رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ دی ۱۳۸۹

مجلس: مزایده شرکت مخابرات «صوری» بود

هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی اعلام کرد که شرکت مخابرات این کشور، در نتیجه یک مزایده «ظاهری و صوری و غیررقابتی» واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این گزارش افزوده که این «مزایده ظاهری» برای این برگزار شده تا در نتیجه آن سهام شرکت مخابرات به یک مجموعه خاص كه تحت مدیریت نهاد‌های عمومی است، واگذار شود.


کنسرسیوم اعتماد مبین که به عنوان برنده مزایده واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران معرفی شده، از مجموعه‌های تحت نظارت بنیاد تعاون سپاه پاسداران ایران است.

هیأت تحقیق و تفحص مجلس اعلام کرده است که كنسرسیوم پیشگامان كویر یزد و كنسرسیوم اعتماد مبین، دو رقیب اصلی مزایده سهام شرکت مخابرات بوده‌اند که صلاحیت آن‌ها نیز تأیید شده بود اما یک روز پیش از برگزاری مزایده، کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد به دلیل «صلاحیت نداشتن» از دور رقابت کنار گذاشته شده است.

کنسرسیوم اعتماد مبین که به عنوان برنده مزایده واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران معرفی شده، از مجموعه‌های تحت نظارت بنیاد تعاون سپاه پاسداران ایران است

بنا بر این گزارش، پس از حذف پیشگامان کویر یزد، سازمان خصوصی‌ سازی، برای «قانونی جلوه دادن» مزایده، کنسرسیوم مهر اقتصاد ایرانیان را که دارای اعضای مشترکی با کنسرسیوم اعتماد مبین بوده، وارد رقابت کرد.

هیأت تحقیق و تفحص مجلس ایران گفته است پیشگامان کویر یزد در حالی به دلیل «صلاحیت نداشتن» از دور رقابت حذف شده که یکی از سه پیمانکار شرکت زیر ساخت مخابرات، برای ارائه خدمات تلفن بین‌الملل اینترنتی است كه از «امنیتی‌ترین بخش‌های مخابرات» است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران پس از خوانده شدن این گزارش در مجلس گفت که گزارش تخلفات برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

همچنین علی مطهری یکی از نمایندگان مجلس گفت در صورتی که واگذاری شرکت مخابرات لغو نشود، وزیر (اقتصاد) استیضاح خواهد شد.

شرکت مخابرات ایران در مهر ١٣٨٨ در نتیجه یک مزایده به شرکت «توسعه اعتماد مبین» واگذار شد. این شرکت توانست به هنگام عرضه سهام شرکت مخابرات ایران با گذشت حدود نیم ساعت، صاحب بلوک ۵۱ درصدی شرکت مخابرات شود.

پس از این واگذاری، مصطفی کواکبیان از نمایندگان مجلس خواهان توضیح وزیر اقتصاد درباره حذف شرکت پیشگامان کویر یزد شد که شمس‌الدین حسینی نیز با حضور در مجلس اعلام کرد که نهادهای امنیتی ایران در حذف پیشگامان کویر یزد «نقش» داشته‌اند.

خبرگزاری آفتاب نیز مرداد ٨٩ به نقل از مصطفی سجادی، سخنگوی پیشگامان کویر یزد گزارش داد که این شرکت به دلیل حذف ناگهانی از مزایده بلوک ۵٠ درصدی شرکت مخابرات به دادگاه شکایت کرده و خواهان دریافت خسارت ١۵ میلیارد تومانی از سازمان خصوصی‌سازی است.

به گفته وی، شورای رقابت، كویر یزد را «محق» دانسته و سازمان بورس نیز «وعده‌هایی» را مبنی بر جبران بخشی از خسارت به تعاونی كویر یزد داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقايان تا به کی ميخواهند به غارت و تقسيم بيت المال ادامه بدهند؟

-- Shapour ، Dec 23, 2010 در ساعت 01:00 PM