رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آذر ۱۳۸۹

متکی:نحوه برکناری من توهین آمیز بود

منوچهر متکی، وزیر سابق امورخارجه ایران با تکذیب سخنان معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر اطلاع وی از عزل خود، نحوه برخورد در برکناری یک وزیر در حین انجام ماموریت را «غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین‌آمیز» خواند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار داشت که در دیداری که وی قبل از سفر به سنگال با محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم داشته «هرگز در جریان تعیین فردی به فاصله ۲۴ ساعت بعد از عزیمت به ماموریت» قرار نگرفته‌ است.


منوچهر متکی، ۲۲ آذرماه جاری در حالی که برای انجام یک مأموریت در آفریقا به سر می‌برد، از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران از کار برکنار شد.

محمود احمدی‌نژاد پس از برکناری متکی، علی‌ اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی را به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب کرد.

وزیر سابق امور خارجه همچنین اعلام کرد که از برگزاری مراسم تودیع و معارفه نیز بی‌خبر بوده‌است.

روز گذشته، شنبه مراسم تودیع منوچهر متکی بدون حضور وی برگزار شد، در این مراسم معاون اول رئیس جمهور با تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر اتخاذ تصمیم عزل منوچهر متکی در زمان سفر وی به سنگال، گفت: «هرگز چنین نبود و چنین هم نخواهد شد. اینکه مسئولی به این وضع از مسئولیت خداحافظی کند جنبه اخلاقی ندارد.»

وی ادعا کرد: «صحبت مشروحی بین آقای متکی و آقای رئیس جمهور و قبل از سفر به سنگال شکل گرفت و توافقات انجام شد، زمانی آقای متکی به سنگال تشریف بردند می‌دانستند آقای صالحی در چنین روزی معارفه خواهد شد و چنین اتفاقی خواهد افتاد.»

علی لاریجانی:«البته حق این بود چنانچه بحث بر سر جابجایی وزیر خارجه‌است با تدبیر و حفظ حرمت تغییر وزیر انجام گیرد.»

وزیر سابق امور خارجه با تکذیب این سخنان، خواستار رعایت «صداقت در گفتار به ویژه از سوی مسئولین» شد.

این در حالی است که مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد رئیس جمهور می‌گوید پیش از سفر به سنگال با منوچهر متکی درباره تغییر صحبت شده بود و وی «آمادگی خود را اعلام کرده بود.»

مجتبی ثمره هاشمی که امروز، در حاشیه اجلاس وزرای زن کشورهای اسلامی سخن می‎گفت، ادامه داد: «آقای متکی قرار بود در روز دوشنبه از سفر سنگال به تهران برگردند و با توجه به این موضوع نیز روز دوشنبه این موضوع اعلام شد.»

برکناری ناگهانی منوچهر متکی انتقادات بسیاری را در پی داشته‌ است. گفته می‌شود محمود احمدی‌نژاد و منوچهر متکی در سیاست‌های خارجی با یکدیگر اختلاف داشته‌اند و وزیر سابق امور خارجه به فرستادن نماینده ویژه رئیس جمهور به برخی کشورهای خارجی اعتراض داشت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح امروز در جلسه علنی مجلس از شیوه برکناری وزیر امورخارجه انتقاد کرد.

وی گفت: «البته حق این بود چنانچه بحث بر سر جابجایی وزیر خارجه‌است با تدبیر و حفظ حرمت تغییر وزیر انجام گیرد نه در حین سفر جابجایی صورت گیرد که به تفسیرهای نامناسب نسبت به شرایط کشور دامن زند.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
متکی به مراسم تودیع خود نرفت

نظرهای خوانندگان

کلوخ انداز را پاداش سنگ است. به گذشته سیاه خود بنگر ببین با مردم چه کرده ای. این توهین که چیزی نیست. فراموش کردید که تنها در سال گذشته با مردم چه کرده اید؟

-- بابک ، Dec 20, 2010 در ساعت 10:29 AM