رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹

حکم اعدام جعفر کاظمی به اجرای احکام رفت

نسیم غنوی، وکیل جعفر کاظمی،از متهمان رخدادهای پس از انتخابات می گوید که درخواست اعاده دادرسی حکم اعدام موکلش در دیوان عالی رد شده و حکم اعدام به اجرای احکام ارسال شده است.

این وکیل دادگستری به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که شعبه ۳۱ دیوان عالی درخواست اعاده دادرسی درباره پرونده موکلش را رد کرده‌است.

جعفر کاظمی، از متهمان وقایع انتخابات از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

خانم غنوی با بیان اینکه موکلش به «محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق» متهم شده، افزود: «در حال حاضر از نظر قانونی هیچ اقدامی برای نجات جان جعفر کاظمی میسر نیست.»


جعفر کاظمی

آقای کاظمی ۲۷ شهریور ماه سال گذشته در میدان هفت تیر تهران بازداشت شد. وی پس از ۷۴ روز بازداشت در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین به بند ۳۵۰ این زندان منتقل شده‌است.

نسیم غنوی می‌گوید که موکلش فقط در اجتماعات بعد از انتخابات حضور داشته واحتمالا شعارهایی هم داده‌است، اما بحث محاربه در مورد وی «اصلا مصداق ندارد.»

به گفته وی اغلب علمای شیعه کسی را که دست به سلاح ببرد «محارب» می‌دانند و در مورد جعفر کاظمی این‌گونه نبوده‌است.

این وکیل دادگستری با اظهار تاسف از اینکه دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی به دفاعیاتش توجه نکرده‌اند، گفت که موکلش در هیچکدام از بازجویی‌ها اتهامات وارده را نپذیرفته‌است.

وکیل جعفر کاظمی:«در حال حاضر از نظر قانونی هیچ اقدامی برای نجات جان جعفر کاظمی میسر نیست»

جعفر کاظمی لیتوگراف کتب درسی و جزوات دانشگاه امیر کبیر است. وی پیش از این نیز از سال ۱۳۶۰ تا اواخر سال ۱۳۶۹ زندانی بوده‌است.

رودابه اکبری، همسر جعفر کاظمی، در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل برای متوقف کردن حکم اعدام همسرش کمک خواسته‌است.

در یک سال گذشته دادگاه انقلاب شماری از متهمان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری را به اعدام محکوم کرده‌است.

آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی دو تن از این متهمان هستند که در بهمن ماه سال گذشته به دارآویخته شدند.

برخی دستگیرشدگان اعتراضات روز عاشورا در تهران نیز از جمله محکومان به اعدام هستند.

بنا به گزارش خانواده‌های برخی زندانیان سیاسی، تلفن‌های بند ۳۵۰ اوین در چند روز گذشته قطع شده‌است. پیش از این نیز در آستانه اعدام زندانیان سیاسی مسئولان زندان اقدام به قطع تلفن‌ها کرده بودند.

در ماه‎های گذشته چند زندانی سیاسی ایرانی کرد نیز در زندان اوین اعدام شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حکم اعدام آقای کاظمی بخاطر دیدار فرزندش بهروز کاظمی است که در کمپ اشرف مجاهدین خلق بسر می برد. جمهوری اسلامی از یک طرف خانواده های مقاوم هوادار مجاهدین را سرکوب می کند و از طرفی هم عده ای از عواملش را به اسم خانواده برای جنگ روانی و تبلیغاتی جلو این کمپ می فرستد تا بگوید خانواده های اینها هم با حکومت حاکم هستند. آقای علی صارمی هم بخاطر دیدار فرزندش در اشرف به اعدام محکوم شده مانند 6 نفر دیگر . آقای صارمی 24 سال از عمرش را در زندانهای شاه و استبداد مذهبی سپری نموده است. هدف حکومت از این فشارها برچیدن کمپ اشرف و مقابله با قیام سراسری ملت بزرگ ایران می باشد که خواستار آزادی و حاکمیت مردم هستند.

-- شراره ، Jul 29, 2010 در ساعت 12:50 PM

پیش از آنکه دیر بشود باید آقایان موسوی و کروبی اطلاعیه ایی بدهند و قاطعانه خواستار توقف این کار بشوند. صحبت تنها بر سر حقوق یک انسان نیست صحبت بر سر جنبشی است که رژیم می خواهد خاموشش کند. 

-- بدون نام ، Jul 29, 2010 در ساعت 12:50 PM

لعنت بر این نامردان دگم که مثل اب خوردن انسان میکشند . این جنبش خاموش نشدنی است. چه ذلت بار است حکومت ابلهان و شیادان بر فرهیختگان. سزای این کشتارها را پس خواهند داد. ما بیشماریم.

-- بدون نام ، Jul 31, 2010 در ساعت 12:50 PM

پرونده سياه سازمان مجاهدين مستمسكي شده كه اين حكومت به راحتي هواداران اين سازمان را بدون تامل از دم تيغ بگذرونه. براي اين هموطن نگرانم و تنها راه نجات اقاي كاظمي تظاهرات گسترده برون مرزي است.هر چه سريع تر!

-- علسي ، Jul 31, 2010 در ساعت 12:50 PM

عملكرد نابخردانه سازمان مجاهدين در اواخر جنگ مستمسكي شده كه اين حكومت به راحتي هواداران اين سازمان را بدون تامل از دم تيغ بگذرونه. براي اين هموطن نگرانم و تنها راه نجات اقاي كاظمي تظاهرات گسترده برون مرزي است.هر چه سريع تر!

-- علسي ، Jul 31, 2010 در ساعت 12:50 PM

جناب علسي،
لطفا جای ظالم و مظلوم را با هم عوض نکنید! بنابر استدلال شما افراد چپ هم که در سال ۶۷قتل عام شدند به علت عملکرد نابخردانه شان بود! و لابد آن دویست نفری هم که بعد از انتخابات کشته شدند یا آن انبوهی زن و مرد که مورد شکنجه قرار گرفتند و بهشان تجاوز شد واعدام فرزاد کمانگر و دیگران هم به علت عملکرد نابخردانه شان بود!! از نظر شما قیام به آزادی و تلاش برای برقراری حاکمیت ملت هم عملی نابخردانه است!

-- مینو ، Aug 2, 2010 در ساعت 12:50 PM