رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ فروردین ۱۳۸۹
گفت‌وگو با فروغ امامی، موسس دومین پناه‌گاه حیوانات بی‌پناه در ایران

«ما خواهان قانون حمایت از حیوانات هستیم»

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

دومین پناه‌گاه حیوانات بی‌پناه و آسیب‌دیده در ایران تاسیس شد. این پناه‌گاه که «کانون وفا» نام دارد به همت بانوی نیکوکار خانم «فروغ امامی» در حومه‌ی شهر مشهد تاسیس شده است.

Download it Here!

کانون وفا در ۳۶کیلومتری شهر مشهد، در روستایی نزدیک به آرام‌گاه فردوسی پذیرای حیواناتی است که یا جان‌شان در معرض خطر است و یا به نوعی آسیب دیده‌اند. مساحت این کانون ۱۰۰۰ متر مربع است که فعلآ ۱۸ لانه در آن ساخته شده است. زمین این پناه‌گاه را خانم و آقای «عرفانی» به صورت موقت در اختیار خانم امامی قرار داده‌اند.

اولین کانون وفا حدود ۶سال پیش توسط بانوی نیکوکار خانم «فاطمه معتمدی» در حومه‌ی شهر هشت‌گرد تاسیس شد که مدیریت آن را خانم «لیدا اثنی‌عشری» بر عهده دارد. سال گذشته گزارشی از عمل‌کرد کانون دوست‌داران حیوانات وفا در همین سایت منتشر شد (اینجا).

به بهانه‌ی تاسیس دومین پناه‌گاه حیوانات، با خانم فروغ امامی گفت‌وگوی تلفنی داشتم:


فروغ امامی، موسس دومین پناه‌گاه حیوانات بی‌پناه در ایران

این کانون چه زمانی افتتاح شد و آغاز به کار کرد؟

از ۲۲آبان ماه امسال. زمانی که کار لانه‌سازی پناه‌گاه تمام شد یک تعداد توله‌سگ را که مردم می‌خواستند آن‌ها درون چاه بیاندازند به دست ما رسید. در واقع از همان‌جا کار کانون آغاز شد.

آیا این کانون مجوز دارد؟

این کانون، مجموعه‌ی شماره‌ی ۲ «وفا» است که شعبه‌ی اصلی آن در تهران است. شعبه‌ی اصلی ۶سال است که تاسیس شده است و فعالیت‌های‌شان در حد بین‌المللی است. این‌ها یک اساس‌نامه‌ی کامل دارند.

یعنی شهرداری برای شما به خاطر تاسیس پناه‌گاه مشکلاتی ایجاد نکرد؟

دلیلی ندارد ما از نظر شهرداری یا هرجای دیگری مشکلی داشته باشیم. چون در هر صورت این‌جا یک محل حصارشده است. حیواناتی که این‌جا هستند به‌طور صحیح نگه‌داری می‌شوند. از نظر امنیت و بهداشت نیز کاملآ به این‌ها رسیدگی می‌شود.


از این لحاظ می‌گویم که در چنین مواقعی هستند ارگان‌هایی – که کم هم نداریم - که یا سنگ‌اندازی می‌کنند و یا ایرادهایی می‌گیرند. شما چنین مواردی برای تاسیس کانون نداشتید؟

خوش‌بختانه نه. به این دلیل که ما قبل از این‌که مشکلی به وجود بیاید مسائل را بررسی کردیم و سعی کردیم از مراحل اول قدم‌های‌مان را درست برداریم.

درباره‌ی گنجایش این پناه‌گاه توضیحاتی بفرمایید.

اگر قرار باشد به صورت بی‌توجه رفتار کنی می‌توانی هر تعداد حیوانی را که دوست داری در کانون جای دهی. اما ما ترجیح می‌دهیم که حیوانات در این‌جا فضای کافی برای دویدن و بازی داشته باشند. به‌خصوص سگ‌ها که خیلی پرانرژی هستند. این‌ها به بازی و دویدن در فضای آزاد نیاز دارند.


ما سعی کرده‌ایم در حد امکانات‌مان بتوانیم تعداد محدودی حیوان داشته باشیم. مگر در شرایطی که واقعآ می‌بینیم این‌ها دارند بیرون آسیب می‌بینند و دیدیم اگر این‌جا جمع‌شان کنیم فضای کم‌تری در اختیارشان باشد بهتر است از این‌که بیرون آسیب ببینند.

اما باید بگویم اصولآ در فضای ۱۰۰۰متر؛ حتی نگه‌داری ۵۰سگ زیاد هم است.

این کانون چه حیواناتی را پناه می‌دهد؟

در حال حاضر با پذیرش سگ‌ها شروع کرده‌ایم. اما به‌محض این‌که بتوانیم اعضای بیش‌تر و فعال‌تری را برای کانون جذب کنیم هر حیوانی که آسیب بخورد و بدانیم جان‌اش در معرض خطر است و یا بیماری قابل علاجی داشته باشد را در حد امکان‌مان به آن‌ها کمک می‌کنیم. فرقی نمی‌کند چه حیوانی باشد.


از آن‌جایی که در جامعه‌مان حیوانات آسیب‌دیده و بی‌پناه کم نداریم احتمالآ افراد نیکوکاری که به چنین حیواناتی برخورد کنند آن‌ها را به پناه‌گاه شما خواهند آورد و از این نظر که تقاضا زیاد باشد و امکانات شما به آن نسبت کم باشد حتمآ به مشکلاتی بر خواهید خورد.

واقعآ درست می‌گویید. مسلمآ به همین مشکل بر خواهیم خورد. اما در کنار آن امیدوار هستیم افراد نیکوکاری هم پیدا شوند که دست مهربان‌شان را به سوی ما دراز کنند تا ما بتوانیم از کمک‌های این‌ها استفاده کنیم، فضای بزرگ‌تری را تهیه کنیم و از افراد پرتجربه‌تری در زمینه‌های مختلف کمک بگیریم.

ما برای نگه‌داری از حیوانات به تجربه‌ها و حرفه‌های مختلف نیاز داریم. از نظر پزشکی، از نظر پرستاری، از نظر تغذیه، حتی از نظر بهداشت و نگه‌بانی.

اکنون هزینه‌ی نگه‌داری حیوانات پناه‌گاه از کجا تامین می‌شود و در آینده از کجا تامین خواهد شد؟

فعلآ بیش‌تر هزینه‌ها را خود من دارم تامین می‌کنم. دوستان و هم‌کاران‌ام هستند. هر کسی در زمینه‌ای فعالیت دارد. خیلی صمیمانه و مهربانانه دارند کمک می‌کنند.


در آینده که تعداد حیوانات بیش‌تر خواهند شد ما حتمآ به مشکلات مالی برخواهیم خورد. این‌ها بیمار می‌شوند. نیاز به جراحی پیدا می‌کنند. باید عقیم شوند.

توله‌هایی پیدا می‌کنیم که مادر ندارند و این توله‌ها نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند و بالطبع هزینه‌های بیش‌تری را می‌طلبند.

من تا جایی که در توان‌ام باشد سعی می‌کنم هزینه‌ها را بپردازم ولی مطمئن هستم زمانی خواهد رسید که نیاز به کمک دیگران خواهیم داشت.

اگر کسی بخواهد کمک غیر نقدی کند و از نظر نیروی انسانی به کمک کانون بیاید چه‌طور می‌تواند با این کانون هم‌کاری کند؟

ابتدا پیشاپیش از هر کسی که می‌خواهد به کمک ما بیاید تشکر می‌کنم. اگر افراد فکر می‌کنند که کمک‌شان ناچیز خواهد بود بدانند که همان کمک ممکن است جان حیوانی را نجات دهد. ممکن است فکر کنند کمک‌شان کوچک است اما از نظر ما هر کمکی بزرگ است.

این افراد می‌توانند با ما تماس بگیرند. یکی از کمک‌هایی که ما شدیدآ به آن نیاز داریم نگه‌داری حیواناتی است که نیاز به مراقبت بیش‌تری دارند. مانند نگه‌داری توله‌های کوچک و یا حیواناتی که جراحی شده‌اند و یا مشکلاتی دارند که باید در مکان‌های خصوصی نگه‌داری شوند و مواظبت بیش‌تری از این‌ها بشود تا بهبودی‌شان را به دست بیاورند.

از زمانی که کانون وفا آغاز به کار کرد دام‌پزشکان مشهد چه‌طور برخورد کردند؟ آیا کمک‌های قابل توجهی از نظر درمان حیوانات به این کانون خواهند رساند؟

من امیدوارم. متاسفانه چون از روزی که کانون آغاز به کار کرد موارد اورژانسی زیاد داشته‌ایم. داریم روی هر کدام کار درمان را انجام می‌دهیم و به همین دلیل هنوز فرصت نشده با دام‌پزشکان مشهد ملاقات کنیم. اما تصمیم دارم همین روزها با آن‌ها تماس بگیرم.

من آرزو می‌کنم لا اقل در ابتدای راه با ما هم‌کاری کنند.

پس تا الآن کار بهداشت و درمان حیوانات کانون به چه صورت انجام می‌شده؟

هم خودمان هرینه کردیم و هم کمک گرفتیم. برای واکسیناسیون این حیوانات کانون اصلی وفا در تهران به ما کمک کرد و واکسن‌ها را برای ما مجانی به مشهد فرستادند و ما تمام حیوانات را واکسینه کردیم. این واکسن‌ها واکسن‌های ۹گانه بود که برای پیش‌گیری از خیلی بیماری‌های حیوانات است.

مرحله‌ی دوم تزریق واکسن هاری بود که از بهداشت مشهد کمک گرفتیم. قرص‌های انگل را خودمان خریداری کردیم. چند قلاده از این حیوانات نیاز به درمان داشتند که آن‌ها را به کلینیک دانشگاه بردیم و تحت درمان بودند.

الآن کانون چند مهمان دارد؟

مهمانان خیلی عزیزی داریم در سنین مختلف. در حال حاضر ۴۰تا هستند.

وقتی مهمان تازه‌واردی به کانون می‌آید بقیه‌ی حیواناتی که از قبل آن‌جا بوده‌اند با مهمان تازه‌وارد چه‌طور برخورد می‌کنند؟


عکس‌ها توسط خانم «سمیه رضایی» از حامیان حیوانات کانون وفا در هشت‌گرد ارسال شده است

بالطبع یک مقداری کنجکاو هستند. می‌آیند مهمان تازه‌وارد را کمی بررسی می‌کنند و عکس‌العمل‌های دوستانه‌ای از خود نشان می‌دهند. بعد از این‌که کنجکاوی‌شان تمام می‌شود همه جزو یک گروه می‌شوند.

ممکن است افرادی باشند که مایل باشند به این کانون کمک مالی کنند این افراد با چه شماره‌ی تلفنی تماس بگیرند؟

شماره‌ی موبایل من ۰۹۱۵۵۰۲۲۶۹۴ است.

در خاتمه اگر حرف خاصی دارید بفرمایید.

هدف ما از تاسیس کانون چند دلیل اساسی داشت. هدف اصلی این بود که به امید خدا بتوانیم روزی از دولت‌مردان مهربان میهن‌مان تقاضا کنیم که در کنار قانون اساسی، قانون حمایت از حیوانات را در ایران بنا کنند. چون هیچ قانونی از حیوانات حمایت نمی‌کند. این‌ها به‌شدت دارند آسیب می‌بینند!

هدف بعدی ما بحث فرهنگ‌سازی است که راجع به حیوانات بین ایرانیان مطرح شود تا پی به ارزش‌مندی حیوانات ببرند.

هدف سوم، عقیم‌سازی حیوانات است که از ازدیاد نسل و به دنبال آن کشتار حیوانات جلوگیری شود.

به بحث فرهنگ‌سازی این مقوله اشاره کردید الآن نکته‌ای به نظرم رسید. از آن‌جایی که این فرهنگ‌سازی بهتر است از دوران کودکی صورت گیرد خوب است شما که این هزینه‌ها را متحمل می‌شوید هزینه‌ی ایاب و ذهاب بچه‌هایی را متقبل شوید که مثلآ از کودکستان‌ها و مدارس به کانون آورده شوند و از آن‌جا بازدید کنند تا شما کودکان را با کمک‌هایی که به این حیوانات در این مکان می‌شود آشنا کنید. فکر می‌کنم تاثیر زیادی روی بچه‌ها بگذارد.

من با شما هم‌عقیده‌ام. پیش‌نهاد بسیار درستی است. فقط مساله این است که ما فعلآ نیاز به فعالیت بیش‌تری داریم که پناه‌گاه برای بازدیدکننده‌ها مناسب‌تر شود.

ما این‌جا با سگ‌ها سر و کار داریم. این‌ها وقتی با انسان‌ها روبه‌رو می‌شوند خیلی پر شر و شور می‌شوند. به همین دلیل ممکن است افرادی که می‌ترسند در مقابل این حیوانات عکس‌العمل نشان دهند و موجب مشکلاتی شود.

ما می‌خواهیم شرایطی به وجود بیاوریم که همه‌چیز کاملآ تحت کنترل باشد تا هر بازدیدکننده‌ای می‌آید با خیال راحت به کانون بیاید و از وجود حیوانات لذت ببرد. تا ببینید حیوانات نه‌تنها ترس ندارند بل‌که بسیار موجودات پر شر و شور و لذت‌بخشی هستند که بسیار بامحبتند.

افرادی که مایل‌اند به پناه‌گاه حیوانات در مشهد کمک کنند می‌توانند با خانم فروغ امامی:nasemshahidi@yahoo.com خانم لیدا اثنی عشری: esnaashari_lida@yahoo.com
و کانون وفا: kabutarnameh@yahoo.com تماس بگیرند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باز هم به شما

در این وانفسایی که کسی به انسانها رحم نمیکند توجه شما به حیوانات قابل ستایش است

-- رضا ، Feb 27, 2010 در ساعت 08:09 PM

اگه احترام به حقوق حیوانات جزئی از فرهنگ ایرانی بشه، احترام به کرامت انسان و حقوقش هم به دنبالش میاد.

-- هادی ، Feb 27, 2010 در ساعت 08:09 PM

دستای مهربونتون رو از راه دور می بوسم
و حتما برای کمک با شما فرشتگان مهربون تماس می گیرم
خسته نباشید

-- علیرضا (عاشق حیوانات) ، Feb 28, 2010 در ساعت 08:09 PM

سگ برآن آدمی شرف دارد

که دل مردمان بیازارد

کاری در خور ستایش انجام داده اید

نوروز برشما خجسته

شاد و پیروز باشد

-- الکس ، Feb 28, 2010 در ساعت 08:09 PM

با سلام
من هم خيلي دلم مي سوخت اين حيوانات بي گناه گوشه كنار اين شهر مي بينم كه گرسنه اند يا كنار اتوبان تصادف كرده اند و كشته شدن ولي تا به حال كاري از دستم بر نمي اومد.از شما سپاسگذارم

-- farzad ، Feb 28, 2010 در ساعت 08:09 PM

سلام
هموطننان عزیز کمک کنند.من وقتی به ایران برم کمک خواهم کرد

-- حسن ، Feb 28, 2010 در ساعت 08:09 PM

من کانادا زندگی میکنم، اینجا خیلی به حیوانات احترام میگذراند، تلویزیون مرتب در مورد کمک به حیوانات بیمار یا معلول یا حیواناتی که به هر شکل به کمک پزشکی نیاز دارند تبلیغ میکنه به خصوص سگ و گربه .همون طورکه هادی عزیزگفتند,اگه احترام به حقوق حیوانات جزئی از فرهنگ ایرانی بشه، احترام به کرامت انسان و حقوقش هم به دنبالش میاد.

-- شهرام ، Mar 1, 2010 در ساعت 08:09 PM

شما فرشتگان خدا روی زمینید. شما قدیسان واقعی هستید. به عظمت روح شما قبطه میخورم. موفق باشید.

-- پگاه ، Mar 1, 2010 در ساعت 08:09 PM

توجه به حیوانات بی پناه بیان کننده عمق درک و احساسات لطیف شماست ، مطمئن باشید انرژی مثبت شما ، بدون پاسخ نخواهد ماند .

-- کیوان معینی ، Mar 1, 2010 در ساعت 08:09 PM

باور بفرمایید از خوشحالی اشک در چشمانم حلقه زد.همه ی موجودات روی زمین از حق و حقوق برخوردارند.امیدوارم حیوان دوستی جزئی از فرهنگ ما ایرانیان هم بشود

-- فیروز ، Mar 1, 2010 در ساعت 08:09 PM

خدا عمرتون بده
موفق باشید حیوانات خیلی مظلوم هستن

-- پیمان ، Mar 1, 2010 در ساعت 08:09 PM

دستتون درد نکنه. چه کار بجا وزیبایی میکنید. براتون آرزوی موفقیت دارم.

-- Amir ، Mar 1, 2010 در ساعت 08:09 PM

khili ali

-- بدون نام ، Mar 2, 2010 در ساعت 08:09 PM

vaghaan tashakor mikonam az khedmate shoma .lotfan ye hesabe banki bezarin ke ma betoonim komak konim .

-- ali ، Mar 7, 2010 در ساعت 08:09 PM

چه عالی. حیوانات خیلی به حمایت احتیاج دارند.

-- بدون نام ، Mar 8, 2010 در ساعت 08:09 PM

lotfan shomare hesab elaam farmaeid

-- esmaeil mirfakhraei ، Mar 17, 2010 در ساعت 08:09 PM

ای بانو و مادر بزرگوار
بر دستان پاک و شریفتان صمیمانه و با افتخار بوسه زده و طول عمر با عزت شما را خواستارم

هژیر

-- hajir ، Apr 8, 2010 در ساعت 08:09 PM