رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آذر ۱۳۸۹

تصويب «قطع کامل» رابطه ایران با بریتانیا

محمد کرمی‌راد از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران گفته است که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طرح یک فوریتی «قطع کامل رابطه ایران با بریتانیا» رأی داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کرمی‌راد افزود: «امروز بعدازظهر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشستی اظهارات اخیر سفیر انگلیس در تهران را محكوم کردند و دیگر اعمال خصومت‌انگیز دولت انگلیس را در طول تاریخ علیه ایران مورد بررسی قرار دادند.»


به گفته کرمی‌راد، برخی از نمایندگان خواهان کاهش سطح رابطه ایران با بریتانیا بوده‌اند اما در رأی‌گیری، قطع کامل رابطه رأی آورده است.

كرمی‌راد گفت: «نتیجه جلسه امروز كمیسیون امنیت ملی به هیأت رئیسه مجلس می‌رود تا بحث قطع رابطه با انگلیس هر چه سریع‌تر در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.»

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نیز امروز گزارش داد که مهدی کوچک‌زاده از نمایندگان حامی دولت در مجلس ایران، خواهان اخراج سایمون گس، سفیر بریتانیا از ایران شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته دولت بریتانیا را به دست داشتن در ناآرامی‌های پس از انتخابات متهم کرد

اسماعیل کوثری، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ابتدای آبان ٨٩ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از بررسی «طرح الزام دولت به قطع رابطه كامل سیاسی با بریتانیا» خبر داده بود اما منوچهر متكی، وزیر امور خارجه وقت ایران گفته بود که «برای تصمیم‌گیری در این خصوص باید دقت بیشتری شود.»

منوچهر متکی به تازگی از وزارت امور خارجه ایران برکنار شده و علی‌اکبر صالحی به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه معرفی شده است.

رابطه ایران و بریتانیا پس از انتخابات جنجالی سال گذشته ایران دچار تنش شد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته دولت بریتانیا را به دست داشتن در ناآرامی‌های پس از انتخابات متهم کرد. اما دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا ادعاهای ایران در این مورد را «بی‌اساس» خواند.

در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات سال گذشته ایران، حسین رسام از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران نیز به اتهام «جاسوسی و مشارکت در راه‌اندازی اعتراض‌های خیابانی در تهران» دستگیر شد. ایران هشت کارمند دیگر سفارت بریتانیا را نیز بازداشت کرد اما مدتی بعد آن‌ها را آزاد کرد.

حسین رسام نیز مهرماه ٨٩ از اتهام جاسوسی تبرئه و حکم او از چهارسال حبس قطعی به یک سال حبس تعلیقی تبدیل شد.

به تازگی نیز سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران در نوشته‌ای به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر، از حقوق نسرین ستوده، وکیل بازداشت شده در ایران پشتیبانی کرد. این نوشته که عنوان آن «جرم نسرین ستوده دفاع شجاعانه است» با واکنش‌های تند مقامات و طرفداران دولت ایران روبه‌رو گردید.

سایمون گس نوشت که وکلا، روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های مردم‎نهاد «در هیچ جای دنیا به اندازه ایران در خطر نیستند.»

در پی انتشار این نوشته خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های مدافع دولت ایران واکنش‌های تندی نسبت به آن نشان دادند و این اظهارات را «دخالت در امور داخلی ایران» خواندند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

احمد کسروی مورخ بزرگ جائی گفته است .ملت ایران یک حکومت به آخوند ها بدهکار است...در شرایط فعلی مردم دارند بدهی شان را به آخوند .میپزدازند.
اما در مورد عمل با سفارت انگلیس .
هیززم به آتش کینه علیه غرب است که سر انجامش تجزیه کشور خواهد شد.

-- مهران ، Dec 20, 2010 در ساعت 04:20 PM