رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸
۳۱ سال پیش در چنین روزی

سینماگران: از هنرمند انتظار تسلیم نداشته باشید

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه بیست و هفتم اسفند ۱۳۵۷ برابر هجدهم مارس ۱۹۷۹ میلادی

سینماگران: از هنرمند انتظار تسلیم نداشته باشید

به نوشته روزنامه‌ها، چند تن از کارگردانان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، رضا علامه‌زاده، عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، بهمن فرمان‌آرا، کامران شیردل، هژیر داریوش و مسعود کیمیایی طی اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به سانسور شدید و تنگناهای اقتصادی که در گذشته برسینمای ایران حاکم بوده است و سبب کشانیدن سینمای ایران و دست اندرکاران آن به دامن ابتذال شد، موضوع خود را در مورد هنرها به طور اعم و سینما به طور اخص روشن کردند.

به نوشته روزنامه اطلاعات در اطلاعیه این گروه از رهبر انقلاب اسلامی ایران به خاطر بیان این‌که «سینما باید در خدمت مردم و تربیت مردم باشد» تشکر شده است و این عقیده را مورد تائید قرار داده‌اند، اما در عین حال به دیوانسالاران و گروه‌های فشار و همه جزمیون هشدار دادند که هر نوع برداشت ابتدایی و قشری از این بیان جامع و کامل، نادیده گرفتن شیوه های اثربخشی هنر است.

در قسمت دیگری از بیانیه آمده است: «بیایید از هنرمند انتظار قبول و تسلیم نداشته باشیم و بپذیریم که او با الهام از واقعیت تلاش‌های بی‌وقفه مردمان، آئینه‌ای به دستمان می‌دهد تا خود را در آن ارزیابی کنیم.»


مسعود کیمیایی

نظر مجاهدین خلق درباره رفراندوم

سازمان مجاهدین خلق ایران امروز در بیانیه‌ای مواضع و نقطه نظرهای خود را در باره رفراندوم و دیگر مسائل جاری و آتی کشور اعلام کرد. در مقدمه این بیانیه پس از تحلیل حوادثی که منجر به کودتای مرداد ۳۲ شد، هشدار داده شده است باید از تک‌روی و علم کردن مسائل فرعی خودداری شود و در غیر این صورت نقشه‌های امپریالیستی یکی پس از دیگری پیاده شده و انقلاب ما دست‌خوش نسیان و افول خواهد شد.

در بیانیه مجاهدین خلق ایران درباره رفراندوم و نحوه استقرار جمهوری اسلامی آمده است:

«با توجه به واقعیات سیاسی و اجتماعی کنونی جامعه ایران جای تردید نمی‌ماند که برقراری جمهوری اسلامی‌خواست اکثریت قاطع مردم ما و لذا موفقیت آن در رفراندوم پیش بینی شده از جانب دولت از پیش محرز و لذا ضدیت با آن جز نشان سکتاریسم نخواهد بود.

استقرار جمهوری اسلامی قطع نظر از هر پیشوند و پسوندی که توضیحات بر آن متصور شده باشد، طبعاً برای مجاهدین خلق ایران به عنوان سازمانی که از آغاز حامل یک رسالت مکتبی بوده است به خودی خود یک کمال مطلوب است، مشروط بر این‌که آنچه به نام اسلام ارائه می‌کنیم، حقیقتاً اسلامی و بدور از هر شائبه شرک‌آمیز استبدادی و استعماری و استثماری باشد.

اسلامی پاک مردمی و مبری از جعلیت زنگارها و رسوبات طبقاتی قرون و اعصار والا بدیهی است که وجدان‌های آگاه و انقلابی مسلمانان هرگز سوء استفاده ارتجاعی از نام اسلام را روا نخواهد داشت. چرا که امروز تمام جهانیان چشم انتظار تجربه‌ای هستند که در این میهن به نام اسلام صورت می پذیرد.»

مجاهدین خلق افزودند:

«بنابراین، به اعتقاد ما و برحسب این قاعده روشن و صریح اسلامی که هیچ‌گونه انتخاب و قرارداد و عقدی که در آن اجبار روا شده از ابزار تمایل و اراده آزاد افراد و گروه‌های انسانی به نحوی از انحاء ممانعت شده باشد، معتبر و اصیل نیست از دولت آقای مهندس بازرگان تقاضا می‌کنیم ترتیبی اتخاذ نمایند که امکان انتخاب آزاد هرشکل از حکومت برای هر فرد یا گروهی در نظرخواهی وجود داشته باشد.

البته بدیهی است همچنان‌که فوقاً گذشت در هر صورت نظر مجاهدین خلق ایران دقیقا مطابق نظر اکثریت قاطع مردم ایران و برحسب نقطه نظرهای ایدئولوژیکی خود متضمن رای مثبت به جمهوری اسلامی است.»


زندانیان زندان را آتش زدند

در کشمکش میان برخی از زندانیان عادی که در کمیته ضدخرابکاری زندانی بودند، و قصد داشتند با حمله به پاسداران زندانبان سلاح آن‌ها را از دست شان بگیرند و فرار کنند، تعدادی زخمی و یک تن کشته شد.

در این درگیری زندانیان به سوی پاسدارانی که محافظت آن‌ها را برعهده داشتند حمله کردند، یکی از این زندانیان از ارتفاع به پائین پرتاب و کشته شد. مشخصات این زندانی کشته شده معلوم نیست. در این واقعه تعدادی از زندانیان و نگهبانان کشته شدند.


تیمسار دکتر سید احمد مدنی

حداکثر دریافتی وزارت دفاع پانزده هزار تومان

تیمسار دکتر سید احمد مدنی، وزیر دفاع ملی طی مسافرتی که به گیلان و خراسان کرد و در چند برنامه بازدید و سخنرانی در رشت، انزلی و طبس شرکت جست. او در اولین سخنرانی که در اجتماع درجه‌داران و سربازان پایگاه نیروی دریایی ایراد کرد، گفت:

«امروز ملت ایران از هر قشر و گروه بیش از هر زمان مکلف و مسئول و آگاه است، چون در مرحله سازندگی و خلاقیت برنامه ریزی انقلابی است و دوران مبارزه منفی که بنای استبداد را زیر و رو کرد گذشت. امروز حکومت مردم بر ملت ایران حکم فرما است. باید انحصار طلبی‌ها از بین برده شود و آنچه گروه‌ها را متمایز از دیگری می‌کند باید از بین برده شود.»

وی اقدامات خود برای ایجاد عدالت را برشمرد و گفت:

«به همین منظور هم دروزارت دفاع ملی دستور داده‌ام به کسی در مجموع بیش از پانزده هزار تومان حقوق و مزایا پرداخت نشود و تمام حقوق‌های ۹۰- ۶۰ و ۵۰ هزار تومان قطع شد و همچنین تمام مستشارانی که اربابان شما بودند، بیرون انداختیم. ما کارگزاری می‌آوریم که کارگزار باشد، ارباب نمی‌خواهیم خواه از چپ باشد خواه از راست.

چون سال‌ها مبارزه کردیم تا ارباب را از بین ببریم. پس حکومتی ملی و آزاده خواهیم داشت و با اختناق خواهیم جنگید. بالاخره سازمان کثیفی نظیر ضد اطلاعات، ساواک و امثالهم را از بین ببریم و نخواهیم گذاشت چنین سازمان‌های کثیفی پا بگیرد.»

تیمسار دکتر مدنی، وزیر دفاع ملی در اجتماع گروهی از مردم رشت که در دبیرستان آزادگان این شهر برپا شد طی سخنانی با تجزیه تحلیل آنچه رژیم منحوس پهلوی بر ایران ارزانی داشت یادآور شد مبارزات مردم ایران با وجود این‌که رژیم از کشته ها پشته ساخت ولی متوقف نشد تا بالاخره ملت پیروز شد. ولی اضافه کرد تاریخ ملت ایران از تاریخ شاهان ایران جداست. شاهان بیگانه همیشه بیگانه از ملت بودند.

او در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر خیانت‌های چپ پهلوی و مکافات عمل گفت همه آن‌هایی که ملت ایران را بی‌گناه کشتند امروز کشته شدند و پسر رضاخان که ملتی را دربدر کرد امروز مثل سگ هار با ۳۰ میلیارد دلار پولی که بلند کرده است یک متر زمین ندارد که آرام بخوابد این تازه مکافات این جهانش است که اندکی است از بسیار که باقی آن محفوظ است و این درسی باید باشد برای ما که هرکس بر علیه ملت قدم بردارد.

تیمسار دکتر مدنی در ادامه سفر خود دیروز از طبس و شهرک خسروآباد این شهر که وسیله پرسنل نیروی دریایی ملی احداث می‌شود بازدید کرد و در اجتماع مردم این شهر که در باغ گلشن ترتیب یافت، طی سخنانی مردم را به همکاری و بردباری و خودیاری در زمینه بازسازی طبس دعوت کرد.


نورعلی تابنده

نورعلی تابنده: هشت مارس مدل الیزابت تیلور است

دکتر نورعلی تابنده وکیل دادگستری طی مقاله ای درباره روز زن نوشت:

«به نظر من انتخاب ۱۷ اسفند هم چندان تفاوتی با ۱۷ دی ندارد. کشورهای اردوی سوسیالیست هم که عضویت سازمان ملل را دارند چنین کاری را نمی‌کند، زیرا ۸ مارس (که گاهی ۱۸ و گاهی ۱۷ اسفند است) از محیط کشورهای غربی اقتباس شده که باز هم مدل «ب.ب» و لیزتایلور و امثال آن‌هاست.

اگر قرار است روزی به عنوان تجلیل از زن در ایران گرفته شود (که اعمال فکر بنظر من صحیح نیست و تجلیل اسمی علامت عدم تجلیل واقعی است.) چرا روز شهادت فی المثل صدیقه رضایی یا محبوبه متحدین یا مرضیه احمدی اسکویی و مهرنوش ابراهیمی روشن یا هر مبارز دیگر و یا روزهای مبارز دیگر و یا روزهای فراوانی که در تاریخ مبارزات غنی ایران و شیعه وجود دارد انتخاب نمی‌کنید؟»

وی در ادامه افزود:

«اصولاً این روز را چه کسی انتخاب کرد و خواست بر زن‌های ایرانی تحمیل کند؟ چرا قبلا از کلیه بانوان نظرخواهی نشده و عده‌ای تحت تاثیر احساسات قرار گرفتند و چشم بسته و ندانسته آن را قبول کردند؟ مگر بانوان ایرانی فقط همین تهرانی‌ها و همین عده قلیل هستند؟»

وی گفت: «امام خمینی در تمام طول اقامت خویش در پاریس و یا تهران همواره خبرنگاران خارجی و داخلی و سایر بانوان را می پذیرفت و بارها تصریح فرمود که حجاب مذهبی در همین حد است و اگر غیر از آن بود در همان ایام صریحاً می‌فرمود. زیرا دیدیم که ایشان در بیان حقائق و احکام دین و ارائه راه ارشاد هیچ تساهل ندارند.

برای تحریک اذهان حساس و پرشور جوانان و بانوان، می‌گویند که نباید هیچ تحمیلی را تحمل کرد آیا طرد آثار شوم اختناق و ترک عادتی که مسیر زندگی آینده است تحمیل است؟ پس چرا انقلاب شد؟ آیا همه آداب و رسوم اجتماعی را باید به دور ریخت که سالب آزادی است؟ آئین نامه خلافی ترجمه از اروپا، بیرون آمدن با پیژاما را خلاف می داند و همه قبول کرده و عمل می‌کنند.»

نورعلی تابنده در مورد وضع زنان در جهان گفت:

«در هیچ جای دنیا افراد حق ندارند نیمه عریان به خیابان بیایند و مقررات و عرف ملت حداقل پوشش را تحمیل می‌کند و این تحمیل نه تنها مخالف آزادی نیست بلکه ضامن آزادی و سلامت جامعه است. برای ملت ایران که اکثریت قریب به انفاق آن مسلمان هستند این حداقل همان است که به عنوان پوشش اسلامی عرضه می شود.

همه مملکت که تهران نیست و همه تهران هم که این بانوان معترض نیستند. همان گونه که اقلیت‌ها (مثلا زرتشتی، کلیمی، ارمنی ...) به احترام عواطف اکثریت در ماه محرم و صفر جشن عروسی به راه نمی‌اندازند بانوان نیز باید باتوجه و احترام به عواطف و عادات اکثریت رفتاری درخور شأن خود داشته باشند.

همان‌طور که امام فرمود هیچ کس حق توهین کردن به بانوان را ندارد مسلماً اگر کسی چنین کاری بکند از دستور اخلاقی شرع تمرد کرده است و چه بسا از تفرقه اندازانی است که به طینت خود عمل می‌کند. چنین کسانی را باید به هر نحو که ممکن است به کمیته ها کشاند تا در باره او بررسی دقیقی به عمل آید.»

وی افزود: «از همه این‌ها گذشته بانوان ایرانی باید نشان دهند که با آن (زن – عروسک) که در سال‌های گذشته از او ساخته بودند فرق دارند. آن عادات را که هیچ قدرت معنوی جز (عادت بودن) ندارد می‌تواند به سهولت ترک کند. و به عنوان سمبلیک و نشان دادن این تفاوت پوشش اسلامی را رعایت نماید. مگر عده زیادی از همین بانوان نبودند که در بیشتر راهپیمایی‌ها برای نشان دادن چنین تفاوتی به طیب خاطر حتی چادر به سر می‌کردند؟ چطور شد که امروز این‌گونه رفتار می‌کنند؟»


مصادره اتومبیل‌های رضا پهلوی در آمریکا

به گزارش یونایتدپرس از لوبوک تگزاس، سه نماینده از سوی دولت ایران سه اتومبیلی را که قبلاً مورد استفاده رضا پهلوی بود، به نفع دولت ایران مصادره کردند. عده‌ای پلیس نیز در مراسم مصادره حضور داشتند.

این مراسم در خانه استفن فون پول، سرپرست رضا پهلوی انجام شد. این سه اتومبیل عبارت از ۲ لینکن و یک بیوک بود و در طول اقامت ۸ ماهه رضا پهلوی مورد استفاده وی قرار می‌گرفت.

در مورد خانه مسکونی رضا پهلوی که ۲۷۵ تا ۳۰۰ هزار دلار ارزش دارد نیز بین سرپرست وی و دادستان محلی مذاکره شده و مقرر شده است دولت ایران هزینه‌های مربوط به مصادره و بدهی آن را بپردازد. در ضمن وزارت خارجه آمریکا نیز به مقام‌های محلی اطلاع داده است که این اموال متعلق به دولت ایران است.


احمد شاملو

طرح پرهام و به‌آذین در کانون نویسندگان

کانون نویسندگان ایران پس از استقرار در ساختمان جدید طرح‌های اساسی خود را یکی پس از دیگری به مرحله بحث و اجرا می گذارد. به گزارش روزنامه اطلاعات، در آخرین نشست اعضای این کانون، ابتدا در باره ضع بد انتشار آثار نویسندگان بحث شد و یکی از اعضاء پیشنهاد کرد که از این پس آثار نوشته با ترجمه آن دسته از نویسندگان که عضو کانون هستند از طریق کانون انتشار یابد تا حقی از نویسنده ضایع نشود.

بحث طولانی این‌که کانون صنعتی است یا سیاسی در جلسه اخیر با دو طرح به‌آذین و دکتر پرهام ادامه یافت.
در طرح به‌آذین آمده است که آزادی اندیشه و بیان و قلم و به طور کلی آزادی چاپ و انتشار همه آثار فکری نویسندگان باید بدون ممیزی قبلی باشد و سانسور که خلاف اعلامیه حقوق بشر است در ایران باید برای همیشه ریشه‌کن شود.

در طرح به‌آذین همچنین تاکید شد که کانون سازمانی مستقل و مطلقا صنفی است. دکتر پرهام نیز در طرح خود هرگونه محدودیت برای آموزش پرورش را محکوم کرد و چون به آذین عقیده داشت که سانسور به هر شکل و صورتی باید ریشه کن شود پرهام هرگونه استفاده انحصاری از رسانه های گروهی را نیز محکوم و استقلال نظام خبری و اطلاع رسانی را تایید کرد.

در این جلسه که احمد شاملو نیز حضور داشت به آذین یادآور شد که کانون می‌تواند در عین حفظ استقلال هواخواه جمعیت ها و یا احزاب اجتماعی و سیاسی خاصی باشد.

Share/Save/Bookmark