رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آذر ۱۳۸۸

خامنه‌ای: جوایز هنری جهانی ارزشی ندارند

آیت‌الله علی خامنه‌ای می‌گوید که جوایز هنری جهانی، «ارزشی» ندارند و هنرمندان نباید برای کسب آنها بدنبال ساخت اثر هنری باشند.

آقای خامنه‌ای این اظهارات را امروز دوشنبه در جمع عوامل تولید سریال حضرت یوسف بیان کرده است.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، جوایزی مانند «اسکار» و «نوبل هنری، هیچ «ارزشی» ندارد، چرا که «کوس رسوایی» دستگاه‌های جهانی پشتیبان آنها در دنیا زده شده است.


آقای خامنه‌ای در جمع عوامل تولید سریال حضرت یوسف

وی افزوده که «بیشتر شرکت‌ها و مؤسسات سینمایی در هالیوود، مظهر اراده سیاسی دستگاه منسجمی هستند که پشت صحنه سیاست آمریکا قرار دارد.»

آقای خامنه‌ای همچنین گفت اگر آثار هنری با محوریت «حرف‌ها، ایده‌های جذاب و بسیار پرطرفدار نظام اسلامی ایران» ساخته شود، «قطعاً آثار بزرگی خواهند شد، اما هیچ‌گاه جایزه اسکار و یا نوبل هنری را دریافت نخواهند کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی از «مردم‌سالاری دینی» به عنوان یکی از «ایده‌های ‌نو و بی‌سابقه» در دنیا نام برد که به گفته وی، این ایده را می‌توان با شیوه‌های هنری و نمایشی به جهانیان معرفی کرد.

آقای خامنه‌ای از «مردم‌سالاری دینی» به عنوان یکی از «ایده‌های ‌نو و بی‌سابقه» در دنیا نام برد که به گفته وی، این ایده را می‌توان با شیوه‌های هنری و نمایشی به جهانیان معرفی کرد

آقای خامنه‌ای در شرایطی جوایز بین‌المللی هنری را «بی‌اعتبار» می‌داند که بنیاد سینمایی فارابی هر سال یک فیلم سینمایی را نامزد شرکت در مراسم اسکار می‌کند.

بعد از انقلاب اسلامی در ایران فیلم‌هایی همچون «زیر درختان زیتون»، «بادکنک سفید»، «گبه»، «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «زمانی برای مستی اسب‌ها»، «باران»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «نفس عمیق»، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «کافه ترانزیت» و «میم مثل مادر»، «آواز گنجشک‌ها» و ...به اسکار معرفی شده‌اند.

فیلم «دایره‌ی مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی اولین فیلم ایرانی بود که از سوی وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ به اسکار معرفی شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فردا اگر خدا هم بیاید پایین بگوید کارهای خامنه‌ای اشتباه است خامنه‌ای می‌گوید خدا ارزشی ندارد. این مستبدان ایران دچار روان‌پریشی از نوعی جدید شده‌اند. باید گشت در تاریخ ایران دید کدام شاه رفتارش به خامنه‌ای شباهت داشته و سرانجامش چه شده و کمی از تاریخ آموخت.

-- بدون نام ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای به تو که حتما باید جایزه اسکار را نه یکدونه بلکه ٦ ؛ ٧ بدند.

-- کاوه ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

از برکت رهبری ج.ا طرف به رهبر منتقدین هنری دنیا تبدیل شده.
شنیده بودم طرف خیلی مترقیه ولی نمیدونستم تا این حد!

-- هنرمند گمنام ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

به به...جناب رهبر...واقعاً دامت حفاظاتو...در هر صورت جناب رهبر...تو زیاد تقصیری نداری... بدبختیست که گریبان ما ملت را چند دستی گرفته و ول کن معامله هم نیست...باشد که خداوند رحمی به ایران و ایرانی کند و مرگ شما را زودتر در دستور کار خود قرار دهد...جماعاً بگویید آمین...

-- امیر خان ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

آقا برای من سئواله که خودشم حرفای خودشو باور میکنه؟
البته خواص این نوع سخنان برای رفع خستگی و تمدد اعصاب ثابت شده!!

-- eX ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

پدرجان،
البته آنچه که بی ارزش است نظامی است جنابعالی رهبری آن را برعهده دارید، حکومتی است که برآمده از کودتاست. و صد البته آنچه کوس رسوایی اش در جای جای دنیا زده شده است حکومت کوتوله سیاسی جنابعالی است که حرفش، اسمش، حرکاتش، سخرۀ عام خاص جهان گشته است.
جنابعالی مگر در جمع بستۀ مداحان خویش توان عرضۀ اندام داشته باشی، به فیلم فرستادۀ رئیس دولت کودتا به پاریس نگاه کن، و ببین به چه سادگی جوانان برومند این ممکلت بی هیچ لکنتی جلسۀ مذکور به خطابه ای علیه دولت مودتا تبدیل می کنند. ویا به فیلم های سایر کوتوله های سیاسی و گماشتگان دولت کودتا که تمنای حتی پانزده دقیقه ای وقت دارند نگاه کن تا ببینی دیگر جایی برای جنابعالی نیست. و چه ساده و به چه سادگی مفتضح شدید و این همه تازه آغاز ماجراست...

-- زوربای یونانی ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

رهبر معظم مداحان و ...،
اگر جرات داری بگذار چهار خبرنگار ایرانی و خارجی دوساعت پرسشهای مردم ایران و جهان را بی پرده ازت بپرسند و مطئن باش آنوقت فیلم آن بهترین جایزه‌ها را خواهد برد. بیست سال است که با خودکامگی تام متکلم وحده شده ای و جرات حضور حتی در یک مصاحبه را نیافته‌ای. حتی خمینی و شاه هم اینطور نبودند!

-- شهرام ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

حضرت آیت الله البته تمامی سخنان جنابعالی موجب خنده وتفریح اهل هنر ودانش می باشد. ولی ساختن یک فیلم مستند در مورد مردم سالاری دینی به سبک علی خامنه ای(کودتای ٢٢ خرداد). موجب تفریح بیشتر و زندانی شدن کارگردان بخت بر گشته در سلول انفرادی واقرارشان در دادگاه فرمایشی مبنی بر درافت پول ساخت فیلم از اوباما خواهد شد. وشما در سخنان بعدی اعلام خواهی کرد هنرمند کسی است که درمورد شمارش ارا خودش را ه به نفهمی بزند و اعتراض مردم د ر خیابان را نبیند.

-- بدون نام ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

خداوند رحمی به ایران و ایرانی کند و مرگ شما را زودتر در دستور کار خود قرار دهد

-- Cyrus ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

اگر در سی سال گذشته اگرفقط یک بار حرف درستی از دهان یک مقام بلند پایه جمهوری اسلامی شنیده باشم ، تنهاهمین یک حرف است. البته جایزه اسکار که بجز یک جایزه اش برای یک فیلم غیر انگیسی زبان،تمام جوایزش ویژه سینمای امریکاست، از این مقوله جداست. مقامات رسمی ودولتی سینمای ایران افتخار می کنند که از انقلاب اسلامی تا کنون بیش از هزار ودویست جایزه سینمایی در رشته های مختلف نصیب سینمای ایران شده است (که همه آنها را هم از برندگانش گرفته اند ودر موزه سینما انبار کرده اند )اما تا امروز هرگز ، هرگز و هرگز هیچکس نپرسید ارزش هنری این جشنواره ها که تعدادشان در جهان دارد به هزار جشنواره میرسد،در چه حد و میزانیست، هیچکس نپرسید رقبای این فیلمها واین فیلمسازان، چه فیلمها و چه کسانی بوده اند و هیچکس نپرسید هییت داوران این جشنواره هارا چه کسانی تشکیل میداده اند. امید آنکه از سال جدید نگاه منطقی تری به جشنواره های سینمایی در کشور های مختلف جهان وارزش هنری آنها بشود و مسؤلان وزارت ارشاد و بنیاد فارابی ، کمیت را بر کیفیت ترجیح ندهند

-- بدون نام ، Nov 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

این آقای سالمند که از لحاظ بدنی و مغزی در حال از هم پاشیدن است، به خود حق نظر در همه امور را میدهد. علم هنر و فرهنگ اقیانوسی از دانش بشری است که به تحصیل و تعمق بسیار نیاز دارد. من تحصیل کرده و دارای ۲ دکترا، استدیار دانشگاه در پزشکی‌ و در بیوفیزیک، علاقمند به تاریخ هنر به خود این اجازه را نمیدهم که اینچنین چرندیات بگویم. باعث خجالت است.

...

-- بدون نام ، Dec 1, 2009 در ساعت 03:00 PM

من نظر به اون خوبی دادم ولی شما آنرا کنار زدید این ظلم به رهبری ست ایشان باید از آن ابتکارات ما خانواده برای در انداختن یک جایزه اسلامی و یک هنر اسلامی قدم ارزنده ای بردارد! خواهش می کنم یه کسی واسطه شود و آن نظر ارجمند مرا برای رهبری تحفه و یا تهف کند!
....

-- بدون نام ، Dec 1, 2009 در ساعت 03:00 PM

... بهتره در باره خمس و ذکات و غسل ...صحبت کنی.اگرچه در موارد هم انگار قبولت ندارند.

-- بدون نام ، Dec 1, 2009 در ساعت 03:00 PM

طرف امر بهش مشتبه شده كه نماينده خداست و از همه چي سر در مياره.آخه يكي نيست بهش بگه تو از هنر چه ميفهمي آخه.
...

-- gholam ، Dec 1, 2009 در ساعت 03:00 PM