تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آغاز بیست و ششمین جشنواره تاتر فجر از مرقد امام

ساغر رفیعی

امسال و به مناسبت برگزاری جشن‌های مربوط به دهه فجر و ماه محرم، آیین گشایش جشنواره بیست و ششم تاتر فجر، در مرقد آیت‌الله خمینی، برگزار شد.

در حالی که بسیاری از اهالی و علاقمندان تاتر از این تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد، که توسط ایمانی خوشخو، معاون هنری وزیر ارشاد اعلام شد، شگفت زده شده بودند، گاهی به طعنه و شوخی گفته می‌شد انگار تنها دست‌اندرکاران تاتر هستند که اصرار عجیبی بر نشان دادن پایبندی‌شان به آنچه آرمان های انقلاب گفته می‌شود، دارند. در عین حال از سوی هیچیک از رسانه‌های رسمی کشور به این خبر واکنشی نشان داده نشد.


پوستر بیت و ششمین جشنواره تاتر فجر

به گزارش ایسنا، طی مراسمی که صبح امروز، هفدهم بهمن ماه، در مرقد آیت‌الله خمینی برگزار شد، محمد حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: عجیب نیست اگر آیین گشایش بیست ‌و ششمین جشنواره تاتر فجر در این موقعیت مبارک و در این مکان برگزار شود. امیدورام به برکت این اقدام نمادین، سال آینده سال پربارتری برای هنرمندان ما باشد تا بتوانند بیش از پیش در مسیر هنر متعهد گام بردارند.

صفار هرندی ادامه داد: در هیچ مرحله‌ای از موضع حق، عقب‌نشینی نمی‌کنیم و می‌دانیم که اگر سودای بزرگی و عظمت‌داریم باید راه شهیدان را ادامه دهیم. سال‌ها بود که کشور ما در سراسر جهان شناخته شده نبود، چرا که ما خود را گم کرده بودیم، اما با ورود مردی که از نسل انبیاء بود، دریافتیم که باید نخست خود را پیدا کنیم تا پس از آن جهانیان نیز بار دیگر ما را پیدا کنند. هم‌اکنون ستاره اقبال ما، به ستاره راهنمای ملت‌هایی تبدیل شده است که آزادی را جست‌وجو می‌کند و ما امروز به اسطوره تبدیل شده‌ایم.

در ادامه مجید سرسنگی دبیر بیست‌وششمین جشنواره تاتر فجر طی سخنان کوتاهی از برگزاری مراسم گشایش این دوره جشنواره ابراز خوشحالی کرد.

در این مراسم محمدحسین ایمانی خوشخو ، معاون هنری وزارت ارشاد، حبیب‌الله صادقی‌، رییس مرکز هنرهای تجسمی و حسین مسافر آستانه، رییس انجمن تاتر انقلاب و دفاع مقدس هم حضور داشتند.

بیست‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تاتر فجر در حالی از امروز کار خود را آغاز می‌کند که مسوولان مترو برخلاف وعده‌های خود، حصارها را از دورتادور محوطه تاتر شهر جمع نکرده‌اند و ستاد جشنواره با نصب پوستر و برنامه، این حصارها را زیباسازی کرده است.

هر سال همزمان با برگزاری جشنواره تاتر فجر به عنوان بزرگترین رویداد تاتر ایران، یکی از بخش‌های پرطرفدار و جنبی این جشنواره جلسات نمایشنامه‌خوانی است که به رسم هرساله در کافه‌تریای تالار اصلی مجموعه تاترشهر میزبانی می‌شود. هشت نمایشنامه از نویسندگان ایرانی در ۹ روز جشنواره‌ی بیست ششم تاتر فجر، ساعت ۱۴در کافه تریای مجموعه تاترشهر روخوانی می‌شود.

امروز و در نخستین روز ازجشنواره‌، نمایشنامه «هفت پیکر» نوشته و کار محسن خسروی آغازگر این برنامه است و به دنبال آن روز پنج‌شنبه، هجدهم بهمن، نمایشنامه «هویت پنهان» نوشته و کار حجت‌الله کریمی، جمعه، نوزدهم بهمن، نمایشنامه «ستاره‌های دارچینی» نوشته و کار رضا شیرمرز خوانده می‌شود.

«زمان بگذرد» نیز عنوان نمایشنامه‌ی به نویسندگی و کارگردانی شکوفه آروین است که روز شنبه، بیستم بهمن، روخوانی می‌شود.

نمایشنامه «تراژدی رودکی» نوشته و کار محمد ابراهیمیان هم روز یکشنبه، بیست و یکم بهمن و در ادامه «بازی‌سازان اندرونی» نوشته و کار عارفه عنایتی روز دوشنبه، بیست و دوم بهمن و سرانجام نمایشنامه «خیال خیس اطلسی» نوشته و کار عبید رستمی تنها نمایشنامه‌ای است که از شهرستان سنندج روز سه‌شنبه، بیست و سوم بهمن، روخوانی می‌شود.
نمایشنامه «بیدار شو اما » نوشته و کار مهدی افشار قهرمانی روز چهارشنبه، بیست و چهارم بهمن، روخوانی می‌شود.

در آخرین روز از برنامه‌ی نمایشنامه‌خوانی بیست وششمین جشنواره تاتر فجر برای دومین بار نمایشنامه «تراژدی رودکی» نوشته و کار محمد ابراهیمیان روخوانی می‌شود.

نمایش‌های جشنواره هم، امسال در تالار وحدت، تاتر شهر، تالارهای مولوی، سنگلج، محراب و تعدادی از سالن‌های نمایش فرهنگسراها، دانشگاهها، مدارس و محوطه باز پارک‌ها اجرا خواهند شد.

امروز در نخستین روز نمایش‌های «افرا» بهرام بیضایی، «نوک زبان» لوکاس بانگرتر از سوئیس، «مرغابی وحشی» نادر برهانی مرند، «زندگی متناقض‌نمای من» علی معینی از ایران و فرانسه، «یرما» رضا گوران، «سه روایت از مردن» رضا گشتاسب و «هفت‌پیکر» محسن خسروی به ترتیب در تالار وحدت و تالارهای اصلی، چهارسو، سایه، قشقایی، کارگاه نمایش و کافه تریا تاتر شهر به صحنه می‌روند.

همچنین نمایش های «سودالایادی» مهدی فرجپور کار مشترک ایران و هند، «از اون بالا» حمیدرضا کمیلی‌خواه، «روز خوب مردن» سینا رستگاری، «به موازات» امین آبان، «و خدایی که در این نزدیکی است» رضا افضلی و «آه کودکم پشت در مانده» مسلم سلیمانیان به ترتیب در تالارهای مولوی، محراب، هنر، مهر حوزه هنری، فارابی و خانه نمایش اداره تاتر اجرا خواهند شد.

نمایش‌های «راشومون» برنارد میکسکا از سوئیس، «مش مش قلی‌خان» ناصر آویژه، «مبارک مبارک است» محمد لقمانیان، «الکترا / رومئو ژولیت» کیومرث مرادی، «سرشت انسانی» فرزاد حسن میرزایی، «نوش جان کنت دراکولا» جواد پیشگر و «هملت» صدرالدین شجره به ترتیب در سوله پارک لاله، تالار بوستان و گلستان مرکز تولید تاتر کانون پرورش، سالن استاد سمندریان و صمیمی مفخم پردیس هنرهای زیبا و تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان بر صحنه می‌روند.

نمایش‌های «پنجره‌ای برای دیدن» پژمان کاشفی، «هویت پنهان» حجت‌الله کریمی، «تیر و طفل و تشنگی» افشین ناظری، «کمپانی عروسکی» حامد زحمتکش و مهدی فرشیدی‌سپهر، «غذای نذری» امیر مشهدی‌عباس، «رویای ماه» مریم کاظمی، «بازی پسر و گرگ» جواد ذوالفقاری، «گرگ گرگ است» جلال منتظری و صادق میرزایی، «خوب و عزیزی ایران زیبا» حسن دادشکر و «حضرت سلیمان» فریبا رئیسی در فرهنگسراهای خانواده، دانشجو، ابن سینا، بانو، هنر، خاوران، دختران، سلامت، طبیعت و بهمن اجرا می‌شود.

نظرهای خوانندگان

بهترين جا براي افتتاح جشنواره تاتر همان مرقد مطهر مردي است که با بازيگري و صحنه آرايي ،
بزرگترين معرکه گيري و چشم بندي همه تاريخ ايران رابه نمايش گذاشت ، آنچنانکه بيست ونه سال است دنيايي را حيران ودرمانده در مقابل پرده بسته، بلاتکليف رها کرده است.

-- بيدار ، Feb 6, 2008 در ساعت 06:24 PM

«مرقد امام» و... کاملا جانبدارانه و ستایشگرایانه است. ای کاش رادیو زمانه مثل کیهان و فارس عمل نکند!

-- داریوش ، Feb 7, 2008 در ساعت 06:24 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)