تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با پرویز شهبازی، کارگردان:

مهمترین اتفاق سال ۸۶ ، فیلم ساختن خودم بود

آلا نعمتی

پرویز شهبازی که او را با فیلم "نفس عمیق"‌اش می شناسیم انگار خودش را به عمد از جریان اخبار و رسانه‌ها دور کرده تا راحت‌تر بیندیشد و یا اینکه مسیر تفکرش لابلای همه چیزهایی که در این هیاهو گیجمان می‌کند به هم نریزد.

از دنیای اخبار و رسانه‌ها، بی‌خبر است و در مسیر بازگشت از سرعین‌. خیلی کوتاه جواب می‌دهد و کلاً برای هر سوالی خیلی لزومی نمی‌بیند‌، پاسخی برایش بگوید‌. شاید هم بتوان گفت به ترفندهایی مختلف از او می‌توان جواب گرفت.

عباس کیارستمی پلان پایانی فیلم‌ سینمایی جدید شهبازی ‌"عیار ۱۴"را به درخواست خود او طراحی و كارگردانی كرده است.
اینقدر که رسانه‌ها ازحضور عباس کیارستمی بر سر صحنه "عیار۱۴" به هیجان آمده‌اند، برای خودش اینطور نیست.

چرا از کیارستمی دعوت کردید که این کار را انجام بدهد؟
عباس کیارستمی آمده بود به من سر بزند و سر فیلمبرداری هم بود‌. من از او خواهش کردم که پلان آخر را کارگردانی کند. به هرحال ما با هم دوستیم و ایشان هم قبول کردند.

صحنه ای است که یک وانت قرمز رنگ در برف حرکت می‌کند و کامبیز دیرباز هم در وانت نشسته است.

تدوین چه موقع آغاز می‌شود و چه زمانی فیلم کاملاً آماده نمایش خواهد شد؟
کار تدوین فیلم از چند روز دیگر آغاز می‌شود و فکر می‌کنم مراحل آماده‌سازی فیلم برای نمایش تا شهریور‌ماه سال آینده طول بکشد.

‌فکر می‌کنید این فیلم هم به اندازه‌ "نفس عمیق" مورد توجه قرار می‌گیرد؟
معلوم نیست. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم و نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که این فیلمم هم با استقبال مواجه شده و مورد توجه قرار می‌گیرد. اینطور هم نبوده که برای این فیلم بیشتر یا کمتر از "نفس عمیق" انرژی بگذارم.در همان حد و اندازه بوده است.


پرویز شهبازی در کنار محمدرضا فروتن- عکس از فارس

وضعیت سینمای ایران در سال ۸۶ چطور بود؟
در حدی بود که خواسته شد. یعنی به همان اندازه‌ای که سالن داشتیم و به همان اندازه که فیلم ساخته شد و به همان اندازه که اجازه نمایش دادند و به همان اندازه سانسورها‌، نظارت‌های دوباره یا کمک‌هایی که شد. به نظرم سینما در سال ۸۶ تغییر محسوسی نداشت.

اما اتفاق‌هایی افتاده، مثلاً اینکه فیلم ضعیفی مثل اخراجی‌ها پرفروش‌ترین فیلم سال می‌شود و یا بسیاری فیلم‌ها پروانه نمایش نگرفتند.
نمی‌دانم، من از این چیزها خبر ندارم. اما سینما رفتن مردم به طور کلی کم شده. چون سالن مناسب نیست. شرایط مناسبی هم برای فیلم دیدن نیست. اگر فیلمی هم مثل اخراجی‌ها پرفروش می‌شود لابد مردم خوششان آمده است. قضیه همان ضرب‌المثل خلایق هرچه لایق است. مردم کار خودشان را می‌کنند. مثلاً تصمیم می‌گیرند یک کشور را بسازند یا یک دفعه تصمیم می‌گیرند کشوری را از بین ببرند. این قضیه همیشگی است. مردم یک توده بزرگ‌اند که تحت اختیار هیچکس نیستند. اگر اختیارش دست من بود خوب بود‌. آنوقت به آ‌ها می‌گفتم که فقط فیلم‌های خوب ببینند.

یعنی شما این موضوع را رد می‌کنید که سلیقه فرهنگی مردم را مسوولان آن کشور تعیین می‌کنند‌؟
نه، ایرادی به مسوولان سینمایی وارد نیست. نمی‌توان فکر کرد که نخ مردم دست مسوولان سینمایی است‌. بارها شده که فیلم‌های خوب‌ اکران شده‌اند اما مردم سمت آن‌ها نرفته‌اند.

همه جا اینطور است‌. فیلم‌های خیلی خوب ممکن است دیده نشوند و در عوض ممکن است فیل‌های متوسط خوب بفروشند و یا فیلم‌های بد هم فروش خوبی داشته باشند.

مهمترین اتفاق سینمایی سال ۸۶ از نظر شما چیست؟
مهمترین اتفاق این است که خودم فیلم ساختم‌. و به جز آن دریافت جایزه بهترین بازیگر جشنواره برلین برای ناجی. به نظرم واقعاً این اتفاق خیلی خوب بود. چرا هم ندارد. کاملاً واضح و روشن است .

"عیار ۱۴" داستان مردی را روایت می‌کند که سالها قبل به زیرکی، خود را از مخمصه‌ای رهانیده است و اکنون با بازگشت غریبه‌ای به شهر کوچک محل سکونت خود، به دردسر افتاده است.

***

تهیه‌کنندگی این فیلم را پرویز شهبازی خود برعهده دارد و علی لقمانی به‌عنوان فیلمبردار دومین همکاری خود را پس از «نفس عمیق» با او تجربه می‌کند.
محمدرضا فروتن، پوریا پورسرخ‌، مینا ساداتی و مهشید افشارزاده دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند.

نظرهای خوانندگان

اصطلاحي هست که ميگويند وسط دعوا نرخ طي کردن. خبرنگار طوري سؤال مي کند وفيلمساز طوري جواب مي دهد که گويي فيلم کم مخاطب و ناکام «نفس عميق»، هم ارزش هنري داشته است وهم توفيق تجارتي. جل الخالق !

-- بينا ، Mar 17, 2008 در ساعت 03:45 PM

مگر می شود آقای شهبازی خبر از عدم نمايش تعداد زيادی از فيلم های همکارانش نداشته باشد؟
کاملا معلوم است که دارد دروغ می گويد برای اينکه دارد فيلمش را می سازد و می داند که اگر حقيقت را بگويد ممکن است فيلمش مثل فيلم دوستان ديگرش توقيف شود.

-- بدون نام ، Mar 18, 2008 در ساعت 03:45 PM

خلایق هرچه لایق. دمت گرم. راست ميگه اين دولت رو همين مردم سر كار آوردن. چرا مي ترسيم بگيم مردم بي فرهنگي داريم.

-- بدون نام ، Mar 18, 2008 در ساعت 03:45 PM

میشه بفرمایین منظور شما از ارزش هنری دقیقا چیه؟ فیلم با ارزش هنری خوب رو مثال بزنید؟ اخراجی ها؟!

-- طاها ، Mar 18, 2008 در ساعت 03:45 PM

نفس عمیق یکی از معدود فیلمهای زیبای سینمای بعد از انقلاب به نظر من. اگر بیناتر هم ببینیم ایشون نگفتند که فیلم توفيق تجارتي داشته. حتی تاکید داره که "همه جا اینطور است‌. فیلم‌های خیلی خوب ممکن است دیده نشوند و در عوض ممکن است فیل‌های متوسط خوب بفروشند و یا فیلم‌های بد هم فروش خوبی داشته باشند."

-- امیر ، Mar 19, 2008 در ساعت 03:45 PM

نفس عمیق نه تنها فروش قابل قبولی داشت بلکه با استقبال کم نظیر منتقدان و تماشاگران مواجه شد و از خیلی از جوان های ایرانی که بپرسید نفس عمیق محبوب ترین فیلمشان است. (کافی است یک سرچی در همین اینترنت بزنید)

-- 2008 ، Mar 19, 2008 در ساعت 03:45 PM

من که عاشق نفس عمیق بودم وبه نظر من این فیلم عمیق ترین فیلمی بود که در مورد نسل ما ساخته شد و بی صبرانه منتظر فیلم جدید ایشان هستم

-- میثم ، Mar 22, 2008 در ساعت 03:45 PM

پرویز شهبازی ، کیارستمی ، جعفر پناهی مگه اینکه شماها یه کاری واسه این سینمای ایرن بکنید ، بقیه که تعطیل.

-- علیرضا ، Mar 28, 2008 در ساعت 03:45 PM

پرویز شهبازی بهترین سینمای ایران.

-- - ، May 6, 2008 در ساعت 03:45 PM

اگه ایشون اینقدر خود خواه و مغرور نبودند هم برای خودشون خوب بود هم سینما و هم مردم.خدا رحم کرده که ایشان جای کسی نیستند.به هر حال مشتاقانه منتظر دیدن فیلم جدیدشان هستم .

-- بیننده ، May 6, 2008 در ساعت 03:45 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)