رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸

خامنه‌ای: چهارشنبه سوری فساد زیادی دارد

آیت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به سئوالی درباره مراسم چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری)، گفت که این مراسم، «مبنای شرعی» ندارد و «مستلزم ضرر و فساد زیادى» است.

این اظهارنظر فقهی آقای خامنه‌ای، امروز یکشنبه در پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر شده است.


رهبر جمهوری اسلامی افزوده که باید از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری «اجتناب» شود.

«چهارشنبه ‌سوری» نام جشنی است که ایرانیان از ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون، آن را برگزار می‌کنند.

گروهی از مراجع تقلید این مراسم را «خرافی» دانسته و خواستار برچیده شدن آن در ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید نیز مراسم چهارشنبه آخر سال را نوعی «خرافه و اعمال آن را خلاف شرع و عقل» دانسته است.

بنابر اعلام آقای سبحانی «مراسم آخرین چهارشنبه سال، به نحوی که در ایران رسم شده، جهل است و ضررهای آن برای همه مشهود است.»

رهبر جمهوری اسلامی در این این اظهارنظر فقهی افزوده که باید از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری «اجتناب» شود

هاشم حسینی بوشهری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم گفته که برنامه چهارشنبه آخر سال، «هیچ مبنای عقلی و دینی» ندارد.

مخالفان دولت اعلام کرده‌اند که با برگزاری این مراسم، باردیگر اعتراض خود به نتیجه انتخابات و وقایع پس از آن را نشان خواهند داد.

این مراسم سه‌شنبه هفته جاری در ایران و بسیاری از کشور‌هایی که ایرانیان در آنجا زندگی می‌کنند، برگزار خواهد شد.

پلیس ایران هشدار داده که افراد دستگیر شده در این مراسم، تا پایان تعطیلات نوروزی در زندان به سر خواهند برد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آتش است این بانگ نای و نیست باد
هرکس این آتش ندارد، نیست باد

-- بدون نام ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

آیا از روی اتش پریدن جهل است و خرافات ولی طواف کعبه نه؟
آیا سنگ پرتاب کردن به شیطان واهی در مراسم حج هم جهل یا خرافه است؟

اگر عکسهای ارسالی هابل را ببینیم و دریابیم که عالم چقدر بزرگ است بطوری که نور بعضی از ستارگان چندین میلیون سال نوری در راه بودهاند تا به ما برسند و باور کنیم که خدا اینقدر بزرگ است و قدرتمند که همه اینها را ساخته. حالا منی که در مقابل این عزمت ذره ای بیش نیستم بخواهم برای رضای وی گوسفند زبان بسته ای را قربانی کنم/ چه نامی میتوان بر ان نهاد. اعتقاد ؟ یا جهل؟ خرافه؟
ما این کارها را برای رضای دل خود انجام میدهم یا رضای خدا؟ کدامین اعتقاد است و کدامین جهل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...........

-- صبا ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

دو زاری ها شون نمی افته دیگه چی کار کنیم. عقل که نیست جان در عذابه! کی حالا فکر کرده که اگه از روی آتیش بپره زردی هاش نابود میشه و همه چی درست میشه؟ حاج آقا برو یک کم کتاب بخون بلکم سواتتت زیاد بشه راجع
به سنت های مردم ایطوری نگی! اصلا کی از تو نظر خواست ؟

-- ستاره ت ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

این میخ، از آخرین میخها یی است که آقای خامنه ای به تابوت پوسیده و موریانه خورده حکومت اسلامی می زند!

-- آرش ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

آقای خامنه ای به قول مشهدی ها همه می خورن نون و پنیر تو برو یه گوشه بمیر!

-- بدون نام ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

بنا براین پس لازم است که نام این مراسم را به ««چهارشنبه معظم»» عوض نموده و یکبار برای همیشه آنرا همراه با مراسم دیگر مانند عزاداریها و سو گواریها و تولدها و غیره و غیره دیگر که صحفه های سفید تقویم روز های نورانی خداوند را سیاه کرده اند و همه و همه وهمه فاقد مبنای «دینی و شرعی و عقلی» بوده و ساخته و دست پرورده آخوندهای فاسد دیگر هستند پاک پاک پاک شود!!!!!!!!!!!!!! طیب اله انفااسکم!!!!!!!

-- بدون نام ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

از کی تا حالا چهار شنبه سوری با این حرفها سازگار باشد؟
فرض چهارشنبه سوری را شما فساد نامیدی همانطور که حضرت مطهری نوروز را با زشتی و.... همراه کرد آیا این گونه شد!؟
روزهای دیگر ی هم هست که به جز چهارشنبه سوری و آیا آنوقت درب گوشهای حضرات بسته خواهد ماند؟
حضرت زودتر به مردم بپیوند فردا دیر است!

-- م. از پارس ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

اگر چهارشنبه سوری، خرافات و باعث ضرر و زیان است پس ولایت فقیه که زاده وهم و خیالات برخی افراد سودجوست را چه تعبیری می توان کرد!؟
هیچ چیزی در جهان مبنای شرعی ندارد از جمله ولایت فقیه که ساخته و پرداخته افراد شارلاتانی است که خود را روحانی و نماینده خدا می دانند. دین و مذهب اساسا ساخته دست بشر بوده و هست.

-- فرزاد ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

این یک جشن به جا مانده از نیاکان ما است و جزو میراث فرهنگی ما محسوب میشود. یک تفریح تاریخی است و نه ربطی به دین دارد و نه کسی انتظار معجزه دارد. فقط نشاطی که از این جشن و سرور به انسانها دست میدهد در روحیه آنان تاثیر مثبت گذاشته و چه بسا این امر سبب انبساط روحی و جسمی فرد میشود.
از آقایون با اون عمامه که معلوم نیست چرا با خود این چند کیلو پارچه را روی سر اینور اونور میبرند باید پرسید چه چیز شما خرافی نیست که به چهار شنبه سوری گیر داده ید؟
چاه امام زمانتان؟
صدها هزار امامزادتان؟
برابری بیضه سمت چپ مرد با جان یک زن در آیین تان؟

-- sina ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

چادر(حجاب برتر)از زرتشتیان گرفته شده است.

-- اکبر ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

و.لی سینه زنی زنجیر زنی قمه زنی با عقل و منطق است خونی که از قمه زنی از بدن خارج میشود از نظره عملی دکترهای شیعه اسلامی ثابت کردن برای انسان بسیار خو ب است و.اقعن ننگ به شماها که هر چیزی که به نفع خودتان است خوب است و بقیه مبنای شرعی ندارد و مستلزم ضرر و فساد زیادى است.

-- kia ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

فلسفه چهارشنبه سورى
http://www.nimrooz.com/html/1022/188058.htm

-- Babak ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

مساله آقا با شعار دادن مردم علیه خود او در تاریکی شب و استفاده از مواد منفجره در شب چهار شنبه سوری است که شدیدا نگرانش کرده که مبادا نکند بنیاد فسق و فجور نظام «ولی شیطان» او را به آتش بکشد و گر نه چرا در٣٠ سال گذشته از این فتواها صادر نمی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

-- بدون نام ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

فتاوی انقلابی امام راحل و امام سید علی خامنه ای و روحانیت معظم و تشیع سرخ علوی: تجاوز خوب است، ازاله بکارت خوب است، سنگسار خوب است، تجاوز با باتوم خوب است، تزریق سیانور خوب است اعدام در ملع عام، .. سر بریدن ذندیق و کافر و بهایی و کلیمی و زردشتی و مسیحی با بسم الله الرحمن الرحیم خوب است اما چهارشنبه سوری بد است فساد بر انگیز است!! اگر کسانی از این امام ...پرسیده اند که آیا چهارشنبه سوری خوب است یا بد، من اما از ایرانیان هممیهن خودم می پرسم که آیا چهارشنبه سوری خوب است و یا این اسلام که مصدر تمامی جنایات روی زمین و دست کم مملکت ماست!!! 

-- یک آخوندزاده ی سابق ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

لطفا چهارشنبه سوری را به ما زرتشتیان نسبت ندهید چون نه چنین مراسمی را برگزار می کنیم و نه هیچوقت برگزار می کرده ایم. چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش توهین به آتش است.

-- شیما ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

این استخوان پوسیده ...می خواهد جشن ۳۷۰۰ ساله ما ایرانیان را ممنوع کند؟ مثل این که اوباما بگوید من تقویم میلادی را از این به بعد در غرب ممنون می کنم!

-- آریا ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

البته این اقایان ماقبل تاریخ در زمان گیر کرده اند.هر چیزی که باعث شادی و سر گرمی وحوشحالی مردم شود خرافه است.ولی از ٣٦٥ روز ٣٦٥ روز عزا و گریه و دعای کمیل وشومیل ودومیل و نماز جمعه واستخوانهای نامعلوم وگمنام را بعد بیست سال از جنگ ضد میهنی در دانشگاها دفن کردن خرافه وعزا نیست.اینها مخلف ازادی وشادی مردم هستند چون فلسفه وجودی اخوند جماعت روضه وگریه است و از مال مفت خوردن. البته امسال از بابت سرنگونی در وحشت افتاده اند.

-- علی ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

در یکی از داستانهای روسی کودکان(دختر برفی) خواندم که جوانان قبل از فرا رسیدن بهار از روی آتش میپرند. انسان رشد فکریش را به آتش و غذای پخته بدهکاره. وقتی زمستان سرد و بدون آذوغه را پایان بسر میبرد جای شادی بود نمردن از بیغذایی آنرا جشن میگرفتن. خامنه ای عاشورا را محترم نشمرد بیاد ٤ ش. سوری رااحترام بگذارد. من این مذهب را که برعلیه فرهنگم است عوض خواهم کرد.

-- lili ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

آره! چهارشنبه سوری «خرافی» است. ولی باور به یک خدای خیالی, که قول ۷۰ پری به آنها که در راه دین محمدی ...شوند میدهد, خیلی مبنای عقلی داره!!!!!!!!!!!!!!

-- chico persa ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

حالا که حرام کردند یعنی باید با تمام قوا شرکت کنیم

-- بخت النصر خراسانی ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

اصلا ما به این کار نداریم که چهارشنبه سوری اسلامی هست یا نیست و یا اینکه زرتشتی هست یا نیست( شخصی اینجا گفته هست که او زرتشتی هست و این سنت را به آنها نسبت ندهیم). یک رسمی هست که دوست داریم انجام بدهیم. به خامنه ای هم ربطی ندارد. این ....خودش هم باورش شده که می تواند تا ابد زور بگوید. دو روز دیگه میگه آب میخورید به نام من باشد. چهارشنبه سوری امسال بدون ترقه، ولی عکس این ...را خوراک آتش میکنیم و شرمنده و ممنون اتش میشویم.

-- کوشا ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

اولاً که این مراجع عظام تقلید،ابتدا به وضعیت مشکلات اصلی ممکت بپردازند و سپس درباره مسائلی که بهشان مربوط نیست،اظهار فضل فرمایند.در ثانی،اگر مراسمی مانند چهارشنبه سوری خرافات است و هیچ مبنای عقلی و دینی ندارد،پس اسلام و مبانی آن که از خرافات هم صدبار بدتر است.برخی دستورات آن نه تنها توجیه عقلی ندارد؛بلکه گاهی آن قدر احمقانه و بی ربط است که آدمی را به خنده می اندازد و در عین حال حرص می دهد!!!

-- بدون نام ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

خدایا ما رو از شر این قوم عقب مانده نجات بده.
این ... هنوز نفهمیده که ما ایرانیان اجازه از بین بردن آیینمون رو به تو و اون لشگر
خرافه پرستت نمی دهیم.

-- Irani ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

دینی که تمامی احکام آن باعث کسالت و غم اندوه است چطور می تواند از یک سنت که نشاط آور وشادی بخش است نترسد.آقایان جامعه به شادی و نشاط احتیاج دارد.

-- بدون نام ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

این حضرات را مراسم چهارشنبه سوری از دو جهت میسوزاند.یک شادی مردم است اسلام شادی نا پذیر است .و دوم تجمع در شرایط فعلی است که رژیم اسلام از آن وحشت دارد.اینها خیال میکنند که پس از سر کوب هشت ماه گذشته قادر خواهند بود که مراسم ملی ملت را هم تعطیل کنند. غافل از آنکه اگر به تاریخ نگاهی بیندازند از کار خود پشیمان خواهند شد چرا که پدرانشان ... پس از حمله به ایران و جنایاتشان برای دویست سال هیچ مراسمی بطور علنی بر گزار نشد.و با تغیر اوضاع دو باره همیه مراسم احیا شد.حتی اگر این حضرات قادرباشند امسال با شرایط پلیسی که بوجود آورده اند از مراسم چهار شنبه سوری بطور وسیع جلو گیری کنند سال آخرشان خواهد بود . ملت ایران بکوری چشم حضرات آیت اله ها ، حجت اسلامها و دنبا لگانشان این روز را در سراسر میهنمان چراغانی خواهند کرد و به خیابانها خواهند ریخت وبه رقصو وسرور شادی خواهند پرداخت .

-- Bahram ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

مرد خفته در حوض خرافات دم از مبارزه با خرافات میزند. آقا سید علی فکر کردی که سمت و جایگاهی که داری در عصر حاضر عین خرافاته. پس دم پس بگیر و سکوت کن

-- دوست ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

هیچکس به اندازه این دزدهای لباس روحانیت نمی تونستن اسلام رو اینجور بد وانمود کنن خامنه ای لعنتی اسلام هیچوقت با این چیزا مخالف نیست تو هستی که از ترس واکنش مردم اینجوری ترستو نشون میدی تویی که هیچکارت اسلامی نبوده چی میگی؟آدم کشیت اسلامی بود یا زندون کردن بچه ها یا مشرک بودن و جای خدا نشستنت اسلامیه؟

-- مریم ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

حالاکه اینطور شد روز چهارشنبه هم میریم بازار بزرگ تا رژیم با لشگر کشیش ماهیت اصلی خودش رو دوباره نشون بده!!

-- سبز اندیش ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

به نظر من آقای خامنه ای ترسیده که خدای ناکرده یکی از ترقه ها را در خانه اش بزنند و آن یکی دستش را هم به امید خدا...

-- بدون نام ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

ای آتش، زردی و زوال و استبداد و دروغ و تجاوز و خشونت و تحجر و عربزدگی و فقر و عقب ماندگی و ...از تو؛ سرخی عشق و زندگی و آزادی و راستی و پیشرفت و صلح و تفاهم و دوستی و خردورزی و شادی از من.

-- ایرانی ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

من میگم ایشان یه سخنرانی دیگه هم بفرمان و ایندفه بگن اصلن اتیش جیزه جییییییییییزززززززز ما هم شروع می کنیم به خام خواری اصلن من می گم این بدبخت راس میگه دیگه میتونین شما که از رو اتیش می پرین ....اینا میسوزه چون اگه بخان بپرن عمامه شون می افته اونوقته که نمیتونن سواری بگیرن....

-- سونیا ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

هرچه تو گفتی نکنی آن کنیم.

-- irani ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

بارها گفته‌ام رهبر نمی بایست به‌مرگ طبیعی بمیرد او باید زنده بماند تا پس از فروپاشی رژیم کهریزکی‌اش بکنیم

-- Botol Tossou ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

یک نامه در باره اینکه آیا چهار شنبه سوری خرافات است یا نه نوشتم و به چاه مقدس امام زمان با احترام تمام انداختم! هنوز هم که هنوز ه منتظره جواب!؟؟

-- شرمنده از ۱۳۵۷ ، Mar 14, 2010 در ساعت 12:00 PM

چهار شنبه سوری خطر ناک هم هست، چون اگر قبای آقا آتش بگيره، آخر زمان ميشه، البته يه خوبی داره که امام زمان اونوقت مجبوره که ديگه ظهور کنه، ديگه تو آتيش که قايم موشک بازی نميشه :-)

-- sahra ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

جناب رهبر شما چرا با شادی مردم مخالفت میکنی چرا با سنت های ملی وهزاران ساله ما دشمنی میکنی ما به همین سنتها در جهان زنده ایم ما با همین سنتها بنام ایرانی با فرهنگ وتمدن مشهوریم چرا با آنهمه ریخت وپاسها در اعیاد وجشنهای مذهبی که با آن میشود بسیاری از جاها را آباد کرد چیزی نمیگویی چرا در رابطه با راهپیماییهای دولتی وصرف آنهمه هزینه غیر ضروری چرا با سفرهای سران نظام به داخا وخارج وآن هزینه های نجومی حرفی نمیزنی به این جشنی که مردم برای یک شب تنها یک شب در سال شادند بقول جوانها گیر میدهی ده شب عزاداری پشت سرهم وعزاداری شبهای ددیگر چه نمیشود یک شب هم خندید؟پس شما از با نشاط حرف که میزنی یعنی چه ؟این نشاط از کجا میاید از مریخ میاید؟ بگذارید مردم راهی را که قرنها است رفته اند وهیچ قدرتی هم تا حال نتوانسته است جلویش را بگیرد بروند.اما ترس حکومت از این جشن نیست از اعتراض مردم به بیعدالتیهایی است که توسط شما وعاملین شما در این وطن در حال انجام است مردم اینرا هم میدانند اینهمه بگیر وببند وبزن وبکش را یک شب هم حتا نمیتوانید بگذرید مردم حاضرند شما بزنید وبگیرید وببرید وبکشید اما کوتاه نیایند وراه ورسم اجدادشان را زنده نگهدارند وسعی هم بر آن دارند که جشنهای دیگر را هم زنده کنند نظیر مهرگان که کم کم دارد زنده میشود

-- یک ایرانی ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

بابا زیاد سخت نگیرید یارو خواسته امام بازی در بیاره و یک ....بزنه. تازه هیشکی هم ازش چیزی نپرسیده همینطوری میخواد خودشو مثل نخود پلاسیده وسط بندازه. مردم که بخندند اخوند دق میکنه. پس تا میتونیم بخندیم.

-- بدون نام ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

خوب من فکر میکنم نباید از دانا و فرزانعی مثل رهبر کشور اسلامی ایران بیش تر از این انتظار داشت راستی آقا نفرمودند نمازه بارون با نمازه وحشت چه تفاوتی باهم دارند آخه هروقت شب چهار شنبه سوریه مجبوره با هم بخونه از ترسه یا شلواره خیس نمیدونم

-- افشین ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

به lili گرامی:

نیازی نیست که حتماً داستانهای روسی را بخوانی تا از شناسه ایرانی خود آگاهی بیشتری یابی هر چند از ویژگی های یک ایرانی درست و اصیل بودن یکی هم آن است که تلاش می کند از همه چیز و همه جا دانستنی هایی برای خود بیاموزد.

اما در مورد مراسم چهارشنبه سوری، دوستان گرامی، چرا دقت نمی فرمایید که احتمالاً یکی از دلایل وجودی چنین جشنی در چنان موقعی از سال آن بوده که به بهانه روشن کردن آتش همگان را وادارند تا پس از یک زمستان سرد و یک دوره طولانی بی حرکتی بالاخره از خانه ها بیرون آمده بوته و خارهای وحشی را از روی خاک بیابان ها کنده و بسوزانند و زمین را برای کشت فصل بهار آماده کنند.

البته امروزه دانش نگهداری از محیط زیست این را به ما می گوید که نمی توان بوته و خار صحرایی را به طور بی رویه از جا کند چرا که ممکن است به اکوسیستم صدمه وارد شود اما به هر حال در قدیم و در اوج نظام کشاورزی در جوامع کوچک تر قبیله ای، جمعیت آنچنان زیاد نبوده که اصولاً بتواند به محیط زیست بومی خود صدمه زیادی وارد کند.

در عین حال نظر من در این لحظه این است که اتفاقاً بر خلاف پیشنهاد خانم رهنورد و خیلی های دیگر از خود مردم، در چهارشنبه سوری امسال اصلاً به خیابان ها نروید و حتی کوچکترین آتش بازی یا سر و صدا و تظاهرات هم به راه نیاندازید چون این ضحاکیان حتماً مأموران زیادی برای مقابله با مردم به خیابانها خواهند فرستاد. بیایید تا این بار با نرفتن و تظاهرات نکردن همگی شان را سنگ روی یخ کنیم! ملت ما به خوبی ثابت کرده توانایی و شهامت از خانه بیرون رفتن و کم کردن روی این پلیدان را دارد پس به همان نسبت گاهی هم می تواند با »بی حرکتی« مبارزه خود را نشان دهد!

به هر حال این هم پیشنهادی است.

-- ماژیان ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

ما کم توجهیم این قوم ایرانی نیستنند که بخواهند به اداب ایرانی احترام بگذارند خود عمامه سیاه اگر درست باشد که از عرب زادگان هستند

-- علی ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

فساد را کسی بگوید که فاسد نباشدو خود عامل فساد نباشد!

-- حقگو نادیده پور ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

درود
شما بهتره نظرتون رو مستقیم میفرستادی بیت رهبری از حرفهات خوب معلوم که از کدوم قماشی

امسال این جشن زیبای ایرانی‌ باید هر چه با شکوه تر بر گذار بشه که این ...خامنه‌ای بفهمه کسی‌ براش تره هم خورد نمیکنه

-- برای میهنم جانم چه ارزش دارد ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

اگر فردا جشن باستانی ما را به هم بزنید، کاری می کنیم یادتان برود که راه قدس، از کربلا می گذرد یا چهار راه گلوبندک

آقای خامنه ای، واقعاً گمان می کنی، آیین باستانی و چند هزارساله چهارشنبه سوری را می توانی با یک فتوای ابلهانه، از صفحه تاریخ این سرزمین پاک کنی؟
...به غلامان و خواجگان چماق به دستت بگو که فردا، در روز باشکوه چهارشنبه سوری، از جنوبی ترین نقاط شهر تا شمالی ترینش، در هر نقطه ایران، لحظه ای اگر تصور خام به هم زدن جشن آتش به سرشان بزند، کاری می کنیم که موقع دادن پیام ....نوروزی ات، کلمه ها مثل سیگارت، توی گلویت بترکد. واژه ها همچون کاربیت، پف کند توی دهان معظم اله. کاری می کنیم یادتان برود راه قدس، از کربلا می گذرد یا از چهار راه گلو بندک.
می گویی نه؟ پس بنشین و خروش نور علیه تاریکی را نظاره گر باش.

-- تارنمای سبز ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

رهبر معظم و عالی قدر خودشون ام الفسادند.

-- بدون نام ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

شما هم بفرماييد از رهبري «اجتناب» نماييد!! ....

-- Kazem ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

رهبر جان مامان من قدری برایت حنای بسیار با حال از هفت گل و گیاه متخمر درست کرده من فقط اجازه می خواهم تا خودم با دست خودم آنرا بریش شما اعلاحظرت بمالانم. و بعد هم شما را در آقتاب بیستانم تا خشک شود و هر دو به نماز بایستیم.
قربانت من و مامانم و بابام.
از شهر چهارشنبه سوری تهران

-- از شهر چهارشنبه سوری تهران ، Mar 15, 2010 در ساعت 12:00 PM

مگر کارها و عقاید خود این ...واقعا "مبنای شرعی" دارد؟

-- dokhi ، Mar 16, 2010 در ساعت 12:00 PM

ترکیدن ترقه جُنبش اجتماعی زیر پای حُکومت پیش از چهارشنبه سوری
منصور امان

به مُوازت تسلا دهی رهبران و پایوران جمهوری اسلامی به یکدیگر مبنی بر "پایان فتنه" و پُر کردن سینه از باد برای به رُخ کشیدن هیبت خویش به مُخالفان و مُعترضان، حُکومت به طور یکپارچه و دسته جمعی در هراس از چهارشنبه سوری به سنگرهای دفاعی پناه بُرده است.
تنها 4 هفته کافی بود تا سرخوشی مصنوعی آقای خامنه ای و شُرکا از فتح اتوبوسی میدان آزادی به کابوس اجبار دوباره به روبرو شدن با جُنبش اجتماعی تبدیل شود. اکنون این خود حُکومت است که با بسیج گُسترده ی نظامی، امنیتی و اداری اعلام می کند که کمتر از هر کس دیگر گزافه گوییهایش را باور دارد
تشکیل دستکم 22 ستاد بُحران فقط در تهران و اعلام آماده باش به دوایر انتظامی و نظامی و شبه نظامی 48 ساعت پیش از روز سه شنبه، 25 اسفند و در کنار آن اقدامات سراسیمه به منظور تدارُک صحنه که از ماه گُذشته به شدت در جریان است، علایم قانع کُننده ای از موفقیت گورکنان در "دفن فتنه" نیست و کمتر از آن، اعتماد به نفسی که آنها می کوشیدند نشان بدهند را به نمایش می گذارد
در همان حال که فاتحان خود خوانده ی جنگهای 9 دی و 22 بهمن روی دور باطلی از کشف و ضبط ترقه و فشفشه های بیشتر و بیشتر در سراسر کشور سرگیجه گرفته اند، نشستهای امنیتی وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، شورای امنیت ملی به طور جُداگانه یا به اتفاق، وضعیت اضطراری حکومت را پروتُکُلیزه می کُند
اوج درهم ریختگی و احساس وحشت باند نظامی - امنیتی ولی فقیه با به میدان آوردن مُلاهای حُکومتی برای نشان دادن جای بهشت و جهنم آشکار می گردد. آنها ماموریت یافته اند آنچه که اوباش تُفنگ و چُماق به دست آقای خامنه ای از عهده اش بر نمی آیند را با دُشنام گویی شرعی به چهارشنبه سوری و راندن گله وحشت زده ی مومنان به آغُل "نظام" انجام دهند
این فقط تصور فانتزی از میزان نُفوذ مراجع مُزدبگیر بین جامعه نیست که درماندگی را به عُنوان پایه اتخاذ این ترفند مُعرفی می کند، نشانه پُر رنگ تر این است که آیت الله خامنه ای و همدستانش با هدف رهانیدن یقه ی خود از دست مُطالبات سیاسی جامعه به هر قیمت، جبهه جدیدی علیه آن و این بار با موضوع فرهنگ و سنتهای ملی اش باز کرده اند
ترقه چهارشنبه سوری زیر پای رژیم منفجر شده است حتی پیش از آنکه خود چهارشنبه سوری رسیده باشد و تعادُل "جسم علیل" آقای خامنه ای را دُرُست هنگامی که پُز قدر قدرتی گرفته بود برهم زده است. برای رژیمی که با بیم و نگرانی انتظار یک هجوم سخت از سوی حریفانش را می کشد، وضعیت مزبور علامت بازدارنده ای ارسال نمی کن

-- بدون نام ، Mar 16, 2010 در ساعت 12:00 PM

هركار كه مي خواين بكنين ولي خطرناكه حسن خطرناكه هاااااااا

-- xxxx ، Mar 16, 2010 در ساعت 12:00 PM

عجب این آقایون چقدر بز دل و ترسو هستند ..خامنه ای رو باش فکر میکنه مردم ما تازه بدوران رسیده اند که از منم منم ایشون و سپاه و بسیج تو خالی اش بترسند .
نه داداش ما ایرونی هستیم و دارای هفت هزار سال فرهنگ خط و زبان داریم ..و همیشه پا بر جا خواهیم بود و این نظام بزودی سرنگون خواهد شد و به زباله دان تاریخ سپرده میشود ..شکی در آن نیست ...
خواهیم دید ..به همین زودی ........

-- عاشق اهورا مزدای ایران ، Mar 17, 2010 در ساعت 12:00 PM