رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ دی ۱۳۸۸

درگیری پلیس با هواداران آیت‌الله منتظری در اصفهان

گزارش‌ها از اصفهان حاکی از برخورد خشونت‌بار پلیس با شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری است.

قرار بود امروز چهارشنبه، مراسم بزرگداشتی برای آقای منتظری از سوی آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی، امام جمعه سابق اصفهان در مسجد سید این شهر برگزار شود.

سایت کلمه نوشته است که شب گذشته به دستور یک ارگان دولتی، درخواست لغو مراسم یادبود آیت‌الله منتظری صادر شد، اما‌ آیت‌الله طاهری از قبول آن خودداری کرده است. به نوشته پارلمان نیوز، لباس شخصی‌ها نیز در خیابان خیام اصفهان، با محاصره خودروی حامل آقای طاهری، اجازه شرکت در مراسم به وی را نداده‌اند.


عکس‌ها مربوط به درگیری در روز تدفین آیت‌الله منتظری است(AP)

گزارش‌ها از اصفهان حاکی است که از ساعت‌ها پیش از شروع این مراسم، نیروهای پلیس، امنیتی و لباس شخصی، در اطراف این محل به طور گسترده تجمع کرده بودند و با افرادی که قصد شرکت در این مراسم را داشتند به شدت برخورد شده است.

اطلاعیه‌هایی مبنی بر لغو این مراسم نیز بر درب مسجد سید نصب شده و درب این مسجد نیز بسته است.

یک شاهد عینی به زمانه گفته است که خودروهای ویژه بازداشتی‌ها نیز در نقاط مختلف شهر اصفهان و به ویژه در حوالی مسجد سید مستقر شده‌اند. نیروهای امنیتی، همه راه‌های منتهی به مسجد سید را تحت کنترل دارند.

منابع نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش کرده‌اند که پلیس برای متفرق کردن مردم، چندین بار از گاز اشک‌آور استفاده کرده و نیروهای لباس شخصی نیز با باتوم، زنجیر، سنگ و چماق، شرکت کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند

شاهدان عینی دیگری به زمانه گفته‌اند که نیروهای امنیتی، خشونت زیادی را در برخورد با عزاداران به کار می‌بردند. وب‌سایت نوروز نیز به نقل از یک شاهد عینی نوشته است که موتوری هنگام بازداشت یک جوان، از روی او رد شده است.

منابع نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش کرده‌اند که پلیس برای متفرق کردن مردم، چندین بار از گاز اشک‌آور استفاده کرده و نیروهای لباس شخصی نیز با باتوم، زنجیر، سنگ و چماق، شرکت‌کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

خبرهای تائید نشده‌ای نیز حاکی است که نیروهای امنیتی از «اراذل و اوباش شناسنامه‌دار» برای ارعاب و ضرب و شتم مردم استفاده کرده‌اند. گفته می‌شود برخورد این افراد با زنان بسیار خشونت‌بار بوده است.


AFP

کانون این درگیری‌ها مقابل مسجد سید اصفهان گزارش شده، اما خبرها حاکی است که درگیری‌های پراکنده‌ به سایر نقاط این شهر نیز کشیده شده است.

تعداد نامعلومی از شرکت‌کنندگان در این مراسم دستگیر شده و در اثر درگیری‌ها تعداد زیادی نیز زخمی شده‌اند. وب‌سایت پارلمان نیوز نوشته است که مسعود ادیب، رئیس ستاد میرحسین موسوی در قم که سخنران این مراسم بود و یک روحانی است، از سوی لباس شخصی‌ها با پرتاب گاز فلفل، مورد حمله قرار گرفت و به صورتی «تحقیرآمیز» بازداشت شد. محمد ناظری از فعالان دانشجویی ستاد موسوی نیز دستگیر شده است.

پارلمان نیوز، تعداد بازداشت‌شدگان را بیش از ۵۰ نفر گزارش کرده است. سه نفر از این افراد، خبرنگار و یک نفر هم عکاس خبری است.

صبح امروز نیز تعدادی از نیروهای لباس شخصی، قصد تعرض به آقای طاهری را داشتند که اطرافیان وی مانع از این اقدام شدند

شرکت‌کنندگان در این مراسم شعار می‌دادند «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله»، «امام زمان خودش می‌یاد، نایب زوری نمی‌خواد» و «این ماه، ماه خونه، یزید سرنگونه.»

وب‌سایت جرس نیز گزارش کرده است که بیت آیت‌الله طاهری هم به محاصره نیروهای امنیتی درآمده و به شدت تحت نظر قرار دارد. گزارش شده که تعداد زیادی از مردم اصفهان نیز برای جلوگیری از هرگونه تعرض به آقای طاهری، مقابل بیت وی تجمع کرده‌اند. تعدادی از آنها نیز در داخل بیت، مستقر شده‌اند.

آیت‌الله طاهری با حضور در جمع این افراد از برخورد با مراسم ترحیم یک مرجع تقلید ابراز تاسف کرده است.

بر اساس این گزارش، صبح امروز نیز تعدادی از نیروهای لباس شخصی، قصد تعرض به آقای طاهری را داشتند که اطرافیان وی مانع از این اقدام شدند.

خبرها از نجف‌آباد، زادگاه آیت‌الله منتظری نیز حاکی از درگیری‌های پراکنده میان هواداران آقای منتظری و نیروهای امنیتی است. بسیاری از مقلدان آیت‌الله منتظری در اصفهان و نجف‌آباد ساکن هستند

گزارش‌های دیگری نیز حاکی است که تعدادی از هواداران رهبر جمهوری اسلامی نیز تجمع «کوچکی» برپا کردند. آنها شعار می‌دادند «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده.»

خبرها از نجف‌آباد، زادگاه آیت‌الله منتظری نیز حاکی از درگیری‌های پراکنده میان هواداران آقای منتظری و نیروهای امنیتی است. بسیاری از مقلدان آیت‌الله منتظری در اصفهان و نجف‌آباد ساکن هستند.

مراسم سوم و هفتم آیت‌الله منتظری نیز به خاطر فشارهای امنیتی لغو شده است. مراسم تشییع و تدفین این مرجع تقلید شیعه منتقد حکومت، روز دوشنبه با حضور گسترده هواداران وی در قم برگزار شد.

شعارهای مردم عزادار علیه آیت‌الله خامنه ای در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری در قم، خشم محافظه‌کاران را برانگیخته است. به طوری که آنها از روز گذشته راهپیمایی‌های سازمان یافته‌ای برای نشان دادن خشم خود در قم برپا کرده‌اند. گزارش شده است که تعداد شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها چشمگیر نبوده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر اصفهان است، اگر تبریز است که جلو این پر شرفان خواهند ایستاد و آنها را بر کنار خواهند کرد!
مرگ بر دشمنان ایران
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Dec 23, 2009 در ساعت 12:00 PM

متاسفانه در کشورعزیزما آن چه که بیشتر جلب نظر میکند حالتی شبیه به جنگ پیروان آتون وآمون مصر قدیم است پیروان ومقلدین یا اجیر شدگان آماده این نقش آفرینی هستند برای صلح دعا کنیم

-- امید ، Dec 23, 2009 در ساعت 12:00 PM

بادرود به همه هموطنان جان برکف استدعا میکنم ازالآن نوع حکومت آینده را مشخص نکنید .وقتی میگوئید جمهوری ایرانی شعار درستی نیست بگوئید حکومت ایرانی. با تشکر

-- مرتضی ، Dec 23, 2009 در ساعت 12:00 PM

ما فقط یه ایران آزاد و اباد میخواهیم، همین!

-- ندایی خاموش ، Dec 23, 2009 در ساعت 12:00 PM

دعا بیفایده است باید عمل کنیم. باید به صورت چندین ملیونی به خیابان بیاییم. دعا بیفایده است!

-- بدون نام ، Dec 23, 2009 در ساعت 12:00 PM

خدایا !
به حرمت ماه محرم قسم ؛ خودت ایران ما را از شر "سید علی کینه ای" حفظ بفرما !
آمین !

-- آرش ، Dec 23, 2009 در ساعت 12:00 PM

Esfahan nesfe jahan ast !
Hameh ba ham dar yek zaman !

-- l ، Dec 23, 2009 در ساعت 12:00 PM

رهااوضایی که در ایران میگذرد بسیار جالب است سننت شکنی که شروع شده با پاره کردن عکس بت بزرگ خمینی شعار مرگ بر خامنه ای به هم زدن جلسات ایت الاها که تا دیروزجزو مقدسین محسوب میشدند دارد همه گانی میشود و ملت دارد به مرحله ای از اگاهی میرسد که اینها و مقدسینشان همه قلابی بوده و قابل انتقاد میباشند مثل اینکه ما ملت احتیاج به این رژیم سی ساله بخصوص دوره احمدی نژاد داشتیم تا چشم و گوشان باز شود وبا بزیر کشیدن مقدسین راه یی و ازادی پیش گیریم

-- Bahram ، Dec 24, 2009 در ساعت 12:00 PM

آرش جان تو خودت حرمت انسانی، من و تو خامنه ای را خاتمیه اش خواهیم کرد! خامنه ای ... ست که با تزویر خودش و آقایان روحانیون بقدرت رسیده و روی شاه سلطان حسین را سفید کرده است!
مرگ بر تو، مرگ بر فرماندهان مرگت!
زنده باد جمهوری ایرانی!

-- بدون نام ، Dec 24, 2009 در ساعت 12:00 PM

من خودم از نزدیک شاهد درگیریهای اطراف مسجد سید بودم دیدم که چطور افرادی اجیر شده به مردم حمله کردند و پلیس هم فقط نظاره گر ماجرا بود به چشم خود دیدم که چطور یک مزدور بسیجی به صورت یک پیرزن 70 ساله اسپری پاشید و سریع درو شد این جماعت جیره خور حتی به سالمندان هم رحم نمی کنند

-- ن ، Dec 24, 2009 در ساعت 12:00 PM

وقت آن رسیده که یکپارچه از خانه برون آییم!

-- بدون نام ، Dec 24, 2009 در ساعت 12:00 PM