رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مرداد ۱۳۸۹
گفت‌‌وگو با اورزالا اشرف، فعال مدنی در افغانستان

«هلند در افغانستان به هدف نرسید»

شهزاده سمرفندی
shahzoda@radiozamaneh.com

دو روز است که رسانه‌های هلندی از خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان می‌نویسند.

Download it Here!

نیروهایی که حدود چهار سال است، یعنی از سال ۲۰۰۶ در افغانستان حضور دارند و بارها از ناموفق بودن برنامه‌های خود در عرصه‌ی نظامی و امنیتی گفته‌اند.

اخبار این نیروها و فعالیت‌های بشردوستانه آنان، هفته‌ای یک یا چندین بار در صدر اخبار رسانه‌های داخلی هلند قرار می‌گیرد. این اخبار از وضعیت سربازان گرفته تا کمک‌ها و دوستی‌های آنها با مردم محلی و نیز گزارش‌های تصویری را شامل می‌شود. این در حالی است که تعداد زیادی از مردم هلند مخالف حضور نیروهای هلند در افغانستان بودند و گویا می‌اندیشند که به مقصد خود رسیده‌اند.

قرار است اول آگوست بالاخره نیروهای نظامی هلند بعد از چهار سال پای از خاک افغانستان بیرون بکشد.

بعضی‌ها از این خبر خوشحال هستند. به‌خصوص آنهایی که با بازگشت نیروهای نظامی، فرزندان‌شان را هم می‌بینند و آنهایی که فکر می‌کنند دولت کوچک هلند باید به مسائل داخلی و سیاسی خود بپردازد تا از بحران موجود بیرون آید.


اورزالا اشرف، فعال مدنی در افغانستان

اما فعالان حقوق بشر و برخی از مردم افغانستان از این تصمیم شاد نیستند. اورزالا اشرف، فعال مدنی در افغانستان از دلایل ناخوش بودن پیامدهای این تصمیم می‌گوید.

اورزالا اشرف معتقد است که نیروهای نظامی هلند و همین طور نیروهای کانادایی بدون رسیدن به هدف خود، خاک افغانستان ‌را ترک می‌کنند و این مسئله باعث نگرانی است. نگرانی از اینکه شاید این تصمیم به قطع برنامه‌های توسعه و کمک‌های بشردوستانه این کشورها در افغانستان بینجامد.

گفت‌وگو با اورزالا اشرف را در فایل صوتی از دست ندهید.

Share/Save/Bookmark