رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آذر ۱۳۸۶
گزارشی از مراسم معرفی کتاب «دختران اسلام» نوشته لی‌لی گروبر با حضور شیرین عبادی

«دموکراسی هدیه‌ای نیست که پیشکش ملتی کنند»

این گزارش را از این‌جا بشنوید.

‌ ‌

شب سه‌شنبه یازدهم دسامبر (بیستم آذر) در شهر رم، مراسم معرفی کتاب «دختران اسلام» نوشته لی‌لی گروبر روزنامه‌نگار و نماینده پارلمان اروپا برگزار شد. در این مراسم شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل به همراه اما بونینو وزیر تجارت خارجی ایتالیا نیز حضور داشتند.


لی‌لی گروبر روزنامه‌نگار و نماینده پارلمان اروپا

کتاب «دختران اسلام» که حاصل تحقیقات و سفرهای لی‌لی گروبر به کشورهای مسلمان است، به وضعیت و حقوق زنان در این جوامع می پردازد و هم‌چنین مسائل آن‌ها را در مهاجرت به کشورهای اروپایی مورد کنکاش قرار می دهد. نویسنده معتقد است راه گسترش دموکراسی در این جوامع، تنها با حمایت از مبارزات و تلاش‌های زنان در این کشورها صورت می گیرد. او همچنین پیش از این کتابی به نام «چادر» در مورد ایران نوشته بود.

شیرین عبادی در سخنانی ضمن معرفی کتاب «دختران اسلام» بر نقش کلیدی زنان در گسترش دموکراسی تاکید کرد و گفت: «فراموش نکنیم؛ دموکراسی هدیه‌ای نیست که پیشکش ملتی کنند؛ دموکراسی حادثه نیست که یک شب اتفاق افتد. دموکراسی پروسه‌ای تاریخی است که باید سیر تکاملی خود را طی کند و نقش زنان در این مورد انکارناپذیر است. پیروزی آن‌ها می تواند این مسیر را کوتاه‌تر کند.»

در حاشیه این جلسه از شیرین عبادی سؤال کردم با توجه به حضورش در مراسم معرفی کتاب، اهمیت کتاب لی لی گروبر را در چه می داند؟

او در پاسخ گفت: «من برای چندین ملاقات و سخنرانی به ایتالیا آمده بودم که در ضمن در مراسم معرفی کتاب هم شرکت کردم. خانم گروبر نماینده پارلمان اروپا هستند و تخصص ایشان در کشورهای اسلامی است و دو کتاب در زمینه حقوق زنان در ایران و در جهان اسلام نوشته‌اند.

نگاه ایشان به مسأله، نگاه واقع‌بینانه‌ای است که اروپا احتیاج به این نگاه دارد. یعنی در اروپا یا زنان را در جوامع اسلامی بسیار سیاه، پیچیده شده در محذورات سنتی و ناتوان برای ترقی می بینند؛ یا این‌که داستان را بسیار سفید نگاه می کنند. آن‌چنان که می بینیم برخی دولتمردان ایرانی می‌گویند زنان ایران بهترین وضعیت و بهترین آزادی را در جهان دارند. ایشان نگاه واقع‌بینانه‌ای دارند؛ هم سیاه را دیدند و هم سفید را. اروپا به این نگاه واقع گرایانه احتیاج دارد.»

Share/Save/Bookmark