رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ دی ۱۳۸۸

ابراز نگرانی از احتمال اعدام معترضان

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای تهدید بازداشت‌شدگان اخیر به اعدام را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده‌است: «روحانیون طرفدار دولت در یک پیام آشکارا هماهنگ شده اعدام معترضین بازداشت شده را خواستار شدند، آن‌ها همچنین با ایجاد فشار شدید سیاسی بر قوه قضائیه به ظاهر مستقل جمهوری اسلامی، از این نهاد خواستند که همانند مقامات قضایی پس از انقلاب عمل کنند و به این ترتیب تلاش کردند که مردم را از ادامه تظاهرات برای حقوق خود بترسانند.»

آیت‌الله جنتی، عضو شورای نگهبان روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه تهران از قضات خواست که در رابطه با پرونده‌های اخیر ایران مانند قاضی‌های سال ۵۷ و «به صورت قاطع» برخورد کنند.
اشاره او به اعدام‌های سریع و پرشمار دوره پس از انقلاب ۵۷ است.

به گفته آقای قائمی چنین اعدام‌هایی پس از شش ماه اعتراض مردم، باعث «بی‌ثباتی بیشتر و خشم بیشتر مردم» خواهد شد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با ابراز نگرانی از اعمال «فشار سیاسی غیرمتعارف بر مقامات قضایی» و «تبلیغات دولتی برای اعدام معترضان» گفت: «این کاملاً آشکار است که مسئولین در ایران نتوانسته‌اند بفهمند که خشونت به اعتراضات پایان نخواهد داد و فقط اعتراضات را شدت می‌دهد.»

به گفته آقای قائمی چنین اعدام‌هایی پس از شش ماه اعتراض مردم، باعث «بی‌ثباتی بیشتر و خشم بیشتر مردم» خواهد شد.

آیت‌الله علم الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، هفته گذشته معترضان را «محارب» خواند و آنان را تهدید به اعدام کرد. غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور نیز گفته‌است که سه نفر از بازداشت‌شدگان روز عاشورا به زودی اعدام خواهند شد.

آغاز محاکمه «توهین‌کنندگان به آرمان‌های انقلاب»
دادگاه هفت نفر از افرادی که گفته می‌شود به «آرمان‌های انقلاب اسلامی» توهین کره‌اند، امروز در تهران برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد این دادگاه به محاکمه افرادی که در رابطه با پاره کرده عکس آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران متهم شده‌اند اختصاص دارد.

در روز ۱۶ آذر، تلویزیون دولتی ایران تصاویری از پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی را نشان داد و گفت که این تصاویر مربوط به تظاهرات دانشجویان معترض در روز دانشجو است.

برخی وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از زیر فشار قرار داشتن دانشجویان بازداشت شده برای اعتراف به پاره کردن عکس بنیان‌گذار جمهوری اسلامی خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران این افراد طی روزهای ۱۳ تا ۱۵ دی ماه محاکمه خواهند شد.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌است که دادگاه بازداشت‌شدگان در تظاهرات روز عاشورا نیز به زودی به دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با محکوم کردن «مجرم شناختن افرد بی‌گناه» از سوی مقامات ایرانی خواستار آزادی بیش از ۱۵۰۰ نفر از مردمی است که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

پلیس تهران آمار بازداشت شدگان روز عاشورا را ۵۰۰ نفر اعلام کرده و گفته‌است که تعدادی نیز از سوی نهادهای دیگر بازداشت شده‌اند. در اصفهان نیز به گفته دادستان این شهر بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. نزدیک به ۳۰۰ دانشجو نیز طی روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به قول موسوی : بکشید ما را ، ما نیرومند تر می شویم

-- yeki ، Jan 3, 2010 در ساعت 02:03 PM

اگر این حقوق بشری ها و سازمانهای مشابه که برای نجات زندانیان سیاسی در سالهای 60 به ایران هم آمدند کاری برای آنها کردند حتماً کاری هم برای این یکی ها خواهند کرد! به قول معروف "دستور از بالا آمده" و آن هم فقط یک چیز است:

نگذارید نسل جوان ایران (که تعدادش هم همیشه زیاد و باعث و حشت خیلی ها از داخلی و خارجی است) رشد کند و به جایی برسد: بکشیدشان و بشکنیدشان و ب...

-- خوش حافظه ، Jan 4, 2010 در ساعت 02:03 PM

اگه صدها هزارنفر درجلوی زندان اوین جمع شوند وبگویند یاهمه مارا زندانی کنید ویاهمه زندانیان را ازاد کنید وتمام خواسته های خود را پیش کنند ایا برای دولت مقدور میباشد که صدها هزار نفر را زندان کند هرگز نه پس مجبور میشود که تن به خواسته مردم دهد تا به خواسته های انان جواب مثبت ندهند از جای خود تکان نخورند اگر چه بزنند یا گاز اشک اور بزنند باید تحمل کنند فرار نکنند وبزودی این دولت سرنگون خواهد شد

-- خیرخواه ، Jan 4, 2010 در ساعت 02:03 PM