رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۸

ماموریت نیرو‌های بسیج تغییر کرد

سرتیپ حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، از تغییر ماموریت بسیج از حوزه «دفاعی و نظامی» به حوزه «امنیتی و فرهنگی» خبر داد.

سرتیپ همدانی امروز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت که گردان‌های عاشورا و الزهرای بسیج، از این پس در حوزه‌های «دفاعی و نظامی» فعالیت نخواهند داشت.

به گفته این فرمانده نظامی، «منظور از حوزه امنیتی، همان مقابله با تهدیدات نرم است.»


سرتیپ حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ

سرتیپ همدانی اظهار داشت که «در حوزه دفاعی، طبق تصمیمات گرفته شده، برخی از گردان‌های عاشورا و الزهرا برای برنامه‌های دفاعی به نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده» می‌شوند.

ساختار سپاه در یک سال گذشته، آن‌طور که فرماندهان این نیرو اعلام کرده‌اند برای مقابله با «تهدیدات» داخلی و خارجی تغییر کرده است.

به گفته این فرمانده نظامی، منظور از حوزه امنیتی، که قرار است بسیج در این زمینه فعالیت کند، «همان مقابله با تهدیدات نرم است»

بر اساس این تغییرات، «سپاه‌های استانی»، ماموریت بخش نظامی بسیج را برعهده گرفته‌ و «بسیج مستضعفین» نیز بخش فرهنگی و مقابله با جنگ نرم را عهده‌دار شده است.

در ساختار جدید سپاه که به تصویب رهبر جمهوری اسلامی هم رسیده، با هماهنگی، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه‌های استانی مسئولیت بسیج هر استان را برعهده دارند و نیروی زمینی سپاه نیز بخش‌هایی از بسیج که فعالیت نظامی دارند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، ۲۷ مهر ماه گفته بود که «باید برای مبارزه با تهدید نرم بسیج نظامی از بسیج غیرنظامی جدا شود و بسیج نظامی با نیروی زمینی سپاه کار کند و بسیج غیرنظامی نیز ماموریت مبارزه با تهدیدات و جنگ نرم را برعهده داشته باشد.»

همدانی گفته که در جریان حوادث پس از انتخابات، ۱۲ نفر که با لباس بسیج، خود را به عنوان بسیجی معرفی کرده بودند، دستگیر و تحویل مقام‌های قضایی شده‌اند

تغییر در ساختار سپاه و به خدمت گرفتن نیروهای بسیج پس از آن صورت می‌گیرد که بسیاری از مخالفان دولت ایران از حضور اقتصادی، نظامی و سیاسی سپاه در کشور و به ویژه در دوران پس انتخابات ابراز ناخرسندی می‌کنند و به آن اعتراض دارند.

فرماندهی آن بخش از سپاه پاسداران که سازمان بسیج مستضعفین نام گرفته و قرار است با تهدیدات نرم مقابله کند را سرتیپ محمدرضا نقدی عهده‌دار شده است.

سردار نقدی پیش از این فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود که در جریان یورش به کوی دانشگاه در شامگاه هجدهم تیرماه سال ۱۳۷۸ و نیز ماجرای بازداشت و شکنجه شهرداران تهران نام وی مطرح بود.

این فرمانده نظامی ادعا کرد که برخی «نفوذی‌ها» در بسیج در تیراندازی‌ها به سوی مردم دست داشته‌اند که پرونده آنها در محاکم قضایی در حال بررسی است

وی سپس با حکم فرمانده کل قوا به سمت معاونت پشتیبانی ستادکل نیروهای مسلح منصوب و پس از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، با حفظ سمت توسط محمود احمدی‌نژاد به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.

در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ده‌ها تن کشته شده‌اند که گفته می‌شود بسیاری از آنها در اثر تیراندازی نیروهای بسیجی جان باخته‌اند، اما فرماندهان سپاه می‌گویند در جریان این درگیری‌ها نیروهای بسیج برای سرکوب تظاهرکنندگان از اسلحه استفاده نکرده‌اند.

سرتیپ همدانی همچنین گفته که در جریان حوادث پس از انتخابات، ۱۲ نفر که با لباس بسیج، خود را به عنوان بسیجی معرفی کرده بودند، دستگیر و تحویل مقام‌های قضایی شده‌اند.

این فرمانده نظامی همچنین ادعا کرد که برخی «نفوذی‌ها» در بسیج در تیراندازی‌ها به سوی مردم دست داشته‌اند که پرونده آنها در محاکم قضایی در حال بررسی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فرماندهان سپاه و بسیج و خود این فرمانده از خونخواران تاریهخند که در خدمت روحانیت عمل می کنند! بسیج و سپاه بارها مدعی سرکوب مردم بوده لاند، انها با فتوای قرآن و پیامبر و امامان و امام عج و ولایت فقیه نایب پر حق و حقوقشان مردم را کشتند، مردم را سرکوب کردند، مردم را اذیت و آزار رساندند، به دختران و پسران این سرزمین تجاوز جنسی کردند و حالا دارند نعل وارونه می زنند و آنهم اینچنین ناشیانه! حکومت جمهوری اسلامی تنها یک راه بیشتر ندارد و آن انحلال است! پیرو این انحلال است که سپاه و بسیج منحل خواهند شد. امروز پیکره ی سپاه و بسیج خودش خواهان این انحلال است و برای حرمت انسانهایی که بنامشان در سپاه و بسیج به مردم تجاوز شده، بنامشان بافتهای آلات تناسلی زن و مرد، دختر و پسر ایرانی را دریدند این سپاه ظالم و این بسیج ظالم باید منحل شوند. اینان لباسشان و باتومهاشان و چوبهای سرکوبشان بخون مردم ایران رنگین است! اینان در پی یک « مقصر » تمام عیار می گردند تا آن بیچاره را بیاورند و بگویند تمام خلافها از او بوده و او را قربانی کنند و بگویند حالا روز از نو روزی از نو! نه خیر دستور و فتوای تجاوز را، فتوا و دستور سرکوب را، فتوا و دستور کشتار را، فتوا و دستور تجاوز لبنانی ها و فلسطینی ها به دختران و پسران ایرانی را شخص آیت الله خامنه ای و روحانیت تشیع در کلش مگر دو سه استثنا به فرماندهان سپاه و بسیج صادر کردند و نفرات بسیجیان و پاسداران تنها مجریان این دستورات ضد بشری بودند. مردم ایران هوشیار است و گول این طرفند «مقصر سازی » مصنوعی را نخواهد خورد! حرکت سبز بسوی یک انقلاب تمام عیار پیش می رود و هر لحظه بیش از پیش سرعت می گیرد! از اخبار پشت پرده حاکی ست که خامنه ای و فرماندهان سپاه و بسیج در وحشتی گسترده و فراگیر بسر می برند! خامنه ای با هاشمی رفسنجانی تماس گرفته است! قرار است بزودی با نیرنگی جدید همهشان، همگی کسانی که سی سال است عزا، جنگ، سنگسار، ازاله بکارت، قتل علام، اعدام در ملع عام، تجاوز و شکنجه در زندانها، ترور مخالفان، قتلهای ذنجیره ای داخل و خارج از کشور و... آری همه دور هم جمع شوند و چاره ای برای فریب جنبش سبز تدارک کنند، قرار است هاشمی رفسنجانی برای نماز جمعه پانزده روز دیگر بیاید و مردم را گول بزند، قرار است چند بسیجی را یا بسیجی های کاذب را بیاورند و برای سد کردن جنبش سبز آنها را قربانی کنند! مردم گول نخواهند خورد. جمهوری اسلامی باید سرنگون شود! جمهوری اسلامی محکوم به نابودی ست! جمهوری اسلامی یکی از سخت ترین دوره ها و ضد ایرانی ترین حکومتهای ایران زمین بود!
زنده باد جمهوری ایرانی

-- دانشجو از کرج ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

گل بود به سبزه نیز آراسته شد

-- پردرد ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

اینان سلولهای معزشان حتا برای منافع خودشان هم کار نمی کند! تشنج همه ی ارکان نظام سرکوبگر را فرا گرفته! اینان همچون بیماران آلزایمی و پاراکینوسونی هستند، لغوه و لرزه چنانشان فرا گرفته که در گیجی و گنگی همچون هذیان گویان ذهن بر گشته از افیون جهل و حتا جعل همه چیز را مالخولیایی می بینند و تحلیل می کنند! مغزهاشان همه ملول و معیوب شده است، تا دیروز قاتلین از آمریکا آمده بودند و از اروپا و حالا گویا در میان خود بسیجی ها و پاسداران هستند، بزودی سردارانی را سر دار خواهند کرد و یا با بمب گذارای آنان را همچون آن گروه به دیار نیستی خواهند فرستاد و قرعه ی کار را بنام دیگران خواهند کرد!! من و شوهرم در این هفته ای که گذشت شاید صد بار با هم بنا بر اجباری خانواده گی سوار تاکسی و اتوبوس شدیم عجیب این است که همه منتظر از هم پاشیدن این نظام و انحلال آن هستند. شوفر یک شخصی مسافر کش با چهره ای شاد می گفت بزودی فرمان انحلال جمهوری اسلامی از سوی مردم صادر خواهد شد! و مسافری دیگر می گفت که این فرمان دیری ست صادر شده است! اینان ، روحانیت، پاسداران و بسیجیان کاری بسر مردم آوردند که صدام حسین بسر مردم ما نیاورد، حتا مغولان هم در مردانگی خود دستکم به زنان و دختران ایرانی تجاوز نکردند، اینان در تجاوز به دختران و پسران ایرانی تنها با عربان صدر اسلام که به کشور ما یورش بردند و هر کتاب و هر بنا را سوزاندند و هر زن و دختر و پسر را توانستند به غلامی و کنیزی گرفتند. بسیج و سپاه از پیروان همان مکتبند. و روحانیت نظریه پرداز آنان است! مردم ایران باید روز شانزدهم آذر یکپارچه به خیابان بیاید. اگر نیاید سرنوشتی شوم در انتظار اوست! او، یعنی مردم باید بیاید و به جهانیان بگوید که ما خودمان صاحب مملکت خودمان هستیم و قادریم این حکومت نا همگون و نابخرد و ضد ایرانی را از کار بر کنار کنیم و جایش یک حکومت ایرانی، یک جمهوری ایرانی بنشانیم و هیچ نیازی نیست که شما به کشور ما حمله کنید! آری وگر نه این حکومت یا دیگران را وادر به حمله ی به ایران خواهد کرد و یا باج به ارزش تمامیت ایران به آمریکا و غرب و روسیه خواهد داد! شما مردم برای آزادی یک راه بیشتر ندارید! راه سبز!
سرنگون کنیم این حکومت اسلامی را
و
زنده باد جمهوری ایرانی!

-- یک زن از تهران ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

با تایید کامنت های دانشجو ازکرج و یک زن از تهران،
از پدر و مادر های ایرانی تمنا میشود که فرزندان خود را در ١٦ آذر تنها نگذاشته و بهمراهشان در راه پیمایی ها بسوی دانشگاهها شرکت کنند.
دانشجویان را تنها نگذاریم. ما بیشماریم و دلیر و امیدوار، اونها معدود و خسته، ترسو و گرفتار.

-- یادآور هممیهنی ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

ای بسیحیان:رژیم اگر بیشتر ... به شما بهایی میداد،حداقل لباس متحدالشکل ونشانی
به شما میداد..و شمشیرش را از روبرو میبست.

-- خسروانی ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

همدانی گفته که در جریان حوادث پس از انتخابات، ۱۲ نفر که با لباس بسیج، خود را به عنوان بسیجی معرفی کرده بودند، دستگیر و تحویل مقام‌های قضایی شده‌اند...
-----------------------------------------------------
جناب سرتیپ!
این آقای دکتر محمود و آقای معظم هم به نظرم نفوذی هستند که دارند دستی دستی نظام مقدستون رو به باد میدن !

-- بدون نام ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

با عملکردی که ملت ایران از بسیج میشناسد, تصویر زشتی که از بسیجی ها و لباس شخصی ها (سگ زرد برادر شغال ) بعنوان نیروهای فشار وسرکوب درخاطر ملت ایران نقش بسته است هرگز پاک نخواهد شد, حتّی اگربا آب زمزم هم شسته شود. در فرهنگ ایران بعد از انقلاب اصطلاحاتی مثل حزب الاهی,‌ پاسدار, بسیجی ولباس شخصی وغیره معانی جدیدی پیدا کرد که عموماً‌ در میان ملت ایران, و اخیراً خیلی ببشتر , با احساس نا خوشایند وحتّی نفرت همراهست, که مسؤلان وسران آنها خیلی منفور ترند. این جماعت جبار و خونخوار هم چون این را میدانند سعی میکنند بهر وسیله ممکن با چنگ ودندان چند صباحی بیشتر بر بقای خود ادامه دهند, غافل از اینکه هر یکروز بیشتر ماندنشان بر نفرت این مردم رنجدیده بیشتر میافزاید و کاسه صبر صبورترین افراد را لبریز میکند وکار را بجائی میرساند که حتّی باگذشت ترین ولیبرالترین هممیهنان را به انتقام جوئي وامیدارد که پی آمدهایش نگران کننده است. برای جلوگیری از چنین حالتی به صلاح خود آنها وهم به صلاح ملت ایرانست که سکان مملکت را بدست منتخبین ملت ایران با انتخاباتی آزاد تحت نظارت بین المللی بسپارند وشرشان را از سر ملت فر هیخته ایران کم کنند, همین وبس.

-- ناظر ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

من با کامنت یک زن از تهران موافقم به جز آن قسمتی که می گویند به زودی سردارانی را بر دار خواهند کرد.
تجربه قتلهای زنجیره ای و کوی دانشگاه و قضایای دیگر نشان داده که هر وقت اینها احساس خطر می کنند حرفهایی کلی و مبهم از قبیل «پرونده عده ای در دست بررسی است» می زنند و هرگز هم معلوم نخواهد شد که این عده کیستند و به چه جرمی محکوم می شوند.
رژیم از آنجا که ماهیتی عنکبوتی دارد حتی نمی تواند یک عامل دست چندمش را هم علنا به محاکمه بکشد چون همان یک نفر هم می تواند همه را به زیر بکشد.
به همین خاطر است که اینها دارند سازماندهی می کنند و سطح مزدورانشان را پایین تر می آورند تا خطر کمتری برای خودشان داشته باشند.
این تغییر به ظاهر بی اهمیت در ساختار بسیج به نظر من باید زیر ذره بین قرار بگیرد و پیامدها و اهدافش دقیقتر مشخص شوند.ممکن است فردا خیلی دیر شده باشد و سازمان بسیج هیولایی تر از اینی که هست بشود.

-- یه نفر ، Nov 30, 2009 در ساعت 02:00 PM