رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۸

نامه سرگشاده نرگس محمدی به احمدی‌نژاد

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، از فشار‌های دولت وی بر فعالان مدنی در ایران انتقاد کرد.

خانم محمدی در این نامه نوشته که با «فشار» وزارت اطلاعات، ۲۸ آبان ماه از محل کار خود (شرکت بازرسی مهندسی ایران) اخراج شده است.

این فعال حقوق بشر، علت اخراج خود را مقاومت در برابر خواسته ماموران وزارت اطلاعات مبنی بر استعفا از کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح اعلام کرده است.


نرگس محمدی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیات اجرایی شورای صلح ایران است.

به نوشته خانم محمدی، ماموران وزارت اطلاعات از شش ماه پیش با توقیف گذرنامه‌اش، مانع خروج وی از کشور شده‌ و در این مدت تلاش کرده‌اند تا وی را مجبور به کناره‌گیری از این دو نهاد مدافع حقوق بشری کنند.

این فعال حقوق بشر، علت اخراج خود را مقاومت در برابر خواسته ماموران وزارت اطلاعات مبنی بر استعفا از کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح اعلام کرده است

نرگس محمدی در نامه خود آورده که تنها کسی نیست که در سال‌های اخیر از «کار و تحصیل» محروم شده است.

او نوشته که «من قطره‌ای در این دریای طوفان‌زده از ظلم و جورم. زنان و مردانی که به دلیل داشتن تفکری مخالف و یا حتی متفاوت از حکومت، محرومیت‌های سنگینی را متحمل شده و خود و خانواده‌هایشان قربانیان این خشونت بی‌حد و مرز شده‌اند.»

نرگس محمدی در بخش دیگری از نامه خود آورده که همسرش تقی رحمانی ۱۵ سال، زندان جمهوری اسلامی را تحمل کرده و به دلیل بازداشت‌های متوالی، همواره از داشتن شغل محروم بوده است.

تقی رحمانی، روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال سیاسی عضو شورای فعالان ملی مذهبی است.

«آیا بریدن نان از گلوی کودکان معصوم و بی‌گناه ما، نمایشی از مهرورزی این دولت و سندی برای اثبات حکومت علی‌وار این نظام است»

رحمانی حدود یک‌سوم از عمر خود را در زندان بسر برده‌ است. وی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال جاری نیز به همراه هدی صابر و رضا علیجانی برای چند روز دستگیر شد.

محمدی همچنین از احمدی‌نژاد پرسیده که «آیا بریدن نان از گلوی کودکان معصوم و بی‌گناه ما، نمایشی از مهرورزی این دولت و سندی برای اثبات حکومت علی‌وار این نظام است؟»

او خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشته که «آیا تصور نمی‌کنید که این رفتار با هموطنان خود از هر گروه و مرامی که باشند، ظلمی بزرگ و نابخشودنی در نزد ملت بزرگ ایران و تاریخ این سرزمین خواهد بود؟»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «آیا درآمد بادآورده نفت، فقط متعلق به آقازاده‌ها و نورچشمی‌های حکومت است و سایر کودکان جامعه سهمی از آن ندارند؟»

Share/Save/Bookmark