رادیو زمانه > خارج از سیاست > میراث فرهنگی > کند و کاو سه معمار در گذشته | ||
کند و کاو سه معمار در گذشتهبيژن روحانیمیراث معماری گذشته در سرزمینهایی که دارای پیشینه غنی و طولانی در این زمینه هستند، همواره پرسش بزرگی را پیش روی معمارانی قرار میدهد که در دوران مدرن دست به خلق و آفرینش فضاهای معماری میزنند. این پرسش حداقل تا اواسط قرن گذشته میلادی، در بسیاری جوامع و کشورهایی که مدرنیته را با واسطه غرب تجربه میکردند، پرسشی اساسی بود: نسبت میان آفرینش جدید و میراث گذشته معماری یا در حقیقت نحوه برخورد معمار با پیشینه معماری سرزمین خود. در گفتارهای پیشین میراث فرهنگی ، به گوشهای از پاسخهای متفاوت معماری ایرانی در اوایل دهه حاضر خورشیدی اشاره کردیم. زمانی که احيای هویت ملی به عنوان بخشی از دستور کار حکومت گذشته، در معماری نیز به دنبال یافتن زبان مناسب بود و ابتدا از راه تکرار عناصر و المانهای معماری باستانی در پوسته و نمای ساختمانهای جدید، خود را نشان داد و بعد با کمال بیشتر به نمونههایی ختم شد که از راه درونی کردن برخی آموزههای معماری گذشته، آنها را در طراحی ساختمانهای جدید بازتاب می دادند. همسایگان فرهنگی هوشنگ سیحون از ایران، رفعت چادرجی از عراق و حسن فتحی از مصر، سه معمار برجسته از سه کشور متفاوت هستند که رویکردهای مختلفی را در مواجهه با این پرسش یا مسأله در آثار خود به کار بردهاند. شاید سبک کار و بینش این معماران در نگاه اول چندان مشابهتی با یکدیگر نداشته باشد؛ اما کنار هم گذاشتن آنها و تحلیل پاسخهایشان به شرایط جامعه و محیط پیرامون خود، در شناخت بخشی از ذهنیت جوامعی که با ورود مدرنیته، اندیشیدن به میراث گذشته خود را نیز آغاز کردند، کمک خواهد کرد. سه کشور ایران، عراق و مصر، در عین تفاوتهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که با یکدیگر دارند، از زمینههای مشترک یا حداقل قابل مقایسهای نیز برخوردارند. در هر سه این کشورها یا مناطق، تمدنی درخشان از دوران باستان وجود داشته و رشد کرده است. علاوه بر آن، ورود یا حضور اسلام در این کشورها، باعث دگرگونیهای متفاوت و پاسخهای گوناگون از طرف فرهنگهای مورد اشاره شده است. بنابراین میتوان مشابهتهای فراوانی، نه در جزئیات فرهنگی، که کمابیش در شرایط کلی حاکم بر این سه کشور پیدا کرد. گرچه باید آگاهانه تفاوتهای آنها را نیز در نظر گرفت. از اینها گذشته، بر این اعتقادیم که به تناوب در برنامههای میراث فرهنگی زمانه، به معرفی دستآوردهای معماران و هنرمندان کشورها و فرهنگهای مجاور و پیرامون نیز بپردازیم تا از این راه با همسایگان فرهنگی خود نیز بیشتر آشنا شویم. به همین دلیل در گفتارهای آینده، به تفصیل از این سه معمار و مشابهتها و تفاوتهاشانهایشان سخن خواهیم گفت و در این گفتار نیز برای مقدمه، خیلی مختصر به برخی ويژگیهای آنها اشاره میکنیم:
معماری بومی
مدرنیسم منطقهای
گذشته همچون مرجعی برای ایدههای جدید این گفتار مقدمهای بود برای ورود به معرفی گستردهتر این سه معمار نامدار، با تمام تفاوتهایی که در اندیشه و کارهایشان موجود است. |