رادیو زمانه > خارج از سیاست > گالری زمانه > حجاب در جامعه ای که کسی به تو نمی گويد چه بپوش! | ||
حجاب در جامعه ای که کسی به تو نمی گويد چه بپوش!شايد بسياری از ايرانيان که از ايران خارج نشده اند فکر کنند در اروپا کسی حجاب ندارد. شايد فکر کنند که اگر پلیس در ايران به دخترها و پسرها تکليف می کند چه بپوشند حق دارد چون لابد در اروپا هم پلیس اش به مردم می گويد حجاب نداشته باشند. - اين را ديروز يکی از کامنت گذارها به نام حميدرضا نوشته بود: «در مورد سر و وضع و لباس هم نظر من این است که هر چیزی حدی دارد. اگر از شما بپرسند تا چه حد آزادی لباس مجاز است آیا شما می گویید تا برهنگی کامل؟ این در کشورهای غربی هم که میعادگاه شما هستند مجاز نیست. ولی حد مرز آن را عرف جامعه تعیین می کند و این انحراف از عرف است که باید به نظر گذاشته شود. همچنانکه در مثلاً هلند پوشیدن چادر یا روبند مجاز نیست.» اما واقعيت اين است که در اروپا مردم عمدتا آزادند پوشش خود را انتخاب کنند مثل آمستردام. عکسها را دانيال برای روشن ساختن حميدرضا و کسانی که مثل او فکر می کنند گرفته است از همين محله شرق آمستردام در همسايگی راديو. بدون پليس هم مردمی که بخواهند می توانند حجاب شان را داشته باشند. زندگی با تحميل ارزشی ندارد. چه با حجاب چه بی حجاب.
|
نظرهای خوانندگان
مطلب زیر را قبلا نیز فرستاده بودم که این به این عکس می خورد
-- محمد شوری ، Jul 16, 2007 در ساعت 08:19 PMفرايند دمكراسي(1)
حجاب وآزادي
چند روز پيش از راديوي كشور خودمان شنيدم كه برخي از مردم تركيه بخاطر ممنوعيت حجاب تظاهرات كرده و خواستار آزادي زنان محجبه درداشتن حجاب شدند.
راديوي كشورمان آن را خيلي با آب و تاب تعريف مي كرد! و باصطلاح پياز داغش رابيشتر كرده واعمال چنين روشهايي را ضد آزادي مي دانست!
به نظرم آمد هر از چند گاهي در مورد مسائلي كه در جهان ما و اطراف ما مي گذرد و به نوعي با آزادي و دمكراسي گره خورده است تحت عنوان فرايند دمكراسي مطالبي تحرير شود.
دمكراسي و آزادي با هم عجين هستند و از يك جنس مي باشند. منظور از دمكراسي يعني وجود آزادي و سلب عدم ازادي است. و هركه و هر چه مانع وجود آزادي شده و با اعمال خود موجب سلب ازادي شود، آنرا ضد دمكراسي دانسته و محكوم مي كنيم.
دمكراسي يك فرايند تكاملي دارد. يعني يك قانون مشخص با يك فرمول مشخص نيست. هم هست و هم نيست.
ازآن جهت هست كه هدفش ازادي و ايجاد امنيت اجتماعي است. پس اين يك فرمول هميشگي است. و از آن جهت نيست چونكه در صيروريت زماني، عرصه هاي بيشتري از آن اشكارشده و ضعف وعيوب دمكراسي موجود و حاضر را هم نشان مي دهد كه بايد به ترميم آن پرداخت.
مثال فوق از تظاهرات در تركيه برعليه ممنوعيت حجاب ، نشاني از يك فرايند دمكراسي است، كه عيب خود را آشكاركرد!
همانطور كه ما را محكوم مي كنند و محكوم به اين هستيم كه به زور و اجبار و بااقدامات امنيتي و شاذ در صدد با حجاب كردن جنس مونث مي باشيم، و آن رايك حركت ضد مكراسي وازادي مي دانند – كه هست - همانطور هم در كشور لائيك كه تركيه كه قواعد مذهبي در حاكميت سياسي اش مدخليت ندارد، چنانچه بخواهد بخاطر لائيك بودنش مانع حجاب زناني شود كه دوست دارند با حجاب شوند، اين هم خود يك نوع حركت ضد آزادي و دمكراسي است. و قص عليهذا همچون ممنوعيت ورود افراد محجبه درمدارس و دانشگاهها، كه بعضا دربرخي از كشورهاي اروپائي مثل فرانسه، درصدد اعمال آن بوده وهستند كه بامخالفتهايي نيز روبروشدند؛ ومفهوم ضد دمكراسي وازادي را در كشور دمكراسيزاسيون شده فرانسه راهم به تماشا گذاشت . همانطور كه با بي حجابي در كشورخودمان برخورد امنيتي مي شود.
هردو حركت ضد دمكراسي وازادي است. يعني در هردوي آن ما مي خواهيم بر اندام دمكراسي و ازادي، لباس ايدئويك خود را بپوشانيم! و اين آفت دمكراسي وازادي است.
البته هر كشوري وهر نظام سياسي داراي عرف و قواعد بومي خاص خودش هم هست. همانطور كه مثلا در يك كشور غربي عريان بودن افراد ( خصوصا جنس زن) اهميتي ندارد و يك امر معمولي است، در كشورما عريان ظاهر شدن با نوع فرهنگ غالب ما همخواني نداشته و يك نوع حركت و شناكردن در جهت مخالف آب است!
البته درآنجا چنانچه به افراد با حجاب گفته شود كه بي حجاب شو.ند ( كه چنين نمي كنند) اين حركت ضد دمكراسي خواهد بود. ولي ازآنجا كه مذهب يك امر ريشه اي است و دين انسانها همان فطرت ووحدانيت در خداوند است.عرضه كردن اندام عريان بدن با فطرت همخواني ندارد و به نمايش گذاشتن آن هم مي تواند معرف يك كالا وجنس باشد درجهت فروش براي متقاضيان وهم مي تواد نوعي مخالفت وتفكر باشد! ( كه در اين مورد مفصلا جداگانه به آن خواهيم پرداخت). بنابراين ممكن است بازگشت به مذهب در برخي كشورهاي غربي مصادف با انهدام دمكراسي تلقي شود، كه همين تلقي به بروز ممانعت افراد با حجاب درمدارس و دانشگاههاشده است. كه در فرايند دمكراسي اين نوع حركت يك پسرفت دردمكراسي محسوب مي شودو وترس ووحشت ازفراطيون مذهبي و به اصطلاح بنيادگرايان مذهبي آنها را به اعمال چنين شيوه هائي دربرخورد با زنان محجبه كشور خود واداشته است! درحالي كه اين شيوه ، شيوه اي ضد دمكراسي و نوعي سلب آزادي است.
بنابراين در برخورد با مناسبات اجتماعي كه دمكراسي بدنبال امنيت اجتماعي وآزادي است، نبايد ما برتن و اندام آن لباس ايدئوژيك خود را بپوشانيم. اين ايدئولوژي هم مي تواندعقايد مذهبي باشد و هم مي تواند عقايد لائيك وضد مذهبي.
دمكراسي فرايندي تكاملي دارد كه هم در فرايند زمان ماندگارتر شده وهم عيوبش آشكار مي شود.
دمكراسي مذهب نيست؛ ولي مذهب اجتماعي است. مذهب همگاني بشر براي داشتن آزادي و امنيت اجتماعي است!
والسلام- تهران محمد شوري 20/3/1386
مي دونيد مشكل بزرگ ما در ايران چيه اينه كه دولت ميلياردها پول خرج ميكنه كه در بگه مردم كشورهاي غربي آزادي و حق انتخاب حجاب ندارند در صورتي كه واقعيت همون طور كه رسانه هاي مستقل امروزي و پديده هايي مثل اينترنت و موبايل و افزايش اجتناب ناپذير ارتباطات جهاني براي مردمي كه تا همين چند سال پيش نهايتا يه سفر تا عربستان بدوي مي رفتند داره خلافش رو نشون ميده اين كار خيلي بيهوده هست و فقط هزينه الكيه و نهايتا حقايق روشن ميشه همون طوري كه توي اين 28 سال خيلي از حقايق مثل آب و برق و گاز مجاني خميني معلوم شدند . تازه اگرم غربي ها حجاب رو ممنوع كنند ميشه اين جوري گفت كه يه عده مهاجر از چارتا كشور عقب مونده عربي رفتن اونجا پناهنده شدند و نبايد انتظار داشت كه خواسته هاشون رو به مردم ميزبان تحميل كنند اين مثل اين ميمونه كه افغان ها بخوان خريدن زن رو در ايران رواج بدن خوب معلومه اگر مردم ايران مخالف باشند اجازه چنين قانوني رو نميدن و طبيعيه . و اين مردم جامعه ميزبان هستند كه تعيين كننده هستند و نه مردم جامعه ميهمان و يا دولت ميزبان و دولت ميهمان كه البته در جوامع داراي دمكراسي فكر نمي كنم مشكلي در اين زمينه وجود داشته باشه .
-- احسان از رفسنجان ، Jul 16, 2007 در ساعت 08:19 PMهمکار رادیو زمانه.دانیال کاشانی با کنفسیوس نسبتی ندارند؟ عجب خدمت روشنگرانه ای ! مشکلات تاریک اقایان حل و روشن شد.
-- علیرضا ، Jul 17, 2007 در ساعت 08:19 PMI have seen even some women in London underground wearing chadoor let alone scarf!
-- بنده خدا ، Jul 18, 2007 در ساعت 08:19 PMYou should not forget that in my dear countryIran T the values have limits . West is not our teacher !
اصلا با طرح مبارزه با حجاب موافق نیستم من به عنوان یک دختر این قدر در خودم عقلو فهم می بینم که خودم تشخیص بدم چی بپوشم به کسی هم هیج ربطی نداره اگر جمهوری اسلامی معتقده که من که یک ادم ازادم و بکنه تو چادر مقنعه به همین خیال باشه اگه با این کار ایران ایران میشه من حرفی ندارم اما مشکل اینجاست که نمیشه و نخواهد شد اگه تونستن به من بفهمونن که عقلم نمی رسه و اونا درست میگن یک چیزی ولی وقتی نمی تونن پس بهتره دهنشون به بندن من آزادی می خوام نه من خیلیای دیگه من تو مشهد زندگی می کنم اصلا نمی زارن ما نفس بکشیم وقتی مریریم تو خیابون سر هر چهاراه 3.4تا [...] ریخته اصلا همه ترسیده شدن خیابون سجاد مشهد که همیشه پر بود پرنده پر نمی زنه فکر می کنن با این کارا می تونن جلو دختر پسرا رو به گیرن خیلی احمقن به خدا مردمم احمقن اگه نبودن بنزینو سهمیه بندی نمی کردن
-- نغمه ، Jul 21, 2007 در ساعت 08:19 PMقانون ممنوعیت نمایان کردن نشان های مذهبی از قوانینی هستند که کمتر در ایران درک یا فهمیده شده اند.
-- بدون نام ، Jul 23, 2007 در ساعت 08:19 PMبه قول هوشنگ ابتهاج :
-- بدون نام ، Apr 4, 2009 در ساعت 08:19 PMآنهمه فرياد آزادي زديد %فرصتي افتاد و زندانبان شديد.
محدوديت براي زنان مسلمان در زمينه پوشش در بعضي كشورهاي اروپايي با تحميل آن در ايران از نظر ماهيت كار به يك اندازه زشت و محدود كردن آزادي انسانهاست
به قول هوشنگ ابتهاج :
-- seddigh ، Apr 4, 2009 در ساعت 08:19 PMآنهمه فرياد آزادي زديد %فرصتي افتاد و زندانبان شديد.
محدوديت براي زنان مسلمان در زمينه پوشش در بعضي كشورهاي اروپايي با تحميل آن در ايران از نظر ماهيت كار به يك اندازه زشت و محدود كردن آزادي انسانهاست