رادیو زمانه > خارج از سیاست > میراث فرهنگی > خط پرگار بر کرانه نیل | ||
خط پرگار بر کرانه نیلبيژن روحانیهمان طور که در گفتار قبل اشاره کردیم در چند بخش به تشریح دیدگاهها و آثار سه معمار نامدار از ایران و عراق و مصر خواهیم پرداخت که در قرن معاصر در برابر پرسش نسبت میان میراث گذشته و معماری مدرن قرار داشتند. در این گفتار به اختصار به گوشهای از آثار و افکار حسن فتحی معمار بزرگ مصری اشاره خواهیم کرد.
آهسته ازکنار حسن فتحی متولد سال ۱۹۰۰ در شهر اسکندریه مصر در طول هشتاد و نه سال زندگی خود بیش از ۱۶۰ پروژه متفاوت طراحی کرد که در میان آنها از خانهها و ویلاهای شخصی تا مراکز مسکونی، بیمارستان، مسجد و مدرسه و حتا روستای کامل نیز دیده میشود.
معماری برای فقرا فتحی بی شک در میان شخصیتهای کشورهای درحال توسعه یا کمتر توسعه یافته یک استثناء درخشان است. کافیست به تجارب معماری ایرانی در چند دهه گذشته نگاه کنیم تا غفلت از سرنوشت طراحی معماری در روستاها را با شگفتگی دریابیم. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق معماران در کشورهای در حال توسعه، خلاقیت، انرژی و توان خود را صرف طراحی در شهرهای بزرگ و خلق فضاهای متفاوت و بحث برانگیز کردهاند، فتحی یک راست به سراغ دورافتادهترین روستاهای مصر میرود و با طراحی جزییترین نیازهای یک فرد روستایی، پروژههایی را خلق میکند که چند دهه بعد به مرکز بحث معمارانی تبدیل میشود که در چالش با جنبش آوانگارد ابتدای قرن بیستم در جستجوی راههای دیگری بودند. با این حال باید به این نکته مهم توجه داشت که به هیچ وجه نمیتوان فتحی را معماری مدرن یا تاثیرگذار بر جریان حرکت مدرنیسم معماری به حساب آورد.
روستای گورنای جدید ( New Gourna) او خود در کتاب مهمش به نام "معماری برای فقرا" مینویسد:" در طبیعت هیچ دو انسانی شبیه یکدیگر نیستند حتا اگر دو قلو باشند و از نظر جسمی به هم شباهت داشته باشند، رویاهای آنها با هم متفاوت است. معماری خانه هم از رویا سر بر میآورد.
به همین دلیل است که در روستاهایی که ساکنانش خود خانههایشان را طراحی میکنند و میسازند هیچ دو خانهای شبیه یکدیگر نیست. حتا اگر تفاوتها اندک باشد". این جوهره تفکر حسن فتحی است. نزدیک شدن به فردیت و رویاهای کسی که باید از فضای معماری استفاده کند. او برای طراحی سعی میکرد از نیازهای تک تک خانوارهای روستایی، وضعیت اجتماعی، ابعاد خانواده، شغل و حتا آرزوها و امیدهایشان سردربیاورد و آن را در طراحی خود لحاظ کند. این جاست که اندیشه بنیادی او در تقابل با بخشی از اندیشه و نحوه کار معماری مدرن قرار میگیرد که از راه تکرار مجموعههای همشکل و همسان به خصوص در سالهای پس از جنگ دوم جهانی، نیازها و خصوصیات فردی ساکنان را نتوانست مورد نظر قرار دهد. در مورد جهان فکری و آثار حسن فتحی در گفتار بعدی نیز با هم صحبت خواهیم کرد. |
نظرهای خوانندگان
besyar khoob bood. kheili lezzat bordam va yad gereftam,montazer moghayeseh ba sayer memaran ham hastim
-- shahbaz ، Aug 18, 2007 در ساعت 03:36 PMبا سلام و تشکر از شما
-- mehdi ، May 14, 2008 در ساعت 03:36 PMلطفاً مطالبی در مورد تفکر ، ایده های معماری ، اصول و ریشه های معماری و الهامات استاد حسن فتحی در سایت قرار دهید