان بی‌شماری را تربیت داده است تا ترانه‌های موسیقی مردمی، در کنار موسیقی پاپ و جوان‌پسند نه تنها محفوظ بماند، بلکه رونق یابد.


مراسم بزرگداشت ظفر ناظم / عکس‌ها: RFE

از این‌رو بد نیست بدانیم دیگر استادان حوزه‌ی موسیقی از ظفر ناظم چگونه یاد می‌کنند و فعالیت او را چگونه تعریف می‌کنند؟

«فیض‌علی حسن»، هنرمند تاجیک به رادیوی تاجیک زبان «آزادی» گفته است: «استاد ظفرناظم در طول فعالیت خود توانست سبک و مکتب موسیقی خود را به وجود بیاورد و بسیار هنرمندانی که امروز در صحنه‌ی موسیقی فعال هستند، افتخار دارند که شاگرد استاد ظفر ناظم هستند.»

«دولتمند خال» نیز که خودرا از شاگردان ظفرناظم می‌داند می‌گوید مکتب ظفرناظم پایه‌های محکمی دارد و سال‌های سال زنده و پابرجا خواهد ماند: «استاد ظفرناظم نه تنها مکتب موسیقی بلکه اکادمی موسیقی استواری را در رشته‌ی خوانندگی راه‌اندازی کرده است و من معتقدم تا عصرها ادامه خواهد یافت.»

«سعیدقل بلال»، خواننده‌ی تاجیک که در جشن ۷۰ سالگی استاد ظفر ناظم، ترانه‌ی معروف او را اجرا کرد در پایان این مراسم به رادیو «آزادی» گفت: «برای من استاد ظفر ناظم یک نابغه است در رشته‌ی موسیقی تاجیک. ما همه از مکتب موسیقی او سر براورده‌یم و بهره‌ها برده‌‌ایم. فکر می‌کنم که استاد ظفر ناظم در ترانه‌ی خود تمام روزگار خود را به تصویر کشیده است:

جهان را در صداقت آزمودم من
ره خود را با زحمت‌ها گشودم من
هر آن چه کشت بنمودم درویدم من
همه‌روز و شب خود را سرودم من
پشیمان نیستم از عمر پالیده
به پیری می‌رسم از خویش بالیده.»


ظفر ناظم، در جوانی

ظفر ناظم خود پرورده‌ی مکتب موسیقی «اکاشریف جورایف»، استاد برجسته‌ی موسیقی تاجیک بود؛ مکتبی که صحنه موسیقی تاجیک، هنوز برتر از او را تجربه نکرده است.

غزل «ای ساربان» سروده‌ی سعدی شیرازی با سبک و صدای استاد ظفر ناظم سرشار از خاطرات چهار نسل تاجیک است که در حافظه‌ی موسیقی این خطه همواره روشن خواهد ماند.


پیش از این در برنامه ای، به مناسبت هفتادمین سالگرد این خواننده‌ی نامی، از سبک و ترانه و روزگار او به تفصیل گفته‌ام (که در این صفحه می‌توانید آن را بشنوید و بخوانید).

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

taraneh zibast

-- ahang ، Aug 6, 2010 در ساعت 10:00 PM