تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یازده سال بعد

۱۱ سال پس از دوم خرداد ۷۶ (AFP)

۱۱ سال پس از دوم خرداد ۷۶، هرچند این روز شاید برای عده‌ای از ایرانیان یادآور شور و نشاط سیاسی باشد؛ اما حالا فرصت مناسبی است تا درباره‌ی آن روز تاریخی، عقلانی‌تر فکر کنیم.

قطعاً هیچ دستی نمی‌تواند این روز را از تقویمِ تاریخ ایران پاک کند. دوم خرداد، فارغ از قضاوت‌های متعصبانه موافق یا مخالف، روز پیروزی اراده‌ی مردم ایران برای تعیین سرنوشت خود به شیوه‌ای دموکراتیک بود.

حالا سیدمحمد خاتمی، سه سال پس از واگذاری ریاست‌جمهوری در معرض انتقاد دو طیف کاملاً متفاوت است. از یک‌سو اصولگرایان هر روز به نحوی به تخطئه‌ی دولت اصلاحات و دستاوردهایشان می‌پردازند و از سوی دیگر آن‌هایی که تغییراتی اساسی‌تر را انتظار می‌کشیدند، در ارزیابی کارنامه دولت خاتمی به این نکته اشاره می‌کنند که وقتی نتیجه‌ی دولت او، به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد شد؛ پس عملکرد دولت اصلاحات مثبت نبوده است.

شاید برای قضاوت درباره‌ی سیدمحمد خاتمی، باید به انتظار ورق خوردن تقویم تاریخ بنشینیم، اما به نظر نمی‌رسد که کسی شک داشته باشد که خاتمی، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی ایران در سه دهه گذشته بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اين ملت لياقت خاتمي را نداشت

-- پژمان تهران ، May 22, 2008

متاسفانه خاتمی زودتر از موعد خود به ریاست جمهوری رسید. ای کاش ریاست خمهوری او بعد از امثال احمدی نژاد می بود!

-- سیاوش ، May 23, 2008

اين ملت لياقت خاتمي را نداشت yes for sure

-- بدون نام ، May 23, 2008

khatami ra hamishe doost khaham dasht

-- saeed shakerian ، May 23, 2008

خاتمي لياقت اين ملت را نداشت

-- جمال ، May 23, 2008

Mr. Khatami is not only the most popular president in three decades after revolution, but he is also the most admirable Iranian politician overseas. Despite overwhelming obstacles during his presidency (which is ignored most of the time by his opponents), our country experienced economic growth as well as reforms in political, educational and cultural arena. I hope to see him as our president once again in the next year.

-- mehrnoosh ، May 23, 2008

in melat ra jomhorie aslami be in shekl sakhte ast.

-- parsa ، May 23, 2008

این خاتمی لیاقت این ملت را نداشت

-- محسن ، May 23, 2008

خاتمی با کارهایش لیاقت ملت را نداشت! مملکتداری فقط آزادی اندیشه و گفتگوی تمدنها نیست! فقط اعلامیه صادر کردن در مجلس و تحصن نیست!
رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم هم هست! چیزی که لیدرهای اصلاح طلب گفتند در دوران خاتمی مهجور مانده بود!
حال بگویید مردم لیاقت خاتمی را نداشتند!

-- محمد ، May 23, 2008

این ملت قدرناشناس است , ثبات رای ندارد و واقعا شایستگی آزادزیستن , رفاه , عزت و ... را ندارد ! ما همچون شترانیم : قانع به خار و زیر خروارها بار !

-- بدون نام ، May 23, 2008

فرصت درست است.

--
زمانه:‌ ممنون، تصحیح شد.

-- ساغر ، May 23, 2008

اگر قرار است طبع ایرانی اینقدر پست باشد که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی بودن و یک آخوند مثل خاتمی برایش حاکی از لیاقت باشد من بعنوان یک ایرانی افتخار میکنم که بی لیاقتم و به هر چه آخوند از جمله خاتمی نه میگویم. ببین ملت از بس تحقیر شده اند به این حقارت و مانورهای فریب آخوندها خو کرده اند و حاضرند بین مار و افعی خوش خط و خالی مار را انتخاب کنند.
خودمانیم این زمانه هم مثل سوته دلان عزای خاتمی گرفته و نتوانسته یک عکس را بدون اضافه کردن توضیحات جانبدارانه و تحریف واقعیات بر اساس ایده های خودش نشر کند.

-- علی ، May 23, 2008

دوست عزیز آقای خاتمی لیاقت این ملت را نداشت و گرنه آن وقتی که در اوج قدرت بود و مجلس ششم را هم در کنار داشت و ماجراهای 18 تیر پیش آمد استعفا میداد. ایشان چیزی بجز یک سوپاپ اطمینان نبودند

-- علی ، May 23, 2008

خلایق هر چه لایق...

-- مهدی ، May 23, 2008

خاتمی بالاتر از ظرفیت مردم عادی(عوام) بود.

-- آرش ، May 23, 2008

مردم ایران یک بیماری هزار و چهارصد ساله دارند. و اما خاتمی لیاقت بیست و چهار و به روایتی بیست و هفت ملیون رای را نداشت. خاتمی هم یزدی ست و هم ترسو. خاتمی هنوز هم نمیتواند و عرضه ی راست گفتنش را ندارد. شب بخیر پژمان از تهران.

-- منم از تهران ، May 23, 2008

خاتمي لياقت اين ملت را نداشت

-- احمد ، May 23, 2008

امیدوارم ملت ایران با پافشاری بر حضور مجدد این سید عزیز و رای مجدد به او لیاقت داشتن رییس جمهوری مثل خاتمی را اثبات کند.

-- مهدی ، May 23, 2008

به قول ابراهیم نبوی، خاتمی به کرسی ریاست جمهوری آبرو داد.

-- مصطفی رسته مقدم ، May 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)