رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ فروردین ۱۳۸۹

مکارم: در انتخابات عراق تقلب شده است

آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم گفت که در انتخابات پارلمانی عراق «به طور قطع يقين، تقلب و تخلف» شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای مکارم شیرازی امروز چهارشنبه، در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: «چون نتايج انتخابات عراق، خواست آمريكا را برآورده ساخته، كسی نبايد آن را مخدوش بداند.»


آیت‌الله مکارم شیرازی

در انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی توانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کند.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق با اعلام اینکه در جریان انتخابات «تقلب» صورت گرفته است، خواستار بازشماری آرا بود که این درخواست با مخالفت کمیسیون انتخابات عراق مواجه شد.

آقای مکارم‌شیرازی در واکنش به مخالفت این کمیسیون با درخواست شمارش آرا، اظهار داشت: «چون پيروزی سكولارها در عراق با منافع غرب سازگارتر است، آن ‌را به عنوان انتخاباتی سالم و صحيح تلقی می‌كنند.»

این مرجع تقلید افزود از آنجا که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، برای آمریکا و غرب «سودی» نداشته است، آن را «مخدوش» می‌دانند.

این مرجع تقلید افزود از آنجا که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، برای آمریکا و غرب «سودی» نداشته است، آن را «مخدوش» می‌دانند

آقای مکارم شیرازی از جمله مراجع تقلیدی است که در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، سکوت اختیار کرد.

در رویداد‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران که با اعتراض‌های گسترده‌ای همراه بود، برخی از مراجع تقلید نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای حاضر نشدند اظهارنظری کنند.

این مراجع تقلید که برخی از آنها از ارسال پیام تبریک به احمدی‌نژاد خودداری کرده بودند، پس از گسترش اعتراض‌ها و خواسته آقای خامنه‌ای مبنی بر شکسته شدن سکوت خواص، در اعتراض به رویداد‌های پس از انتخابات اظهارنظر کردند.

اظهارات آقای مکارم‌شیرازی در مورد انتخابات پارلمانی عراق، یک روز پس از آن‌که ایاد علاوی، ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد، ایراد می‌شود.

پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، یحیی‌ رحیم‌صفوی، مشاور آقای خامنه‌ای اظهار امیدواری کرده بود که شیعیان نزدیک به جمهوری اسلامی بتوانند در این انتخابات پیروز شوند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
علاوی: ایران در عراق دخالت می‌کند

نظرهای خوانندگان

آیت‌الله مکارم شیراز بفرمایید که وظیفه مردم ایران در قبال همچین کسانی که در انتخابات پارلمانی عراق تقلب و تخلف کرده اند چیست؟
می فرمایید باید تحریم کنند عراق را؟ پس بگید برق مفتکی نفروشید به آنوریها !!!
هر چه شما می فرمایید بفرمایید تا ببینیم که این کار دخالت در اوضاع عراق هم محسوب می شود این علاوی حق نداشته حرفی بزنه می بایست صبر می کرد تا امروز که حضرتعالی نطق بفرمایید و بعد بگوید!
هر چی شما اکنون از این حرفها بزنید بیشتر برای آگاهی مردم کمک کردید. در ایران هم که انتخابات از نوع خاص همیشه برگزار می شود و کشورهای دیگر هم اینجوری نتوانستند نظر دهند که شما دارید می فرمایید. به نظر شما از سوی الله واقعن نشانه هستید که جلو دوربین ظاهر شدید و حرفهایی می زنید که هیچ مسلمونی در لبنان و سوریه و پاکستان و کشورهای همسایه دیگر نمی زند! شما حضرات اگر یک 200 سال پیش آمده بودید تو کشور ایران بزرگترین خدمت به جامعه بشریت می کردید و این همه بمب منفجر نمی شد چون هنوز تکنولوزی نیامده بود و هیچ کس درصدد درست کردن این خانه خراب کن ها نمی بود. حالا که دیر شد حبف شد.
ولی باز هم مردم راضی هستند چون حضرتعالی و حضرات دیگر تو این مدت دارید خیلی خوب از اسلام ناب پرده اش را بر می دارید و خوب جوهر خودتون را نشان می دهید.

-- م ازپارس ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

دستشون درد نكنه، در مورد انتخابات خودمون لال بودند حالا زبون باز كردند. اگه يكي از علماي عراق در مورد انتخابات ايران صحبتي ميكرد آقايان چه جوري خودشونو جر ميدادند

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

آقا توی انتخابات ایران هم تقلب شده بود لال بودی اون موقع
یا مزدت قطع میشد ...خائن

-- ali ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

کجا بود این «مرجع تقلید»؟؟؟؟ وقتی که معترضی به نتیجه انتخابات خودمان در گوشه خیابانی در خون خود «می غلطید»!!!!!!!!!!
مرجع «تقلید» یعنی آنکه از «مرید» خود سازد «میمونی» و ابراز نظر کند بدون هیچ شک و هیچ «تردید»!!!!!!!
ایول ای مکارم !!!!!!!!
حقا که او هم همرنگ رهبر «معظم» گردید و از یاد برد که تا لب گور فاصله ای باقی نمانده «بی تردید»!!!!!!!

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

مدرک و دلیل؟؟؟
یعنی چون مالک نوری که پرورش یافته حوضچه خوذمان است انتخابات را نبرده پس انتخابات عراق تقلبی است!!!!
وای از آن روزی که پرده ها کنار رقته و نقش نظام و بخصوص نقش حوضچه های علمیه قم در اشغال عراق توسط آمریکا و انگلیس بر ملا شود.

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

«مرجع تقلید» !!!! هاهاها

-- سعید ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

... خجالت بکش، ما بزودی ترا خلع تقلید و خلع فقه خواهیمت کرد.

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

akhe ... to az too ghaaret chetori fahmidi ke oonja taghalob shode? oonvaght too Iran-e khodemoon ke ontori taghalob shod to chera laal neshasti molla joon? boro too gharet beze baad biyaad

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

این مرد تمام اعتبارخود را از دست داد ...... دروغ گویی وپشتیبانی از ظالم گناه کبیره است..... اصلا میدونین این جورافراد مقدسات مارا فاسدکرده اند کاری که شیطان خواهان آن است......

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

...توتو ايران از كجا تقلب را درعراق ديدي ولي تقلب و دروغ بزرگ را در ايران نديدي ؟
...

-- جام جم ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

باز این ... حرف زد

-- نیچه ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

بابا اینا دیگه کی هستن!!! من که واقعا کم اوردم

-- آرش ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

خدايا به فريادم می رسی بالاخره يا خفه كنم خودم رو...!

-- ll0ne ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

این آیت الله مکار شیرازی با چه پررویی عظیمی وارد خزینه شده و حالا تازه شیپور بدست هم هست. بزرگترین تقلب انتخاباتی در ایران را ندیده، اما ناکامی نسبی تقلب اذنابش در عراق او را بشدت عصبی کرده تا جایی که هذیان می گوید.

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

...omidvaram rozi berese ke mohakeme in ghatelha ro bebinim, amen

-- unique ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

مردم داغدیده عراق در این انتخابات به حکومت اسلامی ایران ٠نه٠ گفتند وتودهنی به استبداد دینی زدند حالا ایشون یک جاشون درد گرفته.
اگر شما برای انتخابات ارزش قایل بودید در انتخابات ایران تقلب نمیکردید.
درود بر اکثریت اگاه عراق.
بعد ما فکر میکنم اذ عربها جلوییم که اختیارمان را دادیم دست یک مشت رمال.
بزودی عراق هم مثل ترکیه از ما با سرعت پیشی میگیرد. بعد میگن امریکا بده درد شون بخوره تو سر شما دروغگوها.

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

ای سنگ پای قزوین
ایا میدونی خجالت / شرم / وقاحت / دروغ
یعنی چی؟
نه اگر میدونستی که اخوند نمیشدی

-- Nam ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

این کشف بزرگ حضرت ابولمکارم را به محظر اقا امام زمان تبریک میگویم؟؟؟الحق که شرم وحیا هم خوب چیزی بود

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

باز این مکارم حرف زد؟

-- نایروبی ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

این حرف مکارم نیست حرف خود خامنه ی است چقدر سرمایه گذاری کرد که صحنه عراق را به سود بخش ولی‌ فقیه در عراق بچرخاند خدا میداند ولی‌ آرزوهاش با ورود و پیروزی نیروهای ملی‌ و سوکولار بر با د رفته به لحاظ سیاسی موتور جدیدی در منطقه روشن شده که تاثیر خاصی‌ در ادامه قیام و خیزش مردم ایران برای آزادی خواهد داشت.در یک کلام حرفهای این آخوند نشان میده به خال خورده.مبارک باشد

-- hadi az kermanshah ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

This criminal makaram like his brother ali khamenie are from same criminal mullahs when there was cheating in Iran election they said go head tourcher and shoot people on street because they ask where is my vote, now look at him his criticizing about election in Iraq, I am very happy that Iraqi government is a democratic not a criminal Islamic government like in Iran.....

-- Mehdi ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

آقا مکارم شما که درقم نشسته اید متوجه تقلب انتخابات درسرتاسرایران ازجمله قم نشدید یا به روی مبارک نیاوردید. حال که انتخابات عراق را خود حکومت برسرکارانجام میدهد چگونه است که غلاغه به شما خبرآورد که تقلب شده؟ نکنه غلاغه به شما قبلا خبرداده بود که مردم عراق به هرکه رای دهند، ازصندوق انتخابات مالکی بیرون خواهد آمد وچون اینگونه نشد جیغ شما بلندشده است؟

-- احمدمعانی چین ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

چه نادان بودم وقتی در ابتدای نوجوانی این دروغگو را بعنوان مرجع تقلید انتخاب کرده بودم!

-- ali ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

عافیت باشد حضرت ایت اله کمی آب به روی مبارک بزنید تا چرتشما بپرد واین خواب ناز بهاری شما را بیدار کند که اینهمه بر سر مسلمین وطن رفت اینهمه زدند وگرفتند وبردند وکشتند وهنوز نیز چنین است تنها دیگر خضرت امام زمان ظهور نفرموده اند تا طایفه جور او را هم به جرم کودتای نرم وآمریکایی وانگلیسی وصهیونیستی بگیرند وبه بازجویی بکشند واعتراف ازش بگیرند ور رسانه میلی نمایش دهند آخرینش مطربی بقول شمایان اما هنرمند بقول مردم بنام ساسی مانکن بود که متبرک شد اما بخاطر اینکه بزرگش نکنند رهایش نمودند .شما چگونه فقسهی هستی که اینهمه بر مردم میرود ونمیبینی ونمیشنوی اما در عراقی که بدون کوچکترین تقلبی با حضور ونظارت صادقترین مردم یعنی غربیها انجام گرفت صدایتان در آمد آقای سیستانی از بسیاری از شما معتبر تر است اگر چنین بود ایشان میفرمودند غربیها صادقند ومومن ودرستکارند زیرا هر چه بگویند همان میکنند وبه حرمت وشرافت انسانها ارزش مینهند فرق نمیکند شما باشید یا یک پا برهنه افریقایی.این نشانگر عدم تعهد شما نسبت به مردمی است که سهم های آنانرا به خدمتتان میاورند واین غیر از آنی است که حکومت تحویلتان میدهد که آنهم از آن همین ملت تو سری خور چندین ماه قبل تا کنون است اینهمه مردم ظلم را چشی دند شما تنها حرفهایی زدید که نه زر وزور مداران را بد آید نه گرهی از ملت تو سری خور بگشاید در ایران با تقلب مهندسی شده کاری را که میخواستند اقایا کردند شما وقتی کوهی به عظمت دماوند بخوانید تقلب ایران را ندیدید چگونه شد که از راهی چنین طولانی یک بیل برجسته از خاک را کوه نشان میدهید اسلام هم باید به فکر رهبران دینی غیر از شمایان دو رو دو رنگ ومنفعت جو باشد واگرنه شمایان کارش را به نابسامانی خواهید کشید ملت میبیند میداند که شما چند مرده حل

-- انقلابی سابق ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

به نظر من ایشان مفسد فی‌الارض است و باید انواع شکنجه های اسلامی در حقش اجرا شود........

-- بدون نام ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

Mekaram all you have to issue a decree, this way you Immam Mhadie will come with his white horse who will change the voting for you. Sorry Makaram we got sick and tire of your nonsense.Back off with all money that you have saved from stealling from people and stick with your Koran!!! and leave us.

-- rahim ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

...beto che dar entekhabatr iraq tagaloon shode... be taghalobe khodeton dar iran lal shodi chera bekhatere mahi 5 miyon toman az darte jinayatkari bename khamanei sharafo namoso dineto be pol forokhti ....

-- behrad ، Mar 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

کرم کارم مکارٍم
از تقلب بیزارم
توی حوض علمیه
هی خودمو میخوارم!!

-- کرم کارامل ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

در انتخابات ایران چی ؟

-- رای ما کو ؟ ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

سلطان شکر باید هم اینچنین شیرین زبانی کند!

-- صادق ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

in roobah e makkar Shirazi sharm nemikond,

-- بدون نام ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

به راستی که "بدون شرح" !!

-- Tehrani ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

kheyli ro dari barai entekhabate iran lal bodi ? are?

-- بدون نام ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

لابد بازهم مشکلی برای بیزینس اقا زادشون پیش اومده و با این حرفا حتما یه امتیاز میگیرند و مشکل حل میشه

-- بدون نام ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

بعد از حقوق بشر اسلامی چشم ما به جمال بی مثال پر روئی...این بار توسط مرچع دولتی روشن شد؛وبی اختیار به یاد منجم گلستان سعدی افتادم که کنار همسر خود نمی دانست کیست ودر کهکشان ها به دنبال ستاره ها می گشت...من فقط یک سوال از این آقا دارم ؟ بر اساس کدام مدارک در مورد انتخابات کشوری دیگر اظهارنظر می کند؟این آقا فکر کرده همه جا شورای نگهبان دارد؟

-- اردوان ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

نمیدانم چرا امریکا این همه ضرر کرد و کشته داد تا نوری ملکی را به قدرت برساند او که دست نشانده ایران بود. مکار نبود روباه اگر دروغ نگوید.

-- lili ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

واقعا که وقیحید! اگر وقیح نبودید که آخوند نمی شدید! خوشحالم که اسلام این مفت خورها به قدرت رسید تا همه متوجه بشن که در اندیشه این فسیل‌ ها، مثل حکومت های استالینی هدف وسیله رو توجیه میکنه! برای حفظ بیضه اسلام میشه هر جنایتی کرد، هر دروغ و مزخرفی گفت و به خدا نسبت داد و عاقلان و عالمانی که سعی در ساختن دنیای بهتری دارند تکفیر و اعدام کرد.

-- شهرام ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

پیروزی علاوی بدجوری باعث سوزش شده ...

-- بدون نام ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

بابا درست میگن دیگه! خودشون و مزدوراشون تا جایی که میتونستن در انتخابات عراق تقلب کردند ولی چون اونجا حکومت اسلام ناب محمدی و شورای نگهبان و بسیجی و مزدور نیست باز طرف مقابل برنده شد!

-- محمد ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

مکارم بیشتر شبیه همان ضرب مثل قدیمی خود ما ایرانیان می باشد که میگه : کور خانه نشین از بغداد خبر دارد .
و من این را آخر این مثل ایرانی اضافه می کنم که این کور از بغداد خبر دارد ولی از دیوار ترک خورده خانه خود خبر ندارد

-- اهورا ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

فکر کنم بازار شکر یه مقدار دچار نوسان شده و این عبداشکر خان دوباره یه شکری خورده تا انشائاله قیمت بالا رود وای به حال ما ایرانیانی که چشم به دهان اینچنین موجوداتی دوخته ایم

-- علیرضا ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

...توتو ايران از كجا تقلب را درعراق ديدي ولي تقلب و دروغ بزرگ را در ايران نديدي ؟
...
-- جام جم ، Mar 31, 2010

- - - - - - - - - - - - -

جام جم جان

لابد اون موقع تو عراق مشغول تهیه مقدمات برای تقلب در انتخابات اون جا به نفع جمهوری اسلامی بوده!؟ :)

منتهی، خودمونیم، جداً کامنت گزاران عزیز فکر میکنن این بابا و امثال این بابا از ته دلشون حرف میزنن؟ یعنی هنوز ملت ایران بعد از سی سال متوجه این بازی های لفظی و جنگ روانی حساب شده نشدن که از طرف منابع اسرائیلی و آمریکایی هدایت میشه؟

بابا ایول!

هدف همینه که با این حرفها کفر مردمو در بیارن و گرنه این افراد خیلی باهوش تر از این حرفهان! اینا یه مشت هنرپیشه حرفه ای هستن که حتی در ایرانی خالص بودنشون هم باید شک کرد دوستان عزیز، حتی اون امام جمعه ارومیه حسنی که ظاهراً خیلی خوب ادای خنگ ها رو در میاره ...

-- جاهل ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

ایشان کاسب هستند و چغندر فروش! به کسب و کارشان برسند بهتر است.
جدا آدم از انسان بودن خود شرم می کند با دیدن این جماعت زر و زور و تزویر!!

-- سیامک ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

حقاکه اینها حیا و شرم ندارند...مرغ همسایه غاز!

-- علی ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

DAME HAMATOON GARM BA IN NAZARATE JALEB
DAR ZEMN MAN BA SHAHRAM MOVAFEGHAM

-- بدون نام ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

درود بر حضرت آيت الله شكر فروش
اي عرب!
حق داري براي كشور خودت نگران باشي و اعتراض كني.
پس چرا در برابر كشتار ملت ما سكوت كردي؟

-- يك ايراني ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

اینکه رضایت و نارضایتی آمریکا شده است معیار تشخیص حق و باطل، باید تبریک گفت به نمایندگان امام زمان و آیات الله که کسی برایشان تره خشک هم خورد نمی کند.

-- علی ، Apr 1, 2010 در ساعت 02:00 PM

حاج آقا اجازه می فرمایید انتخابات را باطل کرده و دوباره برگزار کنیم ؟
شما و دوستانتان در دولت اگر می توانید یک انتخابات در کشوری که یک ثانیه جرات بیرون رفتن بدون محافظ را ندارید برگزار کنید آنهم بدون تخلف بفرمایید اجرا کنید خرج تامین امنیتش رو هم بپردازید

-- عباس ، Apr 2, 2010 در ساعت 02:00 PM