رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۸

عبادی: مقامات ایران راست نمی‌گویند

شیرین عبادی، حقوقدان و فعال ایرانی حقوق بشر، امروز جمعه مقامات ایران را در مورد انکار «مصادره مدال نوبل صلح» او متهم به «دروغ‌گویی» کرد.

وی در مصاحبه‌ای با بخش بین‌المللی رادیو بی‌بی‌سی در لندن گفت: «آن‌ها واقعیت را نمی‌گویند. حساب بانکی من را مصادره کرده‌اند و حقوق بازنشستگی‌ام را متوقف کرده‌اند. آن‌ها حساب بانکی و حقوق بازنشستگی همسرم را نیز توقیف کرده‌اند.»


شیرین عبادی

وی افزود: «همسرم یک صندوق امانات در بانک داشت و جایزه نوبل من و مدال لژیون دونور من در آن بود. جایزه نوبل در صندوق امانت بانک تجارت بود و آن‌ها این صندوق امانت را مصادره کرده‌اند.»

وزارت خارجه ایران امروز توقیف مدال نوبل را انکار کرد، ولی با اظهار این‌که «مالیات جایزه نوبل به آن‌ها پرداخت نشده»، تلویحاً مصادره اموال خانم عبادی را تأئید کرد.

شیرین عبادی، با مردود دانستن این گفته مقامات جمهوری اسلامی افزود: «مقامات ایران راست نمی‌گویند، چرا که مطابق قانون مالیاتی ما، برای جایزه نوبل مالیاتی وضع نشده‌ است.»

«فرض کنید که راست بگویند و من باید برای این جایزه مالیات بدهم، دیگر چرا صندوق متعلق به شوهرم را مصادره کرده‌اند»

وی افزود: «فرض کنید که راست بگویند و من باید برای این جایزه مالیات بدهم، دیگر چرا صندوق متعلق به شوهرم را مصادره کرده‌اند؟»

خانم عبادی ادامه داد: «علاوه بر این، دستور توقیف حساب‌های بانکی ما باید از سوی مقامات مالیاتی صادر شود، ولی دستور ضبط صندوق‌ها از سوی دادگاه انقلاب آمد.»

شیرین عبادی نخستین ایرانی است که جایزه صلح نوبل را به ‌خاطر تلاش برای ترویج مردم‌سالاری و رعایت حقوق بشر در ایران به ویژه در مورد حقوق زنان و کودکان در سال ۲۰۰۳ میلادی دریافت کرده ‌است.

وزیر خارجه نروژ که جایزه نوبل صلح در کشورش اعطا می‌شود، سفیر ایران در اسلو را در این زمینه فراخوانده و در بیانیه‌ای اعلام کرده ‌است: «چنین اقدامی، غیرقابل باور است. این نخستین بار است که جایزه صلح نوبل توسط مقامات کشوری مصادره می‌شود.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
ایران توقیف جایزه عبادی را انکار کرد
اعتراض نروژ به توقیف جایزه شیرین عبادی

نظرهای خوانندگان

they wanna give it A.N

-- بدون نام ، Nov 27, 2009 در ساعت 04:12 PM

zendeh bAd shir zan e Irany , shirin e ebAdy, omidvAram ke hamisheh movafagh bAshy

-- Aber ، Nov 27, 2009 در ساعت 04:12 PM

افرادی که بر ایران حاکمند از لحاظ رفتار مانند آن دسته از افراد فروتر جامعه اند که همواره از عقده ی حقارت رنج می برند حتا برغم در اختیار داشتن حکومت و برخورداری از ثروت هنوز در برابر شخصیت های موفق افراد حقیر رذلی ظاهر میشوند که از اسباب قدرت برای ارضای عقده های خود استفاده میکنند.

-- بدون نام ، Nov 27, 2009 در ساعت 04:12 PM

معلومه که دروغ میگن، کی‌ راست گفتن؟ دروغ گویی از اول انقلاب با خمینی در بهشت زهرا شروع شد. اولین خشت دروغ گویی را خمینی کج گذاشت، ...!


-- ستاره ت ، Nov 27, 2009 در ساعت 04:12 PM

خدا کنه پولاشو بهش پس بدن. تو مملکت غریب خیلی سخته آدم پول نداشته باشه. خیلی.

-- بدون نام ، Nov 27, 2009 در ساعت 04:12 PM

خوب حالا خانم عبادی باز بگویند حکومت اسلامی را می توان اصلاح کرد . البته با قوانین ایران . این هم از احترام به قانون.

-- بدون نام ، Nov 28, 2009 در ساعت 04:12 PM

اگر جایزه نوبل شامل مالیات میشود پس فوتبالیستهای ایرانی در خارج و هنرمندانی که آثارشان در حراجهای اروپا و دوبی بفروش رفته و همینطور سینما گران هم باید بفکر باشند

-- بدون نام ، Nov 28, 2009 در ساعت 04:12 PM