رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ مرداد ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«سیاست نرم» ایران در خاورمیانه
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «افغانستان و مذاکره آمریکا با ایران» می‌گويد که مذاکره آمریکا با ایران بر سر مسائل افغانستان در گذشته، کمکی به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه نکرده است.

در این سرمقاله آمده است: «در شرایطی که دولتین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا راهبردی برای مذاکره ندارند، پیشنهادهای آقای احمدی‌نژاد خطاب به روسای‌ جمهور اخیر آمریکا برای مذاکره و مناظره، عاری از انتقاد نیست. اما آخرین دعوت رئیس‌جمهور ایران از طرف آمریکایی برای مذاکره با پاسخی از طرف اوباما مواجه شد که بیش از هر چیز گویای ضعف و به ویژه استیصال آن قدرت در کانون بحران امروز دنیا، افغانستان است.»

سرمقاله افزوده: «افغانستان به پاشنه آشیل آمریکا در دنیا تبدیل شده است. اگر آن‌ها در هر نقطه‌ای از جهان، به ویژه در خاورمیانه علیه دیگر کشورها اقدامی صورت دهند، ضربه متقابل آن را در خاک افغانستان خواهند خورد. لذا بحرانی شدن اوضاع می‌تواند آثار دوگانه‌ای برای آمریکا داشته باشد. عاملی که تاکنون این قدرت را از گشودن جبهه‌های جدید بازداشته است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «دلیل اصلی کم توجهی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد آقای اوباما برای مذاکره بر سر افغانستان، به درک متقابل دو طرف در قبال مسائل منطقه باز می‌گردد. نمی‌توان هم زنان و کودکان را به قتل رساند و یا گرفتار تحریم کرد و هم از دموکراسی و آزادی سخن گفت. نمی‌توان با بخشی از تروریست‌ها مذاکره کرد و با بخشی دیگر از آن‌ها جنگید و نمی‌توان سیاست خارجی ابرقدرتی خود را بر اساس مکان‌یابی برای لشگرهای نظامی به جای مانده از جنگ سرد سامان داد. مصادیق فوق سیاست نرم ایران در قبال تحولات خاورمیانه و شبه‌قاره را از سیاست سخت آمریکا متفاوت می‌سازد و تا زمانی که این اختلاف راهبردی ادامه دارد، راهبردی برای مذاکره میان دو طرف شکل نخواهد گرفت. حتی مذاکرات گذشته بر سرکشور ثالث (افغانستان یا عراق) نیز به دلایل فوق به کاهش تنش سیاست‌ها بر سر این دو منطقه جغرافیایی نینجامید.»

متن کامل سرمقاله

اختلاف بر سر گرانی
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «میدان امروز برای آزمون فردا» به بررسی «گرانی» و مقایسه آن با زمان اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «واژه گرانی برای مردم عادی شده است، حتی اگر وعده‌های فراوان دولت‌مردان حکایت از تلاش برای کاهش نرخ تورم و پایین آوردن قیمت کالاهای مصرفی داشته باشد، اما واقعیت با آن‌چه از زبان دولتی‌ها مطرح می‌شود متفاوت است. درحالی که مرتضی تمدن، استاندار تهران از کنترل قیمت‌ها و به طور نمونه قیمت مرغ، سخن به میان می‌آورد و از رساندن قیمت این کالای مصرفی به خصوص در ماه رمضان به زیر سه هزار تومان حرف می‌زند، اما آمار مردم کوچه و بازار حکایتی غیر از دیده‌های دولت‌مردان دارد.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «حکایت قیمت یک کالای مصرفی چون مرغ که دانستن قیمت آن، دقایقی بیش طول نمی‌کشد نشان از آن دارد که باید دستگاه‌های نظارتی دولت، بیشتر و بهتر عمل کنند. نمی‌توان در جامعه شاهد گرانی بود و دولت‌مردان از کنترل قیمت‌ها سخن به میان آورند.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: « اگر چه این یک مثال کوچک است، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که پس از اجرای طرح تحول اقتصادی، آیا باید باز هم منتظر اختلاف نظر میان قیمت‌های بازار و دیدگاه دولتی‌ها بود؟ افزایش تورم، مهم‌ترين موضوعی است که کارشناسان غیر همسو با دولت همواره نسبت به آن احساس نگرانی می‌کنند و با نظر به این که هنوز تصویر دقیقی از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، نه تنها پیش روی مردم، بلکه پیش روی نمایندگان مجلس نیز وجود ندارد. با این تفاسیر، آیا آن روز هم باید اختلاف دیدگاه درخصوص گرانی را شاهد بود؟ کنترل قیمت در ماه رمضان می‌تواند میدان قابل امتحانی برای توانایی دولت در کنترل قیمت‌ها باشد. اگر امروز دولت‌مردان نتوانند در این میدان پیروز شوند، تردید فراوان است که در کنترل تورم در طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، پیروز شوند.»

متن کامل سرمقاله

پرداخت وام به تولیدکنندگان
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بدهی دولت به بخش خصوصی» در خصوص بدهی دولت به بخش خصوصی و سیاست‌های وام‌دهی است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌« یكی از خبرهایی كه در هفته‌های اخیر اعلام شد ولی حساسیتی را كه شایسته آن بود برنیانگیخت مساله بدهی چند هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به شركت‌های پیمانكار و مشاور طرف قرارداد با این وزارتخانه بود. ما پیرو مكتبی هستیم كه به پیروانش آموخته است عدم پرداخت دستمزد كارگر پس از انجام كار، از گناهان بزرگ و نابخشودنی می‌باشد و حتی باید دستمزد كارگر را پیش از خشك شدن عرق‌اش به او پرداخت.»

این سرمقاله افزوده: «از آن طرف، به نظر می‌رسد در حال حاضر، سياستی اتخاذ شده است كه با گسترش اعطای وام‌های خريد در ميان مردم، ميزان مصرف داخلی افزايش يابد. باز جای اين سوال مطرح می‌شود كه اگر قدرت وام‌دهی وجود دارد، چرا از اين قدرت براي تسويه بدهی طلبكاران استفاده نمی‌شود و اگر برای مثال خودروسازان به دليل توليدكننده بودن، حق انتفاع از اين نوع وام‌ها را دارند، پيمانكاران و مشاوران نيز توليد‌كننده هستند؛ منتهی، توليد‌كننده خدمات فنی مهندسی.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «آیا شكل‌گیری بخش خصوصی فعال و پویا در چنین وضعیتی امكان‌پذیر است؟ آیا این بخش می‌تواند با تولیدكنندگان بسیاری از كشورهای صنعتی كه به راحتی می‌توانند از نقدینگی ارزان بانك‌ها استفاده كنند، رقابت كند؟ بانك مركزی در این وضعیت چگونه می‌تواند از اقدامات تورم‌زای خود دفاع كند؟ در این وضعیت، رشد سالانه نقدینگی از ٩/٢٣ درصد در پایان سال ١٣٨٨ به ٩/٢٦ درصد تا پایان بهار امسال افزایش یافته است. اقدامی كه در نهایت افزایش تورم و به تبع آن، افزایش نرخ بهره را به دنبال خواهد داشت. این‌ها سوالاتی است كه پاسخ صحیح به آن‌ها می‌تواند ضامن پیشرفت اقتصادی و رفع فقر در كشور باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «آیا می‌توان مشایی را از احمدی‌نژاد جدا کرد؟»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نژادپرستی روند حكومتی در فرانسه»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «عراق، تصمیم جامع یا تصمیم قاطع»

Share/Save/Bookmark