رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۸

کروبی: خشونت‌ها برایم تازگی داشت

مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران، در مصاحبه‌ای اختصاصی با برنامه نوفا در شبکه دو تلویزیون هلند در مورد رخدادهای پس از انتخابات سخن گفت.

وی در این مصاحبه که در منزل او انجام شد، در مورد سرکوب‌های پس از انتخابات گفت: «اولاً فکر نمی‌کردم برخورد بشود. دوماً برخوردی به این وسعت، وحشیگری و خشونت.»

آقای کروبی افزود: «این که به شدت زن‌ها را زدند، پیرها را زدند و به راحتی می‌زدند، برایم تازگی داشت. ما در زمان شاه زیاد فعالیت کرده ‌بودیم، آن زمان به این راحتی نمی‌زدند. زمان شاه خبیث، تنها سعی می‌کردند مردم را در تظاهرات به قول معروف، کیش کنند و پراکنده کنند.»


مهدی کروبی در پاسخ به پرسش مصاحبه‌کننده درباره احتمال دستگیری خود می‌گوید: «هیچ موضوعی را نمی شود بگوییم که امکان‌پذیر نیست.»

شبکه نوفای هلند در این مصاحبه نام مصاحبه‌گر را به خاطر مسائل امنیتی ذکر نکرد و بدون نشان دادن تصویر شخص مصاحبه‌کننده، صدای او را نیز تغییر داده ‌است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخشی دیگری از این مصاحبه، به انتقاد از محمود احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: «اشکال جدی احمدی‌نژاد، دشمن‌تراشی‌ها و بسیج کردن کشورها علیه ماست.»

«اشکال جدی احمدی‌نژاد، دشمن‌تراشی‌ها و بسیج کردن کشورها علیه ماست»

به گفته برنامه‌سازان نوفا، مهدی کروبی از زمان آغاز اعتراضات خانه‌نشین شده‌ است. مهدی کروبی در آغاز این مصاحبه می‌گوید: «دست ما خیلی بسته است.»

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در مورد حمله حامیان محمود احمدی‌نژاد به وی در یکم آبان امسال و در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در تهران گفت: «در نمایشگاه مطبوعات حمله کردند، فحاشی کردند، چیز پرت کردند. معلوم است که ناراحت هستم.»

در نمایشگاه مطبوعات در تهران، حمله لباس شخصی‌هایی که چماق در دست داشتند، باعث به زمین افتادن عمامه آقای کروبی شد. در پی این حمله به دبیر کل حزب اعتماد ملی، همراهانش وی را به خارج از نمایشگاه هدایت کردند.

کروبی در بخش پایانی این مصاحبه در مورد رخدادهای پس از انتخابات به شدت ابراز ناراحتی کرد و گفت: «بخش اعظم ناراحتی من برای جامعه است، چون احساس کردم مردم برای تغییر آمدند و نشد.»

«این که به شدت زن‌ها را زدند، پیرها را زدند و به راحتی می‌زدند، برایم تازگی داشت. زمان شاه خبیث، تنها سعی می‌کردند مردم را در تظاهرات به قول معروف، کیش کنند و پراکنده کنند»

وی در مورد آینده اعتراضات افزود: «طبیعی است مردم به نتیجه مطلوب که خواست‌های مشروع قانونی‌شان است، می‌رسند.»

در جریان رویدادهای پس از انتخابات دهم ریاست‌ جمهوری، روزنامه مهدی کروبی توقیف و دفتر حزب اعتماد ملی، پلمب شد و بسیاری از هواداران او بازداشت شدند.

خبرنگار و فیلم‌بردار شبکه نوفای هلند پیش از این به خاطر پوشش دادن اعتراضات خیابانی در تهران، از ایران اخراج شدند.

مصاحبه امشب (پنج‌شنبه) مهدی کروبی در حالی از تلویزیون هلند پخش می‌شد که ساعت یک بامداد امروز، بیش ‌از ۶۰ نفر موتورسوار بسیجی مقابل محل اقامت وی در قم تجمع کرده و به شعار دادن و «فحاشی» پرداختند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تجمع نیروهای بسیج در محل اقامت کروبی

نظرهای خوانندگان

Long live Karoobi

-- بدون نام ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

به نظر من اگر آقای کروبی و علی خامنه ای در یک انتخابات آزاد شرکت کنند،بی شک آقای کروبی برنده انتخابات خواهد بود. ولی علی خامنه ای با تکیه بر نیروهای مسلح مانند تمام دیکتاتورهای جهان زور میگوید . و خود را جانشین امام زمان میداند . و حتا ممکن است دستور بازداشت آقای کروبی را بدهد.
به نظر من حکومت علی خامنه ای بیشتر به حکومت یزید شبیه است و ایرانیان هر چه زودتر باید شر او را بکنند .

-- بدون نام ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

ظاهرا آقای کروبی از یاد برده اند که خودشان هم با همین نیروی بسیج و سپاه و با همین شدت و یا شدیدتر، معترضان به خود و مخالفان جمهوری اسلامی را سرکوب میکردند. سپاه و بسیج همیشه بازوان سرکوب رژیم اسلامی بودند ؛ منتها اینبار افسارشان بدست خامنه ای و احمدی نژاد است و از دست کروبی و موسوی و رفسنجانی خارج شده است

-- کیان ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

شك نكنيد كه پيروزي با مردم است هرچقدر ديكتاتور دست و پا بزند فرقي نخواهد كرد. درود بر كروبي دلاور و شيرمرد

-- مهيار ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

جدی نمی فرمایید جناب کروبی!!!!؟؟‌٣٠ سال کجا بودید شما؟؟؟؟‌نمی دونستید که تو این ٣٠ سال هم مردم از ترس و وحشت از همین وحشی گری ها بوده که صداشون درنیومده؟‌یا جدی جدی فکر کردید به خاطر ریاست جمهوری شما و آقای موسوی سرو صدا بلند شده؟؟؟‌خیلی خنده داره.

-- بدون نام ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

شباهتهاي زيادي بين بني اميه و جمهوري اسلامي وجود دارد

-- رضا ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

نیویورک تایمز تحت عنوان آخوندی که یک تنه و با صدایی بلند رهبران ایران را به مبارزه میطلبد با این یادآوری که مهدی کروبی در ماههای اخیر نه تنها شاهد دستگیری دستیارانش، هجوم به دفاتر کارش، و توقیف روزنامهاش بوده، بلکه خود نیز به توقیف شدن، و غیرمستقیم به مجازات مرگ تهدید شده است، مینویسد آقای کروبی که درجریان انتخابات ماه ژوئن تحتالشعاع میرحسین موسوی و در مکان دوم جا داشت، درماههای اخیربه عنوان آخرین و بیمحاباترین مخالفان کادر رهبری کشور ظاهر شده است

-- تغییر برای ایران ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

آقای کروبی عزيز يک جا را اشتباه گفتيد. شاه خبيث نه بلکه خامنه ای خبيث. درود بر روان پاک محمد رضا شاه ....

-- Shahram ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

استقلال
آزادی
جمهوری ایرانی...
در ضمن شاه عزیز هم خبیث نبود...

-- بهامین ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

مرگ بر دیکتاتور

چه شاه باشه چه دکتر

-- حسن ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

شرمنده دوستان ولی شاه هم با اینکه از این ها بهتر بود ولی خبیث هم بود
وقتشه که ببینیم ایده آل ایران چیست و دوباره به عقب بر نگردیم .
شاه هم خبیث بود این ها هم خبیث تر از اون

-- علی ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

نظر آقای رضا درباره شباهت جمهوری اسلامی به بنی امیه بسیار قابل تامل است. اما ابومسلم واقعی کیست؟

-- ندا ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

نه شاه واقعا آدم خبیثی نبود.اتفاقا آدم با شعور و با عاطفه ای بود ( برعکس بعضی ها!!) ولی بسیار بی لیاقت و بی عرضه و تحت تاثیر اطرافیان و مدهوش تجمل و خود نمایی و ظاهر آرایی بود. همو بود که ما و مملکت ما را به این بی لیاقتهای خبیث واگذار کرد و رفت!

-- N ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

همان 18 تیر هم که به خاطر هیچ و پوچ دانشجوهای بینوا و بی پناه را از طبقه چهارم خوابگاه ( همراه بافریاد های یا حسین ) به پایین پرت می کردند کم خشونتی نبود.همکلاسهای من در آن خوابگاه بودند و شب همگی از ترس و وحشت به حالت سکته
افتاده بودند و فردایش هم جرات حرف زدن
نداشتند.

شما کجا بودید آقای قهرمان ملی؟؟ - درضمن دوستان -ایشان مخالفت می کنند و بی ترس
مبارزه می کنند به این علت است که پول
و قدرت دارند. پول زیاد قدرت و شجاعت
می آفریند!!
اگر ایشان هم یک دانشجو از خانواده متوسط الحال بود که مبارزه کرده بود تا به حال زندانی و شکنجه و تجاوز و اعدام شده بود! چنین است رسم سرای درشت. پس بیخود از شجاعت و بی محابایی ایشان داد سخن ندهید. چون از نظر من جوان 20 ساله فقیری که به خیابان می آید و با دست خالی با این وحشی ها درگیر می شود به مراتب از این آقایان شجاع تر و قابل تحسین تر است.

-- N ، Nov 27, 2009 در ساعت 10:28 PM

آقای کروبی دقیقا راست گفتند. کسی که کودتای 28 مرداد را به کمک آمریکاییها راه انداخت و رییس ساواک او دکتر حسین فاطمی را با فجیع ترین وضع به شهادت رساند حتی واژه خبیث هم برای او کم است.

-- روزبه ، Nov 28, 2009 در ساعت 10:28 PM

در اینکه کروبی مرد دلاوریست چون چرایی نیست اما در اینکه در 30 سال گذشته خواب نبوده تردید هست.....اگر میهن دوستی را یک ارزش بدانیم شاه آنرا گرامی میداشت .وآخوندان کاری جز دشمنی با ایران و تاریخ ندارند چون قبله آنها در ایران نیست.

-- بهنام ، Nov 28, 2009 در ساعت 10:28 PM

دوستان كم لطفي ميكنند كروبي در گذشته هم بنا به ظرفيتي كه داشته پايبند به اصول بوده...از زندانيان سياسي دفاع ميكرده...پاي حرفش وايميساده....
بهرحال جدا از اين، آدم ها جماداتي ايستا نيستند....رشد و تغيير از عادات رايج زندگي است...براي همه ما.

نميشود حرف كساني را كه از سي-پنجاه سال پيش يه چيز ميگفتند و حالا هم همان را ميگويند زياد اعتماد كرد....يا بايد جزو نوابغ و نوادر باشند يا ...

-- بدون نام ، Nov 29, 2009 در ساعت 10:28 PM