رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ بهمن ۱۳۸۸

پیدا شدن تکه‌هایی جدید از متن کوروش

بیژن روحانی
rohani@radiozamaneh.com

یک استوانه گلی از دوهزار و پانصد سال پیش، مدتی است که مهمترین اخبار میراث فرهنگی ایران را در حوزه روابط بین الملل به خود اختصاص داده است.

Download it Here!

اعلام خبر کشف تکه‌هایی جدید از متنی منسوب به کوروش هخامنشی، باعث شد تا بار دیگر ارسال استوانه کوروش از موزه بریتانیا به ایران به تعویق بیفتد.

رییس سازمان میراث فرهنگی ایران که قبلا موزه بریتانیا را به قطع روابط تهدید کرده بود، در بیست و پنجم دی ماه اعلام کرد این موزه به دلیل کشف قطعات جدید از لوحی مربوط به کوروش فعلا امانت دادن استوانه کوروش را به زمان دیگری موکول کرده است. حمید بقایی همچنین اعلام کرد به گفته رییس موزه بریتانیا، این موزه قصد دارد کارگاهی با شرکت کارشناسان ایرانی در لندن برگزار کند.

با این حال از آنجا که اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی پیدا شدن این قطعات جدید، زمان پیدا شدن‌شان و ارتباط آنها با استوانه کوروش اعلام نشده بود، ابهام‌هایی در خصوص آن‌ها وجود داشت.


کارشناسان موزه گفته‌اند یکی از قطعات حاوی بخش از میان رفته استوانه کوروش است

اکنون پایگاه اینترنتی «روزنامه هنر» که در لندن منتشر می‌شود، اطلاعات جدیدتری در مورد این کشفیات ارائه کرده است. این نشریه به نقل از برخی کارشناسان برجسته موزه بریتانیا اعلام کرده است قطعات جدید در حقیقت دو کتیبه گلی کوچک هستند که به تازگی و به طور جداگانه کشف شده اند.

اولین قطعه در آخرین روز سال گذشته میلادی در داخل خود موزه بریتانیا شناسایی شد. این به آن مفهوم است که این قطعه پیش از این در میان انبوه آثار این موزه وجود داشته ولی کسی موفق به تشخیص هویت واقعی آن نشده بوده است.

به گزارش «روزنامه هنر»، روز سی و یکم دسامبر سال 2009، ویلفرد لمبرت، استاد بازنشسته دانشگاه بیرمنگام توانست این قطعه را در میان بیش از یکصد و سی هزار لوح موجود در موزه بریتانیا شناسایی کند. این لوح گرچه پیش از این توسط سایر محققان نیز دیده شده بود، اما تا آن زمان کسی نتوانسته بود ارتباطی میان متن این لوح و استوانه کوروش پیدا کند.

آقای لمبرت که باستان‌شناس و مورخ است اکنون در زمینه فهرست کردن مهرهای استوانه‌ای غرب آسیا (شامل تمدن‌های میانرودانی) موجود در موزه بریتانیا با این نهاد همکاری می‌کند.


قطعات جدید در میان بیش از صد و سی هزار لوح در موزه بریتانیا شناسایی شده‌اند

قطعه دوم که در اصل متعلق به همان اول لوح است، کمی بعد توسط یکی از متصدیان موزه بریتانیا به نام ایروینگ فینکل پیدا شد. آقای فینکل متخصص فرهنگ و زبان‌های میانرودان باستان است و در موزه بریتانیا متصدی بخش الواح و کتیبه‌های میخی مربوط به میانرودان است.

هر دو این قطعات تازه که کوچکتر از قوطی کبریت هستند در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی موزه بریتانیا در سال 1879 در منطقه Dailem در جنوب بابل باستان پیدا شدند. این منطقه که در زمان کاوش‌های موزه بریتانیا متعلق به امپراتوری عثمانی بود اکنون در عراق قرار دارد. دو سال پس از کشف این قطعات، آنها به مجموعه موزه بریتانیا ارسال شدند.

بنابر گزارش «روزنامه هنر» یکی از این قطعات پیدا شده به خواندن بخشی از استوانه کوروش کمک می‌کند که تا پیش از این به درستی خوانده نشده بود. اما قطعه دوم، حاوی بخش از میان رفته استوانه کوروش است. این بخش از استوانه پیش از اکتشاف آن شکسته و نشانی از آن به دست نیامده است.

این دو قطعه کشف شده، بر خلاف متن اصلی فرمان کوروش، به شکل استوانه نیستند و روی لوحه‌های مسطح نوشته شده اند. جان کورتیس، مسئول بخش خاورمیانه موزه بریتانیا و متخصص تاریخ ایران و عراق، این دو قطعه جدید را فوق العاده مهم توصیف کرده است.

استوانه کوروش در سال 539 پیش از میلاد مسیح در شالوده‌ی ساختمانی در بابل دفن شد. با کشف قطعات جدید به نظر می‌رسد که متن فرمان کوروش روی لوحه‌های دیگری نیز احتمالا به قصد انتشار در نقاط مختلف امپراتوری نوشته شده باشد.


ایرونیگ فینکل، متخصص زبان و فرهنگ‌های میانرودان، یکی از قعطات را در موزه شناسایی کرد

کشف این قطعات ممکن است بتواند به فرضیه‌ای کمک کند که مطابق آن استوانه کوروش اعلامیه‌ای برای انتشار در سراسر یا حداقل بخش مهمی از امپراتوری هخامنشیان بوده است.

به نوشته «روزنامه هنر» این قطعات می‌توانند منجر به تقویت این فرضیه شوند که کتاب عزرا، یکی از بخش‌های عهد عتیق، متن کوروش را مبنای شرح رویدادهای خود قرار داده است.

با این حال هنوز متن این کتیبه‌ها به طور دقیق منتشر نشده و مشخص نیست بخش‌های ناخوانده و از میان رفته فرمان کوروش، که به گفته مسئولان موزه بریتانیا در این قطعات موجود هستند، حاوی چه نکات تاریخی است.

استوانه کوروش که یکی از ارزشمندترین اشیاء موزه بریتانیا تلقی می‌شود، قرار بود روز بیش و ششم دی‌ماه برابر با شانزدهم ژانویه به ایران امانت داده شود. اما کشف قطعات جدید روند ارسال آن را با تاخیر مواجه کرده است.

با این‌حال موزه بریتانیا اعلام کرده همچنان متعهد به امانت دادن این شیء باستانی همراه با قطعات جدید به ایران است. همچنین احتمال دارد کارگاهی با حضور متخصصان ایرانی برای بحث در مورد کشفیات جدید در ماه ژوئن (ماه‌های خرداد و تیر) برگزار شود و پس از آن استوانه به ایران برود.

پیدا شدن دو قطعه از لوحی که فرمان کوروش را بر خود دارد، این امید را به وجود آورده که همچنان قطعات بیشتری در آینده پیدا شوند.

محتمل‌ترین مکان برای یافتن قطعاتی دیگر، همان موزه بریتانیاست گرچه احتمال دارد در موزه‌های ترکیه، عراق، اروپا و آمریکا نیز نشانی از آنها پیدا شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من به بریتانیای کبیر اعلام می کنم که تا روی کارآمدن یک نظام ایرانی در فرستادن استوانه ی کوروش بزرگ دست نگه دارد! زیرا آنان که می خواستند تخت جمشید را ویران کنند، آنان که مزار رضاشاه را با تیشه و کلنگ و دیلم تخریب کردند، آنان که .... اینک بر قدرتند. بنا بر این خوب است که استوانه کوروش فعلا در جایی امن ، نزد انگلیسی ها بماند و بدست دشمن ایران و ایرانی نیفتد!

-- باستانشناس از تهران ، Jan 25, 2010 در ساعت 12:23 PM

دروغه به این بزرگی واقعا نوبره توی این چندین دهه نگاه نکردهبودن نمیخوان لوح را بدن بان بول در آورده اند چون به جمهوری اسلامی اعتماد نداردند ممکن است که این لوح را متعصبین از بین ببرن

-- اذر ، Jan 25, 2010 در ساعت 12:23 PM

خوب کاری کردند که لوح را ندادند...ما به آن حمید بقایی که میگه آبگیری سد سیوند هیچ باعث تخریب مزار کوروش نمیشه و خود جمهوری اسلامی هیچ اعتمادی نداریم.........

-- افرا ، Jan 25, 2010 در ساعت 12:23 PM

چیه،باز رفتین تو زباله ها گشتین برای کورش و تاریخ سراسر مسخره و جعلیتان چیزی سر هم کردید؟؟؟زهی حقارت.

-- هانی ، Jan 25, 2010 در ساعت 12:23 PM

کاش کمی درباره ی دروغهایی که درباره ی این استوانه و متن اش تو زبانها انداختن، می نوشتین. این کار رو شهرزاد نیوز به شکل مستدل داره پیش می بره، چرا رادیو زمانه از یک حرکت درست حمایت نمی کنه؟

-- سهام ، Jan 25, 2010 در ساعت 12:23 PM

آقای کورتیس حالتون چطوره؟ ایران نمی آیید دیگه؟

-- مملی ، Jan 25, 2010 در ساعت 12:23 PM

سهام جان، خبر پیدا شدن چند کتیبه جدید چه ربطی داره به نوشتن در مورد به قول شما دروغ های موجود در مورداین استوانه؟ در ضمن اصلا فرض کنید که باید یک سری حقایق جدید در این مورد گفته بشه، به نظر شما با یک مقاله و دو مقاله می شه از این حرفها زد؟ یا اصلا شهرزاد و زمانه که رسانه های عمومی هستند، جای این جور بحث های تخصصی است؟ بحث هایی که از یک طرف باید صدها کتیبه به زبان باستانی در آن تشریح بشوند و از طرف دیگر صفحات متعددی از کتاب های تاریخی در آن بررسی شوند. بهتر نیست یک کمی دیدگاه تخصصی داشته باشیم؟ تفسیر این جور متن ها هم احتیاج به یافته های جدید باستانی دارد هم احتیاج به یک کار تحقیقی مفصل. شاید مثلا بشه گفت اصلا موضوع چند تا تحقیق دانشگاهی. تخیل کردن در مورد راست و دروغ یک قضیه با کار علمی فرق داره. اجازه بدهید چیزهای جدیدی پیدا بشوند، شاید به قول شما معلوم شد بعضی گفته ها درست نبوده اند. فعلا باید به اخباری که از مراجع رسمی می رسند بسنده کرد. متخصصان بریتیش موزیم ظاهرا تایید کرده اند که دو قطعه جدید پیدا شده. حالا باید ببینیم توی اونها چی نوشته شده است. به نظر من نباید همه مسائل را با هم مخلوط کرد و انتظار داشت که یک دفعه تکلیف تمام تاریخ تمدن بشری را یک جا باهم روشن کنیم.
میم

-- میم ، Jan 25, 2010 در ساعت 12:23 PM

خود این تصویری که گذاشتید عجب زیباست، چهره اش مانند یک اثر هنری ناب است. بعد اینکه درباره این جمله بیش تر توضیح دهید: « به نوشته «روزنامه هنر» این قطعات می‌توانند منجر به تقویت این فرضیه شوند که کتاب عزرا، یکی از بخش‌های عهد عتیق، متن کوروش را مبنای شرح رویدادهای خود قرار داده است.» لطفن. یعنی بخش هایی از عهد عتیق از روی فرمان کوروش نوشته شده است.

-- ضعیفه ، Jan 26, 2010 در ساعت 12:23 PM

تاریخ و کوروش و متنی که نوشته جعلی و دروغین نبوده. حقارت هم از زمانی در ایران شروع شد که اسلام بر آن مملکت حکمفرما شد. شما هانی جان یا از عمال این رژیم هستین یا مطالعه کافی ندارید.
2- برای چی می خوان این منشور رو بفرستن ایران؟؟ برای اینکه مثل تمام آثار دیگه معدوم بشه؟؟؟ نمی دونن که اینها با ایران و ایرانیان دشمنی دارند؟؟؟ و چشم دیدن هیچ شاهی رو هم ندارند؟؟

-- بدون نام ، Jan 26, 2010 در ساعت 12:23 PM

قطعا متنی که کوروش فرمان نوشتنش را داده جعلی نیست. ولی می شود در مورد آن با توجه به شواهد یا تحقیقات جدید هم بحث کرد. هیچ متنی غیرقابل نقد نیست، اما لازم نیست با کلمات غیر علمی مثل "جعلی" یا "زباله" در موردش حرف زد. منظورم به هانی است. در ضمن اصلا لازم نیست کار را به تقابل با فرهنگ و دوران اسلامی کشاند. هر دوره ای دستاوردهای خودش رو داشته است. دوره اسلامی هم در ایران ما پیشرفت های خیلی خوبی داشته ایم. این همه آثار جالب داریم از آن دوران. باید در هر مورد منصف باشیم و برخوردمان دور از تعصب باشد.

-- بدون نام ، Jan 26, 2010 در ساعت 12:23 PM

قابل توجه هانی ها.تاریخ وآثار تمدنی هر ملت شناسنامه آن ملت است. آنانی که سند افتخارات منش انسانی ایرانیان بزرگ اندیش را جعلیات می پندارند بی شک خود دارای هویت مجهولی هستند .نمی دانم شاید هم به قول شما (زباله ای )این درست است که منشور والا منشی کورش بزرگ بر استوانه ای از گل بی بها منقوش است اما نکته ای که قابل فهم است این مهم است که کورش بزرگ در بستر آموزشهای مردمانی اندیشمندپرورانده شده که این چنین سخنانی شالوده افکارآنان توسط وی در آن هنگامه از تاریخ تراوش گردیده ودر پیشرفت امور همگان بدون هیچ تبعیزی مد نظر قرار گرفته است. بی شک این نارفیقانی که با نادیده گرفتن منشور خرد گرای پیشینه ایرانیان بی مهری نشان می دهند برخی بی اطلاع از مندرجات آن وبرخی علاقه مند به مهو این حقایق می باشند اما زهی خیال باطل چرا که سرزمین ایران بزرگ یکپارچه موزه گون وخرد ایرانیان اثیل مطابق منشور کورش بزرگ عمل خواهد نمود . برجسته نمودن متن بیانیه کورش بزرگ ومقایسه آن با فرامین کتاب مسلمین خود دال بر این حقیقت است که چرا جمهوری اسلامی از این سند بیم ناک گردیده است وچرا سعی بر تخریب مغبره این چنین ابر مردی را در دصتور کار خویش قرار داده است .چوفرزند ایران فروزنده است همه خاک این دیر فروزنده است هانی امید وارم خردورز بمانی

-- ایرانبان بهرام آبتین ، Jan 26, 2010 در ساعت 12:23 PM

چرا کمتر کسی توجه می کند که "کورش" و پیدایش سلسله هخامنشی و امپراطوری پارس از "اموال" گروه خاصی از یهودیان (عمدتاً صیهونیستها) به شمار می رود؟

یا دست کم آن گروه خاص از یهودیان این بخش از تاریخ را به آن صورت می نگرند و "از آن خود" می پندارند. این همان گروه از یهودیان است که تاریخ کهن هر امپراطوری یا پادشاهی و تمدن پیشرفته در دنیای کهن، از مصر بگیر تا هند و چین و حتی تا قاره کشف ناشده آمریکا در دوران باستان را نتیجه مهاجرت و فعالیت "نوابغ" خود می دانند. آنان برای اثبات این مدعای خود-بزرگ-بینانه و عمدتاً جعلی خویش مدارک و شواهدی هم ارائه می دهند که یکی از آنان همین منشور یا استوانه کورشی است با آنکه نامی از یهودیان یا هیچ قوم خاصی (حتی پارسیان) نیز در آن نیامده است.

باستان شناسان معاصر (از دو قرن پیش به این طرف) اغلب یهودی هستند که با پیدایش رسمی سازمان صیهونیزم جهانی در قرن نوزدهم در انگلستان فعالیت خود را برای یافتن ریشه های تاریخی و هویت گمشده خود و بازگشت به سرزمین موعود از همان زمان بیشتر کرده و در ایران، مصر، عراق و خیلی جاهای دیگر به حفاری و اکتشافات گسترده پرداختند و هنوز هم این فعالیتهایشان ادامه دارد.

هر از چند گاهی، به مناسبتهای لازم، مدارکی در باره یک دوره تاریخی خاص که دست بر قضا ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با یهودیان دارد بطور ناگهانی "کشف" می شود و برای مدتی بخشی از موضوع خبری بعضی از رسانه ها را به خود اختصاص می دهد. آخرین مورد بارز نقشه های بازداشتگاههای نازی ها بود که چند ماه پیش "رو نمایی" شد و همین سایت زمانه هم خبر آن را پخش کرد.

بطور خلاصه، همانطور که این قوم محترم، یعنی بخش خاصی از این قوم، خود را «فرزند خدا» و به طبع آن مالک تمامی زمین و کائنات و منابع طبیعی و انسانی آن می داند، بیشتر موزه های دنیا، بخصوص در اروپا و آمریکا نیز در اداره و مالکیت مستقیم یا غیر مستقیم همین یهودیان باستان شناس و محقق و مورخ است که یکی از آنان نیز همین ایرونیگ فینکل است که عکس وی در همین مقاله و خبر آمده.

به همین دلیل است که می بینیم مدتی است این بازی موش و گربه را که بیشتر هم تبلیغاتی است با جمهوری اسلامی راه انداخته اند. حضور و نفوذ مستقیم و غیر مستقیم یهودیان صیهونیست در پست ها و مقام های بالا و پایین دولتی و فرهنگی و اداری و تجاری جمهوری اسلامی هم که دیگر امری است روشن بر همگان!

این بیشتر یک جنگ زرگری است و یادمان نرود که خود پیشه زرگری نیز از دوران باستان از فعالیتهای تقریباً انحصاری یهودیان بوده است.


شالوم!

-- مریخی ، Jan 27, 2010 در ساعت 12:23 PM