رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ آذر ۱۳۸۸

انتقاد لاریجانی از «تهمت‌ها» علیه هاشمی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از «تهمت‌ها و تحقیر‌ها» علیه اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری پس از انتخابات به شدت انتقاد کرده است.

آقای لاریجانی در مراسم پایانی دومین دوره جوایز ادبی جلال آل‌احمد پرسیده که «این همه تهمت و تحقیر» پس از انتخابات علیه آقای هاشمی، با چه «انگیزه‌ای» صورت گرفته و «فایده» آن چه بوده است؟

این برای نخستین‌بار است که یک مقام بلند‌پایه و محافظه‌کار در ایران از حملات علیه هاشمی رفسنجانی انتقاد می‌کند.


هاشمی در پنج ماه گذشته از سوی محافظه‌کاران نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد با شدیدترین انتقاد‌ها مواجه بوده و برخی از اعضای خانواده وی متهم به «فساد مالی» و دخالت در حوادث پس از انتخابات شده‌اند.

حملات علیه هاشمی پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخاباتی، اتهاماتی متوجه وی و برخی اعضای خانواده‌اش کرد، آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

از زمانی که آیت‌الله علی خامنه‌ای در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از «مردود» شدن برخی خواص در انتخابات سخن گفته، حملات محافظه‌کاران به رهبران اصلاح‌طلب به خصوص هاشمی رفسنجانی افزایش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشته که «درباره خانواده او(هاشمی) اگر حرفی هم هست، باید از مسیر خودش دنبال شود»

آقای لاریجانی در واکنش به این برخورد‌ها گفته که «آقای هاشمی بخشی از تاریخ انقلاب است؛ امام فرمود هاشمی زنده است، بنابراین انقلاب زنده است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشته که «درباره خانواده او(هاشمی) اگر حرفی هم هست، باید از مسیر خودش دنبال شود.»

لاریجانی در ادامه اظهارات خود از آنچه که «تحقیر» اکبر هاشمی رفنسجانی خوانده، انتقاد کرده و افزوده است: «صحبت در تحقیر اوست، بنده نمی‌گویم که ایشان مطلق است... صحبت من در این است که چرا تحقیر افراد هدف قرار گرفته است.»

نماینده قم در مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود به اینکه انتقاد‌ها علیه دولت از سوی برخی جریان‌ها به مسائل سیاسی ربط داده می‌شود نیز اعتراض کرده است.

«درون برخی نقدها نوعی بغض وجود دارد، این روش درست زیستن نیست. فضای سیاسی کشور نیازمند نوعی روشن‌بینی و حقیقت‌یابی است»

او گفته که «درون برخی نقدها نوعی بغض وجود دارد، این روش درست زیستن نیست. فضای سیاسی کشور نیازمند نوعی روشن‌بینی و حقیقت‌یابی است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی به حوادث پس از انتخابات هم اشاره کرده و از نامزد‌های معترض خواسته که به اعتراض‌های خود پایان دهند.

لاریجانی گفته مسائلی که برخی نامزد‌های ریاست جمهوری مطرح می‌کنند را به «مصلحت و منافع کشور» نمی‌داند و بر این باور است که «با این روش‌ها به عزتمندی کشور لطمه وارد» می‌شود.

در ایران بیش از پنج ماه است که بر سر اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، اعتراض‌ها ادامه دارد و برخی محافظه‌کاران، رهبران جریان اصلاح‌طلب را عاملان این «اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها» دانسته و خواستار محاکمه آنها هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما حلواي آقايان هم پختيم آماده و حاضر به همين زودي ميخوريم و شر اين دين ...را از سر مردم ايران بايد كند

-- arya ، Nov 23, 2009 در ساعت 03:00 PM

«فضای سیاسی کشور نیازمند نوعی روشن‌بینی و حقیقت‌یابی است.»آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از گذشت پنچ ماه از حوادث کهریزک هنوز مجلس شما نتوانسته گزارش خود را از این حادثه منتشر و بیان نماید. لطف ‌فرموده شما دیگر از «حقیقت‌یابی» صحبت نفرماید.

-- کاوه ، Nov 23, 2009 در ساعت 03:00 PM

آقای لاریجانی تازه دارد سکه شان می افتد وخطر فروپاشی نظام را احساس میکنند و میگویند: مسائلی که برخی نامزدهای ریاست جمهوری مطرح میکنند را به «مصلحت ومنافع کشور» نمیدانند. باید از ایشان سئوال کرد ایشان از کی بفکر مصلحت ومنافع کشور افتاده اند؟ کدام کار آقایان درجهت منافع ومصالح کشور بوده است؟ کدامیک از نمایندگان مجلس نماینده واقعی مردم ایرانند؟ تاکنون کدام قانون را در این مجلس فرمایشی بنفع اکثریت ملت ایران وآزادیهای مورد درخواست آنان وضع نموده اید؟ اگر منظورتان از «مصلحت ومنافع» مصلحت ومنافع نظام وسران آنست این مسئله ای جداست وحق دارید نگران آن باشید, چونکه لطمه شدید خورده است و حتّی اگر نامزد های معترض هم به اعتراض های خود پایان دهند ,فکرمیکنید این مردمیکه رأیشان دزدیده شده, خون فرزندانشان بر زمین ریخته ویا در زندانهای مخوف مورد شکنجه وتجاوز وتحقیر وحبس قرار گرفته اند, در خیابانها مورد ضرب وشتم واقع شده اند و....و....هم به اعتراض خود پایان خواهند داد؟ اگر چنین است زهی خیال باطل!!!

-- ناظر ، Nov 24, 2009 در ساعت 03:00 PM

بغض و کینه ای که سایرین به هاشمی و عهد و عیالش دارند به جهت حسادت و کینه به علت مال اندوزی - رانت خواری و پر کردن حسابهای بانکی خاندان هاشمی از طریق در شیشه کردن خون مردم ایران است وگرنه آخوند جماعت آخوند است چا هاشمی چه غیر هاشمی. چرا آقایان متوجه نیستند که مردم شریف ایران به ولی و وصی سفاک احتیاج ندارند. اصل ولایت فقیه از ریشه باطل و بی اساس است.

-- بی نام ، Nov 24, 2009 در ساعت 03:00 PM

این آقای لاریجانی به اصطلاح اصول گرا گاهی به میخ میکوبد و گاهی هم به نعل!! البته این برادران همه، جاه و مقام خویش را دو دستی‌ چسبیده اند و از اینکه هاشمی‌ رفسنجانی به نظام بپیوندد یا از نظام جدأ شود ضرری نمیبیند. آنها هنگامی ضرر میدهند که کل رژیم در خطر بیفتد و به همین خاطر در صددند که پیکره رژیم زیاد هم لاغر و از دست رفتنی به نظر نرسد.

-- اکبر ، Nov 24, 2009 در ساعت 03:00 PM