رادیو زمانه > خارج از سیاست > میراث فرهنگی > تروریسم فرهنگی | ||
تروریسم فرهنگیانفجار حرم امامان شیعه در شهر سامراء عراق، بار دیگر مساله تروریسم و حملات خرابکارانه علیه مکانهای مذهبی، فرهنگی و تاریخی ملل و اقوام مختلف را پیش کشید.
در طول تاریخ تخریب مکانهای مذاهب دیگر همواره به عنوان راهی برای تحقیر، انتقام، برافروختن آتش جنگ، محدود کردن و یا محو کردن آن تفکر به کرات مورد استفاده قرار گرفته است. نشانهها و مثالهای این روش برخورد در میان بسیاری از پیروان مذاهب و فرقههای گوناگون دیده میشود و مختص به یک دوره زمانی، یک مذهب و یا ناحیه جغرافیایی خاص نیست. نابودی نمادها و نشانههای مذهبی شاید عمری به قدمت وجود تفاوتهای مذهبی داشته باشد. در یکی از مشهورترین سنگ نگارههای رمی در تاق نصرت امپراتور تیتوس، سربازان او در حال غارت و تخریب معبد مقدس یهودیان به سال ۶٩ میلادی در اورشلیم تصویر شدهاند. در این سنگ نگاره سربازان رومی شمعدان و سایر ظروف مقدس این معبد را با خود به یغما میبرند.
از شرق تا غرب در سال ١٩٩٢، مسجد بابری در شهر آیودهیای هند توسط هندوها تخریب شد. انگیزه نابود کردن این مسجد که قدمتش به قرن شانزدهم میلادی میرسید، انتساب محل آن به یکی از خدایان مقدس هندو به نام راما بود. در پی تخریب این مسجد، درگیریهای گستردهای میان مسلمانان و هندوها بروز کرد که بیش از دو هزار نفر در جریان آن کشته شدند. در جریان جنگهای داخلی در بالکان و یوگوسلاوی سابق ، به غیر از کشتار و نسل کشی، اماکن مذهبی نیز از موج خشونتهای قومی و فرقهای در امان نماندند. در منطقه کوزوو در جنوب صربستان، مساجد و کلیساهای ارتدوکس بسیاری به طور عمد آسیب دیدند. گزارش فرستادگان ويژه سازمان یونسکو به منطقه از شواهد غیر قابل انکاری در آتش زدن، گلوله باران، به توپ بستن و غارت کردن اماکن مذهبی در منطقه کوزوو و همچنین بوسنی در دهه نود میلادی سخن میگوید. در جریان این جنگها کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک و همچنین مساجد اسلامی آسیبهای فراوان دیدند.
در سال ٢٠٠١ حکومت طالبان در افغانستان، مجسمههای هزار و چهارصد ساله بودا را با کار گذاشتن بمب و دینامیت تخریب کرد. درخواستهای جامعه بین الملل از طالبان برای توقف این اقدام به جایی نرسید. پیچیدگیهای یک شهر در ایران نیز آخرین نمونه تخریب یک مکان مذهبی، مربوط به حسینیه دراویش گنابادی در شهر قم است که در سال١٣٨۴ توسط لودر و بولدوزر به طور کامل تخریب شد. اما مکانهای مذهبی فقط به دلیل ارزشهای دینی و احساسی آنها مورد توجه نیستند؛ در بسیاری اوقات این مکانها نمونههای منحصر به فرد و یا قابل توجهی از هنر و معماری را نیز به نمایش میگذارند.
مذهب علیه مذهب |
نظرهای خوانندگان
You are one of the best programmer in Zamaneh. Good luck and thank you.
-- Saba ، Jun 22, 2007 در ساعت 12:38 PMيک نوشته عالی در موضوعی که کمتر بحث شده است بخصوص با ديد همه جانبه و تاريخی و آنهم در حجم يک صفحه. آقای روحانی خواندن مطالب تان لذت بخش است و آموزنده.
-- محمود ، Jun 22, 2007 در ساعت 12:38 PMبیژن روحانی عزیز، به همراه جمعی از دوستان همچنان سپاسگزاریم تیزبینی و نگاه همه جانبه ی شما را به مقوله ی میراث فرهنگی. چند هفته ای است که بحث معماری شهرهای ایران را پیگیری نمی کنید و ما مشتاقان را تا دانستن وجود نقشه های گسترش شهر اصفهان در دوره ی صفوی آموزانده اید و همراه برده اید. و سپس گفتگویی شنیدنی با جامعه شناسی آگاه. بی تاب شنیدن ادامه ی داستانیم که شهرزاد قصه گویید و سخن از درد دل ما می گویید.
-- سیامک راوی ، Jun 23, 2007 در ساعت 12:38 PMخیر، این جنگ مدرنیته و سکولاریسم بر علیه مذهب است؛ کشتاری که توسط آمریکا و انگلیس و اسرائیل، ولی با دستهای طالبان و القاعده به انجام میرسد.
-- حامد ، Jun 24, 2007 در ساعت 12:38 PMهنوز یادمان هست که آمریکا با پشتیبانی مالی برای نابودی شوروی که در آن زمان افغانستان را اشغال کرده بود، طالبان را ساخت.
هنوز پروژهی مجلس آمریکا برای «بازپسگیری استینگرهای گمشده! در جنگ» برای دوباره پس گرفتن موشکهای دوشپرتاب ضد هلیکوپتر و هواپیما از مجاهدین را به یاد داریم. پروژهای که پس از آن شکست شوروی اجرا شد. با این ترتیب، چه کسی میتواند انتقال سلاح به آنها توسط آمریکا را انکار کند؟
امروز هم آنها بازیچه هستند. کیست که نداند؟
از نویسندهی عزیز میخواهم که به جای تحلیلهایی که برای به به و چه چه گفتن عدهای نوشته میشوند، به واقعیت بپردازد.
جناب روحاني
-- كيوان مهجور ، Jun 25, 2007 در ساعت 12:38 PMذكر ويران نمودن خانه سيد باب در شيراز كه مكان مقدسى براى بهائيان جهان بود را فراموش كرده ايد
مطلبتان عالی بود. یک کار نمونه برای یک ژورنالیسم تخصصی: مختصر، با ارائه ی فکت های تاریخی مرتبط، بدون جهت گیری زورکی، و انتخاب مناسب عکس. پیروز باشید.
-- فرهاد ، Jun 25, 2007 در ساعت 12:38 PM