رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ مرداد ۱۳۸۹
سینما در غرب

مردان روی پل

نادر افراسیابی

Karate Kid

فیلم‌های کاراته‌ای هنوز هم در غرب طرفداران زیادی دارد. آنها که در سال‌های دهه‌ی هشتاد میلادی دوران نوجوانی‌شان را گذرانده‌اند، ممکن است هنوز Karate Kid را به یاد داشته باشند. در فیلم اصلی یک مرد ایتالیایی قد کوتاه تلاش می‌کرد کاراته یاد بگیرد.


در فیلمی که از روی آن فیلم ساخته‌اند و اکنون در سینماهای غرب اکران شده، جادان اسمیث، پسر ویل اسمیث که از تولیدکنندگان این فیلم است، می‌خواهد کاراته یاد بگیرد. این بار اما به جای آنکه داستان ِ فیلم در کالیفرنیا اتفاق بیفتد، در چین اتفاق می‌افتد و محور داستان هم این است که جادان اسمیث می‌بایست از خودش در مقابل شاگردان خشن چینی دفاع کند.

جکی کان، چهره‌ی معروف فیلم‌های کاراته‌ای که در واقع بروس لی زمان ماست، در نقش معلم کاراته ظاهر می‌شود و با چاشنی طنز و حرکات رزمی شگفت‌انگیز به او درس زندگی می‌دهد. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را رابرت مارک نوشته و کارگردانی‌اش را هارالد زوارت به عهده داشته است.

آمریکا، چین، ۲۰۱۰

Knight and Day

فیلم دیگری از استاد فیلم‌های اکشن و کمدی، جیمز مانگولد که همه‌ی ژانرها را با هم می‌آمیزد و در هر حال به گیشه نظر دارد و همه کار می‌کند تا اقبال تماشاگر را به دست آورد.


در این فیلم اکشن، کمرون دیاز و تام کروز بازی می‌کنند. روی (تام کروز) در هواپیما با جون (کمرون دیاز) گرم صحبت است و تلاش می‌کند که دل او را به دست آورد و لحظه‌ای بعد ناگهان همه چیز تغییر می‌کند و روی در هواپیما ناگزیر چند نفر را به قتل می‌رساند. معلوم می‌شود که او یک مأمور اطلاعاتی است و کسانی که به قتل رسیده‌اند، چند جنایتکار بوده‌اند. این مأمور اطلاعاتی وظیفه‌اش این است که از یک اختراع تأثیرگذار و خیلی مهم حفاظت کند و از آن طرف جنایتکاران هم تلاش می‌کنند به این اختراع دست پیدا کنند.

در حوادثی پیچیده، روی مجبور می‌شود جون را برباید و این دو، یعنی یک مرد همه فن‌حریف و یک زن بسیار زیبا دور دنیا را به اتفاق، در تعقیب و گریز درمی‌نوردند و تماشاگر هم در این میان مشکلات زندگی‌اش را کاملاً فراموش می‌کند و در حوادث خارق‌العاده‌ی فیلم غرق می شود.

کمدی و اکشن، آمریکا، ۲۰۱۰

Micmacs

بزیل (دنی بون) می‌خواهد از صنایع نظامی در فرانسه انتقام بگیرد. پدر او پا روی یک مین می‌گذارد و به قتل می‌رسد و خود او هم هدف گلوله قرار می‌گیرد و مجروح می‌شود. پس از آنکه از بیمارستان مرخص می‌شود، در یک اوراق‌فروشی اطراف پاریس، مثل یک زاغه‌نشین سکونت می‌کند و چندی نمی‌پاید که اطراف او را عده‌ای از اشخاص معترض و یاغی فرامی‌گیرند و او بدین ترتیب برای خودش یک گروه کوچک اما جسور سامان می‌دهد.


اکنون وقت انتقام‌جویی از صنایع نظامی فرامی‌رسد. کارگردان معروف فرانسوی ژان پی‌یر ژنه (دنیای زیبای آملی) با این فیلم موفق شده است که یک بار دیگر یک فیلم تلفیقی از فانتزی، درام و بورلسک بسازد که نه تنها هنرمندانه است، بلکه به اقتصاد سینما و به گیشه هم نظر دارد و می‌تواند با هالیوود رقابت کند.

کمدی، فرانسه، ۲۰۰۹

Men on the Bridge

کارگردان مهاجر ترک، اسلی اوزگه در نخستین فیلمی که با تولیدکنندگان آلمانی و یونانی در ترکیه ساخته و یک مستند داستانی است، به زندگی روزانه‌ی سه مرد می‌پردازد که هر روز در استانبول از روی یک پل عبور می‌کنند و از روی تصادف، هر روز سر راه یکدیگر قرار می‌گیرند.


فکرت (فکرت پورتاکال) تلاش می‌کند از ترافیک سنگینی که روی این پل در جریان است استفاده کند و به مردمی که در ترافیک مانده‌اند گل بفروشد. مراد (مراد توکوز) یک مأمور انتظامی است که تلاش می‌کند به عبور و مرور اتوموبیل‌ها نظم بدهد و در همان حال به جستجوی همسری است که شریک زندگی‌اش باشد و اموت (اموت ایلکر) یک راننده‌ی تاکسی است که آرزو دارد شغل دیگری اختیار کند.

درام، ترکیه، آلمان و هلند، ۲۰۰۹

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر شما.
میک مکس را دیدم و انصافاً از خوش‌ساختی‌اش فیض بردم.
آن دوتای دیگر هم که درحال حاضر روی پرده‌ن. از این فیلم ترکیه‌ای هم خبر نداشتم!
ممنون

-- هومن ، Jul 26, 2010 در ساعت 11:26 PM