رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹

علی وکیلی‌راد به ایران بازگشت

علی وکیلی‌راد که به جرم قتل شاپور بختیار، ۱۹ سال زندانی بود، شامگاه سه‌شنبه پس از صدور حکم آزادی‌ و اخراجش از فرانسه، به ایران بازگشت.

وکیلی‌راد در سال ۱۹۹۴ از سوی دادگستری فرانسه به حبس ابد محکوم شده بود. وی پس از گذشت ۱۸ سال، بر اساس قوانین این کشور، خواستار آزادی مشروط شد که دادگاه این تقاضا را پذیرفت و حکم آزادی وی را صادر کرد.

شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر دوران پهلوی، سال ۱۹۹۱ در آپارتمان شخصی خود در پاریس به قتل رسید. در آن زمان سه نفر از جمله علی وکیلی‌راد از متهمان این پرونده بودند که دو نفر از آنها توانستند از فرانسه فرار کنند، اما وکیلی‌راد در اروپا دستگیر و به فرانسه تحویل داده شد.


وکیلی‌راد در تهران از سوی حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی و کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، مورد استقبال قرار گرفت.

حکم آزادی وکیلی‌راد دو روز پس از آزادی کلوتید ریس، شهروند فرانسوی که در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات دستگیر شده بود، صادر شد.

خانم ریس از سوی دادگاه بدوی به جرم «جاسوسی» به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود که دادگاه تجدید‌نظر این حکم را به پرداخت ۲۸۵ هزار دلار جریمه کاهش داد.

دو هفته پیش نیز دادگاهی در فرانسه حکم آزادی مجید کاکاوند که به اتهام «صادرات غیر قانونی قطعات الکترونیکی به ایران» در پاریس زندانی بود را صادر کرد.

کاکاوند پس از صدور حکم آزادی‌اش، بلافاصله به ایران بازگشت.

برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آزادی دو شهروند ایرانی و یک شهروند فرانسوی در هفته‌های اخیر، حاکی از توافق پشت پرده میان تهران و پاریس است.

این در حالی است که مقام‌های ایران هرگونه توافق در زمینه آزادی شهروندان خود را تکذیب کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دریغ از بختیار

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

قاتل تمام عیار.

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

مرگ بر تروریست.

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

بایدبه تمامی مستقبلین و خصوصا مادر علی وکیلی راد به خاطر زادن یک آدمکش تبریک گفت ولی عجبا که فتوا دهندگان علی وکیلی راد بر قتل مرحوم شاپور بختیار حضور نداشتند! ایکاش هاشمی رفسنجانی و خامنه ای هم یا برای دستبوسی و یا برای دستشان بوسیده شدن آنجا می آمدند. شرم بر حکومت آدمکشان، شرم بر کسانی که یک دخترک طفل معصوم بیست و دوساله را به گروگان گرفتند تا یک قاتل حرفه ای و آدمخوار با با او تاخت بزنند. و هم ننگ بر کشور فرانسه به چنین لجنی دامن تر کرد!
مرگ بر مکتبی و مرامی و مذهبی که چنین آدمکشانی را می پرورد!
مرگ!
زنده باد انقلاب سبز ایران

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

هر دو طرف معامله می دانستند چه کسانی را در زندان و گروگان خود دارند هر دو این شخصیت برای هر دو کشور بسیار مهم بوده اند که ارزش تبادل طرفین را داشته است.
قاتل شاهپور بختیار به همان اندازه برای ج اسلامی مهم بوده که خانم کلوتید ریس برای فرانسه مهم بوده است چیزی فراتر از نجات جان یک ادم معمولی می توان گغت به هر حال معامله ی پایاپای باارزشی که هر دو کشور ریسک انجام آن را به جان خریدند و گرنه اگر بنده در ایران یا در فرانسه گروگان گرفته می شدم یا زندانی می شدم حتی بنده را با یک نخود بی ارزش مبادله نمی کردند چون نه جاسوسی برای فرانسه می کردم و نه جاسوسی توام با قتل برای ج اسلامی .

-- جمشید ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

در عکس مشاهده میکنیم حتی مادر او هم نمیخواهد شناخته بشه چرا که نگران ابروی خود است !؟!

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

همین حمایت جمهوری اسلامی از او سندی محکم است برای اینکه ثابت کند او از مزدوران ج.ا. است و قاتل بختیار. وگرنه کدام شهروند عادی ایرانی است که چه در داخل و چه خارج ایران دولت ایران از او حمایت کند و برای آزادی اش یا هر کمکی خیلی کوچکتر از این ها گامی بردارد.

-- شهرزاد ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

حتما ریس هم یه ریگی به کفشش بوده!

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

فرانسوی ها خوب به یک قاتل رسیده اند، شکمش را نگاه کنید! اگر همین آقا را زندانبان کنند به دختر و پسر تجاوز خواهد کرد. ولی دم فرانسوی ها گرم که اگر ...هستند و اینچنین دروغ می بافند که یک روز می گویند ما قاتل را با یک دانشجو کلودین راییس عوض نمی کنیم و سارکوزی می گوید نه و بعد هم زیرش می زند. شاید سارکوزی هم احمدی نژاد فرانسویهاست!!

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

به هر حال حکومت قاتلا و دزدا و متجاوزاست دیگه، ایشون هم روی همشون، همشونو با هم سرنگون می کنیم!

-- مونا ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

گل اومد !
بهار اومد !
کمبوزه با خیار اومد !

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

به زودی در یک دادگاه به وضعیت تمام این جانیان رسیدگی خواهد شد.

-- eX ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

تهران که ادعا میکرد نقشی در ترور بختیار نداشته که؟

-- زهرا ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

خاک بر سر دولت فرانسه و همچنین ننگ بر این دولت وقیح که دولتمردانش را به استقبال قاتلین و جنایتکاران میفرستد و تاج گل بر گردنشان مینهد و گلهای این مملکت را به اسم قاتل اعدام میکند.

-- لیلی ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

برتعداد قاتلان در ایران اضافه شد. تبریک بر خامنه ای و دار و دسته اش.

-- مرام قشقایی ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

بیاید لحظه ای از شعار دادن پوچ دست برداریم . به دنیای واقعی نگاه کنیم ایران ۳ انتخاب پیش رو دارد کره شمالی -پاکستان-ترکیه
چرا ما ایرانیها تنها ملتی در دنیا هستیم که به جای درک مسائل سیاسی و چگونگی کارکرد راهبرد های سیاسی در دنیای امروز دائم مثل بچه ننر لوس قر میزنیم و شکایات میکنیم که داور به نفع گرفت ! حق ما را خوردند ! همش بازیه ! و ....
هیچ وقت مسولیت و اشتباهات و توقعات بی جای خودمان را عامل اصلی نمیدانیم .
مثلا از صبح تا شب به امپریالیسم امریکا و غرب و سارکوزی و ... فحش میدهیم اما توقع داریم آنها که در مقابل مملکت و مردم کشور خودشان مسوولند مثلا فداکاری کنند و منافع خودشان را قربانی کنند برای ما که عرضه نداریم حتا یک ریس جمهور معتدل تر انتخاب کنیم . برای ما که مصدق و بازرگان و بنی صدر را رها کردیم دنبال ۴ تا کمونیست عامل روسیه مبارزات ضد امپریالیستی راه انداختیم . برای ما که شاه مدرن را برداشتیم و یک رژیم مذهبی جایش گذاشتیم . برای ما که سفارت یک کشور غربی را با تحریک توده ایها اشغال و کارمندان ان را گروگان گرفتیم . برای ما که خاتمی را کوبیدیم و رفسنجانی را دزد نامیدیم تا احمدی بیاید . برای ما که طرفدار دموکراسی و غرب هم که شدیم رهبر جنبش را همان موسوی ضد غرب قرار دادیم . برای ما که نمیگذاریم حتا این احمدی با امریکا معامله کند .
برای ما که حاضر نیستیم هیچ اعتصا بی بکنیم یا اقدامی برای تغییر نظام و انتظار داریم دولت فرانسه ۵۰ سال دیگر صبر کند تا شاید ما انقلاب کنیم و آنها یک پیرزن به جای دختر جوان از ما تحویل بگیرند اگر زنده مانده باشد .
بیاید لحظه ای از شعار دادن پوچ دست برداریم . به دنیای واقعی نگاه کنیم
ایران ۳ انتخاب پیش رو دارد
۱) کره شمالی
۲)پاکستان
۳)ترکیه
اگر دنبال کمونیست ها برویم با توجه به وضیت کنونی حاکم بر جهان و منطقه به مدل کره شمالی میرسیم
اگر دنبال احمدی نژاد و سپاه برویم با توجه به همان مسائل به پاکستان ضیا الحق میرسیم
اگر دنبال لیبرال ها و ملی مذهبی ها برویم به ترکیه میرسیم
بقیه اش همش خواب و خیال است . مارکسیست های روسی که در همه جا نفوذ کرده و علیه غرب و لیبرالیسم شدیدا فعال هستند نمیگذارند ایران از مدار روسیه خارج شود و دوباره به مدار امریکا بر گردد
اینها حتا به ویتنام و چین و روسیه هم که با غرب رابطه نزدیک دارند راضی نمیشوند . پس فرانسه و امریکا و ... هم انقدر شعور سیاسی دارند که علاف ملتی مردد و ساده لوح و پر توقع که دائم یک اشتباه را تکرار میکند نشوند . بعد از ۳۱ سال ما دایم همان شعار های اول انقلاب را تکرار و شبیه سازی میکنیم . خنده دار نیست ؟

-- shoari ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

جانیان آزاد و آزادگان در بند.... دریغ و درد .... افسوس ... از جان عزیز دکتر بختیار که شهید راه آزادی شد ...

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

ایشان در "المپیاد چاقوکشی" مقام اول را کسب کردند و برای همین مقامات با دسته گل به استقبال ایشان رفتند.

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

"ورود جنایتکاران" در مقابل "خروج نخبگان علمی"

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

حلقه دار بر گردن آزادیخواهان !
حلقه گل بر گردن قاتلان !
مملکته داریم ؟

-- مملکته داریم ؟ ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

جمهوری اسلامي در کشورهای فقير که حتی نميتوانند يک جنايتکاررا دو روز زندان نان دهندغوغا ميکند مانند هند، پاکستان يا اندونزي. در سال 1981شروع کردند به کشتن مخالفين من شنيدم دانشجوئی را کشته بودند و قاتلش وقتی به ايران برگشت با حلقه گل ازش استقبال کردند! حالا باور ميکنم. اين اولين بار نيست ! من ميخواهم بپرسم آيا رضايت خانواده بختيار طبق قانون اسلام را جلب کردند؟ از پسران بختيار پرسيدند رضايت ميدهند؟قرآن را زماني رو کار مياورند تا جنايتهای خويش را توجيح کنند! گهگاهی از اين قاتلان به خارج ميفرستند

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

به نظر من باید بعضی حرفای این جمهوری اسلامی رو باور کرد . گفت این خانم رایس جاسوس بوده راست میگه که تونسته با یکی مثل این آقا عوضش کنه .در مورد اون سه تا آمریکایی هم راست میگه که جاسوس هستن . حالا ببینیم او نا رو با کی متونه طاق بزنه .

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

Afsos ke ma Iranian dar oje hayajan va ta poste ostekhan Enghelabi dar an 32 roozi ke Bakhtiar koshid be ma Iranian befahamanad ke gereftare dikatori amame va naeil nashawim,afsos ke shah in marde mihanparast ra dir baraye nejat khod award.beharhal hame ma che as chap va che as rast va che meli va ghyro be in radmard posht kardim.natijeash in shod ke in hokomate akhondy ghatel parwaresh dehad va na tanha iranian ra dar dakhel be anwae va aghsame mokhtalef edam,shkenje va tajasavoz be ghatl beresand va ghatelani manand in jenayatkar ra be paris beferetad ke in mihanparast ra bekoshand.hal as khod beporsim :AS MAST KE BAR MAST.Saeid Alman

-- بدون نام ، May 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

آقا یا خانم شعاری،
ایران عزیز یک تفاوت اساسی دارد "نفت"

تا این ثروت مرگبار را داریم و هیچ آدم وطن پرستی مانند بختیار یا رضا شاه در این سرزمین حکومت نمیکند همین بساط است

-- علی ، May 20, 2010 در ساعت 01:00 PM

بی گمان نشان دادن این کار در رسانه ها موجب خواهد شد تا مردم به ماهیت حضرات پی ببرند و اگر شکی هم بوده کا ملن بر طرف شده است. ولی حضرات بدانند کسی که انسانی دیگر را بکشد چهره زشتی در بین مردم ایران دارد. گرچه مرام ایرانی پروانه نمی دهد که مانند هواخواهان حکومت اسلامی ایران رفتار کرده و گرنه مردم هم می توانستند این حیوان درنده را به سزای اعمالش برسانند. ولی بر این آگاهیم که اگر محاکمه ای خواست صورت بگیرد همه حضرات باید جوابگو باشند نه این

-- مسعود از پارس ، May 20, 2010 در ساعت 01:00 PM

خود فرانسوی ها میگن ریس برای سازمان امنیت فرانسه کار می کرده، شما میگید نه؟!

-- بدون نام ، May 20, 2010 در ساعت 01:00 PM

به "shoari" عزیز:


اولاً که بعد از عمری یک بررسی خوب و کم اندازه اما ساده و روان و درست و پر نکته در باره ایران خواندم که حتی در همین صفحات کامنت گزاری رادیو زمانه هم کمیاب است.


درود مرا بپذیر ای دوست ناشناس!


سپس گفته اید: «بعد از ۳۱ سال ما دایم همان شعار های اول انقلاب را تکرار و شبیه سازی میکنیم . خنده دار نیست ؟»


چرا، اما برای من بیشتر گریه دار است!


(البته می پذیرم که این اشکال من است ...)


در عین حال شاید بد نباشد در تأیید و ادامه و تکمیل سخنان شما این را بیفزایم:


بخشی از همان سیاست جهانی که آمریکا در یک سرش و شوروی سابق در سر دیگرش قرار دارند سناریوهایی همانند ایران را نیز لازم دارند و به هر قیمتی شده به نمایش می گزارند و آن نمایش مسخره را ادامه نیز می دهند!


اما باز هم می پذیرم اگر ملتی واقعاً "ملت" باشد، بهترین سناریست ها و نا به کار ترین توطئه گران و قوی ترین ارتشهای دنیا نیز نخواهند توانست کوچک ترین بلایی بر سرش بیاورند!

-- بی نام ، May 21, 2010 در ساعت 01:00 PM

بدبخت قاتل ادمکش در اینده مردم ایران انتقام خون دکتر بختیار قهرمان از تو خواهند گرفت انموقع دیر نیست که ببینیم بجای دست گل در گردنت طناب باشد..... بعد می فهمی در فرانسه جای گرم و نرمی داشتی..... پرویز از هلند

-- Parviz ، May 21, 2010 در ساعت 01:00 PM