رادیو زمانه > خارج از سیاست > میراث فرهنگی > سَرو ِروان | ||
سَرو ِروانبيژن روحانیگزارش کامل را اینجا گوش کنید.
درخت و باغ، و در کنار آن سبزی و خرمی در فرهنگ ایرانی، به جز شکل مادی و ملموس خود، تبدیل به عنصر یا نمادی فرهنگی شده که حاوی معناهای عمیقتری هست. نمیخواهیم بگوییم اهمیت باغ و درخت و گیاه در فرهنگ ایرانی بیش از سایر فرهنگها بوده، نه، اما اهمیتی حیاتی و اساسی داشته است. نقش اسطوره ای در اسطورههای ایرانی، "مشی و مشیانه" نخستین جفت انسانی هستند که از گیاه به وجود میآیند. ماجرای آفرینش آنها این گونه است که از نطفه کیومرث که بر روی زمین میچکد، دو گیاه در هم تنیده و فشرده میرویند و سپس آن دو گیاه چهره انسانی به خود میگیرند و نخستین جفت میشوند. و جالب اینجاست که در میان گناهانی که این جفت نخستین مرتکب میشوند، بریدن درخت نیز آمده است. بریدن درخت، جزو گناهان نخستین است. آبراههای پاسارگاد، یکی از قدیمیترین نمونههای باغ ایرانی و باز نکته قابل توجه آن است که گیاه و گیهان یا کیهان هم ریشه هستند. به سخن دیگر در باور ایرانیان قدیم گیهان موجودی است زنده.
پردیسهای ایرانی در لغتنامه دهخدا، ریشه اصلی کلمه پردیس، کلمه " پارادئزا" در زبان مادی ذکر شده است. این کلمه بعدها در عربی به فردوس و در فرانسه به پارادیز تبدیل شده است. کلمه "پارادئزا" از دو بخش "پارا " و "دئزا" تشکیل شده. پارا یا "پایریی" همان "پیرامون" است و "دئزا" یعنی محل محصور و دیوار کشیده شده. این واژه به طور کلی به محوطه درختکاری شده اطراف خانه ها و کاخ ها و ساختمان ها اطلاق می شده است. کلمهای که نشان دهنده اهمیت آراستن اطراف محیط زندگی به درختان و گیاهان و نزدیک کردن زندگی به طبیعت است. باغهای ایرانی خود فصل جداگانهای در تحقیقات معماری و تاریخی هستند. همین اشاره کوتاه را در این جا میآوریم که بقایای یکی از کهن ترین نمونه های باغ سازی ایرانی را اکنون میتوان در پاسارگاد یافت. مجموع آب راههای شناسایی شده در پاسارگاد بیش از هزار و صد متر است که با آن می توانستند باغ و پردیسی به ابعاد ٣٠٠ در ٢۵٠ متر را آبیاری کنند وسبز نگاه دارند. اهمیت حضور درخت و شاید هم تقدس آن به گونه ای بوده که در نقش برجسته های تخت جمشید، درخت، آن هم درخت سرو در کنار انسان یکی از نمادهای اصلی را تشکیل میدهد. گچبری با طرحهای گیاهی بخش های وسیعی از ایران که در مجاورت کویر هستند آب و هوای گرم و خشکی دارند. اما ذوق معماران گذشته، طراوت و سبزی را با ساختن باغ هایی که با طرحهای هندسی منظم به شهرهای ایرانی آورده است. باغ هایی که آب آنها وسیله قنات، یکی دیگر از جلوه های مهندسی کهن ایران، از کوهپایه ها تامین می شده است. باغ شازده ماهان، باغ دولت آباد یزد، باغ فین کاشان و باغ ارم شیراز از نمونه های باقی مانده این باغ های تاریخی هستند. نقشهای گیاهی در هنرهای دیگر از طرف دیگر، سراسر هنرهای تزیینی و تزیینات وابسته به معماری ایرانی، سرشار از طرحها و نقشهای گیاهی است. در بسیاری ازکاشیکاریها و گچبری ها میشود، شاخههای درهم پیچیده و طرحهای انتزاعی گیاهی را تشخیص داد.
دیوان حافظ را بردارید و جایگاه سرو را در شعر او ببینید. در رباعیات خیام، مدام اشاره به تمثیل های گیاهی می شود. آمیختگی انسان و گیاه و خاک. سبزه ای که روزی عاشقی بوده و معشوقی که روزی کوزهای خاک می شود. -------------------------- |
نظرهای خوانندگان
جیگرم حال اومد. مرسی آقای بیژن روحانی.
-- بدون نام ، Mar 8, 2007 در ساعت 10:41 PMسلام سلام خسته نباشید ممنون از اطلاع رسانی خوبتون .
-- بهار ، May 15, 2007 در ساعت 10:41 PMببخشید میخواستم ببینم من میتونم رو کمک شما برای پایان نامم حساب کنم ؟ اگه لطف کنید و منابعی در باره ی نقوش گیاهی دوره ی ساسانی بهم معرفی کنین یه دنیا ممنون میشم . بازم متشکر از اطلاع رسونیتون.