تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت وگو با سیامک قهرمانی، دبیر جشنواره‌ی فیلم «نور»

فرش قرمز ایرانی‌ها در لس‌آنجلس

جشنواره‌ی فیلم ایرانی «نور» در لس‌آنجلس از سال گذشته شروع شده است. دوره‌‌‌ی اول این جشنواره به فیلم‌های کوتاه اختصاص داشت، و امسال مختص به فیلم‌های مستند با محور «زن» است.

سیامک قهرمانی، دبیر جشنواره‌ی فیلم «نور» است که شعله با او درباره‌ی چگونگی پذیرش فیلم‌ها و نوع فیلم‌ها صحبت می‌کند:

Download it Here!

یکی از دلایل اصلی‌ که امسال تمرکزمان را روی زنان گذاشتیم، این بود که متاسفانه در دنیا و مخصوصاً در خاورمیانه و حتا خود ما ایرانی‌ها به زن‌های توی زندگی‌ و جامعه‌مان، زیاد آن اعتباری را نمی‌دهیم که به آن احتیاج دارند.

به همین دلیل خواستیم از طریق فستیوال فیلم چهره‌های کسانی را که ایرانی هستند، هم جلوی صحنه و هم پشت صحنه هستند، بیشتر روی پرده بیاوریم. حالا چه در دنیای ایران هستند و چه در دنیای هالیوود.

کی موضوعات جشنواره را انتخاب می‌کند؟
هیات مدیره‌ی خودمان، خود من و تمام بنیانگذاران که داریم. با هم صحبت می‌کنیم و تصمیم‌های فستیوال را باهم می‌گیریم. سال اول «Tolerance» بود یا «تحمل» که خواستیم آن گذشتی را که ایرانی‌ها دارند، بیشتر نشان بدهیم.

تصمیم‌مان این بود که امسال بتوانیم تمرکز اصلی‌مان روی زنان سینما بگذاریم. امسال از استرالیا گرفته تا اروپا، تا آمریکا و کانادا، و خود ایران برایمان فیلم فرستاده بودند.

فیلم‌هایی که ما امسال داریم نشان می‌دهیم، متاسفانه بیشترشان از فیلمسازان ایرانی است که در خارج از ایران هستند. خیلی سخت بود که بتوانیم فیلم‌هایی که دلمان می‌خواست و ز ایران درخواست کرده بودیم، به‌دستمان برسد. به خاطر اینکه از شرکت فیلمسازان در فستیوال نور جلوگیری شده بود. و تصمیم گرفتیم که امسال تمرکز اصلی را روی فیلم‌های مستند یا «Documentry» بگذاریم.


سیامک قهرمانی در کنار بهروز وثوقی

ولی خب فیلمسازان مستقلی هم هستند که لازم ندارند اجازه بگیرند که فیلم‌شان را جایی بدهند.

بله، بله. از ایران برایمان فیلم فرستاده شده بود، ولی متاسفانه از تمام فیلم‌هایی که آمده بود، هیچکدامشان به آن کیفتی که ما می‌خواستیم، نرسیده بودند. و آن یکی هم که ما انتخاب کرده بودیم، متاسفانه دو هفته‌ی پیش فیلمسازش مجبور شده بود فیلم‌اش را از فستیوال دربیاورد.

از غیر ایرانی‌ها هم فیلم قبول می‌کنید، یا اینکه فقط باید فیلمسازان ایرانی باشند؟

هدف اصلی‌مان این است که فیلمسازها، ایرانی باشند. مثلاً یکی از فیلم‌هایی که امسال بیرون از مسابقه انتخاب شده، فیلم «‌The Fighting Cholitas‌» است که خانم مریم جبرانی این فیلم را ساخته و جایزه‌ی خیلی بزرگی در فستیوالهای دنیا برده است.

هدف اصلی‌مان این است که بتوانیم فیلمسازانی را نشان بدهیم که در دنیای سینما هستند، چه فیلم‌شان ایرانی باشد و چه غیرایرانی. چون هدف اصلی‌مان این است که استعداد آن شخص را بتوانیم نشان بدهیم.

فستیوال بخش‌های مختلفی دارد. یک بخش‌‌اش که برای مسابقه است، همه‌ی فیلم‌هایش از فیلمسازان ایرانی است. ولی فیلم‌های دیگر هم هست که بیرون از بخش مسابقه نشان می‌دهیم.

مثلاً فیلم «‌American East‌» هست که فقط یک هنرپیشه‌ی ایرانی دارد و فیلمسازش هم اصلاً ایرانی نیست. اما برای شرکت کردن در مسابقه، باید فیلمسازها ایرانی باشند.


پوستر جشنواره فیلمِ «نور»

موضوعات هم متفاوت است. مستند راجع به بم دارید، راجع به رزمندگان، دارید. ارتباطش با موضوع خود جشنواره چه هست، «زنان»؟

از لحاظ خود صحنه و ازلحاظ پشت صحنه همه‌شان به نوعی ارتباط با موضوع زن دارند. فیلم «‌Bam 6.6‌» با اینکه کارگردانش یک آقای ایرانی‌ هست، ولی در طول فیلم‌اش نقشی را که خانم‌های ایرانی در آن‌ موقع داشتند خیلی نشان می‌دهد. همه‌شان با اینکه متن‌های مختلفی دارند و داستانهای مختلفی هستند، همه‌شان از یک مرجع است و نقش یک زن را نشان می‌دهد.

تصاویری که من از برگزاری جشنواره‌ی پارسال دیدم، یاد اسکار افتادم. و در تارنما‌یتان هم اعلام کردید که فرش قرمز برای چهر‌ه‌های مشهور خواهید داشت. آیا فضای لس‌آنجلس این را می‌طلبد؟

ببینید، چون متاسفانه هیچ نوع موسسه‌ای یا هیچ نوع ارگانی نبوده که تمرکزش روی فیلم یا فیلمسازان و یا هنرپیشه‌های ایرانی باشد، ما تصمیم گرفتیم که این کار را انجام بدهیم.

پارسال، سال اولمان، اولین فرش قرمز ایرانی‌ها بود در لس‌آنجلس. برای اینکه موقعیت دیگری نبود و هیچ فیلمی به آن بزرگی نبود که در هالیوود بخواهند افتتاحش را با فرش قرمز نشان بدهند.

دلیل به‌خصوصی نداشت و این فقط قسمتی از برنامه‌ی ما برای آن شب بود. حالا اگر در دنیای هالیوود هستیم، چرا نه، و در برنامه‌ای در موضوعش فیلم هم هست، از این موقعیت استفاده بکنیم.


شهره آغداشلو و هوشنگ توزیع، در اولین جشنواره‌ی «نور»

چه چهره‌های معروفی حالا قرار است که حضور داشته باشند روی فرش قرمز؟

راستش را بخواهید تا لحظه‌ی آخر معلوم نمی‌شود. چون خیلی از هنرپیشه‌ها تا لحظه‌ی آخر به‌ خاطر برنامه کاری، حضورشان معلوم نیست.

ولی پنج داوری که ما امسال انتخاب کردیم، یکی خانم شهره آغداشلو است. جناب رضا بدیعی که کارگردان معروفی در آمریکا هستند و فیلم‌های تلویزیونی Mission: Impossible و خیلی کارهای دیگری را انجام داده‌اند.

آقای امید جلیلی که هنرپیشه و کمدین ایرانی در لندن هستند، خانم اوا کاردین، هنرپیشه‌ای که اینجا در لس‌آنجلس هستند و آقای رین ویلسن که او هم یکی از هنرپیشه‌های خیلی معروف تلویزیون آمریکا هست.

‌از بین اینها، آقای امید جلیلی و شهره آغداشلو متاسفانه به‌خاطر کارشان اینجا نخواهند بود. از داورهای پارسال‌مان دعوت کردیم و اینجا خواهند بود.

آقای شان تون که هنرپیشه‌ی معروف ایرانی هستند و آقای ماز جبرانی که برنامه‌ی افتتاحیه را اجرا خواهند کرد و هنرپیشه‌های دیگر هستند. مثل تونی شالهوپ خواهد بود که در فیلم افتتاحیه‌مان نشانش می‌دهیم. خانم شیوا رز خواهد بود و کسان دیگری که تا آخر این هفته مشخص خواهند شد.

***

این جشنواره از یکشنبه، یعنی ۶ آوریل شروع می‌شود و تا ۱۳ آوریل ادامه دارد.

نظرهای خوانندگان

خسته شدم از این توهم بی اعتنایی به زن ها که غربی ها و ایرانی های شیفته ی غرب دچارش هستند. اگر دلتان می خواهد جشنواره ی فیلم زن راه بیندازید خب بکنید ولی در پوست و لعاب شیک و بدون محتوای توجه به زنان و این جور چیزها نپیچیدش چون بدجوری مصنوعی بودنش توی ذوق آدم می زند.

-- امیر ، Apr 5, 2008 در ساعت 02:32 PM

نظر آقای امیر نسبت به این مطلب کاملا ارتباط بی ربط بود.
این وسط ربط "جشنواره فیلم زن " با عکس آقای بهروز وثوقی آن بالا چی بود؟

-- یک خواننده ، Apr 7, 2008 در ساعت 02:32 PM

بعد از ۳۰ سال زندگی در لوس انجلس باید بگویم که این فستیوال هم مثل تلویزیونهای ایرانی این شهربه مضحکه ای بیشتر شبیه نیست. بدبختی اینجا است که هنوزبعد از سی سال اینگونه برنامه ها هنوز با شرکت سالخوردگانی مثل بهروزوثوقی وشهره اغداشلو برگزار می شود وکسی نیست بپرسد این پدربزرگ ومادربزرگ ها چه گلی بر سر سینمای ایران زده اند؟؟ بجای فستیوال نور یک صدای پرزورلازم است که فریاد بزند که بابا زمان عوض شده ودیگراین چاقوهای فرسوده کار بردی ندارند. هیچ نوری تلخی حقیقت را شیرین نمی کند.

-- بدون نام ، Apr 7, 2008 در ساعت 02:32 PM

I was wondering when they plan and axcept movies, and how Iranian film makers could be notified from these sort of event? how long in advance they need to send their movies and all sort of info. I have several friends which are active in documentary and short film, I was wondering how I would be able to help them.

Thanks...

-- toranjak ، Apr 7, 2008 در ساعت 02:32 PM

بدنبود.باید مطالب بیشتری جمع آوری می کردید

-- بدون نام ، Jun 16, 2008 در ساعت 02:32 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)