رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ تیر ۱۳۸۹
سینما در غرب

نمایش بی‌پرده‌ی تن از ریخت افتاده‌ی انسان

نادر افراسیابی

Women without Men


زنان بدون مردان آمیخته‌ای از تصاویر سوررئال با واقعیت‌های اجتماعی در سال کودتا

نخستین فیلم سینمایی شیرین نشاط در سینماهای اروپای مرکزی و در آلمان هم این روزها به اکران عمومی درآمده است. «زنان بدون مردان» که بر اساس رمانی از خانم شهرنوش پارسی‌پور ساخته شده، جایزه‌ی شیر نقره‌ای شصت و ششمین جشنواره‌ی فیلم ونیز را از آن خود کرده است.

شیرین نشاط این فیلم سینمایی را ادامه‌ی فعالیت هنری‌اش در قلمرو ویدیو آرت خوانده است.

زنان بدون مردان در زمان کودتای ۲۸ مرداد اتفاق می‌افتد. در حالی که طرفداران شاه و مصدق در خیابان‌های تهران با هم درگیر شده‌اند، در باغ اسرارآمیز فخری (آریتا شهرزاد) چهار زن با چهار شخصیت و با سرگذشت‌هایی متفاوت با هم آشنا می‌شوند و از این لحظه به بعد سرنوشت این چهار زن به شکلی رویاگونه با هم می‌آمیزد.

منتقدان در صفحات فرهنگی روزنامه‌های آلمان یک صدا این فیلم را ستوده‌اند و از آن به عنوان استعاری‌ای از بهشت گمشده‌ی انسان ایرانی یاد کرده‌اند.

ایران، درام، ۲۰۰۹

The Doors- When You re Strange


هزاران نفر از طرفداران جیم موریسون هر سال به مزار او در پاریس می‌روند

گروه موسیقی راک معروف به The Doors در نهضت ووداستوک و هیپی‌گری در اواخر سال‌های دهه‌ی ۶۰ میلادی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا نکرد. با این حال این گروه موسیقی روحیه‌ی خاص آن دوران را به خوبی بازتاب می‌دهد. اعضاء این گروه با ترانه‌هایی که به سبک راک می‌خواندند و با صحنه‌آرایی‌های باشکوه و منحصر به فرد در زمان خودشان به یک گروه افسانه‌ای مبدل شدند. خواننده‌ی گروه، جیم موریسون که شخصیت نامتعارفی داشت به زودی به شهرتی افسانه‌ای دست پیدا کرد که تا روزگار ما همچنان ادامه دارد و هنوز هم جیم موریسون یک خواننده‌ی محبوب و نام‌اشناست.

تام دوسیلو، کارگردان این مستند داستانی در فیلمی که زیر نام The Doors- When You re Strange در سینماهای اروپای مرکزی اکران شده، یک مقطع چهار ساله از فعالیت هنری این گروه افسانه‌ای موسیقی راک را موضوع فیلمش را قرار داده است. او تصاویری از مهم‌ترین کنسرت‌های The Doors را بر پرده‌ی سینما دوباره زنده می‌کند و تصاویری را که تاکنون کسی ندیده از میان آرشیوها بیرون آورده و به عنوان یک سند از فعالیت هنری یکی از مهم ترین گروهای موسیقی راک عرضه می‌کند. جانی دپ نیز به عنوان روایتگر در این فیلم دیدنی حضور دارد.

مستند داستانی، آمریکا، ۲۰۰۹

Pippa Lee


پیپا لی، یک زن میانسال که به یک سفر درونی به گذشته‌ای دردناک می‌رود

پیپا لی (رابین رایت پن) یک زن میانسال و مادر دو فرزند است که اکنون بزرگ شده‌اند و زندگی خودشان را می‌کنند. پیپا لی با مردی به نام هرب (آلان آرکین) که از او سی سال بزرگ‌تر است آشنا می‌شود. هرب سکته‌ی قلبی کرده و باید زندگی آرامی داشته باشد. چنین است که این زن میانسال و آن مرد سالخورده به شهرکی که برای بازنشسته‌ها ساخته‌اند و از همه گونه امکانات رفاهی برخوردار است پناه می‌آورند و زندگی آرامی را در پیش می‌گیرند. با این حال به تدریج پیپا لی در درستی تصمیمی که گرفته دچار تردید می‌شود. او در اندیشه‌ها و رویاهایش به گذشته‌ی دردناکی که داشته مراجعه می‌کند و به خیالاتش پناه می‌آورد.

پیپا لی ساخته‌ی ربکا میلر، دختر آرتور میلر است.

تراژدی کمدی، آمریکا، ۲۰۰۹

Gordos


بعد از دیدن این فیلم انسان با زشتی‌های تن‌اش درگیر می‌شود

موضوع این فیلم چاقی بیش از حد اسپانیایی‌هاست. آبل (روبرتو انریکز) روان‌درمانگری است که در یک گروه روان‌درمانی به مشکلات انسان‌هایی که از چاقی بیش از حد رنج می‌برند می‌پردازد. یکی از روش‌های آبل این است که هر کس که به این گروه می‌پیوندد باید در وهله‌ی نخست و پیش از هر کار لباس‌هایش را از تن درآورد و به این تریب با چاقی بیش از حدش درگیر شود. به این ترتیب این فیلم نیز مانند فیلم های دیگر کارگردان اسپانیایی، سانچز آره‌والوس به نمایشی بی‌پرده‌ی تن از ریخت افتاده‌ی آدمی بر پرده‌ی سینما تبدیل می شود.

تراژدی کمدی، اسپانیا، ۲۰۰۹

Share/Save/Bookmark