رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آذر ۱۳۸۹

جواد لاریجانی: «قصاص حق خصوصی است»

محمدجواد لاریجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه و مشاور بين‌الملل رئيس قوه قضائيه ايران می‌گوید که «قصاص» یک حق خصوصی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لاریجانی در نشست مشترک همكاری فنی قوه قضاییه ایران و دفتر كمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که ایران برای کاهش آمار اعدام‌هایی که بر اساس قصاص انجام می‌شود، تلاش می‌کند تا با پرداخت دیه و رضایت‌گرفتن، محکومان را از قصاص نجات دهد.


قطعنامه محکوميت نقض حقوق بشر در ايران آبان ٨٩ در سازمان ملل تصویب شد

قصاص از جمله مجازات‌هایی است که بر اساس دین اسلام در قوانین ایران گنجانده شده و بر اساس آن، مجرم به اعدام و یا نقص عضو محکوم می‌شود.

در ایران قاتل بر اساس قوانین به قصاص (اعدام با چوبه دار) محکوم می‌شود. در موارد دیگری مانند اسیدپاشی که منجر به نقص عضو شده باشد، دادگاه‌های ایران حکم به قصاص از طریق اسیدپاشیدن بر روی مجرم می‌دهند.

فعالان حقوق بشر مجازات قصاص را «غیرانسانی» می‌دانند اما جمهوری اسلامی ایران بر پایه آیات قرآن، کتاب دینی مسلمانان می‌گوید که در قصاص «حیات» وجود دارد

در تازه‌ترین نمونه اجرای حکم قصاص، صبح امروز شهلا جاهد، متهم به قتل لاله سحرخيزان، پس از هشت سال حبس، در زندان اوين به دار آويخته شد.

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که امروز پیش از اجرای حکم، شهلا جاهد، عبدالصمد خرمشاهی و نمایندگانی از قوه قضائیه ایران از خانواده لاله سحرخیزان خواستند تا از حق قصاص بگذرند اما آن‌ها پاسخ منفی داده‌اند و حکم قصاص اجرا شده است.

فعالان حقوق بشر مجازات قصاص را «غیرانسانی» می‌دانند اما جمهوری اسلامی ایران بر پایه آیات قرآن، کتاب دینی مسلمانان می‌گوید که در قصاص «حیات» وجود دارد.

ايران بالاترين آمار اعدام در جهان را پس از چين دارد. به گزارش سازمان عفو بين‌الملل در سال ۲۰۰۹ بيش از ۴۰۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند. بنا بر همين گزارش از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر سال آمار اعدام در ايران افزايش پيدا کرده‌ است. قتل، حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز به عنف و محاربه از جمله جرائمی هستند که مجازات مرگ را در ايران در پی دارند.

کمیته سوم سازمان ملل متحد آبان ماه گذشته با تصويب پيش‌نويس قطعنامه‌ای عليه نقض حقوق بشر در ايران، جمهوری اسلامی ايران را محکوم کرد.

«محاکمات غیرعادلانه، قطع اعضای بدن، سنگسار و افزایش شمار اعدام‌ها» از جمله مواردی هستند که در اين پيش‌نويس آمده‌اند.

محمدجواد لاريجانی، پيش‌نويس پيشنهادی سازمان ملل در محکوميت نقض حقوق بشر توسط دولت ايران را مجموعه‌ای از «دروغ‌های بسيار شنيع» دانست و آن را يکی از «سياه‌ترين» اسناد سازمان ملل خواند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پيش‌نويس قطعنامه‌ای را که آبان گذشته تصويب گرديد، در ماه دسامبر به‌طور رسمی تأييد خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خدایا زندگی چیست ؟ خوب بیاد دارم که درسال 1353 به همراه دائیم با شرکت در کنکور سراسری موفق شدیم در دوره لیسانس رشته حقوق قضائی پذیرفته شویم . مرحوم پدر بزرگ مادریم یعنی پدر همین داییم ضمن تبریک قبولی به ما گفت حالا که قبول شدید با خدای خودتان قرار بگذارید که هیچگاه کار قضاوت در دادگستری را شغل خود قرار ندهید .زیرا ممکن است مجبور شوید روزی حکم اعدام انسانهای را تصمیم و یا اجراء کنید و این کار فقط در صلاحیت امام معصوم است و تنها امامی که توانست حکومت کند حضرت علی بود و ایشان هیچگاه تصمیم به حکم اعدامی را به قضات خود اجازه نداد مگر اینکه کسی با اختیار و نه اجبار و تلقین به ارتکاب جرمی اقرار میکرد و نیز حاضر به توبه نمیشد . من این دو دلی را در دل داشتم و لی دنبال قضاوت نرفتم بعدها که در دوره کنکورفوق لیسانس حقوق خصوصی قبول قبول شدم یکی از استادان ما آقای دکتر علی آبادی که سالها دادستانی کل کشور را بعهده داشت بود. در یکی از کلاسهای درس برای ما تعریف کرد در ابتداء که به استخدام دادگستری در آمده بود و قاضی گردید در اوائل دوره قضاوتش هنگامیکه دستور بازداشت موقتی فردی را صادر میکرد بعد از برگشت به منزل چنان ناراحت بود که شب را نمیتوانست بخوابد ولی بعدها چنان به این کارها عادت کرد که صبح زود برای اجرای احکام اعدام حاضر میشد و بعد از آن به منزل یامحل دفتر خود میرفت و با خیال راحت صبحانه را صرف میکرد . من وقتی این قصه را شنیدم به یاد حرف پدر بزرگم افتادم که چه راست گفت و دیگر هیچگاه در عمرم به فکر قاضی شدن نگردیدم . حالا چگونه ایت الله شاهرودی این فقیه بزرگوار حکم اعدام خانم شهلا جاهد را شرعی یا قانونی نمیدانستد ولی آقای لاریجانی اجازه آنرا دادند احتیاج به تفکر بیشترمراجع بالاتر در جمهوری اسلامی ایران دارد که چه بسا در بعضی از این احکام اعدام اشتباهاتی رخ دهد و فرد بگناهی اعدام گردد، آنگاه غضب خداوند که در قرآن میفرماید کسی که جانی(نفسی) را بغیر حق به قتل برساند مثل اینکه همه مردم را کشته است. آنها را فرا گیرد، لذا آیت الله خامنه ای لازم است که این را قبول کنند که اولا امام معصوم نیست ثانیا اگر فکر میکنند که میتواند مانند امام معصوم خکومت کند اولا ببیند که امام علی علیه السلام چگونه عمل کردند. ثانیا صواب است که ایشان تحت تاثیر هیاهوی چند ساله اول پیروزی انقلاب اسلامی مانند امام خمینی که هیچگونه تجربه عملی در حکومت کردن نداشتند قرار نگیرد و این مقام چندساله در این عمر کوتاه که دیر یا زود تمام خواهد شد او را فریب ندهد ، وانا لله و انا الیه راجعون . عبدالله

-- عبدالله ، Dec 1, 2010 در ساعت 05:33 PM

با بحث دینی قصاص کاری ندارم ولی آیا عاقلانه است که برای خون ولی یا صاحب تعریف کنیم و صاحب حق بتوانند ببخشد و دیه بگیرد یا قصاص کند این با بردگی چه تفاوتی دارد.

شخصی فقط به سبب قرابت خویشاوندی ولی دم خواهد شد که نه آموزشی دیده است نه شرط عذالت دارد نه تخصصی میخواهد و بدون هیپ ضابطه ای میتواند تقاضای قصاص کند یا نه.

تفویض اختیار به جز انتقام گیری شخصی چه معنایی دارد درقبایل بدوی که شاید برای محدود کردن رئیس قبیله ولی دم جایگزین شده است شاید پپذیرفتنی باشد ولی در جامعه ی مدرن این حق حکومت است که کنترلی بر روی نحوی کیفر و جنبه ی بازدارندگی آن داشته باشد نه اینکه جرم را به دو قسمت خصوصی و عمومی قسمت کنند و بتوان بر سر جان و خون کسی معهامله کرد یا چانه زنی کرد که انتقام گرفته شود یا خیر.

اگر کسی به اشتباه و بی گناه قصاص شد قاضی القضات جمهوری اسلامی که اخوی آقای لاریجانی هستند را میتوان قصاص کرد.

بروید قانون را اصلاح کنید که نه کاسه ی گدایی برای پرداخت دیه به دستتان بگیرید نه هیات منت کشی برای ببخش تو رو به فلان تو رو به بهمان راه بیاندازید.

منابع احکام کتاب سنت عقل و اجماع هستند کتاب که محکم و متشابهات و ناسخ و منشوخ دارد هر کسی هم از ظن خود شد یار من روایات متعدد است و فقهای شیعه هم که قبل از اقای خمینی به محافظه کاری و به کار بردن اختیاط واجب شهره بوده اند.

سنت هم لابد از دید آقایان یعنی هزار و چهارصد سال پیش چه شده و پیامبر و امامان چه کرده اند ما هم همان کار را بکنیم مصادیقش که را میخواهند بگویند و باشرایط روز وفق دهند بین علما اختلاف میافتد و بعد علم حدیث دارند و هزارتویی دیگر.

عقل هم مال همه پاره سنگ برمیدارد و بقیه ی عالم و آدم نمیفهمند الا اقایان و به قول رهبر عظیم الشان خواص تازه به شرطی که خواص بیبصیرت نباشند ملاک بصیرت چه کسی مقام عظمی و اعوان انسارشان که بحمدالله نه دروغ میگویند و همه هم علامه ی دهر هستند و فهم درستی هم از دین و همه ی علوم دارند و هر کدامشان مصداق آنچه خوبان همه دارند تو یکیجا داری هستند و بس.

اجماع هم که خواص بی بصیرت که اجماع با آنان معنا ندارد و وقتی ولی فقیه هست چه نیازی به اجماع بقیه باید مطیع باشند و اوامر ولی فقیه متاع من و شما که هیچی مرجع تقلیدش را هم اکان سخن گفتن نمیدهند.

احتهاد هم که بنا شده آقا جزوه بگویند بقیه همان جزوه را رونویس کرده درس جواب دهند اقا هم چون سرشان شلوغ است فرمودند عجالتا از روی رساله ی امام مساله جواب بدهید تا فرصتی دست دهم و رساله ام را بدهم برایم تدوین کنند! مشکل هم آنجاست که اقا شاید فردا از پهلوی دیگری برخیزند و جکم دیگری بدهند این است که جزوه هم نداده اند و زخمتش را انداخته اند بر دوش دیگران که این سه برادر لاریجانی (چهارمی را حقش را خوردند) به شدت مشغول ذخیره ی توشه ی آخرت هستند. آیت اللهشان که شده امربر اقایون امنیتی آقا جواد که معرف حضور همگی هست و علی اقا هم که به تلطیف و ضغری و کبری پیدن مشغول هستند نماینده ی ولی فقیه در آسمانها به همگی شان اجز بدهد.

-- بدون نام ، Dec 2, 2010 در ساعت 05:33 PM

عبدالله نظر بسیار زیبایی بود متشکرم

-- هادی ، Dec 2, 2010 در ساعت 05:33 PM

بدون نام .. منطق شما در بار قصاص را کاملا قبول دارم..

-- hamed ، Dec 3, 2010 در ساعت 05:33 PM

آقای بدون نام. اگر اجازه میدی من بزنم مادر شما رو بکشم شما هم لطف کن من رو ببخش. این هم حرفه تو میزنی آدم عاقل

-- علیرضا ، Dec 3, 2010 در ساعت 05:33 PM