رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۸

اعتراض نروژ به توقیف جایزه شیرین عبادی

دولت نروژ با صدور بیانیه‌ای به توقیف «جایزه و مدرک نوبل صلح شیرین عبادی» از سوی مقام‌های ایرانی، اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوناس گاهر استوره، وزیر خارجه نروژ اعلام کرده‌ که «جایزه و مدرک نوبل صلح شیرین عبادی را از صندوق بانکی او برداشته‌اند.»


شیرین عبادی حقوقدان، قاضی، نویسنده و استاد دانشگاه و نخستین ایرانی است که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده ‌است.

در بیانیه امروز وزیر خارجه نروژ آمده ‌است: «به همراه دیگر وسایل شخصی، مدال و دیپلم نوبل نیز از صندوق بانکی دکتر عبادی برده شده ‌است.»

آقای استوره در این بیانیه نوشته است: «چنین اقدامی، غیرقابل باور است. این نخستین بار است که جایزه صلح نوبل توسط مقامات کشوری مصادره می‌شود.»

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه نروژ از احضار کاردار ایران در اسلو در این رابطه خبر داده‌ است. مقامات نروژی به کاردار ایران گفته‌اند که «نروژ، اوضاع ایران را به دقت دنبال خواهد کرد.»

«چنین اقدامی، غیرقابل باور است. این نخستین بار است که جایزه صلح نوبل توسط مقامات کشوری مصادره می‌شود»

شیرین عبادی در سال ۲۰۰۳ به خاطر «تلاش برای مردم‌سالاری و حقوق بشر» به دریافت جایزه صلح نوبل نائل شد.

جایزه نوبل صلح یکی از پنج جایزه نوبل است که هرساله اعطا می‌شود.

آلفرد نوبل مخترع سوئدی، در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید «به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملت‌ها یا انحلال یا کاهش نظامی‌گری یا تشکیل و ترغیب نشست‌های صلح کرده باشد.»

جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود. بقیه نوبل‌ها در استکهلم پایتخت سوئد اعطاء می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من خانم شيرين عبادي با بي حجابي خود در برابر فرهنگ ديني مردم ايران قرار دارد . جايزه صلح نوبل هم به دليل همراهي شيرين با دشمنان حکومت ديني جمهوري اسلامي ايران به او داده شده است... .

-- بدون نام ، Nov 29, 2009 در ساعت 03:00 PM