رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۸

قطعنامه آژانس علیه ایران تصویب شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه در جلسه امروز جمعه ۳۵ عضو شورای حکام آژانس در وین تصویب شده است.

بر اساس این خبر، محتوای این قطعنامه «محدودسازی» برنامه هسته‌ای ایران است.
در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا ساخت و ساز در تأسیسات غنی‌سازی فردوی قم را متوقف کند. قدرت‌های غربی معتقدند ایران در ساخت این تأسیسات «پنهانکاری» کرده است.


البرادعی در میان خبرنگاران(AFP)

به گفته دیپلمات‌های نزدیک به آژانس، از ۳۵ کشور عضو شورای حکام، ۲۵ کشور به این قطعنامه رأی موافق داده‌اند.

ونزوئلا، مالزی و کوبا به این قطعنامه رأی مخالف و شش کشور افغانستان، برزیل، مصر، پاکستان، آفریقای جنوبی و ترکیه نیز رأی ممتنع داده‌اند.

جمهوری آذربایجان هم در رأی‌گیری شرکت نکرده است.

ونزوئلا، مالزی و کوبا به این قطعنامه رأی مخالف و شش کشور افغانستان، برزیل، مصر، پاکستان، آفریقای جنوبی و ترکیه نیز رأی ممتنع داده‌اند

این نخستین بار از فوریه سال ۲۰۰۶ است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب می‌رساند.

نمایندگان ایران در نشست وین در واکنش به تصویب این قطعنامه گفتند که این اقدام، «فضای سازنده برای گفت‌وگوها را به خطر می‌اندازد.»

بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده، روسیه و چین در روزهای گذشته، از تصویب یک قطعنامه جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده‌ بودند. این قدرت‌های جهانی خواستار توقف کار تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در فردوی قم هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است ایران «مخفیانه» به ساخت این تأسیسات مشغول بوده‌ است.

نمایندگان ایران در نشست وین در واکنش به تصویب این قطعنامه گفتند که این اقدام، «فضای سازنده برای گفت‌وگوها را به خطر می‌اندازد»

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس اتمی کوشید با پیشنهاد مبادله هسته‌ای از تنش میان قدرت‌های بزرگ و ایران بکاهد؛ این تلاش تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

وی که در روزهای آخر خود در این سمت به سر می‌برد، روز گذشته در سخنان خود خطاب به هیأت مدیره آژانس گفت: «اطلاع ندادن به آژانس در مورد وجود کارخانه در نزدیکی قم تا سپتامبر ۲۰۰۹ با تعهدات ایران مطابقت ندارد. اطلاع‌رسانی دیرهنگام ایران در این مورد، از اعتماد به نبود دیگر تأسیسات مشابه در دست ساخت در ایران می‌کاهد.»

از موارد مهم تصویب این قطعنامه، حمایت چین و روسیه که همواره شیوه‌های ملایم‌تری در قبال برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ می‌کردند، با سایر کشورها است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این دو کشور به تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت نیز رای مثبت دهند.

قدرت‌های جهانی از ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران نگرانند. ایران این امر را منتفی می‌داند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
حمایت چین از قطعنامه علیه ایران
محمد البرادعی: به بن‌بست رسیده‌ایم
البرادعی پیشنهاد ایران را رد کرد

نظرهای خوانندگان

مخالف ها
ونزوئلا و مالزي و كوبا بودند
پاكستان و مصر و تركيه و آفريقاي جنوبي و ٠٠٠ممتنع
اگر اين چندتا كشور سنگ انداز مي گذاشتند قطعنامه قاطعانه تصويب شود آنوقت رژيم كوتاه مي آمد و توافق وين را كه از ترس سبزها و بازي ضد امپرياليستي توده اي فدايي پس گرفت قبول ميكرد مثل قطعنامه ۵٩٨ و مردم بيچاره را از آنچه بر سر عراق رفت راه نجاتي بود٠ حالا درشوراي امنيت تحريم بي فايده براي مردم و مفيد براي روسيه و چين و ونزوئلا و ٠٠ را تصويب و بعد كه كار نكرد حمله نظامي٠ توده اي فدايي هم آنوقت ميان بيرون شعار هميشگي واي امپرياليسم آمريكا به خامنه اي و صدام و كارادزيچ دوست داشتني حمله كرد

-- shokry ، Nov 27, 2009 در ساعت 01:00 PM

الهی ونزوئلا و مالزی و کوبا با خاک یکسان بشوند که اینجوری به ظالمان و جانی های دولت کودتا باج می دهند. ایشالله طوفان بیاد اونجاها رو خراب کنه ، مردیم از غصه ای خداااااااااااااا.

...

-- پروین ، Nov 28, 2009 در ساعت 01:00 PM